Ministerul Sănătăţii a publicat Ghidul măsurilor ce trebuie respectate după deschiderea anului şcolar

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi este prezentat ca proiectul unui Ordin comun al ministerelor Educaţiei şi Sănătăţii, Ministerul Educaţiei nu şi l-a asumat, sau nu l-a publicat încă spre dezbatere publică. Posibil să nu fie de acord în totalitate cu acest proiect. Proiectul Ghidului mi se pare cuprinzător, structurat şi uşor de înţeles. Ce nu este clar, ce sancţiuni primesc cei care nu-l aplică.

Toate ţările se confruntă cu aceleaşi probleme legate de deschiderea anului şcolar

Bănuiesc că miniştrii interesaţi au studiat ce se întâmplă în alte ţări cu reluarea cursurilor şcolare, şi au preluat acele măsuri care li se par aplicabile şi la noi. Ca de obicei în legislaţia noastră, nu se prevad sancţiuni pentru cei care nu respectă aceste reguli. În Italia lucrurile stau cu totul altfel. Directorii de şcoli se roagă de guvern să nu fie urmăriţi penal dacă apar focare de infecţie în propriile şcoli.

"Este urgent ca guvernul să insereze în unul dintre decretele sale din viitorul apropiat un articol care revizuieşte posibilitatea ca directorii de şcoli să fie urmăriţi penal în cazul (înregistrării) unui eventual caz de COVID în instituţie", explică preşedintele Asociaţiei naţionale a directorilor de şcoli, Antonello Giannelli, citat de cotidianul Corriere della Sera.

Dacă la noi nu se prevăd sancţiuni şi responsabilităţi pentru apariţia de focare în şcoli, posibil ca măsurile anunţate să nu fie respectate cu stricteţe. Apariţia de focare va duce la închiderea acelor şcoli, iar personalul va sta acasă pe salarii întregi. Cum să nu-i convină o astfel de situaţie? Forma finală a Ordinului emis de ministere trebuie să prevadă şi sancţiuni în cazul apariţiei de focare în şcoli.

Care este rolul părinţilor

Cum directorii, inspectorii şi profesorii vor citi cu atenţie ce prevede Ghidul emis de ministerul Sănătăţii, să vedem care va fi rolul important ce revine părinţilor.

Iată câteva sfaturi adresate părinţilor:

  • Vorbiţi cu copilul despre cum acesta se poate proteja pe el, dar şi pe cei din jur împotriva infecţiei cu noul coronavirus;
  • Învăţaţi-vă copilul să se spele pe mâini: atunci când ajunge la şcoală, când se întoarce acasă, înainte şi după servirea mesei, înainte şi după utilizarea toaletei şi ori de câte ori este necesar; -
  • Învăţaţi-vă copilul cum să poarte corect masca de protecţie şi explicaţi-i importanţa şi necesitatea purtării acestei;
  • Evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală;
  •  În situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), diaree, vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă după caz şi nu duceţi copilul la şcoală;
  • În cazul în care copilul se îmbolnăveşte în timpul programului (la şcoală), luaţi-l imediat acasă şi contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă după caz.
  • Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii: Elevul prezintă simptome specifice; Elevul a fost diagnosticat cu SARS-Cov2; Elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-Cov2 şi se află în carantină.

După ce rămâne definitiv, şi ar trebui cât mai repede, Ghidul trebuie multiplicat în suficiente exemplare pentru a fi împărţit părinţilor care nu au acces la internet.

Părinţii trebuie sa semneze o declaraţie pe proprie răspundere, declaraţie de care este condiţionat accesul elevilor in şcoală, şi care să cuprindă faptul că în ultimele 14 zile:

  • Copilul nu a prezentat simptome specifice unei afectiuni cu potential infectios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături, rinoree, etc).
  • Copilul nu a fost diagnosticat cu COVID-19
  • Copilul nu a venit în contact cu o persoană testată pozitiv pentru această afecţiune.
  • Nu voi aduce copilul în colectivitate dacă prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături, rinoree etc.).

Observaţii asupra resurselor necesare aplicării Ghidului

Ghidul insistă asupra suprafeţelor care trebuie dezinfectate zilnic sau ori de câte ori este nevoie:

Se prioritizează dezinfecţia suprafeţelor atinse frecvent, precum: clanţe, încuietori, butoane şi mânere ale uşilor; treptele scărilor; băncile, catedrele şi scaunele din clasă; separatoarele montate pe bănci; mesele şi scaunele din sălile de cantină; blaturi; balustrade; întrerupătoare de lumină; mânerele echipamentelor şi aparatelor (precum, cele sportive); butoanele ascensoarelor şi ale automatelor de vânzare; obiecte didactice comune; calculator tastatură, mouse, laptop şi tablete partajate între persoane; Notă: Tastatura computerului poate fi acoperită cu o folie de plastic, care se îndepărtează după fiecare utilizator.

Volumul de muncă şi de substanţe dezinfectante este uriaş. Cum nu văd de unde şi cu ce resurse financiare poate fi angajat personal care să efectueze astfel de dezinfectări, soluţia ar să fie realizate, parţial, de elevi, după ce au fost instruiţi şi organizaţi în echipe de serviciu pe clasă şi pe şcoală.

Mai prevede Ghidul:

Personalul medical sau, în absenţa acestuia, personalul desemnat de unitatea de învăţământ, va efectua instruirea personalului pentru a observa starea de sănătate a elevilor şi pentru implementarea normelor din prezentul document şi va furniza informaţii privind: elemente generale despre infecţia SARS_CoV2, precum cele privind igiena respiratorie, tehnica spălării pe mâini, recunoaşterea simptomelor COVID-19, modul de purtare şi eliminare corectă a măştilor, măsurile de distanţare fizică necesare.

Propun ca această instruire să înceapă de acum, pentru că perioada 1-14 septembrie este necesară şi pentru activităţi strict legate de începerea anului şcolar, activităţi nelegate de pandemie.

Cea mai delicată prevedere este cea destinată supravegherii elevilor în pauze.

Intervalele aferente recreaţiilor vor putea fi stabilite în mod eşalonat pentru fiecare clasă în parte, acolo unde este posibil; Va fi evitată crearea de grupuri de elevi din clase diferite;

Elevii vor fi supravegheaţi pe toată durata pauzelor de către cadrele didactice, pentru păstrarea distanţării fizice; Elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic (nu se vor îmbrăţişa, nu îşi vor atinge reciproc mâinile şi nu vor sta aproape unul de celălalt);

Elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic (nu se vor îmbrăţişa, nu îşi vor atinge reciproc mâinile şi nu vor sta aproape unul de celălalt);

Este foarte greu să interzici elevilor să păstreze distanţarea socială, şi cu atât mai greu să-i supraveghezi s-a facă. Ei sunt obişnuiţi să interacţioneze în pauze, să vorbească, să se joace dacă sunt mici, şi vor accepta cu multă greutate distanţarea şi portul permanent al măştilor. Supravegherea strictă de către profesori, stresaţi şi ei de o astfel de misiune imposibilă, poate crea derută, respingere, eventual abandonarea cursurilor. Îţi trebuie un mare talent şi dăruire pentru o astfel de activitate, şi nu toţi profesorii sunt dispuşi să o facă.

Pe de altă parte, şi profesorii au nevoie să meargă în pauze să spele pe mâini de cretă, la toaletă, să schimbe cataloagele, să se uite peste lecţia pe care urmează să o predea ora următoare, să se odihnească. Cum vor putea fi respectate toate aceste necesităţi ale profesorilor?

Pauze la ore diferite pentru clase diferite nu stau în picioare. Chiar dacă 2-3 copii aleargă şi se joacă pe holuri în timpul orelor, se creează un zgomot care perturbă liniştea necesară lecţiilor. Cu atât mai mult dacă zeci, sute de elevi sunt pe holuri, iar alţi zeci, sute în clase. Nu se pot ţine orele, pentru ca elevii stau cu urechea la ce se întâmplă afară, şi nu mai pot fi atenţi la lecţia predată.

Accesul la toaleta elevilor, cu păstrarea distanţării sociale este iarăşi greu de realizat. Ar trebui ca cineva să supravegheze un rând format la uşa toaletei, cu păstrarea distanţei de un metru între elevi.

Organizarea începerii anului şcolar în condiţiile aduse de pandemie este extrem de dificilă şi laborioasă. Cu atât mai greu de înţeles întârzierea apariţiei Ghidului după care să se ghideze autorităţile şcolare locale, pentru a pune în acord cerinţele generale cu posibilităţile la nivelul fiecărei şcoli. Ar trebui să urmeze planul fiecărei şcoli şi solicitarea de resurse umane şi materiale pentru realizarea acestui plan. Lucru foarte greu, dacă nu imposibil în mai puţin de o lună.

De aici iritarea şi supărarea opiniei publice, a părinţilor şi personalului din şcoli, legate de întârzierea apariţiei acestui Ghid, şi de lipsa asumării lui de către Ministerul Educaţiei.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite