articolul urmator

Mai puţin Marx, Mai mult Mises. O viziune liberală a educaţiei

10
15 Jul 2019 13:05:48
Alex Vesa
FOTO 123 RF
FOTO 123 RF

10 Comentarii

antipozi
15.07.2019, 13:15:09

Alex Vesa "6. Finanţarea urmează elevul prin vouchere şcolare Practic, părinţii să îşi poată înscrie copilul la orice şcoală, publică sau privată, iar suma fixă per elev să fie decontată de Ministerul Educaţiei Naţionale." Din bani publici ?!! Si dupa ce isi termina studiile sa-i cumpere Ministerul bilet ca sa poata sa se care la Londra?! Da cat culege capsuni la Londra nu cumva ar trebui ca Ministerul sa-i plateasca si o renta viajera ?!

-2 (2 voturi)
marius cristian
15.07.2019, 14:42:25

u politicienii, ci părinţii deţin stimulente mai bune pentru o educaţie de calitate oferită copiilor. Se cuvine ca părinţii să aibă această libertate în educaţia propriilor copii. Omule pt asta te-am notat cu plus , si stii de ce ?!? Pentru ca ar fi cea mai anti-progresista , anti-globalista si anti-neosexomarxista procedura educationala posibila , in contextul actual pura fantasmagorie....

0 (2 voturi)
Bozo
15.07.2019, 15:17:33

Ceea ce spuneti este bun la nivel teoretic dar nu are prea mari sorti de a schimba in bine invatamantul romanesc. Sa argumentez cu eexemple alese dintre propunerile Dvs in textul de mai sus. 1. Număr de ore mai mare la decizia elevilor - elevii nu stiu ce vor, mai ales cei din anii mici. E logic dealtfel, nu poti sti ce vrei fara sa fi ajuns sa posezi o baza sloida de cunostinte. Iar societatea si mass-media (mai nou internetul si scoial-media) iti influenteaza enorm de mult aspiratiile si asta nu in directia buna. Nu tot ceea ce vrei se si poate face, iar ca sa ajungi sa poti trebuie sa fii educat sa accepti sfaturile si criticile educatorilor, sa inveti sa inveti si sa te dezvolti. Or asta nu se poate face cu prea multe ore la decizia elevilor. Mare parte a copiilor nu aleg sa se dezvolte daca asta presupune multa invatatura si munca. Ei aleg invariabil ceea ce este mai usor. Cum de altfel face si un om matur daca nu este fortat de viata, de societate. 2. liberalizarea de-facto a invatamantului privat si liberalizarea certificarilor. Deja avem asa ceva si mare parte dintre scolile si universitatile private sunt sub nivelul celor de stat. Cu mici exceptii. Asta pentru ca pe de o parte importam din vest modele discutabile de educatie (de ex scolile Montessori unde elevii aproape ca fac ce vor) iar pe de alta parte nu oricine e in stare sa pregateasca o curricula scolara care la final sa dea tuturor copiilor o "sansa egala" in viata. Nu mai spun ca unii vor doar sa-si obtina o diploma si mai putin sa ramana cu ceva dupa scoala. Asta si din cauza ca modelele de succes din jur nu iti transmit deloc ca scoala ti-ar da un avantaj in viata ci dimpotriva. In ani '90 am avut o liberalizare deplina a certificarilor si curriculei in invatamantul privat si asta nu a facut decat sa creeze deja faimoasele fabrici de diplome care au contribuit major si la deprecierea invatamantului public. 3. finantarea urmeaza elevul. Principiul e bun, dar sa nu va suprinda daca un astfel de sistem va duce la finantarea masiva a unor fundaturi educationale. Coroborat cu punctele de mai sus, finantarea legata de elev ar putea de ex sa supra-finanteze scoli de foto-modele sau scoli populare de muzica, sau institutii care promoveaza mai mult confortul in scoala decat educatia propriu-zisa. 4. Legalizarea homeschooling-ului. Homeschoolingul nu a creat vreun boom educational nicaieri, este de obicei o solutie pentru copiii din zonele izolate sau care nu se pot deplasa usor la scoala cea mai apropiata. Desigur ca poate fi un segment de educatie de lux pentru beizadelele zilei, dar asta nu inseamna ca acesti copiii ar fi si mai bine educati. In primul rand pentru ca edcuatia presupune si componenta sociala, interactia cu alti copii, pregatirea pentru o viata in care daca nu stii sa gestionezi relatiile cu ceilalti iti ratezi viata, iti dezvolti depresii cronice etc. Pana si printii Angliei urmeaza invatamantul normal. Nu mai spun ca homeschoolingul ar contribui ingrijorator la multiplicarea exponentiala a Oliviei Steer si a altora ca ea care predica impotriva vaccinarii si alte asemenea aberatii. I-am mentionat numele pentru ca si ea ridica osanale homeschoolingului, daca nu ma insel chiar asta face cu copiii ei. 5. eliminarea taxelor si impozitelor in domeniu in ideea ca vor reduce costurile pentru parinti si copii. Chestia asta s-a mai facut in alte domenii si scutirea de TVA sau alte taxe nu a dus decat la cresterea profitului celor din businesul respectiv. Un bun exemplu este si disperarea autoritatilor de a controla micsorarea corespunzatoare a preturilor cand s-a micsorat TVA-ul de la 24% la 19%. Si in ace caz valoarea de piata a produselor era usor identificabila, nu ca in cazul educatiei unde totul este extrem de relativ. O astfel de masura ar avea efect doar la aplicare, in cativa ani preturile ar creste catre o marja de profit mai buna. Mises pe care-l pomeniti in titlu ar rade in hohote la auzul unei asemenea masuri. In general solutiile furnizate de Dvs in articolul de mai sus pacatuiesc prin a crede ca piata educationala se regleaza strict pe baza cererii si ofertei care functioneaza perfect. In realitate sunt o gamada de imperfectiuni ale pietelor care le abate de la acesta perfectiune si deseori chiar le blocheaza intr-un punct de functionare sub-optim. Sunt foarte multe materiale de economie pe aceasta tema. In plus educatia este un bun public mai presus de interesele comerciale si de aceea are sens ca statul sa fie mult mai implicat decat in domenii ce interesele divergente le auto-regleaza. Ridicarea nivelului invatamantului este o mare problema a zilelor noastre si asta nu numai in Romania. Din pacate, Romania sufera mult ca societate iar asta se repercuteaza si la invatamant. Ca sa putem trece acest moment si sa avem un invatamant performant atunci trebuie ca masurile sa adreseze cauza iar nu efectul.

+1 (1 vot)
cib
15.07.2019, 15:35:04

Nene invatatorule, eu propun ca elevii sa vina la scoala numai daca vor, sa nu trebuiasca sa invete nimic, sa stea doar pe FB si daca ei considera ca Stefan cel Mare a trait in secolul XX, nu trebuie contrazisi ca sunt afectati emotional. Sa nu care-cumva sa vada vreo carte, sa nu lesine. Iar aia mici sa nu invete poezii si in general sa nu invete nimic pe dinafara ca dauneaza creierului. Elevii si studentii trebuie sa aiba creierul odihnit. Ca, slava Domnului, locuri la capsuni in occident sunt suficiente. Bre, matale citesti ce scrii? Colegii matale de la Fane Gheorghiu (aka SNSPA) ce parere au?

-2 (2 voturi)
Mocanu Remus Octavian
15.07.2019, 16:30:23

Sistemul socialist centralizat de educatie de pana in 1990 e cel care furnizeaza azi mana de lucru calificata in UE si alte tari din Occident. Pe de alta parte, sistemul descentralizat in SUA a produs si mai produce rezultate catastrofale. Concluzia e ca centralizarea sau descentralizarea sunt si ei factori care conteaza doar atat: putin. Vointa politica de a investi masiv in educatie e cheia. Valorile transmise copiilor in materie de reusita sunt si ele mult mai importante decat alti factori (vezi rezultatele excelente ale sistemului de educatie si centralizat si socialist al Chinei). Bani si credinta in reusita prin invatat, asta e solutia, nu spanac ideologizat...

0 (2 voturi)