Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Studenţii domnului Kapiţa

15
8 Jan 2022 12:37:54
George Butunoiu
Piotr Kapita, profesor rus de fizică
Piotr Kapita, profesor rus de fizică

Fiind la unul dintre cele mai bune licee de matematică-fizică din ţară, şi apoi la cea mai grea facultate, cele mai dificile probleme de matematică şi de fizică la noi ajungeau prima dată. De fapt, de la noi şi plecau, fiindcă le concepeau cei mai mari profesori pe care îi avea România.

Aveam şi culegeri străine de probleme la bibliotecă, dar erau la fel ca acelea făcute de profesorii noştri. Şi ca structură, formulare, mod de a pune problema, şi ca nivel de dificultate. Practic, la nivel de studenţi buni (şi nu de mari profesori şi savanţi ori studenţi geniali) de la facultăţile serioase din lume, acela părea să fie nivelul maxim care putea să fie atins.

Dar într-o zi un profesor ne-a adus o carte mai ciudăţică. Era o culegere de probleme de fizică a lui Piotr Kapiţa. Kapiţa era un fizician cu părinţi basarabeni, el însuşi vorbitor de română, care conducea Institutul de Fizică de la Moscova şi care luase şi premiul Nobel cu câţiva ani înainte. Scria că e o culegere de probleme pe care le născocise ca subiecte de examen pentru studenţii lui.

După ce am aruncat privirea pe câteva dintre ele, am crezut că e o glumă şi m-am uitat din nou pe copertă, să mă asigur că deschisesem ce trebuie. Era clar, niciuna dintre probleme nu putea fi rezolvată, nu avea cum, fiindcă enunţurile problemelor nu semănau cu nimic din ce făcusem eu 20 de ani până atunci. Nu se dădeau decât puţine date de intrare, niciodată toate, şi chiar şi cele care se dădeau erau adesea ambigue, interpretabile. Aşa că, în niciun caz, nu puteai răspunde la întrebarea de la final.

Abia apoi ne-a lămurit profesorul nostru ce fel de cărticică era aceea şi cum aştepta Kapiţa să-i rezolve studenţii lui problemele: completezi tu enunţul, contextul, datele care lipsesc, făcând diverse ipoteze şi dând nişte valori fictive dar rezonabile, desigur, cât mai aproape de realitate. Însă la fiecare problemă puteai face o ipoteză sau alta, să imaginezi un set de date de intrare sau altul, mai multe sau mai puţine, şi de fiecare dată problema se rezolva altfel, în funcţie de ce completai tu ca ipoteză de lucru. Sigur, puteai adăuga de la tine mai multe date de enunţ, sau pe cele care îţi conveneau mai tare, ca să rezolvi problema mai repede şi mai uşor. Dar, ca student al lui Kapiţa, presupun că te cam jenai să faci asta…

Am încercat să rezolv câteva probleme din culegerea lui Kapiţa. A fost infernal, unul dintre cele mai grele lucruri pe care le-am făcut în toată viaţa mea. Stăteam câteva zile la fiecare problemă, şi de fiecare dată o vedeam altfel, porneam cu alte ipoteze, alte date şi valori de intrare, şi foloseam nu numai alte ecuaţii ca să rezolv problema, ci uneori ajungeam chiar şi prin alt domeniu al fizicii până la rezultat.

Da, profesorii noştri, şi domnul Kapiţa, în special, se străduiau să facă grea viaţa studenţilor, să ne dea probleme din ce în ce mai dificile. Dacă reuşeam să rezolvam una, a doua zi mintea lor diabolică născocea una şi mai grea. Şi tot aşa…

Întrebare, aşadar: credeţi că a face grea viaţa studenţilor e o metodă bună de învăţare, sau există metode moderne de predare mult mai eficiente?

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

15 Comentarii

Ion Tamis
8.01.2022, 14:14:29

Daca a face viata grea elevilor/studentilor inseamna ca profesorul/mentorul sa-i determine nu numai sa rezolve, individual, cat mai multe probleme complicate, dar si sa contribuie, pe baza experientei dobandite, la formularea, chiar si in colaborare cu colegii, de intrebari adiacente, din diverse perspective, cu variante multiple de solutii, atunci, da, avem de a face cu o metoda clasica, corecta si eterna de invatare eficenta, prin care se poate sigur implini profetia "ad astra per aspera!".

+5 (7 voturi)
Sandu Bublic
8.01.2022, 16:06:45

Una din probleme suna asa: niste oameni au niste paini, din care mananca jumatate. Cate paini au fost in total ? Cu cate paini a ramas fiecare ? Cati ani are cel mai batran ? Cum se numeste el ?

+4 (6 voturi)
Paun Al
8.01.2022, 17:33:49

Rolul problemelor clasice este intelegerea notiunilor invatate dobandirea tehnicii de a ne folosi de acele legi, sau notiuni invatate .. E similar cu solfegiile, vocalizele.. exercitiile muzicienilor.. Un bun fizician trebuie sa poata sa faca ceva similar cu problemele lui Kapita .. Lumea reala, universul..necunoscutele legate materie, de energie , miscare.. nu ne dau date precise, nu ne pun probleme precise, cu un singur rezultat precis.. Fizica cuantica lucreaza mult cu probabilitati, neputandu-se stabili de ex. simultan, precis si viteza si impulsul unei particule cuantice. Teoriile , ipotezele..pe care le propun fizicienii modeleaza proprietati, aspecte, observatii.. ale lumii materiale de ex.. Si apoi se incearca sa fie verificate, sau nu.. Sau sunt valabile pe un anumit domeniu..

+6 (6 voturi)
Omul UnOm
8.01.2022, 18:06:00

"Stilul" rusesc pe care il copia si scoala romaneasca era destul de greoi. Imi aduc aminte de revista Kvant (un echivalent rusesc la fizica al Gazetei matematica de la noi). Problemele erau in general grele si trebuia sa le citesti bine ca sa intelegi ce se intimpla. La fizica, spre deosebire de matematica, intelegerea fenomenului fizic este cruciala, problemele nefiind simple calcule.Problema cu multi dintre elevii romani la fizica era ca se asteptau sa foloseasca mecanic niste formule fara sa inteleaga ce se intimpla. Noi nu eram invatati cu stilul asta de probleme unde ni se dadea un scenariu din lumea reala de rezolvat ci cu cele unde problemele erau deja "puse in ecuatie" inca din enunt si unde era usor sa iti dai seama cum se rezolva.

+3 (3 voturi)
Vladescu Adrian
9.01.2022, 11:09:03

- Atunci incercai ceva, acum ce faci?....daca vrei sa intrii in politica, te anunt de pe acum: lasa-te!

+2 (6 voturi)

Vezi toate comentariile (15)

Modifică Setările