Şcoală

articolul anterior articolul urmator

România needucată până în anul 2030

47
16 May 2021 09:50:16
Ştefan Vlaston

România educată, Proiect al Preşedintelui Klaus Iohannis, are termen de finalizare anul 2030. Şi până atunci ce facem? Stăm cu educaţia în stadiul în care este acum? Am avut un alt studiu fundamental, „România Educaţiei, România Cercetării”, elaborat de Comisia Prezidenţială condusă de Mircea Miclea, care în 2011 s-a concretizat în Legea Educaţiei Naţionale, Legea 1/2011 (LEN).

Dacă nu prelua PSD puterea, aducându-i modificări prin nu mai puţin de 65 de OUG-uri, aveam un cadru bun şi predictibil pentru evoluţia educaţiei în ultimii 10 ani. Să reiei de la zero elaborarea unui  studiu fundamental, când cel precedent n-a fost lăsat să-şi arate  roadele, a fost din start o alegere greşită. Importantă ar fi fost aducerea la zi a LEN, în conformitate cu evoluţia sistemelor din educaţie şi formarea profesională, şi repunerea în execuţie a LEN, prin eliminarea modificărilor aduse de PSD. Am fi repus mai repede educaţia pe drumul corect, european. Sistemele sociale, în particular cel educaţional, sunt inerţiale şi conservative. Sunt necesari 15-20 de ani pentru a decide dacă o modificare fundamentală a sistemului educaţional a fost benefică, sau dimpotrivă.

Comisia condusă de Mircea Miclea

Avea în componenţă experţi renumiţi în educaţie: Mircea Miclea profesor, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca,  Daniel David – vicepreşedinte, vicepreşedinte al Consiliului Ştiinţific, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, Daniel Funeriu –vicepreşedinte, cercetător, Universitatea Tehnică din Műnchen, Germania, Răzvan Valentin Florian – secretar, director executiv Asociaţia „Ad Astra”, Dragoş Ciuparu, profesor, Universitatea de Petrol şi Gaze „Ploieşti”, Mihai Ionac, profesor, Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş”, Timişoara, Tudor Luchian, conferenţiar, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, Dorel Banabic, profesor, Universitatea Tehnică  din Cluj-Napoca, Romiţă Iucu, prorector, Universitatea Bucureşti şi alţii. Despre Comisia care redactează România Educată nu ştim vreun nume, cu excepţia dnei Ligia Deca, consilier prezidenţial.

A fost o greşeală aruncarea în derizoriu a rezultatelor aduse de Comisia Miclea în proiectarea sistemelor de educaţie şi formare profesională, justificată doar de orgolii nemăsurate. Acesta a fost blestemul evoluţiei educaţiei de la noi. Fiecare putere nou instalată a decis s-o ia mereu de la zero, aruncând la gunoi ce au realizat precedenţii, după principiul ei sunt proşti, doar noi suntem deştepţi. Comisia Miclea a avut avantajul de nu fi obedientă politic cuiva anume, şi a fost formată din specialişti de marcă. Ceea ce nu este cazul cu autorii României Educată, specialişti necunoscuţi.

Situaţia actuală a învăţământului din România

Nu ce ne place să ne amăgim şi iluzionăm, ci realitatea adusă de evaluări independente, interne şi externe.

  1. România s-a plasat pe ultimul loc din Europa la testele PISA
  2. Universităţile româneşti ocupă locuri ruşinoase în clasamente internaţionale
  3. Examenele naţionale de absolvire sunt trecute de 50% dintre elevi, dacă ne raportăm la cei înscrişi în clasele terminale. Reapare procesul de mistificare şi falsificare a rezultatelor acestor examene.
  4. Nu avem un sistem coerent şi clar de evaluare a progresului şcolar al elevilor
  5. Nu avem profilul absolventului la fiecare etapă a evoluţiei şcolare
  6. Nu avem planuri cadru şi programe şcolare adecvate etapei de evoluţie a societăţii pe care o parcurgem
  7. Nu avem salarizare legată de performanţe şi progresul şcolar al elevilor, situaţia care ar genera competiţie şi autoformarea personalului din educaţie
  8. Managementul este politizat, serveşte cu obedienţă interesele partidului aflat la guvernare
  9. Sunt necesare corecţii aduse în arhitectura instituţională, curriculară şi legislativă în care funcţionează educaţia
  10. Trebuie găsite căi de impulsionare a învăţământului profesional, aflat acum în grea suferinţă
  11. Sunt necesare mai multe trasee educaţionale, pentru a răspunde inclinaţiilor, talentelor şi cerinţelor elevilor
  12. Nu există o corelaţie clară şi predictibilă între piaţa muncii şi sistemul de învăţământ


Există multe alte aspecte de corectat, pe care le-am descris de-a lungul timpului în articolele mele.

Nu putem aştepta până în anul 2030 pentru a rezolva aceste grave erori de arhitectură şcolară

Şcoala reprezintă un pilon esenţial al evoluţiei societăţii. Aşa cum arată şcoală azi, aşa va arăta societatea mâine.  Cine ignoră acest adevăr esenţial, îşi bate joc de viitorul societăţii româneşti.

Şcoala ar trebui sa se sprijine pe patru piloni: a învăţa să ştii, să faci, sa fii, să trăim împreună.

Preşedintele Iohannis îşi termină mandatul în 2024. Ce se întâmplă dacă şi proiectul România Educată se opreşte odată cu plecarea preşedintelui? Nu există nici o garanţie că nu se va întâmpla acest lucru. Nici nu ar fi prima dată. Educaţia va rămâne încă o dată „în aer”. Fără viitor, fără schimbările strict necesare pentru a duce România în rândul ţărilor dezvoltate şi prospere din UE.

Actualul sistem de învăţământ aduce prejudicii grave economiei, prin lipsa forţei de muncă calificate, goneşte tinerii de valoare la universităţi străine şi la joburi bine plătite din UE şi America. Există segmente ale învăţământului, în special în rural, care funcţionează în condiţii precare, cu toalete în curtea şcolii. Acestea sunt problemele grave şi urgente care nu pot aştepta până în 2030.

Concluzie

Soluţia corectă ar fi fost repunerea în operă a proiectului realizat de Comisia Miclea, de eliminare a aberaţiilor legislative aduse de PSD, şi de completare a LEN cu cele necesare etapei în care ne aflăm. În loc de această atitudine corectă şi utilă, ne amăgim cu proiectul România Educată, pândit de riscul ca în 2024 să fie îngropat de urmaşii preşedintelui Iohannis. Ca de atâtea ori în trecut.

Blestemul societăţii noastre.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

47 Comentarii

Popa Pius
16.05.2021, 09:59:38

Oricum e ceva mai bine acum față de ”dăcît” ”orice om îi este frică” de prea multe ”succesuri” în fruntea guvernului...

+7 (7 voturi)
Vanatorul/d.c.
16.05.2021, 10:44:56

”România educată, Proiect al Preşedintelui Klaus Iohannis, are termen de finalizare anul 2030” Sa fim seriosi..! ”Maretul” proiect de tara al lui Iohannis, a fost doar un pârț electoral fâsâit, o gagaristica propagandistica fanfaronarda si nimic altceva. Iată ce spunea atunci despre acest ”proiect” insăsi Mădalina Dobrovolschi, nimeni alta decat fosta purtatorea de cuvant a fanfaronului de la Cotroceni : „Această comisie nu va face o listă de măsuri, nu va fi o strategie, va fi un document politic, vor fi trasate nişte obiective, nişte ţinte clare, care să arate cum trebuie să se dezvolte România, ce linii de dezvoltare, de modernizare trebuie să urmeze România în perioada următoare, practic cum ne dorim să arate România ca membru al UE, ce nivel de ambiţii vrem să avem ca membru al UE, care este locul nostru, rolul nostru în UE. (…) Nu putem vorbi despre o suprapunere a acestui proiect cu alte strategii, cu proiecte de guvernare, pentru că nu este rostul acestui proiect de ţară. Este un proiect pe termen mediu şi lung, adică depăşim chestiunile cotidiene, luptele politice sau interesele de moment, dar fiecare partid va avea posibilitatea prin prezenţa în această comisie să-şi promoveze propriile idei”. Deci..zero fezabilitate si atunci, si acum, si pururea si-n vecii vecilor, pentru ca nimeni nu are in sarcina nimic, nimeni nu se angajeaza la nimic concret si etapizat, nimeni nu raspunde de nimic..! Aleluia..! P.S. Singurul politician care chiar a avut un proeict de tara referitor la cresterea calitatii invatamantului românesc, europenizarea si ”pragmatizarea” lui, plus destructurarea clanurilor mafiote din universitati si inspectorate, precum si eliminarea fraudelor legate de bacalaureate, licente, doctorate, etc, a fost ministrul ”basist” Daniel Funeriu..!

-6 (8 voturi)
Stanila Ion
16.05.2021, 10:23:06

Carcotas ca de obicei... Bine cel putin ca recunoaste ca "simpatizatii" sai au facut praf o lege buna a invatamantului....

-3 (7 voturi)
Radu Gheorghe
16.05.2021, 10:43:20

Legea a mai fost in vigoare și tot nu s-a aplicat, cel putin la nivel universitar. Bazându-se pe asa zisa autonomie universitară, senatele universităților, cu 25% studenți manipulabili au modificat criteriile de avansare la conferențiar și profesor nu in sensul vizibilității ISI/internaționale a candidatului/universitatii, ci astfel încât sa poată promova cate o nevasta, cite un nepot, ma rog, un om din gașca. Acum gașca începe sa iasă la pensie și cei cărora li s-au reproșat mai degrabă lucrările ISI, decât li s-au luat in seama, s-au cam saturat sa scrie articole pentru prestigiul universității "de gașca". Si uite asa pensionându-se gașca care avea conducere de doctorat de pe vremea lui Iliescu, rămâne universitatea fără scoală doctorala. Si chiar dacă încropește niște conducători de doctorat, tot invizibila va fi devenind nici măcar de nișa ci de gang. Impostorii care le-au condus in cu oiștea in gard, sunt "venerați" ca mari ctitori, devenind, unii dintre ei, politicieni cu renume. Oamenii zilelor noastre, abramburici locali și naționali. dar dacă tot va preocupa școala, re-introduceți latina in școli, cel putin 4 ani/2 ore pe săptămână sa învețe tot prostu' "Gaudeamus" măcar. Ar fi niște subiecte de reflecție acolo.

+7 (7 voturi)
Targeted Iindiv8dual
16.05.2021, 10:52:05

De ce m-au oprit de la muncă si implicit m-au facut sa-mi pierd postul? Ce mai vor de la mine? Chiar am respectat instructiunile sa ajut testarea. Ce n-a fost bine? Ce vor sa faca cu mine? Sa saracesc, sa flămânzesc?

-1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (47)

Modifică Setările