Liviu Pop a aflat că există poezii avangardiste. Şi a scris pe Facebook. Experţii îi răspund că nu trebuie refuzată nicio formă de artă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Liviu Pop nu înţelege de ce există şi poezii experimentale în manualele şcolare. FOTO: Arhiva „Adevărul“
Liviu Pop nu înţelege de ce există şi poezii experimentale în manualele şcolare. FOTO: Arhiva „Adevărul“

Fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, a publicat, marţi seară, pe Facebook o fotografie dintr-un manual de Limba Română în care sunt prezentate două poezii avangardiste, care nu au niciun cuvânt. Postarea este într-o notă critică, întrucât, spune el, nu înţelege ce caută astfel de poezii în manualele şcolare. Pe de altă parte, specialiştii susţin că prezenţa unor asemenea texte îi familiarizează pe elevi cu literatura experimentală.

Într-o încercare de a rejustifica măsura introducerii manualului unic, prin faptul că cele alternative au conţinuturi neadecvate pentru elevi, Liviu Pop a postat o fotografie dintr-un manual de Limba Română care prezintă două poezii mai „neobişnuite“: una formată doar din onomatopee, iar cealaltă doar din linii.

Mihaela Apetrei, expert în Limba Română şi specialist în comunicare, atrage însă atenţia că prezenţa unor astfel de poezii nu ar trebui să ne suprindă.

„Nu aş spune «nu» niciunei forme de artă. Dacă aceste poezii au fost publicate nu putem să le respingem pur şi simplu. Problema este cum le integrăm într-un manual şcolar. Preferabil ar fi ca elevii să nu studieze aceste poezii după ce abia au citit nişte opere literare de acum două secole. Cel mai important este cum vor reacţiona elevii. De fapt, acesta este şi scopul publicării acelor poezii: de a-i invita să emită păreri cu privire la (ne)existenţa dimensiunii artistice sau dacă ele pot fi considerate poezii. Exerciţiile de acolo au rolul de a încuraja gândirea critică“, a explicat Apetrei.

La rândul lor, profesorii de Limba Română subliniază că poeziile au fost introduse în acord cu programa şcolară, având în vedere că se mizează pe familiarizarea cu mai multe moduri de exprimare şi de stilistică literară. Aceştia mai punctează că astfel de poezii nu se dau la examenul de Bacalaureat.

Manualul criticat de Pop, care e pe piaţă încă din anul 2004, este realizat de Editura Humanitas.

Unul dintre autorii acestuia, profesorul Liviu Papadima, este unul dintre cei mai vehemenţi critici ai manualului unic. De altfel, prorectorul Universităţii Bucureşti a lăsat un comentariu şi la postarea fostului ministru al Educaţiei.

Redăm mai jos replica lui Liviu Papadima:

Stimate domnule ministru, este remarcabil cum o persoană care cu greu poate înşira trei propoziţii consecutive fără să stâlcească limba română devine un avizat degustător de poezie. Cum spuneţi dvs., ”fără cuvinte”. Dacă aţi fi avut răbdarea sau curiozitatea de a citi măcar câteva pagini din capitolul de manual din care reproduceţi ”mostra” care v-a creat nedumerire, poate aţi înţeles că nu e nimic nefiresc sau ininteligibil în textele cu pricina. Poate. În pedagogie, cum se spune, speranţa moare ultime. Pentru informarea dvs., textele sunt reproduse din ”Cele 12 luni ale visului. O antologie a inocenţei”, publicată de Iordan Chimet în 1972. După cum reiese şi din subtitlu, antologia este destinată în primul rând - ghiciţi cui? - ... copiilor. Nu-mi pot permite să vă suspectez de inocenţă. Poate, cel mult, de candoare intelectuală. Tot spre informarea dvs., aceleaşi texte au făcut obiectul unor nedumeriri similare exprimate de dl. Marius Tucă într-o emisiune televizată la Antena 1. E adevărat, dl. Marius Tucă era - cred că mai este încă - un redutabil jurnalist, cu corijenţe la română în şcoală, nu un Ministru al Educaţiei. În fine, nu aş fi ajuns să fac această postare, neobişnuind să frecventez paginile oficiale ale diverselor VIP-uri ale vremii, dacă nu aş fi fost interpelat de o jurnalistă, nedumerită de mesajul pe care doriţi să îl transmiteţi. Eu aş fi mai puţin nedumerit, gândindu-mă că vine vremea implementării faimoasei Legi a Manualului, o lege pe care am considerat-o de la bun început, cu umilele mele cunoştinţe de politici educaţionale şi modestele mele realizări de cadru didactic şi cercetător, drept o aberaţie ruşinoasă pentru România zilelor noastre.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite