Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Sine qua non. #HarvardGenEd

3
8 Jan 2020 13:21:05
Marian Staş

Harvard College Program in General Education ilustrează impecabil frumuseţea, armonia şi forţa academică de excepţie proprii unei arhitecturi curriculare demne de o universitate ce defineşte – împreună cu alte puţine câteva - referenţialul cardinal al educaţiei de clasă în lume. Distinsă Alianţă a Colegiilor Centenare, te invit să parcurgi atent acest studiu de caz şi să-l foloseşti inteligent în proiectarea propriului model curricular. Succes!

 De aici puteţi porni să exploraţi universul Gen Ed, potrivit propriilor preferinţe şi interese. Pentru că subiectul arhitecturii curriculare este, în opinia mea, critic pentru o schimbare sănătoasă de paradigmă a sistemului public al Educaţiei în România, voi folosi sintagma cu care Universitatea Harvard caracterizează această component academică fundamental pentru pregătirea studenţilor săi, anume: 

Transformarea curriculară este piatra unghiulară a transformării Şcolii ca sistem.

The Program in General Education is the cornerstone of the Harvard College curriculum. Focusing on urgent problems and enduring questions, Gen Ed courses are unusually explicit in connecting the subjects you study to the people you will become and the world beyond the classroom. Transcending disciplinary divisions, they demonstrate the value of embedding what you will learn in your concentrations within the broader context of the liberal arts.

Pe româneşte:

Programul de Educaţie Generală este piatra unghiulară a curriculumului oferit de Harvard College. Fiind focalizate deopotrivă pe probleme urgente, dar şi pe întrebări mereu actuale (de fond, esenţiale), cursurile GenEd sunt neobişnuit de explicite în a conecta subiectele pe care le studiaţi cu oamenii care veţi deveni şi cu lumea de dincolo de sala de clasă. Depăşind segmentările disciplinare, ele demonstrează valoarea incorporării organice în ariile voastre de concentrare a contextului generos, larg al artelor liberale.

În acest studiu de caz esenţializez două dimensiuni majore ale arhitecturii curriculare oferite de Harvard College în secolul XXI: 1. viziunea de ansamblu – respectiv, relaţia între componenta GenEd şi celelalte arii de învăţare obligatorii pentru absolvirea colegiului; 2. descrierea succintă exhaustivă a componentei General Education – arii de învăţare şi cursuri oferite în cadrul fiecărei arii în parte. Toate denumirile – arii curriculare, cursuri – sunt în limba engleză, fiecare unitate de informaţie în parte trimiţând la informaţii exhaustive, prin referinţele online corespunzătoare.

I. Tabloul de ansamblu
 

Regulile jocului academic sunt următoarele:

II. GenEd. Jocul cu mărgele de sticlă

Patru sunt coloanele sine qua non ale Templului GenEd. Numele lor vorbesc de la sine, iar numărul cursurilor obligatorii din fiecare arie este egal cu unu – nu două, nu trei, nu şapte.

Iată arhitectura GenEd:

Şi iată, exhaustive, ofertele de cursuri aferente fiecărei arii de învăţare GenEd în parte:

Aesthetics & Culture

Ethics & Civics

Histories, Societies, Individuals

Science & Technology in Society

III. Trei lecţii pentru mine
 

  1. Arhitectura #HarvardGenEd e simplă, armonioasă, puternică: patru arii de învăţare cu acoperire de bandă largă pentru o dezvoltare intelectuală şi umană solidă
  2. Transdisciplinaritatea este cromozomul-cheie al întregii filosofii de proiectare curriculară – nimic nu e numai istorie, sau fizică, sau geografie, sau biologie, totul e un construct integrat, multidisciplinar
  3. E suficientă parcurgerea a câte unui singur curs din fiecare arie de învâţare; oferta este atât de vastă şi de diversă, încât e imposibil de gândit altfel; e ok şi dacă studiez The First Nine Months, ori Sleep, ori Experiments that Changed Our World etc., pentru a-mi pune în foaia matricolă creditul aferent ariei de învăţare Science & Techonolgy in Society
     

IV. Alianţa Colegiilor Centenare: fixarea cunoştinţelor & proiectul vostru
 

Distinsă Alianţă, arhitectura curricurală actuală utilizată de Harvard College are, în esenţă, următoarea taxonomie:

  • General Education:

                          Aesthetics & Culture

                          Ethics & Civics

                          Histories, Societies, Individuals

                          Science & Technology in Society

  • Language requirement
  • Expository Writing requirement
  • Quantitative Reasoning with Data requirement
  • Divisional Distribution requirement:

                           Arts & Humanities

                          Social Sciences

                          Science and Engineering and Applied Science

Proiectul pe care vi-l propun este ca, pornind de la taxonomia de mai sus, să vă creaţi propriul model curricular, cel care ştiţi că le va cultiva copiilor cu care lucraţi, în cel mai înalt grad cu putinţă, valorile pe care să le aibă drept repere de fond în viaţă, le va folosi şi le va plăcea. Sau, în cuvintele Harvard College, îi va educa să facă trei lucruri esenţiale: explore / expand / engage. Să exploreze, adică, să-şi lărgească orizontul cunoaşterii, şi să se implice intens în propria lor aventură umană.

Ţinem deschisă această conversaţie.

Spor la treabă!

Chipintaci! :-)

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

Iulian Arion
9.01.2020, 07:00:00

In esenta, scopul educatiei este sa formeze oameni de caracter si profesionisti. Cursurile de etica sunt absolut necesare in orice profesie. Marea parte a imposturii academice putea fi evitata prin educatie si sanctiune. N-am inteles care sunt profesiile care, prin exercitarea de catre absolventi, produc beneficii celorlalti. O persoana care studiaza continuu, dar nu produce valori materiale sau culturale, este la fel de inutila societatii ca una internata intr-o clinica sau in pentenciar. Cu ce este util societatii, individul care a studiat si promovat disciplinele 1004 si 1112? Cu ce resurse va putea supravietui? Sau va fi un bugetar?

+1 (1 vot)
Marian Staş
9.01.2020, 10:23:13

buna dimineata, salutari distinse - multumesc pentru comentariu. trei remarci scurte, in cheia intrebarii dumneavoastra: 1. una sau alta dintre disciplinele oferite reprezinta, in fapt, a zecea parte din ansamblul pregatirii studentilor intr-o astfel de viziune curriculara; intregul arata, in fapt, asa: General Education: Aesthetics & Culture Ethics & Civics Histories, Societies, Individuals Science & Technology in Society Language requirement Expository Writing requirement Quantitative Reasoning with Data requirement Divisional Distribution requirement: Arts & Humanities Social Sciences Science and Engineering and Applied Science equatia intreaga este: 4 x gened + 1 x language + 1 x writing + 3 x divisional = 10 in plus, de pilda, ofertele gened / science&tech si, respectiv, divisional / science&eng&applied sunt extrem de generoase in a ajuta studentii sa aleaga si pentru a fi utili societatii, nu doar pentru frumusetea pregatirii intelectuale 2. pregatirea pe care astfel de modele curriculare o ofera - in cadrul colegiilor (vorbim aici de harvard college) - este, prin definitie, una de banda larga; tocmai de aceea, pe diplomele de absolvire scrie "bachelor (art, science etc.)"; ulterior, programele masterale de doi ani sunt cele care califica viitorii profesionisti in diferite domenii - ca nuanta anecdotica (eu am trait asa ceva, la absolvirea programului masteral de la harvard kennedy school), in ziua absolvirii, presedintele universitatii anunta solemn absolventii masteranzi: "i pronounce you EDUCATED men and women" - adica, abia acum putem ridica pretentii de calificare profesionala serioasa :-) 3. va invit sa obseravati ca majoritatea covarsitoare a disciplinelor gened au ca subiect principal o singura tema majora (einstein, sleep, gandhi, water, music etc.) in jurul careia se dezvolta intreaga textura conceptuala, stiintifica, trans-cros-interdisciplinara; e o modalitate inteligent de a gestiona eficient polaritatea element de detaliu-tablou de ansamblu, putin prezenta in practica noastra academica. inca o data, multumesc pentru mesaj. gand bun - tinem aproape. m.s.

0 (2 voturi)
Ion Titi
21.01.2020, 16:46:21

Citesc articole de genul asta si raman siderat cat suntem de rupti de realitatea lumii care ne inconjoara. La noi sistemul de invatamant nu poate fi reformat. Si nu, nu trebuie doar daramat, ci regandit din subsolul temeliilor!