Şcoală

articolul anterior articolul urmator

O eroare la subiectul de matematică de la Evaluarea Naţională

100
29 Jun 2016 13:51:38
Ştefan Vlaston
FOTO Eduard Enea
FOTO Eduard Enea

Deşi subiectele de la matematică, de la Evaluarea Naţională, au fost extrem de simple, un subpunct este greşit enunţat. UPDATE

UPDATE

Explicaţia Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare referitoare la această eroare:

„Itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor).”

Chiar explicaţiile dovedesc că specialiştii de la Centrul Naţional nu au legătură cu realitatea şcolară.

De unde să ştie elevii de clasa a VIII-a noţiuni sofisticate de „dependenţă funcţională” de „variabile”, noţiuni care se învaţă în clasa a XI-a?

Care variabilă se reprezintă pe axa orizontală, pentru că există două variabile, independentă şi dependentă? De ce n-ar fi invers? De unde să ştie elevii ce-au avut în cap profesorii care au creat subiectele?

Legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor nu spune în ce axă luăm numărul elevilor, orizontală sau verticală?

Explicaţiile date de Centrul de Evaluare nu sunt ştiinţifice şi nu ţin seama de nivelul cunoştinţelor din clasa a VIII-a.

Subiectul a fost formulat ambiguu, dovada fiind că rezolvările elevilor s-au axat pe ambele variante, corespunzătoare alegerii axelor pentru numărul de elevi şi notele elevilor.

Este vorba de subpunctul 6 de la primul subiect:

6. În diagrama de mai jos este prezentată repartiţia notelor obţinute la un test la matematică, de elevii unei clase a VIII-a dintr-o şcoală.

Conform diagramei, numărul elevilor care au obţinut nota 5 la acest test este egal cu...

Cum se vede în desen, nu se specifică nicăieri că pe axa Ox sunt notele, iar pe axa Oy numărul de elevi. Unii elevi au scris corect că numărul elevilor care au luat  nota 5 este 3, alţii au scris 8, citind diagrama invers, dar nici nu le poti reproşa că n-au fost subtili, ca n-au interpretat diagrama ca un adult.

Corect ar fi ca de la Comisia Centrală de examen să plece o notă către toate centrele de corectare, în care să fie menţionat faptul că punctajul maxim se acordă indiferent de modul în care elevii au citit diagrama.

În caz contrar, vom avea zeci de mii de contestaţii, cu timp enorm de verificare şi acordare a notei.

Nu cred că este nevoie de o bulversare a examenului pentru această inadvertenţă.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

100 Comentarii

herr v.4.01
29.06.2016, 14:23:46

Nu e nici o eroare, doar common sense. Pe orizontala avem numerele de la 1 la 10. Pe ele sunt cladite coloane verticale albastre cu explicatia din legenda : "numar elevi". Raspunsul la intrebarea - numarul elevilor care au luat nota cinci este simplu. Ne pozitionam pe coloana care pleaca de la 5, ajungem in varful ei, si ce vedem ? 3 (elevi). Pentru carcotasi gen dl Vlaston, inca un argument. Verticala porneste de la zero. Cum nu exista nota zero, verticala nu poate contine decat numarul de elevi.

+12 (28 voturi)
Const Claudiu
29.06.2016, 14:26:33

Daca nu a fost "mura-n gura" nu inseamna ca nu e corect. Legenda diagramei este in dreapta-numar elevi.

+9 (17 voturi)
Ştefan Vlaston
29.06.2016, 15:04:06

Nu le cereti sa aiba subtilitatea unui adult.

-10 (24 voturi)
Calin Vasile
29.06.2016, 15:05:01

De acord ca numele marimilor (nr de elevi, note) trebuie specificat pe axe. Totusi, acest grafic poate fi interpretat usor in sensul ca pe axa orizontala este numarul de elevi si pe cea verticala sunt notele. Iata rationamentul: daca am considera ca pe axa verticala ar fi NOTELE, atunci nota 3 ar fi obtinuta si de 5 elevi, si de 9 elevi, si de 10 elevi!!! Adica, de cati elevi?? Pentru ca asta nu are sens, inseamna ca NU ARE SENS CA PE AXA VERTICALA SA FIE NOTELE.

+3 (9 voturi)
Traian Draghici
29.06.2016, 15:10:25

Buna ziua! Va rugam sa faceti cunoscut faptul ca, la proba de matematica, de la Evaluarea Nationala, s-a produs o eroare in ceea ce priveste formularea cerintei de la Subiectul I, pct. 6. Felul in care este marcata indicatia referitoare la numarul de elevi este total ambigua, tinand cont de faptul ca graficul trebuia sa contina indicatii clare pe fiecare axa. Din acest motiv aproape jumatate dintre elevi au interpretat invers, pentru ca nu ar fi fost gresit din cauza indicatiei date. Se intampla ca acum 4 ani cand s-a produs confuzia dintre Subiectiva si Predicativa. Trebuie sa se ia masuri urgente in ceea ce priveste baremul pentru a fi punctate ambele variante de raspuns: 8 elevi si 3 elevi!!!!

-12 (18 voturi)

Vezi toate comentariile (100)

Modifică Setările