INFOGRAFIE Drama copiilor cu dizabilităţi: peste 5.000 nu sunt sprijiniţi în niciun fel să meargă la şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul de educaţie românesc nu reuşeşte să ofere şanse egale tuturor copiilor cu dizabilităţi             FOTO: Adevărul
Sistemul de educaţie românesc nu reuşeşte să ofere şanse egale tuturor copiilor cu dizabilităţi             FOTO: Adevărul

Doar în jur de 2.000 de copii cu dizabilităţi sunt integraţi în sistemul educaţional de masă, adică în şcolile normale, iar aproape 26.000 învaţă în şcoli speciale, în timp ce aproape 5.200 nu beneficiază deloc de servicii educaţionale de suport, atrag atenţia reprezentanţii Centrului pentru Resurse Juridice (CRJ), care au trimis şi o petiţie în acest sens către Guvernul României.

În total, arată reprezentanţii CRJ, sunt peste 72.000 de copii cu dizabilităţi care ar trebui integraţi în şcoli şi doar aproape 26.200 de copii beneficiază de servicii specializate de logopedie în centre sau cabinete specializate,  potrivit informaţiilor furnizate de Guvernul României către Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Drepturile Omului (OHCHR) cu privire la dreptul la educaţie al persoanelor cu dizabilităţi.

Mai mult, în România, în prezent există 568 de logopezi pentru aceşti copii asistaţi, adică un logoped trebuie să se ocupe de 46 de copii.

De asemenea, în afară de micuţii care sunt ajutaţi medical pentru recuperare, peste 17.300 beneficiază de suport educaţional. Însă, la nivel naţional, există doar în jur de 1.300 de profesori care oferă acest sprijin, ceea ce înseamnă o medie de 13 elevi la un profesor.

image

Scrisoare deschisă către premier, semnată de 24 de ONG-uri

„Accesul la educaţie al copiilor cu dizabilităţi din România este încălcat în mod sistematic, cazurile de abuzuri şi discriminări fiind în continuare o realitate curentă, atrag atenţia părinţii copiilor cu dizabilităţi din România şi organizaţiile nonguvernamentale din domeniu”, se arată într-o scrisoare deschisă trimită de CRJ premierului Victor Ponta. În total, 24 de organizaţii şi 319 persoane au semnat scrisoarea.

Semnatarii consideră că prezentarea oficială a unor date şi informaţii statistice în „Studiul tematic al ONU privind dreptul la educaţie al persoanelor cu dizabilităţi” de o manieră pozitivă cu privire la educaţia copiilor şi a tinerilor cu dizabilităţi din România reprezintă „o sfidare şi o lezare a demnităţii celor 72.117 de copiii şi a părinţilor acestora”.

În acest context, semnatarii solicită poziţia publică oficială a Guvernului României cu privire la următoarele aspecte:

1. Publicarea atribuţiilor fiecărei instituţii implicate în redactarea Răspunsului oficial, a modului de colectare a datelor transmise şi a listei actorilor consultaţi,

2. Organizarea unei dezbateri publice a Răspunsului şi a „Studiului tematic”,

3. Revizuirea contributiei României la Studiul tematic şi notificarea oficială a Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Drepturile Omului (OHCHR) în acest sens. 


Pe aceeaşi temă:

Peste 17.000 de adulţi cu dizabilităţi trăiesc în centre rezidenţiale. Aproape 70% din ei mor acolo

Peste 17.000 de adulţi cu dizabilităţi trăiesc în centre rezidenţiale mari, unde, în contextul îngrijirii improprii unei dezvoltări independente, 67% dintre ei încetează din viaţă, conform studiilor, informează Institutul pentru Politici Publice (IPP).

Persoanele cu dizabilităţi aflate în centrele rezidenţiale sunt supuse torturii. 65% din cei internaţi mor

În prezent, peste 35.000 de copii şi adulţi cu dizabilităţi mintale sunt instituţionalizaţi în centrele de recuperare neuromotorie şi în spitalele cu profil psihiatric. Însă, în ciuda faptului că suntem ţară europeană, 65% dintre persoanele cu astfel de probleme ies din instituţiile menţionate prin deces. ONG-urile susţin că bolnavii sunt supuşi abuzurilor şi torturii şi că statul ar trebui să se implice mai mult decât o face în momentul de faţă.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite