Şcoală

articolul anterior articolul urmator

O lege recentă reduce  norma didactică a profesorilor la 9 ore/săptămână, mai puţin de două ore/zi

5
16 Feb 2020 10:04:20
Ştefan Vlaston

Este vorba de o modificare a Legii Educaţiei Naţionale. Cele 9 ore/săptămână pot fi completate cu ore de pregătire pentru examenele naţionale, pentru performanţă şi pentru remediere.  Depinde de directorul şcolii să nu se facă abuzuri în aplicarea acestei modificări, adică orele se fac doar pe hârtie, nu şi în realitate. Directorii şcolilor sunt cu delegaţie,  aceiaşi din perioada conducerii PSD. Poţi avea încredere în ei?

Ce prevede legea, aflată acum la promulgare

La articolul 263 din Legea Educaţiei Naţionale, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„(2) În norma didactică prevăzută la alin. (1), se pot include ore de la disciplinele

stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educaliei şi Cercetării şi ore de pregătire pentru

evaluări/examene naţionale şi/sau pentru obţinerea performanţei educaţionale, precum şi ore de

învăţare remediala fără a depăşi jumătate de normă de predare - învăţare - evaluare, cu

menţinerea drepturilor salariale.

Unde apar problemele. Aceste ore nu sunt prevăzute în planurile cadru, nu sunt obligatorii, nu sunt trecute în cataloage, deci nu se pun note sau absenţe. Profesorii le trec în încadrare la începutul anului şcolar, fără să fie siguri că vor avea elevi doritori să urmeze aceste ore, suplimentar faţă de cele 5-6 ore/zi prevăzute pentru elevi de planurile cadru. Dacă nu există amatori, şi este de presupus că în majoritatea şcolilor nu vor fi, profesorul ia salariu întreg doar cu cele 9 ore din încadrare, care cuprind disciplinele din planurile cadru, obligatorii.

Comparaţie cu situaţia orelor de la Curriculum la dispoziţia şcolii (CDŞ)

Orele din CDŞ sunt plătite la „plata cu ora”, dacă un profesor prin pregătire şi talent convinge un număr de elevi să participe de bunăvoie la astfel de cursuri de pregătire pentru examene, performanţă, remediere. Dacă nu-i convinge, nu are ore la plata cu ora şi rămâne doar cu salariul dat de norma de bază, de 18 ore. O situaţie mult mai corectă şi mai uşor de controlat. Elevii şi părinţii care doresc participarea la CDŞ fac cerere scrisă, se programează orele, iar directorul verifică dacă se ţin aceste ore. Dacă nu se ţin, nu aprobă plata cu oră pentru ele. Situaţie net diferită de prevederile recentei legi.

De ce au apărut aceste modificări la Legea Educaţiei Naţionale

Avem în vigoare o altă lege, promulgată încă în luna decembrie, care reduce numărul de ore la 20, 25, 30 pentru primar, gimnaziu şi liceu. Problema cu aplicarea acestei legi este dată de reducerea orelor la gimnaziu de la 32-34-36 la 25, o reducere, în medie, de 9 ore. Sindicatele au făcut  scandal, calculând că 20.000 de profesori ar urma să-şi piardă posturile. Trecând peste aberaţia Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, aprobată de ministrul Adrian Curaj, de a ridica numărul de ore la gimnaziu, la 34-36 ore (7 ore/zi), exact din motivaţia păstrării normelor cadrelor didactice, acum se încearcă salvarea cerinţelor sindicale cu această găselniţă: să prinzi în norme ore care nu eşti deloc sigur dacă se fac.

Încă odată. Ideea în sine este bună, elevii au nevoie de personalizarea învăţării. Greşită este varianta  de a le prinde în normele profesorilor înainte de începerea anului şcolar, fără să ştii dacă se găsesc, sau nu, elevi amatori pentru aceste ore neobligatorii.

În varianta CDŞ-ului, profesorii sunt obligaţi prin prestaţia lor la clasă şi prin dragostea faţă de meserie, să convingă elevi că merită să vină la aceste ore, iar plata se va face în regim de „plata cu ora”. Când se fac orele se primesc bani, dacă nu se fac nu se primesc bani pentru ele. În varianta legii aflate în discuţie,  salariul se primeşte integral, şi dacă se fac ore şi dacă nu se fac. În practică, unii profesori care şi-au prins în încadrare acest tip de ore ar putea primi salariul integral doar pentru 9 ore/săptămână efectiv prestate la clasă.

Cum banii vin de la contribuabili, propun preşedintelui Iohannis să analizeze cu grijă consecinţele, înainte de a promulga această legea.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

relu de la prefectura
16.02.2020, 10:48:07

Onor ziaristi le stiu pe toate. Ne-au invatat cum sa cumparam, cum sa ne imbracam, cum sa ne purtam, cum sa mancam, cum sa fim sanatosi, cum sa facem sex, cum sa ne crestem copiii, cum sa facem economii, unde sa mergem in vacanta, Pe profesori ii invata cum sa se poarte cu elevii. Pe medici ii ivata cum sa trateze pacientii. Pe pacienti ii invata cum sa se trateze singuri. Pe politicieni ii invata cum sa conduca tara. Acum ii invata si cum sa salarizeze profesorii.

0 (4 voturi)
Bănăţanu v.2
16.02.2020, 11:14:23

Nu te supăra că-ntreb, dom' relu de la prefectură: matale chiar crezi că le știi pe toate și ai dreptul să te superi pe ziariști? Din câte văz, se pare că da!

0 (4 voturi)
Ionel Marcu
17.02.2020, 11:41:44

Ce porcărie, în loc să le mărească norma didactică, le-o scad, ca să nu fie concediați profesori! Nu ne spune nimeni, cât e norma didactică în Vest, presupun că minim 25 de ore pe săptămână. Sper că legea asta nu e aprobată, e doar „în discuție” și că Orban nu face prostia să o aprobe. Dar poate o trece PSD, încă mai are, de obicei, majoritate în Parlament.

0 (2 voturi)
LochRoagPM
17.02.2020, 05:13:48

Hai bă vasîli ce dreaqua ne_tot minți acilea!? Nu ziceai tu ești transparent și cu bune intenții pentru prăbușire că de propășire nu poate fi vorba! Io-te ia ce spune piața INS, EUROȘTAT! Io-te ia! FlorinVasîli Cîțu susține că guvernarea PNL a avut un efect pozitiv pentru economie și oferă câteva exemple. " - Dobânzile scad", a scris Vasîli Cîțu "Dobânzile la titlurile de stat au revenit la nivelul din septembrie 2019, după ce au fost urcate în urma unor declarații fără discernământ dar și a unor împrumuturi suplimentare de 4 miliarde euro în ultimele două luni ale anului 2019." despre Pilonul II de pensii: 7,3 milioane de români pierd " - Rata inflației scade", a declarat ministrul de Finanțe Vasîli Cîțu "Inflația a continuat să crească și în luna ianuarie cu 0,4%, înregistrându-se o tendință de încetinire a creșterii pe seama ieftinirii prețurilor la combustibili, ieftinire care a avut un impact de 2,1% în indicele preturilor de consum pe luna ianuarie. Scăderea ratei anuale a inflației se datorează lunilor septembrie și octombrie 2019, când a coborât până la nivelul de 3,4%." - Prețul la combustibil a scăzut și continuă să scadă", potrivit postării lui Vasîli Cîțu "Apropo, prețul combustibilului a ajuns la nivelul din ianuarie 2019 așa că nu e ceva extraordinar, dar scăderea prețului petrolului de la 68 dolari/baril la 55 dolari/baril își spune cuvântul." - Veniturile la buget cresc", susține ministrul "Veniturile bugetare pe ultimele două luni ale anului 2019 au fost cu 2,7 miliarde lei mai mici decât în perioada similară din anul 2018 și cu 4,6 miliarde lei mai mici decât propria programare făcută în rectificarea din noiembrie 2019. Execuția bugetară pe luna ianuarie nu a apărut oficial, actualul ministru spune că a încasat mai mult decât ce a programat, nu există publicată pe site-ul MFP programarea veniturilor și cheltuielilor pentru anul 2020 (deși trebuia publicată în 30 de zile de la adoptarea legii bugetului - transparență, ioc!), astfel că nu știm dacă și aceste declarații sunt simple păcăleli. Avem totuși un indicator care ne spune că veniturile bugetare ar trebui să fie cu 3,9 miliarde lei mai mari decât în ianuarie 2019 (având în vedere creșterea medie lunară an la an înregistrată în anul 2019). Astfel că veniturile bugetare aferente lunii ianuarie 2020 trebuie să fie de cel puțin 29,7 miliarde lei. Dacă sunt mai puțin, e motiv de rușine maximă." "- Deficitul bugetar scade", a mărturisit Vasîli Cîțu "Deficitul bugetar este în creștere și este și contestat de Comisia Europeană și Consiliul Fiscal care spun că și acest nivel în creștere este subestimat." "-Deficitul de cont curent nu mai crește", a comunicat ministrul de Finanțe Publice "Deficitul de cont curent a crescut de la 4,22% din PIB la 4,8% din PIB, ajungând la 10,478 miliarde euro la finalul anului 2019." "- Am salvat de la NAȚIONALIZARE Pilonul II de pensii", a informat Florin Vasîli Cîțu "Pilonul II de pensii este subfinanțat si sunt "naționalizate" sume în valoare de 1,8 miliarde euro pe anul 2020, prin păstrarea contribuției la nivelul de 3,75%. Adică banii dumneavoastră nu ajung în conturile dumneavoastră!" Să-ți fie rușine klause! Îți place așa cum arată cifrele? Bine că te aleseră (votatorii zerei und zie)pentru a doua oară în funcția de Președintele mieu și te opriră de la a mai da” medității ” că ajungea sighiul din ardial de avea un singur ”propritar”...măi, măi...!

-2 (4 voturi)
Casandra II
17.02.2020, 14:01:32

Nu stiu de ce am impresia ca anume nu se vrea rezolvata problema educatiei nici sub aspect financiar nici al curiculei. Toti expertii, profesorii, functionarii din minister si ministrul vremelnic, nu doar parintii si odraslele acestora, isi dau cu parerea si se comporta de parca ar trebui sa spuna un monolog in timp ce s-ar afla la microfon: turuie ideea si, gata, a rezolvat problema. Exact asta zice si Murphy intr-una din celebrele lui legi: "...cu timpul vor fi mai importante sedintele, dezbaterile, decat rezolvarea practica a problemei". Eu daca as fi ministru as proceda in felul urmator: 1) as organiza o comisie din specialisti cu vechime in materie de educatie si invatamant, careia i-as trasa sarcina sa scoata o lege care sa corespunda situatiei din Romania, prin acceptarea ei de catre cel putin 70% din participantii in proces; 2) Concomitent as solicita sindicatelor sa -si formuleze opinii clare vizavi de interesele profesorilor si elevilor; 3)La implinirea a termenului de trei luni, comisia de experti sa "puna" pe masa dezbaterilor un draft al legii pentru a fi posibila formularea de observatii si critici, exprimate de fiecare unitate scolara sau asociatie de parinti; 4) Un birou de receptie pentru astfel de propuneri si observatii va fi organizat pe langa Comsia de specialisti, ca sa adune timp de trei luni, cele mai pertinente propuneri si idei din partea cititorilor. 5) Incepand cu luna a 7-a (socotita in raport cu infiintarea comisiei) ar trebui organizate sedinte saptamanale intre comisia de specialisti, delegatia sindicala si Conducerea ministerului pentru agregarea propunerilor. Concomitent, presa, tv-ul si radioul ar trebui sa difuzeze informatii despre aceste dezbateri pentru a fi cunoscute de catre toti cei interesati. 6) La capatul a trei luni de negocieri intre experti si sindicalisti, inclusiv ONG-uri cu expertiza recunoscuta in domeniu, plus conducerea ministerului, ar trebui definitivat proiectul legii, pentru a fi adoptat in parlament prin asumarea raspunderii. Pledez pentru aceasta varianta fiindca foarte multi parlamentari sunt certati cu gramatica si limba romana si nu pot emite pretentia de a se considera mai expert decat expertii cu diploma. 7) Adoptarea legii presupune automat aplicarea ei prin asigurarea resurselor umane si materiale. Voi traduce pe intelesul tuturor: resursele financiare prevazute prin buget trebuie sa fie suficiente si pentru remunerarea cadrelor didactice si pentru dotarea scolilor conform celor stabilite de comun acord. 8)Resursele umane n-ar fi o problema daca finantarea invatamantului ar deveni realitate, adica sa se acorde practic un procent de minim 8-10% din buget. 9) prin lege sa se prevada imposibilitatea oricarei modificari a unor articole si/sau paragrafe, in primii 6 ani de aplicare, pentru a se evalua adecvanta legii. Elevii trebuie indrumati sa urmeze scolile cu profil pentru care manifesta ei aptitudini, nu pentru ca asa vor neaparat parintii si bunicii lor P.S. Daca as fi aleasa drept ministru al invatamantuui si educatiei, ati avea peste 5-10 ani cel mai performant invatamant din Ioropa. :D 4)

+2 (4 voturi)