Şcoală

articolul anterior

Inspectorii şcolari, somaţi de Consiliul elevilor: „Nu există niciun raport de subordonare”

4
15 Mar 2017 22:16:28
Cristian Ghingheş
foto: Vlad Ştefan la AG CNE Vâlcea 2017 - foto: Gicu Boboc
foto: Vlad Ştefan la AG CNE Vâlcea 2017 - foto: Gicu Boboc

Chiar dacă în continuare este o structură consultativă a Ministerului Educaţiei Naţionale şi nu are un statut juridic propriu, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) reuşeşte să pună piciorul în prag. Spre fericirea elevilor pe care îi reprezintă şi spre binele democraţiei şcolare, CNE se delimitează de relaţia de subordonare pe care inspectoratele şcolare tind să o imprime elevilor din fruntea consiliilor judeţene ale elevilor (CJE).

E reconfortant pentru mine, student şi fost reprezentant al elevilor la nivel judeţean în urmă cu vreo 5 ani, să văd că la vârful Consiliului Naţional al Elevilor se află astăzi tineri care nu fac blaturi cu autorităţile locale şi centrale, care chiar îşi dau silinţa să îşi reprezinte colegii şi care au curajul de a spune lucrurilor pe nume atunci când este cazul.

În trecut, am avut mari îndoieli cu privire la Vlad Ştefan, actualul preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor. Asta pentru că îl vedeam foarte apropiat de puterea locală de la Braşov, chiar editând la un moment dat un ziar împreună cu prefectul de la acea vreme. În fine, poate că era un exerciţiu de transparenţă şi nu l-am înţeles eu bine atunci.

Important este prezentul. Preluând CNE-ul de la Horia Oniţă, cel care a reformat din temelii Consiliul elevilor şi a reuşit să aşeze structura pe direcţia cea corectă de reprezentare, Vlad Ştefan este, începând cu vara trecută, noul preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor. Astăzi, după ce el a participat la videoconferinţa organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene, a povestit cum a fost la întâlnire, sărindu-mi în ochi primul subiect abordat. Acesta face referire la relaţia ISJ-urilor cu reprezentanţii elevilor care, conform preşedintelui CNE, Vlad Ştefan, aceasta trebuie să se îmbunătăţească:

Nu există niciun raport de subordonare, ci doar un parteneriat menit să sprijine actul educaţional. I-am rugat încă o dată pe inspectorii generali să încerce să rezolve problemele sau solicitările elevilor, neîncercând să ascundă adevăratele probleme de fond, pe principiul «lasă că merge şi aşa». Am înţeles că informaţia a deranjat pe foarte mulţi domni inspectori... ne dăm cu toţii seama de ce.

Ei bine, despre asta e vorba. Tinerii trebuie să spună ce îi nemulţumeşte, indiferent dacă poziţiile lor argumentate sunt menite să îi deranjeze pe cei care consideră că au vreun soi de autoritate asupra elevilor. Da, CNE-ul este, din păcate, o structură care se află în ograda Ministerului Educaţiei Naţionale, dar asta nu înseamnă că trebuie mânată la nivel central de minister sau la nivel local de ISJ, ci tratată ca pe un partener de dialog. Şi da, dialog trebuie să fie mai ales în situaţia în care elevii semnalează problemele din teritoriu celor care conduc inspectoratele şcolare judeţene.

La videoconferinţa de astăzi s-a mai discutat despre olimpiadele şcolare (care, în viziunea elevilor, trebuie regândite deoarece „nu s-a înţeles ce înseamnă cu adevărat meritocraţia şi plus-valoarea”), despre simulările din această perioadă, dar şi despre bursele şcolare pentru care CNE, împreună cu asociaţiile elevilor, poartă discuţii atât la nivelul ministerului, cât şi în Parlamentul României.

Chiar sper ca CNE-ul să rămână la nivelul setat de Horia în anii trecuţi şi, de ce nu, să devină o structură cu personalitate juridică, adică independentă de Ministerul Educaţiei Naţionale, lucru care nu se poate face decât prin înfiinţarea de asociaţii ale elevilor la nivel local. La Bacău şi Constanţa există deja, deci modelul doar trebuie preluat şi implementat în cât mai multe judeţe din ţară.

Succes!

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Radu Mircea
16.03.2017, 09:34:41

# Cristian Ghinges Excelent demersul CNE si sprijinul pe care-l acordati . Poate se va intelege pina la urma ca invatamintul romanesc trebuie sa serveasca elevului si nu sa fie o sinecura pentru cei care nu si-au gasit nicio vocatie . Succes , desi dupa minusul deja incasat activitatea dvs. nu place la toata lumea . Personal am prieteni de virsta a treia care sunt ofuscati de pretentiile elevilor de a fi o parte a sistemului decizional , dupa vechiul dicton : Etete ... sa facut oul mai destept decit gaina .

-1 (3 voturi)
Viorel DAIA
17.03.2017, 18:21:21

Taci, soro!!!!!! In ce fel ar trebui sa se reformeze sistemul de invatamant romanesc altfel decat prin a pretinde elevilor sa faca exact lucrul pentru ce merg la scoala? Adica sa se apuce si de invatatura. Restul e pur si simplu gargara. Pentru simplul motiv ca, in actualele conditii, este necesara o miscare in sensul de a ridica nivelul pregatirii deoarece succesul romanilor in strainatate tocmai pe asta se bazeaza. Si treaba asta nu se poate face prin rugaminti si apeluri la ratiune ci prin severitate. A vazut cineva vreun om in toate mintile care sa se inhame la jug daca nu-l mana ceva sau cineva de la spate?

Radu Mircea
18.03.2017, 11:07:04

# Viorel DAIA 'ai bre ??? Chiar asa ??? Severitatea lipseste din invatamintul romanesc ??? Elevul este oglinda profesorului . Atita timp cit ultimele epave ale societatii care nu si-au gasit alt rost in viata decit dascalia si care in proportie de o treime nu iau nota de trecere la definitivat iar alta treime baltesc in jurul notei 6 , ce pretentie sa ai ???

Sandulescu Daniel59
19.03.2017, 03:13:51

Profesorii de religie sund de vina !!