Radiografia unui dezastru: 1.176 de şcoli au încă toaletă afară. Peste 330.000 de elevi învaţă în spaţii fără dotări

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mulţi elevi din mediul rural învaţă încă în spaţii improprii
Mulţi elevi din mediul rural învaţă încă în spaţii improprii

Un raport pe educaţie realizate de organizaţia nonguvernamentală World Vision România arată situaţia de fapt a şcolii româneşti: în 30 de ani sistemul a avut 30 de miniştri, 25% din şcoli se încălzesc cu lemne – 72% din şcolile din Moldova – şi 20% nu aveau autorizaţie de funcţionare.

”Bilanţul la 30 de educaţie în România arată astfel: avem aproape 30 de miniştri în 30 de ani de educaţie, peste 330.000 de elevi care învaţă în şcoli dotate inadecvat, 32% dintre copiii înscrişi în învăţământul preuniversitar care nu au acces individual la un dispozitiv dedicat funcţional pentru a putea învăţa online”, se arată în studiul  „Cursa celor 30 de ani de educaţie în România”, realizat de World Vision România. 

Într-o dezbatere online, Georgiana Roxana Asavei, reprezentanta Consiliului Consultativ al Copiilor World Vision, a adus în discuţie o altă problemă a educaţiei româneşti insuficient dezbătută – cea a copiilor din rural. 

“Ne lăsăm păcăliţi de mirajul notelor mari în timpul şcolii, dar 38% din elevii din rural nu au luat 5 la Evaluarea Naţională. Ce facem cu egalitatea de şanse?”, a intrebat Georgiana Roxana Asavei.

Principalele rezultate ale studiului realizat de World Vision România

Şcolile de la ţară, în cifre

· 330.000 de elevi învaţă în şcoli dotate inadecvat pentru asigurarea unui mediu de învăţare propice

· 20% dintre şcoli nu aveau autorizaţie sanitară de funcţionare sau erau în curs de autorizare în 2018

· Peste 4.000 de clădiri în care se desfăşoară activităţi didactice funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendii (2019)

· 25% din şcolile din România, mai ales în rural, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire

· În Moldova 72% dintre şcoli se încălzesc cu sobe

· 1.176 de şcoli aveau, în 2019, toaleta afară, majoritatea fiind în mediul rural

· 1 din 6 şcoli din România nu aveau acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă

· 47% din şcoli nu au rampă de acces pentru copii cu dizabilităţi

Studiul mai arată că peste 30% din toţi copiii din învăţământul preuniversitar din România nu au acces individual la un echipament de tip laptop, tabletă sau desktop pentru şcoală; un sfert dintre aceste familii declară că nu îşi permit să cumpere un astfel de echipament, chiar dacă le este necesar copiilor.

· La ţară, aproape două gospodării din trei nu au conexiune la internet, iar în şcoli există circa 7,5 computere la 100 de copii.

· Doar 52 % din tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 19 ani au competenţe digitale de bază sau peste acest nivel, conform datelor centralizate de Comisia Europeană.

Infrastructura educaţională este precară, în special în mediul rural, unde se înregistrează mari decalaje faţă de şcolile din oraşe. “În acest moment, avem un sistem de învăţământ care este, din punct de vedere practic, segregat între urban şi rural: cu şcoli «bune», practic toate de la oraş, şi şcoli «slabe», aproape toate aflate la ţară. Primele beneficiază de infrastructură şi dotări adecvate, atrag profesori buni şi bine pregătiţi, iar lipsa acestor elemente în mediul rural adânceşte diferenţele de la an la an. Este şi motivul pentru care educaţia în mediul rural este principalul nostru domeniu de activitate şi rămâne o prioritate şi pe termen lung. Milioane de copii, în aceşti 30 de ani, au fost uitaţi şi privaţi de dreptul la o educaţie de calitate, ca efect al neglijării învăţământului rural.”, afirmă Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România. 

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite