Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Ce precizări face Ministerul Educaţiei privind trimiterea elevilor sub 5 la Profesională. Ce prevede Legea educaţiei pentru Evaluarea Naţională

1
9 Sep 2019 11:26:35
Autor: Simona Chirciu

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a transmis un comunicat de presă în care precizează obiectivele măsurii recente, prin care elevii sub nota 5 nu mai pot intra la liceu.

„Conform datelor centralizate până în prezent la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN), elevii de clasa a VIII-a care au fost repartizaţi la licee cu profiluri teoretice, având media de admitere sub 5, au promovat în proporţie foarte mică examenul naţional de Bacalaureat. 
 
Prin urmare, aceşti tineri rămân cu posibilităţi limitate de a intra pe piaţa muncii sau de a îşi continua studiile”, se arată în comunicatul de presă remis „Adevărul”. 
 
 MEN mai precizează că măsura „oferă un drum mai bun în viaţă elevilor aflaţi la final de gimnaziu. Ea a fost concepută tocmai pentru a le oferi acestora o şansă în plus de a învăţa o meserie, urmând ca apoi să îşi suplimenteze pregătirea, în funcţie de evoluţia propriilor competenţe, inclusiv prin studii teoretice şi prin susţinerea examenului naţional de Bacalaureat. Aşadar, niciun elev nu va avea viitorul blocat”, arată instituţia. 
 
Reprezentanţii ministerului susţin că Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat în anul şcolar 2020-2021 a fost dezbătută în Comisia de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale, primind avizul favorabil al partenerilor sociali, o singură asociaţie de elevi prezentând obiecţii.
 
MEN a ţinut să precizeze şi ce se întâmplă cu cadrele didactice care nu promovează examenul de titularizare. 
 
„În ceea ce priveşte cadrele didactice care au obţinut note sub 5 la concursul de titularizare din 2019, precizăm că acestea nu sunt nici repartizate, nici încadrate pe post. Participarea profesorilor la concursul de suplinire organizat de inspectoratele şcolare judeţene pentru posturile rămase vacante nu poate fi îngrădită, însă încadrarea pe un post într-o unitate de învăţământ depinde de acest concurs, în sensul că un candidat trebuie să obţină cel puţin nota 5 pentru a fi angajat”, se arată în comunicat. 
 
Apel către politicieni 
 
Ministerul Educaţiei Naţionale menţionează că scopul său este să susţină creşterea standardelor în educaţie şi stabilirea traseelor educaţionale optime pentru elevi. „De aceea, facem un apel către clasa politică să dea dovadă de mai multă responsabilitate şi să nu interpreteze în cheie electorală măsuri atât de importante pentru viitorul elevilor! Sperăm, totodată, că obiectivul politicienilor care critică ordinul de ministru sus-menţionat nu este cel de a încuraja mediocritatea şi lipsa de performanţă şcolară şi suntem, ca întotdeauna, deschişi unor propuneri realiste şi constructive”, conchid reprezentanţii instituţiei.
 
Promisiuni nerespectate 
 
În timp ce MEN dă asigurări privind viitorul copiilor sub 5, diferite măsuri din Legea Educaţiei rămân ca şi până acum: pe hârtie. Spre exemplu, Legea Educaţiei prevede examene noi la Evaluarea Naţională din vara lui 2021, iar la liceele unde este concurenţă introduce examen de admitere, pe lângă portofoliul educaţional cerut la admiterea în toate liceele, conform edupedu.ro
 
Portofoliul cuprinde toate rezultatele elevului, inclusiv pe cele de la Evaluarea Naţională la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, însă Ministerul Educaţiei nu a anunţat nici până acum dacă există un Portofoliu educaţional standardizat. 
 
Cum arată examenele de Evaluare Naţională şi admitere la liceu din 2021, prevăzute în Legea educaţiei:

Articolul 74
(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
 
a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.
(6) Rezultatele evaluării naţionale se înscriu în portofoliul educaţional al elevului.
 
Articolul 76
(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învăţământul liceal sau învăţământul profesional.
 
(2) Admiterea în învăţământul liceal sau în învăţământul profesional se realizează după următoarea procedură:
 
a) în cazul în care numărul de candidaţi nu depăşeşte numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educaţional al elevului;
b) în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se face luând în calcul în proporţie de 70% portofoliul educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului obligatoriu, precum şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a şi în proporţie de 30% nota obţinută la proba de admitere stabilită de unitatea de învăţământ.
(3) În cazul mediilor egale, diferenţierea se face pe baza portofoliului educaţional al elevului.
(4) Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi este dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Unităţile de învăţământ au obligaţia de a anunţa public disciplina sau disciplinele la care se susţine proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum şi modul de utilizare a portofoliului educaţional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susţine la cel mult două discipline.
 
Articolul 361
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1):
a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învăţământul primar intră în vigoare începând cu anul şcolar 2012-2013;
b) evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2017-2018;
 
(…)
 
d) admiterea la liceu se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2017-2018”. 
   

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Tăunu
9.09.2019, 12:33:31

Încet, încet se revine la metologia de pe vremea socialismului care era mai bună. Fiecare liceu îşi organizează propriul concurs de admitere, cine pică are două variante. Ori găseşte locuri la alte licee cu locuri neocupate ori, profesionala !