Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Fizică structurată modular. Studiu de caz

4
30 Jan 2020 23:45:20
Marian Staş

Putem gândi altfel modul în care organizăm unităţile de învăţare şi conţinuturile pe care le oferim elevilor noştri, pentru a le da şansa unor trasee şcolare individualizate, ca ei să devină ceea ce vor cu adevărat? DA – cu inteligenţă, curaj şi mult profesionalism.

În concordanţă directă cu modelul de arhitectură curriculară aflat deja in discuţia publică, punem la dispoziţia celor interesaţi o soluţie de structurare modulară a disciplinei Fizică, pentru gimnaziu şi pentru liceu teoretic, dezvoltată de o echipă de profesionişti ai şcolii. Vă invit să folosiţi acest studiu de caz pentru a găsi şi alte soluţii pedagogice eficiente atât pentru Fizică, dar şi pentru alte discipline. Puneţi-le, la fel, în discuţia publică pentru a învăţa toţi, unii de la ceilalţi, şi a crea şcoli-pilot de succes, începând din toamna lui 2020. 

GIMNAZIU

MODULUL

DURATA MODULULUI

NR. ORE / SĂPTĂMÂNĂ

OBSERVAŢII

MECANICĂ (I)

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

Pot fi folosite unităţile de învăţare şi/sau conţinuturile din Programa şcolară pentru disciplina FIZICĂ aflată în vigoare. Totodată, acestea pot fi completate/adaptate funcţie de specificul local, nevoile reale ale elevilor şi experienţa profesorului.

Actualele manuale de FIZICĂ pentru gimnaziu pot fi folosite dar este recomandabil ca instituţia şcolară să poată asigura elevilor şi alte surse bibliografice, de o calitate superioară şi deci, mai eficiente.

Se va pune accent pe învăţarea prin experiment şi rezolvare de probleme de tip PISA

Şcoala poate oferi aceste 4 module în orice ordine (mai puţin Mecanica II, pentru care elevul nu poate opta dacă nu a parcurs anterior Mecanica I), începând cu semestrul al II-lea din clasa a VI-a.

 

MECANICĂ (II)

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

PROCESE TERMICE ŞI FENOMENE OPTICE

 

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

ELECTRICITATE ŞI MAGNETISM

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

ENERGII ALTERNATIVE

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

Acest modul este unul integrator. De aceea, sugerăm o abordare cross-curriculară, din perspectiva dezvoltării durabile a societăţii.

Pentru acest modul activităţile principale de învăţare vor fi: informarea on-line ghidată de profesor, observaţia ştiinţifică, experimentul, rezolvarea de probleme din viaţa reală, realizarea de proiecte (individual şi/sau în echipă).

 

LICEU TEORETIC

MODULUL

DURATA MODULULUI

NR. ORE / SĂPT.ĂMÂNĂ*)

OBSERVAŢII

MECANICA

35 săptămâni

(două semestre)

3

Modulele post fi parcurse în orice ordine şi în orice an de studiu, cu condiţia corelării conţinuturilor cu parcurgerea programei de matematică şi/sau chimie.

Totodată, elevii pot opta pentru modulul de Electricitate (II) doar dacă au parcurs în prealabil modulul Electricitate (I).

Pot fi folosite unităţile de învăţare şi/sau conţinuturile din Programa şcolară pentru disciplina FIZICĂ aflată în vigoare. Totodată, acestea pot fi completate/adaptate funcţie de specificul local, nevoile reale ale elevilor şi experienţa profesorului.

Actualele manuale de FIZICĂ pentru liceu pot fi folosite dar este recomandabil ca instituţia şcolară să poată asigura elevilor şi alte surse bibliografice, de o calitate superioară şi deci, mai eficiente.

 

ELECTRICITATE (I)

ELECTROSTATICĂ ŞI CURENT CONTINUU

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

ELECTRICITATE (II)

MAGNETISM ŞI CURENT ALTERNATIV

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

OPTICA

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

TERMODINAMICĂ ŞI CĂLDURĂ

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

FIZICĂ CUANTICĂ, ATOMICĂ ŞI NUCLEARĂ

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

FIZICA PENTRU BACALAUREAT

17/18 săptămâni

(un semestru)

3

Se recomandă parcurgerea acestui modul în clasa a XII-a, cu scopul de a pregăti susţinerea examenului de Bacalaureat

 
*)  Oricare modul poate fi studiat şi în regim de aprofundare – 4 ore/săptămână.
 
Gând bun tuturor. Ţinem aproape.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Scorilo
31.01.2020, 11:22:15

Stau si ma minunez cati specialist avem noi in tara asta...Si nu inteleg CUM,cu asemenea multi specialisti, AM AJUNS IN HALUL ACESTA ? Noi,ca societate… PS. Tocmai despre invatamant vorbim ? Au trecut pe la acest minister zeci de "oameni capabili",reprezentanti ai "ELITEI" si "INTELIGHENTIEI" care au reusit sa faca invatamantul romanesc PRAF ! La teorie (vorbe) suntem mari specialisti...La fapte nu ne pricepem ! "Teoria ca teoria...Practica ne omoara ! " "Romanul s-a nascut poet !" Adica el se pricepe la vorbe,la metafore etc. Nu prea se pricepe la A FACE !

0 (2 voturi)
Lica Mosu
2.02.2020, 08:31:53

@ Scorilo . Greșești grav, dom”le ! Ei nu e ,,specialiști" , ei e...,,ex...pârți” !! E ,,multilaterali”, ,,atoatestiutori” și ,,nemaivazuți” de... ,,pri ce puți” (n), (adeca la ...puterea ,,n” !) Ca , altfel, cum drequ” am mai fi pe primele locuri la analfabetism ,,funcțional”” (ca la ala ...funcțional eram deja acu” un secol !!! ) @ Stas ! D-le ,,expert” 5 semestre de fizică (începând cu sem al -II-lea din cl. a VI-a !) n-o fi cam mult, da” ... câte 3 ore / săpt. (in cadrul celor 20 / 25 de ore total / săpt. cum o fi ???!! Da” un nr. de ore per ,,arii curriculare” ca...cum ar arăta ?? ... Ținem...,,aproape” ?? sau !!

0 (2 voturi)
Augustin Man
2.02.2020, 19:18:13

Se pare ca factorii de decizie ai scolii actuale habar nu au de ceea ce te invata mult-hulita scoala comunista: sa inveti si sa gindesti! Dar poate ca nici nu mai este nevoie decit de o turma de votanti docili, "fermecati" de magie si altele asemenea...

Iocan Poenaru
3.02.2020, 16:07:39

Ne invata marele expert in Educatie ca "Modulele post fi parcurse în orice ordine şi în orice an de studiu, cu condiţia corelării conţinuturilor cu parcurgerea programei de matematică". Dupa cite stim, domnia sa are un background in matematica. Ar trebui, deci, sa stie ca acolo nu poti sa inveti tabla inmultirii si ordinea operatiilor DUPA calculul diferential si integral. Nu poti sa predai numere complexe inante de ecuatia de gradul doi. Si asa mai departe. Deci, daca trebuie sa corelam modulele de la fizica cu cele de la matematica, atunci nu mai putem vorbi depre predarea lor in orice ordine si in orice an de studiu; doar daca ne numim Marian Stas, mare expert in Educate. Cum noi ne numim altfel, stim ca si la Fizica exista o ordine recomandata pentru aceste module. Cum sa predai curent alternativ folosind fazorii daca nu ai predat inainte oscilatii? Cum sa vorbesti despre interactiuni electrice daca nu ai introdus conceptul de forta? Dar, in afara de asta, crede domnul Stas ca modifica ceva daca doar grupeaza altfel capitolele din manuale? Si daca pastreaza ACTUALELE manuale pline de idiotenii? S-a coborit expertul pina acolo incit sa citeasca manulele de matematica de gimnaziu si sa afle despre "cifrele pare si cifrele impare", ca sa dau un singur exemplu ? A aflat din manualele de liceu ca y=ax+b inseamna o relatie de proportionalitate directa intre x si y ? Sau poate se gindeste sa includa cumva in modulele de mate si tabla impartirii la zero, vedeta ani de-a rindul in librariile noastre! Stim cu totii gluma cu automobilul comunismului care nu se putea urni din loc pentru ca toata energia mergea spre claxon. Cam asta este reforma domnului Stas. O colectie de nimicuri arhicunoscute, dar prezentate asurzitor.

-1 (1 vot)
Modifică Setările