Reintroducerea Geografiei ca probă la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat, solicitată în urma rezultatelor de la testele PISA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Societatea de Geografie din România solicită reintroducerea Geografiei ca disciplină la examenul de Evaluare Naţională şi ca probă obligatorie la examenul de Bacalaureat la toate profilele. Cererile sunt justificate de către reprezentanţii organizaţiei prin nevoia de a îmbunătăţi capacităţile practice ale elevilor, în contextul rezultatelor modeste obţinute de România la testele PISA 2018.

Rezultatele testelor PISA 2018 au dovedit teoretizarea excesivă a conţinuturilor, o centrare a învăţării pe achiziţii şi nu pe dezvoltarea competenţelor integrate, Geografia, în sfera ştiinţelor, având clar scopul şi instrumentele conectării învăţării la aspectele practice - de orientare în spaţiu, timp, de conectare cu realităţile lumii contemporane cu provocări globale sau raportate la arii, regiuni (climatice, politice, sociale, etc.), cărora tinerii vor trebui să le facă faţă în viitor”, se arată într-un comunicat al Societăţii de Geografie din România.

În viziunea reprezentanţilor societăţii, în învăţământul gimnazial şi liceal, geografia a fost trecută în umbră, aspect care poate duce, în timp, la diminuarea capacităţii tinerilor de a manifesta respect pentru diversitatea naturală, integritatea şi originalitatea peisajelor geografice, respect pentru biodiversitate, problematici abordate şi în testele PISA.

În aceste condiţii, Societatea de Geografie din România solicită desfiinţarea ariilor curriculare; integrarea Geografiei ca făcând parte din domeniul Ştiinţe (atestat printre altele şi de testele PISA) aşa cum este cazul în mediul universitar. reintroducerea Geografiei ca disciplină la examenul de evaluare naţională, dar şi  reintroducerea Geografiei ca disciplină obligatorie la examenul de bacalaureat la toate filierele şi profilurile.

„Este foarte importantă poziţionarea Geografiei, ca ştiinţă, în domeniul de competenţe „Matematică şi Ştiinţe”, deoarece testele din domeniul ştiinţelor sunt diferite de testele care vizează istoria, religia şi disciplinele socio-umane, discipline care acum, în România, sunt poziţionate, împreună, în aria curriculară „Om şi Societate”, se mai precizează în luarea de poziţie a Societăţii.

Cererile Societăţii de Geografie din România vin în contextul publicării rezultatelor modeste obţinute de elevii români la testele PISA. În timp ce precedentele rezultate  erau, în mare parte, un motiv de îngrijorare faţă de calitatea sistemului de educaţie românesc comparat cu cel al altor state, rezultatele publicate săptămâna trecută de către directoratul pentru Educaţie al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică aduc în prim-plan o comparaţie şi mai dezastruoasă: nu stăm prost doar faţă de alte state, ci stăm mai prost şi faţă de România anului 2015. Scorul obţinut e în scădere faţă de anii 2012 şi 2015 la toate cele trei domenii examinate de testele PISA: citire, matematică şi ştiinţe. Cea mai mare scădere faţă de testările anterioare se înregistrează la capitolul matematică: nu mai puţin de 14 puncte au fost pierdute faţă de anul 2015 şi 15 puncte faţă de anul 2012. La capitolul citire, România a obţinut un scor cu 6 puncte mai mic decât în 2015, iar la capitolul ştiinţă a fost obţinut un scor cu 9 puncte mai mic.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite