STUDIU Cum influenţează şcoala creierul unui copil de clasa I

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Statul pe scaun, urmăritul lecţiilor, rezistatul la tentaţiile celorlalţi copii - practic, începutul şcolii este o provocare pentru toţi elevii de clasa I care vin deseori de la grădiniţe orientate spre joacă. Studiile arată că mediul structural de învăţare din şcoli pare să ajute creierul copiilor, abilităţile de concentrare şi de controlare a comportamentului fiind mai dezvoltate la aceştia decât la preşcolarii de aceeaşi vârstă.

Cercetătorii de la Institutul de Dezvoltare Umană de la Max Planck şi Universitatea California spun că „Între 5 şi 7 ani, copiii fac paşi mari în dezvoltarea abilităţii de a-şi controla comportamentul. Ce ne-a interesat pe noi a fost dacă acest lucru este legat doar de maturizarea generală a creierului sau şi de începerea şcolii care de obicei se întâmplă în această fază a vieţii”, declară Garvin Brod, fost scriitor la Institutul Max Planck, actual la Institutul German pentru Cercetare Internaţională în Educaţie.  

Şcolarii sunt mai dezvoltaţi decât preşcolarii de aceeaşi vârstă 

Studiul face parte din proiectul „HippoKID” şi este primul care examinează efectele începerii şcolii asupra dezvoltării creierului. La acesta au participat 60 de copii care la prima testare aveau cinci ani. Pentru a vedea mai clar schimbările rezultate din începerea şcolii, testele au fost repetate după un an. În timp ce toţi copiii mergeau la grădiniţă la prima testare, câţiva din copii deja mergeau la şcoală la a doua testare. De ambele dăţi, copiii lucrau teste computerizate care vizau abilitatea lor de a menţine atenţia şi de a-şi controla comportamentul. Pe deasupra, activitatea cerebrală a acestora în timpul unui test de acest fel, a fost măsurată folosind Imagistică prin Rezonanţă Magnetică (RMN), o tehnică pentru creier care e sigură pentru copii. 

Ambele grupuri - şi preşcolarii şi şcolarii - şi-au îmbunătăţit atenţia şi abilitatea de a-şi controla comportamentul, însă, şcolarii au arătat o îmbunătăţire mai mare decât preşcolarii. Mai mult, la aceştia s-a văzut o creştere în activitatea părţii creierului care este importantă pentru susţinerea atenţiei, cortexul parietal drept.

Mai mult, copiii cu o creştere rapidă în activitatea parietală au arătat o mai bună dezvoltare în controlul comportamentului. „Rezultatele noastre indică faptul că mediul structural de învăţare din şcoală are un efect pozitiv asupra dezvoltării controlului comportamentului”, afirmă Garvin Brod. 

Care este vârsta potrivită pentru a începe şcoala 

Cercetătorii sunt precauţi şi nu doresc ca rezultatele să fie interpretate greşit. „Acest lucru nu înseamnă că începerea devreme a şcolii este un lucru mai bun pentru copii. Nu putem răpunde la întrebarea „Care este vârsta potrivită pentru începerea şcolii”- acest lucru trebuie să rămână o decizie individuală. Fiecare copil este diferit şi noi nu ştii dacă efectele durează”, menţionează co-autorul Yee Lee Shing, principalul investigator al studiului HippoKID. 

„Dar aceste rezultate demonstrează cum, pentru prima dată, contextul mediului modelează creierul unui copil de cinci ani în tranziţia acestuia spre şcoală”, a mai adăugat Silvia Bunge, co-autor şi profesor la Universitatea California. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite