Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor: „Elevii se confruntă cu o foarte mare rezistenţă când îşi cer drepturile”

4
17 Nov 2019 17:26:21
Autor: Vlad Terteleac
foto Arhivă
foto Arhivă

Elevi care întâmpină dificultăţi atunci când işi cer drepturile, discriminări din partea profesorilor, universităţi care nu au adoptat un statut al studentului şi burse sociale mici - acestea au fost doar câteva dintre problemele ridicate de liderii organizaţiilor de elevi şi studenţi la prezentarea a doua raporte despre statutul elevului şi codurile de drepturi şi obligaţii ale studentului, eveniment la care a participat şi ministrul Educaţiei.

„Ceea ce noi am sesizat la trei ani după ce acest Statut al elevului a fost adoptat (...) e faptul că noi, elevii, ne confruntăm cu o foarte mare rezistenţă atunci când ne cerem drepturile, atunci când ne ridicăm din bancă pentru a ni le apăra şi atunci când ne dorim ca acestea să fie garantul unei educaţii inclusive, de calitate (...) ceea ce din nou reprezintă o problemă în funcţionarea sistemului de învăţământ e faptul că avem acele regulamente de organizare şi funcţionare în unităţile de învăţământ preunivesitar care nu recunosc prevederile Statutului elevului şi în unele cazuri nici a celorlalte acte normative superioare din punct de vedere ierarhic (...) din acest aspect derivă foarte multe abuzuri pentru beneficiarii direcţi ai educaţiei, elevii", a spus Antonia Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor,  la un eveniment în cadrul căruia au fost prezentate Raportul privind implementarea Statutului elevului, respectiv Raportul privind respectarea prevederilor Codului drepturilor şi obligaţiilor studentului, scrie agerpres.ro.
 
Referitor la raportul privind Statutul elevului, Pup a menţionat că puţin peste 13.000 de elevi au răspuns unui chestionar şi că au fost 1.317 de profesori respondenţi.
 
"Peste 30% dintre elevii din România nu îşi cunosc drepturile şi îndatoririle care sunt incluse în Statutul elevului (...) Peste 30% dintre respondenţi au afirmat că nu au primit manuale gratuite sau dacă au primit acestea au fost primite într-un timp destul de îndelungat", a anunţat Pup, referitor la date din raport.
 
Ea a menţionat că elevii au fost întrebaţi dacă pe parcursul anului şcolar 2018-2019 consideră că au avut parte de o evaluare corectă şi obiectivă şi că peste o treime dintre respondenţi au sesizat o evaluare "mai degrabă subiectivă". "În comunităţile şcolare avem în continuare discriminare, discriminare în relaţia elev-profesor, elev-elev şi câteodată chiar şi între profesori, (...) iar la întrebarea dacă s-au observat cazuri în care profesorii din şcoală să se comporte nerespectuos cu alte persoane din nou avem o situaţie alarmantă. Aproape jumătate au considerat că acest fenomen de discriminare şi violenţă până la urma urmei e prezent în şcoala românească", a declarat Pup.
 
Referitor la perspectiva cadrelor didactice, ea a menţionat că aproape jumătate dintre profesori (46,9%) au afirmat că dreptul elevilor de a se apăra împotriva abuzurilor din sistemul educaţional nu e respectat.
 
Printre recomandările din raport se numără conjugarea eforturilor tuturor actorilor implicaţi în procesul educaţional pentru a se asigura că elevii vor fi incluşi în procesul de evaluare a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ, a adăugat Pup.
 
Mai multe probleme şi la nivelul universităţilor
 
La rândul său, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), Petrişor Ţucă, a menţionat că au fost analizate toate codurile universitare ale drepturilor şi obligaţiilor studenţilor celor 54 de universităţi de stat. 
 
"Am distribuit un chestionar online către organizaţiile membre ANOSR în perioada 19 septembrie - 10 octombrie (...) După ce am analizat site-urile universităţilor am constatat cu stupoare că aproximativ un sfert dintre universităţile din România nu respectă legislaţia în vigoare, adică nu au un statut al studentului universitar publicat, adoptat pe site-ul propriu. Când am analizat şi mai amplu Statutul studenţilor la nivelul universităţilor am observat că 22% nu publicaseră, iar din ceea ce cuprinde observăm că integral în toate codurile universitare regăsim doar două drepturi şi patru obligaţii, în rest sunt fie parţial menţionate, fie nu sunt menţionate deloc pentru studenţii din anumite universităţi", a declarat Ţucă.
 
Potrivit acestuia, 56% dintre universităţi spun că sunt deschise în permanenţă faţă de activitatea organizaţiilor studenţeşti, iar peste 40% - că depinde de contextul în care activează şi cel în care se colaborează cu respectiva organizaţie studenţească.
 
El a menţionat că, din răspunsurile la întrebări, reiese că într-o treime dintre universităţi există persoane care au candidat sau vor candida pentru funcţii publice. Conform aceloraşi răspunsuri, într-un sfert dintre universităţile noastre se regăsesc persane care au avut sau au funcţii de conducere.
 
"Doar 30% dintre universităţile din ţară acopera 100% din cererea de cazare pe care studenţii o au, majoritatea dintre universităţile menţionate ne spun că doar 70% dintre cererile pe care studenţii le depun le pot acoperi în spaţiile de cazare (...) Cuantumul bursei sociale în majoritatea universităţilor e de minim 578 de lei. (...) Majoritatea studenţilor au spus că bursa acoperă în mare parte cheltuielile de cazare şi masă", a declarat preşedintele ANOSR.
 
Conform acestuia, printre recomandările din raport se numără: facilitarea accesului studentului cu dizabilităţi în spaţiile de cazare, învăţare, servire a mesei; creşterea contribuţiei proprii a universităţii la fondul de burse, a numărului de locuri bugetate destinate studenţilor din medii defavorizate, a numărului de locuri de cazare şi îmbunătăţirea condiţiilor de trai.
 
"Sunt importante concluziile pentru mine şi împreună cu cei doi preşedinţi voi avea o întâlnire ca să le discutăm punctual şi să vedem cum anume putem îmbunătăţi (...) Îmi doresc să trăim într-o Românie în care educaţia contează", a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Stanila Ion
18.11.2019, 13:08:40

Puneti-va pe invatat si, apoi cereti "drepturi"...Sigur ca nu totul e roz in scoala romaneasca, dar nu "drepturile" astea se vor rezolva toate lipsurile.

0 (2 voturi)
Srb Srb
18.11.2019, 15:01:27

Un raspuns superficial asa cum (cel mai probabil) esti si tu ca persoana. Se pare ca aceste probleme sunt reale si nu au legatura cu invatatul elevilor. Acestia au drepturi si obligatii care nu deriva din atitudinea lor fata de invatat. Vrei sa spui ca daca nu invata, elevii nu mai au drepturi sau obligatii?? In prezent, sistemul de invatamant are rolul de a plati salarii unor trantori de profesori care au norma de lucru de 18-20 ore saptamanal, concedii uriase ca nicio alta categorie profesionala, si care cer intr-una drepturi si salarii uriase. Pe de alta parte, aceeasi profesori sunt subiectele stirilor in care acestia agreseaza elevii, ii sicaneaza, ii hartuiesc, se comporta haotic. Daca as fi ministru al invatamantului, as face curatenie in sistem in urmatorii 4-5 ani si ar ramane doar profesorii care au vocatie de profesor, pe care i-as plati regeste, cu o norma de lucru mai mare. Pe durata vacantelor, profesorii ar trebui sa munceasca in sistemul public si sa suplineasca functionarii care sunt in concedii, acolo unde se poate. O alta solutie ar fi ca profesorii, in timpul vacantelor, sa organizeze cursuri gratuite cu elevii. Totodata, ar trebui ca un profesor sa nu poata preda mai mult de 10 ani la aceeasi scoala, si sa existe mobilitate pentru ei. Programa scolara ar trebui copiata identic, sau cat de mult se poate copia din programele de invatamant ale statelor care sunt un model in invatamant: Danemarca, Norvegia, Suedia, etc. De ce aia pot iar Romania nu poate? Pana atunci, mentalitatea celor din invatamant este retrograda, asa cum este si mentalitatea ta atunci cand sugerezi ca elevii sa invete mai intai si dupa aia sa isi ceara drepturile. Rusine sa iti fie, comunistule!

-3 (3 voturi)
Stanila Ion
19.11.2019, 12:58:34

N-are de ce sa-mi fie mie rusine, "desteptule" anonim, care bati campii in ton cu alti zevzeci si striga "drepturi, drepturi", dar uita ca au si obligatia de a pune mana pe carte. Repet, nu e totul roz in scoala romaneasca si sunt inca destule de indreptat, dar nu cei "destepti" ca tine sunt in masura sa o faca.

Alexandru Preda
20.11.2019, 01:55:47

În mod corect, exista un echilibru între drepturi și obligații. Dar pentru elevii reclamagii, profesorii au numai îndatoriri, iar elevii au numai drepturi. Sa-și vadă întâi de carte.

+1 (1 vot)