Sondajul a fost efectuat în contextul redeschiderii şcolilor şi al publicării Ordinului 300 din 19 februarie 2021 care reglementează educaţia remedială.
În total, 46% din profesorii intervievaţi au apreciat că elevii lor au pierdut între 11% şi 45% din materia care trebuia asimilată.
Pe o scală a severităţii pierderilor de învăţare, 17% din cadrele didactice au afirmat că elevii au pierdut între 11% şi 20% din materie, în timp ce 19% au indicat o pondere de 21-30%, iar unu din zece profesori a indicat pierderi de învăţare grave, de la 46% la 80 % din materie. Pe de altă parte, 30% din repondenţi au afirmat că pierderile de învăţare sunt relativ mici, de până la 10% din materie.
Situaţia este reflectată de evoluţia notelor elevilor în perioada în care şcoala s-a desfăşurat online (octombrie-decembrie 2020) comparativ cu cea anterioară: 54% din profesori au declarat că notele copiilor nu au suferit modificări semnificative, însă 31% au afirmat că acestea au scăzut.
În acest context, o treime dintre profesorii chestionaţi au declarat că au mare nevoie de pregătire pentru integrarea noţiunilor de educaţie remedială, în timp ce un număr egal dintre aceştia se consideră pregătiţi. O pondere dublă, de 63%, afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială. În ceea ce priveşte educaţia digitală, 80% au nevoie de formare în acest domeniu, iar 77% vor un ghid standardizat pentru a preda şi a evalua elevii online. Peste 60% din profesori consideră că au nevoie de adaptarea programelor şi a materialelor de predare.
Pierderi de învăţare, dar şi emoţionale
„Pentru a avea noi înşine o imagine cât mai aproape de realitate a efectelor pandemiei asupra şcolilor din mediul rural, am derulat o cercetare de teren în prima linie, în rândul profesorilor. Rezultatele ne confirmă temerile: copiii care merg la şcolile din mediul au pierdut părţi mari din materie, iar impactul pandemiei a adâncit decalajul deja existent între şcolile de la oraş şi cele de la sate. Solicitările profesorilor arată că provocările şcolii online şi cea a recuperării materiei pierdute în pandemie nu pot fi depăşită fără ajutor. Profesorii sunt partenerii noştri în acest efort şi sunt singurii care pot remedia efectele pandemiei asupra copiilor.
World Vision România va sprijini profesorii, elevii şi părinţii din cele peste 400 de şcoli din mediul rural unde activează pentru a putea evalua copiii, a identifica lacunele acumulate în această perioadă şi a recupera materia pierdută într-un mod cât mai eficient.”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Pe de altă parte, profesorii înşişi spun că impactul pandemiei nu se reduce doar la pierderile de învăţare. „Elevii au pierdut considerabil”, afirmă unul dintre profesorii repondenţi. „Acest lucru nu se poate vedea imediat, ci se va descoperi în timp, privit atât din punct de vedere cognitiv, cât mai ales emoţional. Subliniez acest ultim aspect deoarece la baza tuturor proceselor de învăţare stă cunoaşterea de sine, un echilibru emoţional pe care de cele mai multe ori nu îl formăm acasă, ci la şcoală, cu un cadru didactic competent. Consider că elevii vor avea nevoie de un program de remediere. Un astfel de program are un impact semnificativ în viaţa şcolară, având ca obiectiv schimbarea atitudinii faţă de fiecare copil, educaţia remedială fiind necesară atât la nivel de grup, cât şi la nivel individual.”
În ceea ce priveşte resursele materiale, 39% din repondenţi au menţionat nevoia de materiale igienico-sanitare, 30% de materiale de protecţie (măşti etc.), 14% au semnalat limitarea indusă de spaţiile restrânse care nu permit distanţarea fizică, iar 9% au indicat nevoia de responsabilizare a personalului şi elevilor (pentru a se respecta regulile de protecţie sanitară).
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
2 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Aceasi profesori care nu pot sa-i faca oricum pe copii sa asimileze ceva (vezi gradul de analfabetism functional si chiar cel de analfabetism, la propriu, din zona rural) acum vin sa ne spuna noua cat cred ei ca au pierdut copii? Ridicol! Traim in tara cu cel mai prost invatamant public din UE dar in care profesorii au cea mai buna parere despre ei insisi (alt sondaj, publicat tot aici, in Adevarul.ro). Despre ce vorbim?!
Era sa uit: vorbim cumva despre aceasi profesori care au promovat examenele (cele de ocupare a unui loc la catedra) cu note minimale, ori de cei care nu sunt capabili de ani de zile sa isi ia urmatorul grad (daca mai exista sistemul pe care eu il stiam)? Daca da: RUSINE!