Raport de ţară: Elevii români, sub media internaţională la Matematică şi la Ştiinţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foarte mulţi elevi sunt analfabeţi funcţionali lla Matematică şi Ştiinţe
Foarte mulţi elevi sunt analfabeţi funcţionali lla Matematică şi Ştiinţe

Rezultatele obţinute de elevii români în 2019 la testarea TIMSS - Tendinţe în domeniul Studiilor Matematice şi Ştiinţifice Internaţionale – Trends in International Mathematics and Science Study – au fost făcute publice joi.

 Acestea arată că, deşi este cel mai mare scor mediu - 470 - dintre cele şase participări la testările TIMSS de până acum, rămâne sub media internaţională, care este de 500 de puncte. Studiul arată că suntem la acelaşi nivel cu ţări precum Bahrain şi Emiratele Arabe. Dintre ţările europene, cele mai bune rezultate le-au obţinut elevii din Irlanda. 

Fetele, mai bune decât băieţii 

Raportul arată că o proporţie foarte mare de elevi - 22% - suferă de analfabetism ştiinţific funcţional – cea mai mare proporţie din cele 12 ţări UE participante, spre deosebire de elevii din Anglia şi Ungaria, unde proporţia este de 10%, în timp ce în Lituania este 7%. Elevii români au o capacitate mare de redare a ceea ce au învăţat, dar nu au abilităţi de gândire de nivel superior, care să-i ajute să aplice ceea ce ştiu în diverse situaţii. 

Puţin peste jumătate dintre elevii români, 52%, reuşesc să se încadreze în criteriile intermediare şi 6% ating criterii de performanţă avansată, corespunzătoare unui scor de 625 de puncte. Studiul mai arată că există diferenţe între scorurile totale obţinute de fete şi cele obţinute de băieţi, în favoarea fetelor. Astfel, în 2019, fetele au obţinut un scor mediu de 487, mai mare decât al băieţilor, de 471, tendinţă opusă celei din majoritatea ţărilor participante.   

Şcoală pe burta goală

Studiul ia în calcul nu doar rezultatele stricte ale elevilor, răspunsurile lor la întrebările de evaluare, ci şi contextul social şi economic în care aceşti copii îşi desfăşoară activitatea, a punctat Liliana Preoteasa, directorul Unităţii de management al proiectelor cu finanţare externă din Ministerul Educaţiei. „Informaţiile furnizate de studiile internaţionale ar trebui să ne ajute în fundamentarea politicilor naţionale. Nu poţi să ceri unui copil căruia îi este foame dimineaţa când vine la şcoală – şi un procent foarte mare de elevi de acest fel e pus în evidenţă în raportul de anul acesta – să performeze la fel cu un copil care are o stare de bine generală, la un nivel acceptabil”, a adăugat Preoteasa. Studiul arată că 54% din elevi spun că le este foame atunci când ajung la şcoală, iar 53%, că sunt deja obosiţi la începerea activităţilor şcolare. 

Tendinţa de a judeca sistemul de învăţământ preuniversitar după rezultatele la olimpiadele internaţionale trebuie abandonată, pentru că rezultatele studiilor arată că sistemul nu oferă şanse egale şi acces egal tuturor elevilor, a mai spus Preoteasa. 

Testul TIMSS este coordonat de Asociaţia Internaţională pentru Evaluarea Performanţei Educaţionale (IEA) şi se adresează elevilor din clasa a VIII-a. TIMSS este similar testelor PISA, are loc o dată la patru ani, şi analizează comparativ competenţele de Matematică şi Ştiinţe - biologie, fizică, chimie - în rândul elevilor. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite