Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Planuri-cadru, 2019-2020 – doi ani încremeniţi. Disonanţă de proces, structurală. Tras de timp, pe faţă. Frică de schimbare, din cer până-n pământ. 2021, în fundătură iar?

0
17 Jan 2021 15:34:23
Marian Staş

Facem aşa: cea mai tare echipă din profi de Latină proiectează de una singură planurile-cadru, cap-coadă (gimnaziu, 25 de ore pe săptămână; liceu, 30 de ore pe săptămână). În paralel, cele mai tari echipe de profi de Mate… Istorie… Geografie… Română… Fizică… Chimie… Franceză… Engleză… Educaţie fizică... Arte… Info… Religie… fac la fel. Cum credeţi că ar arăta fiecare din cele 13 perechi de planuri-cadru? Eu am o bănuială. Voi?!...

Despre iminenţa crizei finalizării actualelor planuri-cadru – da-da, exact cea în care suntem acum!... – am scris, în 9 octombrie 2019, aici. Dar nu despre asta e vorba în textul de faţă – despre ce am scris eu. Nici despre fix acelaşi tip de comportament sistemic faţă cu arhitecturile curriculare ale Şcolii din România, repetat sadic la punct şi virgulă de zeci de ani, din care două decade am documentat eu însumi, manu propria, chiar la finele lui 2020, în 30 decemvrie adicătelea, aici. Cu atât mai puţin, despre cine ştie ce soluţie magică salvatoare (“bine că eşti tu deştept!...”) venită de undeva, din alte lumi – am învăţat de mult lecţia aspră, dar cât se poate de adevărată, că nimeni, absolut nimeni nu trece strada împotriva voinţei proprii. Iar “voinţa proprie” – multă-puţină, cât o fi – poate apărea, de multe ori (de cele mai multe ori), când ne ies ochii din cap de durere şi nu mai putem suporta. În fond, de ce am fi cu scaun la cap şi am pune în fapt la vremea lor procesele de schimbare adaptive necesare, ca să nu ne explodeze în faţă criză după criză după criză, iar noi să ţipăm ca din gură de şarpe că n-am avut noroc pe lume, în loc să fi făcut ce am fi avut de făcut când ar fi trebuit, nu aşa, bezmtic, cu nasul proptit în zidul propriei noastre neputinţe?

Am urmărit cu totul altceva în acest text. Anume, a ne pune în faţă oglinda nedistorsionată a cronicii publice a poveştii planurilor-cadru, istorisită sec în titluri de articole publicate în 2019-2020-2021, partea cea mai consistentă provenind din sursa media consacrată integral prezentării şi analizei sistemului public al Educaţiei în România: EduPedu.ro. Titlul textului meu are în vedere starea la zi a sistemului – noi planuri-cadru pentru învăţământ primar şi gimnaziu nici măcar puse în dezbatere publică, necum aprobate prin OM; noi planuri-cadru pentru liceu puse de două săptămâni în dezbatere publică, neaprobate prin OM – în condiţiile în care, de pildă, în 21 noiembrie 2019 (!), edupedu.ro titra aşa: Noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie, a anunţat Monica Anisie. La acest comportament politic iresponsabil m-am referit când am scris “tras de timp pe faţă”, ca şi la acţiunile prezidenţiale datate 3 ianuarie 2019, respectiv 18 noiembrie 2019, care s-au bătut cap în cap între ele şi au tocat inutil zece luni de proiectare curriculară în parametrii orari stabiliţi într-un fel în legea respinsă în ianuarie, şi rămaşi fix la fel în legea promulgată în noiembrie.

În rest, trageţi singuri învăţămintele. Dacă noi, ca sistem educaţional (în particular) şi societate (în ansamblu), ajungem la concluzia că, de pildă, procesul pilotării curriculare, activat în baza #art26LEN, perfect operaţionalizabil din anul şcolar 2021-2022 dacă începem să-l organizăm AZI, ACUM, ne este de folos, atunci putem ieşi din negare şi putem trece strada astfel. Sau în alt fel, diferit de şleaurile curriculare în care ne-am afundat de douăzei de ani şi mai bine. Altfel, şi în 2021 intrăm în fundătură şi rămânem în ea înca patru ani. Asta e. Tertium non datur.

Iată cronica de sistem a anilor 2019-2021, în materia planurilor-cadru, la zi.

Lectură utilă tuturor.

2019

3 ianuarie. Tăierea orelor de şcoală – respinsă de Iohannis. Consilierul prezidenţial pe educaţie: Legea care reduce din pix numărul de ore va fi trimisă la reexaminare. Ar urma un val de concedieri

12 noiembrie. Ministrul Educaţiei anunţă un nou plan-cadru pentru gimnaziu şi liceu: Este vorba de tăiat discipline. Să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu a ceea ce profesorul ar trebui să aibă

18 noiembrie. BREAKING Iohannis a promulgat legea care scade numărul de ore în şcoală şi liceu: tăierea a peste 5 ore la gimnaziu a devenit oficială

20 noiembrie. Planul-cadru care circulă online, cu discipline transdisciplinare şi ore tăiate, dezminţit vehement de ministrul Educaţiei: Exclus!

21 noiembrie. Noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie, a anunţat Monica Anisie

4 decembrie. Ministrul Educaţiei anunţă că noile planuri-cadru de gimnaziu vor promova învăţarea integrată, care are legătură cu viaţa de zi cu zi

10 decembrie. Subiecte de Bacalaureat “care să nu mai fie bazate pe memorie”, anunţate spre pilotare de ministrul Educaţiei pentru examenul din 2021 / Plus: Anisie anunţă planuri-cadru noi începând de la clasa pregătitoare şi până la finalizarea liceului

19 decembrie. Educaţie antreprenorială la gimnaziu şi liceu, materie opţională de anul şcolar viitor – anunţă ministerul

2020

23 ianuarie. Noile planuri-cadru – discutate astăzi la Ministerul Educaţiei. Secretarul de stat pe preuniversitar, despre o posibilă amânare a reducerii numărului de ore: Se iau în calcul toate variantele posibile

25 ianuarie. Părinţii cer aplicarea legii ce reduce numărul de ore de şcoală: Nu mai avem timp de pierdut pentru copiii noştri

27 ianuarie. Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi critică părinţii care cer tăierea numărului de ore prin schimbarea planurilor-cadru: ”Nu mai puneţi presiune fără să ştiţi ceea ce ar trebui”

10 februarie. Tip nou de subiecte pentru Evaluarea Naţională 2021, adoptarea de noi planuri cadru şi o strategie naţională pentru educaţie timpurie – obiectivele Guvernului Orban 2 pentru educaţie

21 februarie. ULTIMA ORĂ Ministerul Educaţiei vrea să piloteze o nouă “arhitectură curriculară”, începând chiar din septembrie, fără să fi pus vreun document în dezbatere. Consiliul Elevilor: Noile planuri-cadru nu au legătură cu tăierea numărului de ore

26 februarie. Cine sunt specialiştii care stabilesc noile planuri-cadru pentru primar, gimnaziu şi liceu. Ioan Aurel Pop, Mariana Moarcăş, Dragoş Iliescu, Daniel David, Marius Andruh, printre cei care decid materiile pe care le vor studia elevii

26 februarie. Elevii cer să facă parte din comisia care are ultimul cuvânt asupra noilor planuri-cadru: reforma curriculară “să fie racordată la nevoile şi interesele elevilor”

25 martie. DOCUMENT Reducerea numărului de ore de şcoală, prevăzută de Legea 221 – discuţie amânată de Administraţia Prezidenţială „după clarificarea modalităţii de finalizare a actualului an şcolar”

30 martie. Ministrul Educaţiei, la EuropaFM: Voi prezenta în Guvern hotărârea pentru realizarea şcolilor pilot, în care vom putea aplica un nou curricululm, un nou plan cadru

25 mai. Din toamnă am putea avea şcoli pilot care vor experimenta şi aplica un nou curriculum, noi planuri-cadru, noi salarii pentru profesori şi modele diferite de parcurs al carierei didactice – proiect

23 iulie. Elevii reclamă că au fost excluşi de la masa negocierilor pentru noile planuri-cadru. Antonia Pup: Unde e consultarea cu elevii pentru care vă dedicaţi mandatul, doamnă ministru?

3 august. EXCLUSIV Ce ore dispar de la clasa pregătitoare până în clasa a IV-a – Noul proiect de plan-cadru: Ministerul elimină o oră de Dezvoltare personală la clasa pregătitoare, din toamnă. La clasa I, dispare o oră de Limba română

3 august. EXCLUSIV Schimbări majore la gimnaziu, în noile planuri-cadru pregătite de Ministerul Educaţiei: fără note din toamnă la Religie, Muzică, Desen şi Sport, eliminarea materiilor Educaţie tehnologică şi Dezvoltare personală / Varianta 2: Dispare Limba latină, sunt tăiate ore de la Limba modernă, Fizică, Chimie, Biologie, Geografie şi Istorie

15 august. “A înţelege diferenţa dintre artă şi kitsch e o abilitate de care elevii au nevoie”, susţine Uniunea Artiştilor Plastici din România, care respinge toate variantele planului–cadru pentru gimnaziu

13 octombrie. OFICIAL Ministrul Educaţiei nu a semnat niciun ordin în care să fie precizat faptul că şcolile din România vor putea decide singure varianta de plan-cadru

9 august. Disciplinele STEM ar trebui să constituie o prioritate a învăţământului din România, susţine Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale în contextul noilor propuneri de planuri-cadru

19 august. Patriarhul Daniel, supărat pe Monica Anisie: Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie, un afront adus acestei discipline

29 august. DOCUMENT Orarul elevilor nu trebuie să depăşească 4-5 ore pe zi la gimnaziu şi 5-6 ore la liceu. Prevederile publicate în Monitorul Oficial contrazic actualele planuri-cadru

17 decembrie. Se discută introducerea gramaticii la liceu. Lingvist al Institutului „Iorgu Iordan”: „Sperăm să participăm la elaborarea programei”. Ministerul lucrează în prezent la curriculumul nou de liceu

21 decembrie. Ministerul Educaţiei: Disciplinele Istorie şi Geografie nu se desfiinţează sau comasează

2021

5 ianuarie. BREAKING Planurile-cadru pentru liceu au fost lansate în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei

5 ianuarie. Ştefan Vlaston: Noi planuri cadru supuse dezbaterii publice pentru liceu şi învăţământul profesional şi tehnic. Ce nu conţin aceste planuri cadru

6 ianuarie. Cristian Presură: Mai multe ore de religie decât de fizică. În acest ritm spre care ne îndreaptă noul plan-cadru, popularizatorii de ştiinţă vor lupta faţă de conspiraţiile despre cip şi 5G, în loc să prezinte descoperiri

13 ianuarie. Minimum o oră de informatică şi una de TIC pentru toate clasele, în învăţământul liceal şi profesional – propunerea Asociaţiei patronale din sectorul IT

17 ianuarie. Scrisoarea deschisă a profesorului de geografie Iuliu-Octavian Dragomir de la Colegiul Naţional „Unirea” Focşani

La urmă, vă invit să reflectaţi la argumentul paragrafului cu care am deschis textul meu. Poate nu ajută pe toţi.

Facem aşa: cea mai tare echipă din profi de Latină proiectează de una singură planurile-cadru, cap-coadă (gimnaziu, 25; liceu, 30 ore/săptămână). În paralel, cele mai tari echipe de profi de Mate… Istorie… Geografie… Română… Fizică… Chimie… Franceză… Engleză… Arte… Info… Religie… fac la fel. Cum credeţi că ar arăta fiecare din cele 12 perechi de planuri-cadru? Eu am o bănuială. Voi?!...

Gând bun tuturor.

Ţinem aproape.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările