Ministrul Educaţiei: Evaluările la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor avea loc începând de anul acesta

0
Publicat:
Ultima actualizare:
După doi ani de evaluări-pilot la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, testările se vor desfăşura la nivel naţional   FOTO: Adevărul
După doi ani de evaluări-pilot la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, testările se vor desfăşura la nivel naţional   FOTO: Adevărul

Începând de anul acesta, evaluarea şcolară se va face pe două niveluri: la clasă şi la nivel naţional, cu accent pe prima, pentru a avea o radiografie exactă a problemelor din sistemul de învăţământ preuniversitar, a declarat Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie la prima ediţie a Şcolii Internaţionale de Vară „Dăscălimea românească” de la Eforie Sud.

Pricopie a mai spus că evaluarea pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a va permite şi corectarea, din timp, a lacunelor elevilor, dar şi ajustarea politicilor publice pe care Ministerul Educaţiei intenţionează să le implementeze, pe termen scurt şi lung. Ministrul a reiterat ideea că evaluările, indiferent dacă sunt locale sau naţionale, trebuie să fie corecte, pentru că doar în acest mod pot fi aplicate măsuri potrivite.

"Este vorba de sistemul de evaluare periodică, evaluarea la clasa a II-a, la clasa a IV-a şi la clasa a VI-a. Este o idee veche, nu am venit eu cu ea la Ministerul Educaţiei, este o idee pe care instituţiile specializate în ştiinţele educaţiei din ţară şi din străinătate o studiază de ani de zile, iar principalul motiv pentru care trebuie să introducem această evaluare este acela că noi, în sistemul nostru de educaţie, până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem. Evaluarea naţională este prima evaluare după ani buni de şcoală. Să nu ne mirăm când constatăm că 25 la sută din copiii noştri nu reuşesc să ia nota 5 la două examene. Mă rog, nu sunt uşoare, dar nu sunt nici grele, sunt examene de evaluare naţională, matematica şi româna, de la sfârşitul clasei a VIII-a", a declarat ministrul Educaţiei, potrivit corespondentului Mediafax.

El a  mai spus că în absenţa unor verificări şi evaluări de sistem este imposibil să fie făcute "calibrări de sistem", iar prin introducerea evaluărilor naţionale şi la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a se poate urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar şi dacă şi unde sunt probleme la nivel de şcoală, de clasă sau de elev.

"Acest sistem va deveni standard începând cu anul şcolar 2013 - 2014. Prin urmare, după câţiva ani de grădiniţă, după clasa pregătitoare, după clasa I, ajungem în clasa a II-a şi putem să vedem care este nivelul elevilor, iar informaţiile respective le putem folosi pentru a vedea unde avem vulnerabilităţi, unde sunt probleme, la nivel de şcoli, la nivel clase, chiar la nivel de elev în raport cu ceilalţi elevi", a explicat Remus Pricopie.

Elevii români au trecut deja, doi ani la rând, prin evaluări-pilot. În 2013, evaluările au avut loc în perioada 9 - 22 mai în peste 200 de şcoli din ţară pe un eşantion de aproximativ 2.000 de elevi.

Pricopie: Elev cu 8.00 la clasă a luat 2.80 la evaluarea naţională

Pricopie a explicat şi de ce este nevoie de aceste evaluări, cum ar fi diferenţele mari în privinţa evaluării de la clasă a elevului comparativ cu evaluarea naţională, înregistrându-se un caz în care un copil care avea nota 8.00 la matematică a primit 2.80 la evaluarea naţională.

"Anul acesta ne-am uitat cu foarte mare atenţie la rezultate şi vom face fişe pentru fiecare şcoală în parte în special pe diferenţele de evaluare. Atunci când ai în catalog 8.00 la matematică, iar la evaluarea naţională ai 2.80, caz real, înseamnă că ai o problemă. Şi dacă este un copil poţi să spui că a fost un accident, se întâmplă, dar dacă ai mai mulţi şi dacă se repetă an după an, înseamnă că acea şcoală are o problemă foarte serioasă cu evaluarea la clasă", a declarat ministrul Educaţiei.

El a mai spus că este greşită supraevaluarea unui copil la clasă şi că aceasta nu face decât să-l mintă pe acesta, dar şi pe părinte în legătură cu potenţialul real al elevului.

"Cînd supraevaluezi un copil la clasă greşeşti nu o dată, greşeşti de mai multe ori. În primul şi în primul rând greşeşti în raport cu copilul pentru că el va avea sentimentul că ştie, dar apoi constată că nu este de 8.00, ci este de 2.80. În al doilea rând, greşeşti în raport cu părinţii pentru că părinţii au încredere că evaluarea noastră este una corectă şi stau liniştiţi că au copii pe drumul cel bun şi noi de fapt îi minţim printr-o evaluare necorespunzătoare. Prin urmare, Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei şi caselor corpului didactic le voi cere pentru anul şcolar 2013/2014 să aibă ca temă principală această problematică a evaluării, să fie cât mai corectă şi să remediem problemele din timp", a mai spus ministrul Educaţiei.

Pricopie a precizat că această analiză pentru fiecare şcoală urmează să fie utilă părinţilor, care pot vedea dacă există sau nu diferenţe majore între evaluarea la clasă şi notele obţinute la Evaluarea Naţională.
 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite