Scrisoare deschisă privind conţinutul ştiinţific al manualelor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În cadrul asociaţiei Ad Astra […] s-a discutat în repetate rânduri, de-a lungul timpului, despre starea îngrijorătoare a conţinutului ştiinţific al manualelor oficiale. Ne temem că, pe lângă erori punctuale, numeroase în unele manuale, prezentarea foarte deformată a unor chestiuni bine stabilite din punct de vedere ştiinţific [...] poate să creeze un handicap grav absolvenţilor şcolilor noastre în raport cu concurenţii lor pe piaţa muncii [...].

Stimate domnule ministru,

In cadrul asociatiei Ad Astra, formata din cercetatori romani, s-a discutat in repetate randuri, de-a lungul timpului, despre starea ingrijoratoare a continutului stiintific al manualelor oficiale.

Ne temem ca, pe langa erori punctuale, numeroase in unele manuale, prezentarea foarte deformata a unor chestiuni bine stabilite din punct de vedere stiintific, chestiuni privitoare la istoria naturala sau la varietatea culturilor umane, poate sa creeze un handicap grav absolventilor scolilor noastre in raport cu concurentii lor pe piata muncii, care vor proveni din alte sisteme de invatamant.

In consecinta, va solicitam:

1) Aplicarea rezolutiei 1580 (2007) a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, intitulata "Pericolele creationismului in educatie'' si neacreditarea/dezacreditarea manualelor de stiinte ale naturii si istorie care contravin substantial acestei rezolutii.

2) Obligarea editurilor care distribuie manuale acreditate ce contin erori sa publice anual erate actualizate ale acestor manuale; alternativ, acest proces ar putea fi organizat centralizat, prin publicarea eratelor pe pagina de web a ministerului si asigurarea tiparirii si distribuirii unor erate combinate; finantarea se poate face eventual din penalitati aplicate editurilor, proportional cu volumul si gravitatea erorilor din manualele fiecareia.

Dupa cum au demonstrat repetate testari PISA, nivelul de pregatire in stiinte al elevilor romani este net inferior celui din tarile dezvoltate, precum si din unele tari in curs de dezvoltare. Aceasta situatie se datoreaza in parte, fara indoiala, confuziei generate de multiplele erori si gravelor omisiuni din manualele de stiinte, precum si prezentarii unor ideologii, legende sau alte fictiuni drept pretinse adevaruri stiintifice, fara a introduce elevii in fundamentele metodei stiintifice de percepere a realitatii.

Incapacitatea de a distinge intre realitatea verificabila si legenda este incriminabila pentru cele mai mari catastrofe sociale. Ne permitem sa reproducem un paragraf din ``Originile totalitarismului'' de Hannah Arendt (traducere aparuta in ed. Humanitas, 2014, pag 583): ``Supusul ideal al dominatiei totalitare nu este nici nazistul convins, nici comunistul convins, ci oamenii pentru care deosebirea dintre fapt si fictiune (adica realitatea experientei) si deosebirea intre adevarat si fals (adica criteriile gandirii) nu mai exista''.

Chiar daca admitem ca improbabila revenirea unor regimuri de felul celor evocate mai sus, acesti oameni dezorientati raman vulnerabili la nenumaratele tentative de inducere in eroare care sunt prezente in societatea moderna, fiind condamnati la marginalizare. Nu dorim o astfel de perspectiva pentru viitoarea generatie de romani.

Asociatia Ad Astra

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite