Olimpici la mate, profesori online în pandemie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un grup de liceeni de clasa a X-a, din Bucureşti, cu rezultate excepţionale la matematică, a dezvoltat o platformă digitală cu ajutorul căreia pregătesc la această materie elevi de clasa a VIII-a care au de susţinut în vară examenele de Evaluare naţională. Iniţiativa liceenilor s-a bucurat de un succes neaşteptat.

Sunt norocoşi. Au o situaţie financiară bună, le place matematica şi au rezultate excepţionale la această materie. Învaţă la licee de elită şi vor să ajute. Mai ales că, acum, au şi o cantitate suplimentară de timp liber, de vreme ce olimpiada la matematică a fost anulată anul trecut, dar şi anul acesta, lăsându-i fără ”jucăria preferată.”

Aşa că, şase elevi olimpici de la Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti s-au gândit să devină ”profesori” pentru elevii de clasa a VIII-a care vor să se pregătească suplimentar pentru examenul de matematică de la Evaluarea naţională. Cei şase elevi sunt: Catinca Alexandru, Darius Vulturu, Ştefan Dima, Rareş Bălăşescu, Bianca Oţel şi Alexandru Radu, toţi, fondatori ai site-ului de matematică, informatică şi robotică matex.xyz. Lor s-au alăturat ca voluntari alţi patru elevi de clasa a X-a, trei de la Colegiul Naţional de Informatică ”Tudor Vianu” din Bucureşti: Ciprian Cristescu, Alina Liliac-Zajontz şi Şerban Vizireanu şi unul, David-Cristian Dragostin, de la Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti.  

”Ce-ar fi să ajutăm alţi copii?”

Simona Vulturu, inginer electronist, este mama lui Darius şi a pus umărul la concretizarea proiectului. ”Iniţiativa a pornit de la Catinca şi de la Darius. Ei doi au discutat, mai ales că aveau şi experienţă pe partea de voluntariat. Catinca mai mai dăduse câteva meditaţii, iar Darius la fel, este voluntar la SOS Satele Copiilor, şi făcea deja pregătire pentru clasa a VIII-a cu o fetiţă. Şi discutând ce mai pot face ca să ajute şi nemaifiind olimpiada ca până acum şi având mai mult timp au ajuns la concluzia că trăim nişte vremuri foarte grele şi ce-ar fi să-i ajutăm pe alţi copii? Mai ales că o putea face având şi tehnologia la îndemână. Eu le-am pus la dispoziţie platforma”, explică mama lui Darius cum s-a plămădit şi a evoluat ideea.

Simona Vulturu mai spune că atât Darius, cât şi colegii lui sunt într-o clasă de performanţă şi au beneficiat atât de pregătirea oferită de profesori, cât şi de cea oferită de elevii din clasele mai mari. Şi aşa au simmţit nevoia să dăruiască la rândul lor. Plus că şi acasă Darius a fost crescut în această cultură de a da înapoi şi de a fi recunoscători pentru ceea ce au, mai spune Simona Vulturu. 

Aproape 300 de elevi înscrişi pe platformă

Succesul obţinut de adolescenţi i-a surprins. Într-un timp foarte scurt, s-au înscris pe platformă 270 de elevi de clasa a VIII-a, astfel că au fost nevoiţi să suspende înscrierile şi să încerce soluţii de extindere.”Iniţial, ei nu s-au gândit că se vor înscrie atât de mulţi. Estimau că vor fi maximum grupe de 20 de elevi, nu de aproape trei grupe de 100, ca acum. Licenţa de Cisco pe care o au permite maximum 100 de utilizatori într-un grup. Intenţia lor este de a fi foarte aproape de copiii din grupul respectiv, fiind vorba despre copii care predau altor copii”, mai spune Simona Vulturu. 

Pentru a nu-i lăsa totuşi pe ceilalţi doritori pe afară, liceenii au şi prezenţă pe reţele de socializare. Lecţiile ţinute pot fi urmărite live atât pe Facebook – matex.xyz, cât şi pe Instagram – matex.xyz, sunt înregistrate şi postate. 

”Am început acest proiect din cauza pandemiei. Am observat că toate domeniile sunt afectate, dar cel mai mult sistemul de învăţământ. Şi am înţeles că mulţi copii nu se descurcă, metodele nefiind întotdeauna cele mai bune”, a spus Darius, la web-inarul de deschidere din 3 decembrie. 

”Vreau să ajut toţi copiii care nu înţeleg matematica aşa cum ar trebui. La şcoală, profesorii dau formule şi îi pun pe elevi să le înveţe. Eu vreau să-i învăţ pe copii să înţeleagă miezul problemei, al matematicii. Consider că e o crimă să predai matematica fără să o faci interesantă”, consideră Rareş Bălăşescu. 

”Mai mult de 60% sunt elevi din mediul rural”

”Am muncit foarte mult în ultimele luni pentru a pune pe picioare acest proiect care a prins o anvergură mult mai mare decât ne-am fi aşteptat. De aceea am decis să punem lecţiile pe Facebook ca oricine este interesat să poată urmări ulterior. Noi considerăm că e frumos să împărtăşim lucrurile care ne plac la matematică.Vrem să arătăm de ce este frumos să înveţi să rezolvi probleme şi să înveţi lucruri noi”, a mărturisit, la rândul ei Catinca Alexandru. 

Prima lecţie a fost ţinută pe 5 decembrie, de la ora 16.00 la ora 18.00 şi s-a axat de mulţimi, intervale şi modul. Darius a fost unul dintre ”profesori”. ”Am avut o lecţie introductivă despre numere şi fracţii. Am avut emoţii, dar a fost o experienţă interesantă. Mai mult de 60% din cursanţii noştri sunt elevi din mediul rural. Ora a decurs bine şi am fost surprins cât de activi au fost copiii. Nu mă aşteptam. Cred că le vor folosi mult lecţiile noastre”, apreciază Darius. 

Cursanţii primesc teme pe care trebuie să le rezolve şi să le urce pe platformă pentru a fi corectate şi retrimise. Pe 10 decembrie, tot de la ora 16.00 la ora 18.00,  liceenii vor ”preda” despre puncte, drepte, plane şi poziţiile relative ale acestora în spaţiu. Cursurile se vor încheia la finalul lunii februarie. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite