Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Program revoluţionar în şcoli: opţionale de autodeterminare, vorbire în public şi dezvoltare emoţională

0
2 Oct 2019 12:28:39
Autor: Simona Chirciu
FOTO: Măriuca Morariu/Facebook
FOTO: Măriuca Morariu/Facebook

Peste 600 de elevi din şapte judeţe ale ţării vor urma semestrul acesta programele-pilot dezvoltate de către Aspire Teachers (modul pedagogic pentru dezvoltarea cadrelor didactice). Programele vor fi predate la clasă de către 23 de cadre didactice, jumătate fiind din mediul rural. Cele două opţionale sunt bazate pe învăţare experienţială şi au fost concepute de profesori şi specialişti în educaţie din România şi SUA pe tot parcursul anului.

Programele adresate elevilor cuprind câte 13-15 lecţii şi reprezintă o premieră pentru curricula din ţară: ambele au fost proiectate în urma unui atelier care a reunit profesori şi specialişti în educaţie din România şi Statele Unite şi vor fi evaluate cu ajutorul testelor validate de psihologi. Cele două opţionale sunt bazate pe metoda învăţării experienţiale, care pune elevul în centrul procesului educaţional.
 
Copiii din clasele primare vor învăţa cum să îşi recunoască emoţiile şi cum să şi le accepte prin opţionalul  „Călătorie în lumea emoţiilor”, care ajută elevii să înţeleagă ce sunt emoţiile, cum apar şi, mai ales, cum îşi pot evalua şi redefini gândurile pentru a-şi îmbunătăţi relaţia cu sine şi cu cei din jur. Iar elevii de gimnaziu vor vorbi despre pasiunile lor în discursuri de tip TEDx pe care le vor organiza, lucrând în echipe. Lecţiile cuprind instrucţiuni pentru fiecare etapă a învăţării experienţiale, precum şi anexe - postere,puzzle-uri, fişe de lucru şi cartonaşe cu personaje sau situaţii.
 
 
În următoarele luni, programele vor fi predate la clasă de profesori-diriginţi şi consilieri, respectiv
învăţători din şapte judeţe din ţară, jumătate fiind din mediul rural. Dascălii au participat la trainingul
de pregătire organizat de profesori din comunitatea Aspire Teachers în Cândeşti-Vale, Dâmboviţa
pentru învăţători (22 septembrie) şi Buhuşi, Bacău pentru cei de gimnaziu (28 septembrie). 
 
„Un adult responsabil şi implicat în societate începe cu un copil care este emoţional sănătos, care poate
de timpuriu să vorbească în faţa unui public, să lucreze cu ceilalţi, care înţelege cum să ofere feedback
constructiv şi are încredere în sine. Peste 30 de contributori au lucrat la aceste programe cu gândul la
nevoile tinerilor care vor contribui la societatea din 2030, testând la fiecare pas rezultatul cu profesorii
implicaţi în proces şi elevii lor. Nu doar conţinutul e valoros, dar şi formarea celui care îl implementează
la clasă - ambele opţionale vin la pachet cu un training pentru dascăli despre învăţarea experienţială şi
conceptele din spatele lecţiilor”, spune director executiv Aspire Teachers,  Măriuca Morariu. 
            
 
 
Cele două programe au fost create cu ajutorul profesorilor din comunitatea formată din participanţii
la Academiile Aspire Teachers 2016-2018. Acesta a fost un program selectiv pentru profesorii din
România, cu invitaţi de la universităţi şi instituţii de top din SUA şi România.
Pilotarea presupune pre- şi post-testări pentru elevi, părinţi şi profesori, folosind instrumente
validate de psihologi pentru a măsura impactul programelor. Ulterior, opţionalele vor fi îmbunătăţite
şi publicate pentru a ajunge la dascăli din toată ţara care vor să formeze pentru elevii lor
competenţe relevante pentru viitor. 
 
Ce se predă elevilor 
 
Concret, la opţionalul Călătorie în lumea emoţiilor, elevii urmăresc prin poveşti, cartonaşe şi jocuri călătoria lui Dani în diverse situaţii, prin care învaţă ce sunt şi cum să recunoască emoţiile, iar apoi cum apar ele şi cum pot lucra la gândurile care generează emoţiile şi comportamentele. Aceeaşi filosofie se aplică şi în învăţarea cognitiv-comportamentală.  Iar la opţionalul ASPIRE TALKS, elevii de gimnaziu învaţă cum să vorbească în public şi să îşi asume roluri reprezentate de animăluţe în echipe care organizează evenimente de tip TEDx în şcolile lor, susţinute de ei şi un invitat special care să vorbească despre propriile pasiuni. Ei învaţă ce ar trebui să ştie adulţii din companii - cum să îşi dea feedback corect, cum să se prezinte în public şi să aibă încredere în propriile forţe.
 
             
 
„Am ales cele şapte judeţe pentru că acolo sunt profesorii care s-au înscris voluntar în pilotare, din comunitatea Aspire Teachers. Dar am ales oameni şi din afara comunităţii, şi din mediile rurale, tocmai ca să testăm ce rezultate au programele într-o varietate de contexte”, a mai precizat Morariu.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii