Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Educaţia. Şi iar educaţia

3
11 Jul 2016 13:59:03
Andrei Stoian

Continuăm aceeaşi tradiţie a numeroaselor numiri şi remanieri a miniştrilor Educaţiei. Sistemul de educaţie este zdruncinat, năucit. Nicio direcţie spre mai bine. Elevii sunt în continuare formaţi în spiritul anilor ’70-’80, iar cadrele didactice nu se bucură de respectul cuvenit.

Nu putem genera o dezbatere serioasă despre sistemul de educaţie în timp ce astăzi avem un ministru, mâine este un al altul. Viziuni diferite, nimic unitar. Chiar în contextul în care de la Palatul Cotroceni se anunţa că tema educaţiei se va transforma într-un proiect de ţară. S-a lansat şi discuţia despre proiectul de ţară şi nu prea am auzit mai nimic despre modificarea arhitecturii curriculare, despre adaptarea sistemului de educaţie la exigenţele secolului XXI sau despre salarizarea cadrelor didactice. Totuşi, conform proiectului de ţară, ne dorim o Românie competitivă. Ori cum putem spera la această etichetă în condiţiile în care nu transformăm sistemul de educaţie? Cum să devenim competitivi în condiţiile în care ne confruntăm cu o hemoragie de creiere pe care nu reuşim s-o oprim?

Degeaba organizăm mese rotunde, workshop-uri şi dezbateri dacă acestea nu conduc la transformarea sistemului de educaţie. Observ deschidere atât din partea unor ONG-uri care îşi dedică activitatea domeniului educaţiei, cât şi din partea unor dascăli cu vocaţie, îngrijoraţi de tot ce se întâmplă în sistem. Din partea autorităţilor parcă adie un aer de marketing electoral, politic. Nimic concret, numai promisiuni şi multe vorbe fără rost. Un entuziasm forţat, crispat.

Sistemul de educaţie stagnează într-o societate în care toate se petrec într-un ritm alert. Dacă vom rămâne la acelaşi nivel, orice proiect de ţară va eşua. Am ajuns într-un punct critic şi va fi din ce în ce mai greu să rezolvăm problemele sistemului, să ajungem la normalitate, iar aici mă gândesc şi la contextul geopolitic turbulent. Trebuie să pregătim viitorii cetăţeni care vor fi profund influenţaţi de efectele celei de-a patra revoluţii industriale, de fenomenul automatizării şi robotizării. Acestea nu mai sunt extrase din literatura SF, ci realităţi, fenomene care se desfăşoară ineluctabil. Ori realitatea crudă din România prezintă o imagine din care nu lipsesc abandonul şcolar şi un grad ridicat de analfabetism în mediul rural, cadre didactice demotivate, o arhitectură curriculară prăfuită, un sistem de evaluare haotic, o paradigmă educaţională centrată pe memorare şi reproducere.

Anul 2017 trebuie dedicat educaţiei, formulării de proiecte concrete, studiilor de impact, modificării legislaţiei. Foarte important este ca toate forţele politice să găsească un numitor comun, iar societatea civilă să sancţioneze orice abatere de la proiectul asumat. Nu isteric, ci eficient, constructiv. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

Radu Gheorghe
11.07.2016, 16:36:41

Cum credeti ca niste imbecili si niste plagiatori vor reforma educatia? Cum sa reformeze magarul, mulsul oilor? De la cine asteptati schimbarea. pomeniti de ONG-uri de dascali dedicati care tot scriu prin ziare. deschideti un manual de ce-o fi din orice clasa. numarati numarul notiunilor noi pe pagina, numarul cuvintelor noi pe pagina pentru virsta respectiva si intrebati-va de ce avem nu cel mai mare procent de analfabeti ci cel mai mare procentaj de analfabetism FUNCTIONAL. In sensul asta va recomand articolul regretatului academician Solomon Marcus. http://www.contributors.ro/editorial/copiii-sub-agresiunea-unei-scoli-care-le-ignora-nevoile-si-drepturile-cazul-dramatic-al-clasei-a-v-a/ Una peste alta, daca priviti cu atentie, multi dintre absolventii care iau bacalaureatul au probleme sa faca legatura intre cauza si efect. Nu mai vorbesc despre cei care nu trec acest test. Devenim o natiune de timpiti.

+1 (1 vot)
Barbu Adriana
12.07.2016, 08:56:10

Care educatie ? Educatia e "PA" demult ! Ce ati facut pana acum ? Care "prim val" ? Exagerati ! Din vorbe nu ies fapte ! Noapte buna !

cornel jurja
13.07.2016, 06:14:28

"Elevii sunt în continuare formaţi în spiritul anilor ’70-’80, iar cadrele didactice nu se bucură de respectul cuvenit." Ar fi bine sa fie asa.Scoala din acei ani a dat generatiile de ingineri, intelectuali si tehnicieni si muncitori calificati pe care ii avem astazi. Din pacate aceste generatii se cam epuizeaza ca si in cazul unui organism care traiaste prea mult din propria-i grasime, care se subtiaza in timp pana la disparitie, iar scoala de dupa 1989 inca nu a produs inlocuitori. Dupa parerea mea degardarea continua a sistemului de educatie se datoreaza faptului ca toata lumea vrea sa faca reforme, si mai ales fiecare vine cu reforma lui , neexistant un proces continuu de modernizare si vreo reforma finalizata macar in proportie de cateva zeci de procente.Apoi deficientee sunt date si de slaba pregatire didactica a dacalilor care au intrat in sitem dupa1989 si mai ales dupa 1995, refugiul in invatamant a absolventilor de facultati de slaba calitate , care nu si-au gasit locul in alte domenii, salarizarea proasta si amestecul prea mare al politicului si parintilor in procesul de invatamant , in detrimentul specialistilor.Vedeti numai numirile politice incepand de la directori de scoala sau chiar de gradinita,presiunile parintilor de a se face o evaluare a elevilor in totala neconcordanta cu cunostintele si competentele dobandite ( de unde si diferentele enorme intre rezultatele din timpul scolii si cele de la examenele de evaluare nationala sau bacalaureat), li[sa unui regulament scolar clar, care sa se aplice ferm , cu drepturi , dar si cu sanctiuni drastice atat pentru corpul didactic cat si pebntru elevi inn caz de nerespectare.Trebuie pusa din nou in valoare repetentia si exmatrucularea pentru lipsa de interes in invatare cinform curiculei si pentru abateri grave de la disciplina.De exemplu agresarea verbala sau fizica a profesorului trebuie sanctionata imediat cu exmatricularea , fara drept de inscriere in aceeasi scoala.La fel si cadrul didactic care apeleaza la violente in relatia cu elevii trebuie sanctionat drastic, pana la indepartarea din sistem.La fel trebuie sanctionate si relatiile neprincipiale intre cadre didactice si elevi, cum ar fi frecventarea impreuna a carciumilor din apropierea scolii in timpul orelor. Una peste alta trebuie crescut prestigiul cadrelor didactice prin masuri de selectie a acestora , prin salarizare corespunzatoare, prin redarea autoritatii in fata elevilor si parintilor, si nu in ultimul rand printr-un comportament decent si civilizat al acestora.

Modifică Setările