Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Final de gimnaziu. Avem şcoala de care are  nevoie societatea azi? Din păcate, răspunsul este „nu”

7
10 Jul 2020 14:43:42
Ştefan Vlaston

Sunt  multe persoane, mai ales cu funcţii de conducere, care exultă când vorbesc de finalul de an şcolar. Procente mari de promovare, multe medii de 10, elevi foarte buni care merg la studii în străinătate. Cum spuneam în alt articol, 30-35% dintre elevi sunt mulţumiţi de şcoala noastră de azi. Cei care au resurse intelectuale de natură conceptual-teoretică.

Plus ajutorul părinţilor şi al meditatorilor. Ceilalţi 65-70% ai cui sunt? Şi pentru ei am plătit salarii profesorilor, şi cu ce s-au ales din şcoală?

Cifrele de la final de gimnaziu

Înscrişi în clasa a VIII-a 172.500 de elevi. S-au prezentat la examenul de absolvire, Evaluarea Naţională, circa 160.000 de elevi. Dintre aceştia, au promovat examenul 122.140, adică 71%, iar la matematică doar 112.651, 65%, au luat note de promovare.

La repartiţia computerizată s-au înscris 122.050, şi au fost repartizaţi în prima etapă 113.480. Mai mult de 50.000 de elevi au considerat că nu merită să urmeze liceul. Ce vor face în continuare? Circa 10-15.000 la şcoli profesionale, iar majoritatea, 35-40.000 intră în piaţa muncii ca muncitori necalificaţi. Eventual pleacă în ţări din UE ca muncitori sezonieri la muncile agricole. Sau la îngrijit persoane în vârstă.  Aceasta e şansa pe care le-o oferă ţara lor.

Şi elevii care au intrat la liceu cu medii de 2, 3, 4 nu au şanse să termine liceul, în orice caz fără şanse la bacalaureat. Îşi consumă energiile şi banii părinţilor degeaba.

Avem şcoala de care are nevoie societatea? Categoric nu. Ce să facem, să ne îmbătăm cu apă rece, să ne furăm singuri căciula, că vai, ce şcoală bună avem? Când suntem ultimii din Europa la testele PISA, cu 42% analfabeţi funcţionali?

Din păcate, şi actuala guvernare se preface că nu vede realitatea. Realitate dată de cifre, nu de păreri subiective. Iar cifrele nu mint. Sunt prezentate mai sus.

Cum învăţământul obligatoriu se întinde până la clasa a X-a, rezultă din cifre că avem un abandon şcolar de 21%. Şi mai avem şi o lege care prevede învăţământul liceal obligatoriu!

Aceşti tineri   rămân şi fără calificare şi fără educaţie elementară, dacă nu ştiu cele patru operaţii aritmetice şi formule simple de arii şi volume. Cel mai util pentru ei şi societate ar fi să meargă la şcoli profesionale. Numai că nu sunt peste tot accesibile, mai ales în rural. Măcar să fie şcolile profesionale foarte atractive, cu resurse materiale şi umane de instruire practică, mult mai multe locuri în învăţământul dual, burse mai mari pentru aceşti elevi, şansa de a învăţa o meserie căutată şi bine plătită în piaţa muncii. Dar nu există prea multe astfel de şcoli.

Spun şi eu şi mulţi alţi comentatori că în şcoala românească este necesară o schimbare de paradigmă. Modificări majore în arhitectura curriculară şi instituţională. În măsurarea progresului şcolar al elevilor. În evaluarea şi salarizarea profesorilor funcţie de performanţă, măsurată prin progresul şcolar al elevilor. Depolitizarea managementului şcolar. Încurajarea învăţământului privat, inclusiv prin concesionare de spaţii, care să rezolve problema educaţiei, măcar cât rezolvă sistemul medical privat în sănătate.

Degeaba. Nu aude nimeni. Mergem an de an fără să vedem rezultatele de la examenele de absolvire, de la calitatea pieţei muncii, de la abandonul şcolar. Preferăm minciuna, ipocrizia şi mistificarea. Cât pierde România din cauza acestei atitudini? Îi las pe cititori să aprecieze.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

Doca Marian
10.07.2020, 15:04:37

Asa este. V-as recomanda sa il cititi si pe Daniel David. E grav ca unii "profesori" au o atitudine de tipul "Problema sunteti mare e doar la voi, ca nu invatati." Sunteti lenesi, eventual prosti. Am respect cu adevarat pentru putini profesori, pentru cei care se ocupa cu adevarat de copiii nostri! Nu avem demnitate, asta este parerea mea. Daca suntem gregari si supusi nu o sa rezolvam nimic. Nu ne implicam deloc. Nu avem creativitate si idei.

Doca Marian
10.07.2020, 15:17:43

De multe nici familia nu isi face datoria fata de proprii copii. Nici ei nu sunt demni si lipsesc din varii motive.

Doca Marian
10.07.2020, 15:48:10

Trebuie investitii, si 3% din PIB nu e ok.

Paul_
10.07.2020, 17:54:41

D-le Vlaston este clar ca cei 60% trebuie sa invete dupa o programa mai putin teoretizata. Poate cu mai multe ore de tip educatie tehnologica. Dar aici cred ca este o mare problema in ceea ce priveste formarea profesorilor si dotarea materiala (pentru ca asta inseamna bani). Pana se vor gasi bani, se poate imagina un programa mai relaxata pentru cei 60%. Unii fac volumul piramidei intr-o ora, altii in 2-3 ore. Pana atunci, v-as sugera sa vorbiti cu cineva de la CNCD pentru orice incercare de a crea clase in functie de nevoile copiilor va fi reclamata la CNCD ca fiind discriminare. Poate solutia ar fi ca scoala sa sugereze unul dintre doua trasee iar parintele sa accepte sau nu propunerea.

Paco Rabanne
10.07.2020, 18:57:58

Profu' de mate' s-ar putea sa aiba idei pertinente despre scoala, macar in linia... ba nu, in sfera oricarui profesor cu scaun la cap care stie ca invatamantul mioritic te vrea prost. Desi astia de mate' sunt cam dusi pe alte planete, unde ninge cu logaritmi. Ce pacat ca n-am citit articolul, am facut un popas pentru a-mi exprima opinia de fost profesor ca acest individ a devenit absolut nefrecventabil. Sa-i fie rusine.

Vezi toate comentariile (7)