Elevii se vor putea testa fie la şcoală, fie acasă. Cherecheş: De săptămâna viitoare va creşte numărul de cazuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Testele de salivă vor ajunge în şcoli abia săptămâna viitoare Foto: Arhivă
Testele de salivă vor ajunge în şcoli abia săptămâna viitoare Foto: Arhivă

De săptămâna viitoare vom începe să vedem efectul redeschiderii pripite a şcolilor şi în România – va reîncepe creşterea numărului de cazuri noi, cu efect asupra numărului de internări pe ATI şi asupra numărului de decese, atrage atenţia expertul Răzvan Cherecheş, profesor de sănătate publică la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca.

La fel s-a întâmplat şi în SUA, unde numărul cazurilor la copiii între 5 şi 11 ani a crescut semnificativ în luna noiembrie pe acelaşi fond al nepregătirii corespunzătoare a şcolilor, subliniază acesta. 

În acest timp, scandalul testelor de salivă din şcoli continuă. Autorităţile s-au ferit să spună clar când vor ajunge acestea în şcoli şi, mai ales, cine le va administra, profesorii sau părinţii. Scandalul a început după ce două federaţii sindicale din Educaţie – FSLI şi Spiru Haret – au refuzat categoric să implice profesorii în această activitate, în condiţiile în care doar 20% din instituţiile de învăţământ au personal sanitar.  

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a avansat un nou termen – cel mai târziu la jumătatea săptămânii viitoare –, deşi iniţial spusese că livrarea testelor va avea loc la finalul acestei săptămâni. „La decizia şcolii, testele de salivă vor putea fi administrate la şcoală sau acasă. Fiecare elev care se va testa acasă va primi două teste în fiecare vineri anterioară testării”, a anunţat joi demnitarul. Acesta a completat că de săptămâna viitoare va fi permisă prezenţa fizică în şcoli şi grădiniţe în localităţile unde rata de incidenţă este sub 3 la mie, fără a depinde de rata de vaccinare a personalului din învăţământ.

Cseke: Avem acest sport, fuga de răspundere 

Ministrul interimar al Sănătăţii, Cseke Attila, a acuzat presiuni pentru introducerea acestor teste în şcoli, iar acum nimeni n-a mai vrut să-şi asume răspunderea: „Am avut foarte multe presiuni din toate părţile, de introducere a acestor teste de salivă, şi foarte puţină răbdare de a înţelege ce înseamnă şi ce mecanisme presupun ulterior, în aplicare, aceste teste de salivă. În momentul în care s-a introdus testul de salivă, s-a reglementat şi sigur trebuie să vină la un moment dat fizic şi să se pună în aplicare, toate categoriile profesionale, şi eu îmi permit, şi dacă voi fi criticat îmi asum, care au propus, fie că e o parte a pedagogilor, o parte, nu toţi, o parte a părinţilor, o parte a asociaţiilor elevilor, toţi s-au retras imediat. Nimeni nu a mai vrut să-şi asume răspunderea cine să facă aceste teste de salivă, toată lumea a invocat, cei care au spus până atunci că e absolut necesar, «să vină statul se rezolve». Dar statul suntem noi, noi suntem cu toţii”, a mai spus ministrul interimar al Sănătăţii. 

Psiholog: Oamenii au nevoie de sensuri şi de semnificaţii 

Psihologul Daniel David, profesor şi rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, a explicat într-un interviu pentru Edupedu de ce atitudinile românilor sunt atât de diferite de ale germanilor, de exemplu. „Înţelegerea realităţii de către o populaţie mai mare depinde şi de capacitatea autorităţilor de a transmite mesaje uşor de înţeles, care să dea sens şi semnificaţie oamenilor. Însă, de multe ori, autorităţile, venind cu experţi dintr-o zonă bio-medicală foarte rigidă, consideră că sunt informaţii corecte şi nu ar trebui discutate, dar omul le discută fiindcă omul nu are nevoie de adevăr, are nevoie de sensuri şi de semnficaţii. Dacă autorităţile îmbracă adevărul într-o formă care să aducă sens şi semnificaţie în mintea oamenilor, atunci oamenii le vor asculta. Dacă nu îmbracă adevărul astfel, ca să îi atragă, decidenţii pot să le spună că 1+1=2 şi oamenii le vor răspunde „nu e întotdeauna aşa”, a explicat psihologul. Spre deosebire de români, părinţii şi profesorii germani participă la testare şi nu se mai plânge nimeni. De ce? „În primul rând, nu au o doză atât de mare de analfabetism funcţional şi analfabetism ştiinţific în ţară, pe cât avem noi. Nu au consultat vrăjitori, horoscopişti şi alţi experţi de tipul acesta vreme de ani de zile ca să otrăvească mintea oamenilor, care astăzi sunt foarte activi şi pe care îi regăsim mai ales în zona antivaccinare. De asemenea, aceste ţări au ştiut să combine un model bio-medical cu unul bio-psiho-social”, mai spune psihologul.  

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite