STUDIU: Analfabetismul funcţional creează o criză a forţei de muncă. Schimbarea metodei de predare în şcoli poate duce la o creştere a economiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
200 de profesori vor fi formaţi pentru a preda „Chimia altfel” şi pentru a alfabetiza ştiinţific elevii
200 de profesori vor fi formaţi pentru a preda „Chimia altfel” şi pentru a alfabetiza ştiinţific elevii

Eliminarea analfabetismului funcţional până în 2030, prin schimbarea metodei de predare, ar putea duce la o creştere economică a României de peste 200% din PIB-ul actual, susţin reprezentanţii Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE). În caz contrar, aproape jumătate din viitoarea forţă de muncă a României nu va mai putea susţine productivitatea muncii în mai puţin de 20 de ani.

Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE) a arătat, joi, în cadrul conferinţei de lansare a proiectului “Chimia altfel”, că singura şansă a României de a crea un mediu economic performant este să reducă, până la zero, rata analfabetismului funcţional, estimată în acest moment la 42%.

„Din păcate, potrivit datelor OECD, România se încadrează pe un trend de creştere a analfabetismului funcţional, lucru care va genera în următorii 20 de ani o criză a forţei de muncă pregătite să răspundă nevoilor economice actuale. Nu vom mai putea ţine pasul cu tehnologia şi cu progresul ştiinţific din simplu motiv că vor exista tot mai puţini oameni care să înţeleagă aceste procese. Tendinţele alarmante sunt confirmate de statisticile comparative cu ale altor ţări. La testele PISA 2015*, doar 0,7% dintre adolescenţii de 15 ani din România au atins nivelurile cele mai mari de performanţă pe scala PISA, adică 5 şi 6. Spre comparaţie, în Polonia procentul este de zece ori mai mare, 7,4%, iar în Canada acesta este de 12,4%. Schimbarea acestei direcţii poate fi făcută prin implementarea unor metode inductive de predare, spun reprezentanţii CEAE. Cu alte cuvinte, învăţarea este mult mai eficientă dacă elevul se implică în descoperirea explicaţiilor fenomenelor ştiinţifice, în cordast cu metoda clasică, în care explicaţiile îi erau oferite de profesor.

Chimia, descoperită, nu memorată

Prin lansarea proiectului „Chimia altfel”, Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale doreşte formarea a peste 200 de profesori, din fonduri private, pentru a schimba modul de învăţare a chimiei în şcoli, utilizând metode intductive (de la particular la general, prin exemple). 

Astfel, pe parcursul a 16 luni profesorii vor fi pregătiţi pentru a aplica, în clasă, noul mod de lucru. 

Ca urmare a utilizării noii abordări de către profesorii lor, 6000 de elevi de gimnaziu vor învăţa, începând cu anul şcolar 2017-2018, „Chimia altfel”.

De altfel, CEAE a mai implementat un proiect asemănător legat de predarea Fizicii pe baza întrebărilor şi a experimentelor, respectiv prin metoda investigaţiei. Până în acest moment, la nivel naţional, au fost formaţi peste 1.700 de profesori de fizică (aprox. ¼ din numărul total) pentru a putea să aplice la clasă această metodă.

Co-fondatorul CEAE, Cristian Hatu, susţine că, în lipsa unei strategii comune a societăţii civile, a instituţiilor statului, a profesorilor şi a mediului privat, România însăşi va avea două viteze, o elită şi ceilalţi, care vor trăi la limita subzistenţei.

„În lipsa unor decizii strategice, riscăm ca România însăşi să devină o ţară cu două viteze: elita celor 10% din populaţie, bine plătită, şi ceilalţi, din care o bună parte vor trăi la limita subzistenţei. Cele mai afectate sunt companiile, care vor fi obligate să îşi asume rolul de educatori privaţi ai unei populaţii lipsite de abilităţi de bază, eficienţă şi perpective reale de dezvoltare. Noi ne vom implica în demersuri prin care să fie scăzut nivelul analfabetismul ştiinţific” a declarat Cristian Hatu, co-fondator CEAE.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite