Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Elefantul din educaţie

13
12 Aug 2019 11:07:53
Alex Vesa
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Sistemul educaţional aşa cum îl ştim se va prăbuşi complet mai devreme sau mai târziu. Multă lume recunoaşte acest adevăr, dar se agaţă de speranţa că trebuie să existe o reformă sau măsură magică de resuscitare.

Astfel, sunt gândite tot felul de pseudo-soluţii:

  • poate dacă schimbăm structura anului şcolar sau alocarea orelor pe materii;
  • sau materiile însele;
  • dacă introducem tablete şi calculatoare încă de la grupa pregătitoare sau grădiniţă;
  • sau examene de evaluare în plus;
  • sau să le scoatem şi pe cele care există deja;
  • să le dăm copiilor mai puţine teme pentru acasă; sau dimpotrivă, să le dăm mai multe teme;
  • sau poate dacă aducem consilieri sau traineri pentru elevi, profesori, şi părinţi;
  • şi apoi nişte consilieri pentru... consilieri.

Şi aşa mai departe... Continuaţi dumneavoastră şi veţi vedea că puteţi veni cu ziua şi programul de reforme...

Toate cele menţionate – şi altele asemenea – sunt complet deşarte, deoarece nu ating problema principală a educaţiei moderne.

Peter Gray spunea că atunci „Când discutăm despre ceea ce este în neregulă cu şcolile, noi ne facem că nu vedem elefantul şi vorbim doar despre praful care s-a adunat în jurul elefantului.“
 

Dar care este acest elefant din educaţie?

Elefantul este reprezentat de sistemul centralizat, comunist, colectivist, CAP-ist din educaţie.

În actualul sistem de învăţământ statul/Comitetul Central decide ce (curriculum), cu cine (mişcarea personalului didactic), când învaţă elevii (structura anului şcolar) şi, de asemenea, hotărăşte cât şi cum să învestească în educaţie, iar 95% dintre şcoli sunt proprietate publică.

Sistemul de învăţământ are nevoie urgentă de demonopolizare, descentralizare şi liberalizare.

Măsurile luate în această direcţie ar fi:

  1. Număr de ore mai mare în CDŞ (Curriculum la decizia şcolii);
  2. Număr de ore mai mare la decizia elevilor;
  3. Desfiinţarea titularizării;
  4. Liberalizarea - atât de jure, cât şi de facto - a învăţământului privat;
  5. Liberalizarea certificărilor;
  6. Finanţarea să urmeze elevul prin vouchere şcolare;
  7. Deduceri din impozit pentru companiile care: a) construiesc şcoli private în medii defavorizate sau b) investesc în şcoli defavorizate;
  8. Externalizarea serviciilor educaţionale sociale (ex.: Teach for Romania, OvidiuRo);
  9. Legalizarea homeschooling-ului;
  10. Eliminarea taxelor şi impozitelor în acest domeniu.

Cine ar trebui să facă reforma?

Este foarte greu ca reforma să vină din interior, orice sistem prost are beneficiarii săi.

Desigur, există şi oameni de bună-credinţă în sistem, însă (şi trag nădejde că mă înşel) nu sunt majoritari.

Ce avem de făcut este:

  • să susţinem implementarea măsurilor mai sus menţionate;
  • să ne cerem drepturile: unde sunt cei 1.600 de euro/elev? (bugetul educaţiei/numărul de elevi şi studenţi);
  • să vorbim despre bunele practici.

---

Articol realizat pe baza prezentărilor de la „TEDxPiaţaUniriiED“ ale prietenilor mei, Vlad Topan şi Bogdan Glăvan, la care se adaugă contribuţia proprie.

Alexandru Vesa este alumn Teach for Romania, iar în anul anterior a fost învăţător în Ferentari şi manager de proiect al evenimentului „TEDxPiaţaUniriiED - Educaţie care contează“. Este absolvent al „Academiei de Leadership şi Pedagogie“ - cel mai mare bootcamp educaţional din România, în cadrul căreia sunt pregătiţi profesori-lideri pentru a rescrie povestea copiilor, familiilor, şcolilor şi comunităţilor cu provocări.

Vlad Topan este fondator al „Academiei Private“, vicepreşedinte academic al „Institutului Ludwig von Mises România“ şi membru în diferite organizaţii educaţionale. Predă cursuri de politici economice comparate, comerţ internaţional, guvernanţă corporativă şi pieţe financiare internaţionale la Academia de Studii Economice din Bucureşti.

Bogdan Glăvan este autor al cărţii „Liberalismul care imi place“ şi coautor al volumului „Capitalismul. Logica libertăţii“. Este profesor universitar de economie la Universitatea Româno-Americană şi a publicat mai multe articole în „American Journal of Economics and Sociology“, „Quarterly Journal of Austrian Economics“, „Independent Review“.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

13 Comentarii

Lucian Pufu
12.08.2019, 12:09:15

Am retinut idea ca "orice sistem are beneficiarii sai", nimic mai adevarat, asa a ajuns tara noastra la 16 milioane de locuitori cu tendinta de scadere. Eu cred ca principalul dusman al sistemului educatiei nationale e demografia.

Radu Gheorghe
12.08.2019, 12:14:18

Splendid, in sectorul V de exemplu, primarul cel care o garanta pe d-na Abramburica la alegerile parlamentere isi va atinge apogeul in materie academica atunci cand va semna si garanta cu semnatura-i ilustra, CDS-ul. In aplauzele si ovatiile consiliului local al sectorului, plin si el de impostori... In SUA spe exemplu, mergand pe liberalismul in educatie, poti termina liceul cu doar un semestru de matematica. Si mai departe, se aduc la universitati studenti din India si China si Corea de Sud sa faca ei scoala si cercetare ca americanii fac toti psihologie si merg la colegii comunitare. Asta nu-i liberalism, e libertinism. Iarasi descoperiti apa calda, sau roata sau ce credeti voi ca descoperiti? Iarasi va luati dupa o ideologie ca sa construiti educatia? Luati un model de invatamant care merge performant undeva in lumea asta, in Finlanda, in China, etc, si alocati fonduri pentru implementarea lui 100% in urmatorii 4 ani, in scoala primara. Asta incluzand manuale traduse, pregatirea profesorilor, structura anului scolar, materiale didactice etc. In timpul primilor 4 ani, aveti 4 ani sa pregatiti reforma in ciclul gimnazial, apoi 4 ani s-o pregatiti pe cea din ciclul liceal Si in toti astia 12 ani aveti timp sa implementati la acelasi nivel microscopic sistemul universitar, manuale/programe, oameni, mentalitate. Dar poentru asta trebuie un proiect pe cel putin 12-15 ani. Si nu facut de amatori, sau de parinti sau de sindicate sau de profesori, sau de primari. Ca astia toti sunt mai mult sau mai putin IMPOSTORI. Nu va e clar inca asta? Credeti ca faptul ca VV dancila e PM este un accident politic? Nu e reflexia din oglinda a RO. Chiar cum s-o fi simtind biata Abramburica data afara de analfabeta VV Dancla dupa ce fusese garantata de Vanghelie?

Radu Gheorghe
12.08.2019, 12:17:44

Elefantul din educatie este chiar gloata asta de abramburici care vine in fiecare zi/saptamana/luna/an cu cite o reforma...

Mihai Oltean
12.08.2019, 12:48:51

Felicitari autorilor, pentru articol! Un singur comentariu as avea: ce inseamna "zone defavorizate"? De ce ar trebui sa existe legi aparte pentru zonele si persoanele "defavorizate"? Si de fapt, de catre cine sunt ele defavorizate? In rest, felicitari!

Tamas Szabadi
12.08.2019, 12:51:52

Cred că din cele 10 puncte propuse, mai lipsesc unele sugestii: -Debirocratizarea sistemului! (Fel şi fel de hârtii de cele mai multe ori inutile.) -Desfiinţarea inspectoratelor şcolare (cuiburi de sinecuri, de corupţie, de aranjamente politice şi personale etc.) -Schmbarea modului numirii (alegerii) directorilor. -Scăderea nivelului de corupţie din sistem: de la examene de grade şi titularizări aranjate, de la reglementarea şi fiscalizarea sistemului paralel ("Industria meditaţiilor"), al sistemului after school neoficial şi nefiscalizat. Eliminarea sistemului "atenţiilor" (Cel mult o floare la propriu sau o carte cu valoare simbolică şi doar atât!) -Aplicarea unui cod deontologic corect, funcţional şi realist. -Depolitizarea şi "deparazitarea" sistemului educaţional. (Incusiv al celui universitar.) -Pregătirea şi selectarea tinerilor care au vocaţie şi motivaţie pentru cariera didactică. Ar mai fi poate şi alte propuneri...

Vezi toate comentariile (13)