Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Un an şcolar pierdut. Se mai poate salva ceva?

39
3 Jan 2021 07:05:32
Ştefan Vlaston
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Elevii au pierdut două semestre, primăvara trecută şi toamna aceasta. Sunt toate şansele să-l piardă şi pe al treilea. Mai putem vorbi de şcoală, în condiţiile acestea? Nu. Ne furăm căciula singuri, ne complacem într-o mare minciună, băgăm capul în nisip ca struţul. Ne spunem că din lipsă de educaţie nu se moare. Doar se şterg la fund bătrânii Europei.

Cum am ajuns aici

Vina principală este a fostului guvern, care a gestionat, până acum, pandemia. A ţinut aproape tot timpul toate şcolile închise, deşi aveam zone, localităţi, chiar judeţe, cu risc minor de infectare. Aici de ce s-au închis şcolile? Decizia aceasta, de închidere a şcolilor, nu trebuia luată la nivel naţional. Ci lăsată la latitudinea autorităţilor locale, cum s-a procedat cu carantinarea şi alte restricţii aduse de pandemie. Prefectura, DSP, CNSU ştiau mai bine situaţia dintr-un judeţ, localitate, regiune, şi decidea, temporar, pe termen mai scurt sau mai lung, închiderea unor şcoli sau a unor cicluri de învăţământ.

Cineva de la Bucureşti a vrut să-şi arate muşchii (premierul Orban), şi a închis definitiv şcoala, fără să ştie să evalueze şi pierderile provocate de această decizie, în comparaţie cu riscurile existente.

Un elev ajunge în clasa a VIII-a, fără să fi parcurs clasa a VII-a şi jumătate din clasa a VI-a. Ce credeţi că înţelege el din materia predată în clasa a VIII-a? Mai nimic. Pentru că sunt foarte multe discipline etajate. Matematica, fizica, gramatica, limbile străine şi altele. N-ai parcurs 10 capitole în cele 3 semestre pierdute, nu înţelegi mai departe, neam. Şi ne furăm în continuare căciula că le-am rezolvat şi pe astea pierdute.

Învăţământul online

Ne-a aburit dna ministru Monica Anisie că „marea majoritate a elevilor” participă la învăţământul online. Organizaţia Salvaţi Copiii România spune că 47% dintre elevi nu deţin toate resursele pentru învăţământul online. Şi exact cei mai devaforizati din mediul rural, urbanul mic, cei cu părinţi cu posibilităţi modeste. Ei vor reface destinul economic al părinţilor lor, din lipsă de pregătire şcolară. Statul s-a lăudat cu 250.000 de tablete care nu se ştie dacă au ajuns sau nu la elevii nevoiaşi. Cu aparatura modernă de predare online în fiecare scoală. Aşteptăm evaluarea cerută de noul ministru al Educaţiei, să ştim cum stăm.

Şi cei care au avut resursele necesare, câţi dintre ei sunt capabili să stea în faţa ecranului 7 ore (la gimnaziu), să fie atenţi şi să înveţe cum? Că este greu să ai acces la hărţi, la ce scrie profesorul pe tablă, cu sonorul precar, etc.

Adevărul este că nimeni nu ştie câţi profesori au ţinut lecţii online de calitate, câţi elevi au participat la aceste lecţii şi cu ce rezultate. Au fost profesori inimoşi care s-au străduit să facă lecţiile online. Dar fără feedback-ul dat de evaluarea credibilă, imposibil de realizat în sistemul online. Chiar la testele date de profesori, în cazul în care s-au dat astfel de teste, elevii s-au „inspirat” din terţe resurse sau de la colegii lor organizaţi în „grupul” clasei pe reţelele de socializare.

Să crezi că lecţiile online au suplinit lecţiile de la şcoală, faţă în faţă, este o prostie monumentală. Din câte am citit şi aflat, maximum 30% dintre elevi au beneficiat, în oarecare măsură, de aceste lecţii online. Restul, Dumnezeu cu mila. Cum să înveţi carte privind o lecţie pe telefonul părintelui?

Ce ne rămâne de făcut?

Actualul ministru al Educaţiei ne-a tăiat speranta. Cursurile nu vor fi reluate pe 11 ianuarie, este prea scurt timpul. Pentru ce prea scurt?

Ştim că există riscuri cu prezenţa elevilor la şcoală. Nu atât pentru elevi, cât pentru familiile lor, dacă duc acasă virusul provocator de COVID-19. Dar trebuie pus în balanţă şi riscul ca 3 milioane de elevi să nu ştie carte, să nu poată învăţa o meserie, să intre în viaţă handicapaţi, trecuţi printr-o şcoală care numai şcoală n-a fost. La riscul acesta nu se gândeşte nimeni?

Ce subiecte vor primi la examenele de absolvire elevii care trei semestre, un an şi jumătate, n-au fost la şcoală? Tabla înmulţirii? Dacă o ştiu şi pe aceea! Vor da examene elevi care au învăţat pe apucatelea la învăţământul online. Cei care au avut posibilităţi, sau cei care au avut meditatori în privat, sunt avantajaţi. De ce egalitate de şanse mai poate fi vorba? 

Am constatat, pentru a câta oară, dispreţul conducătorilor ţării pentru educaţie şi formare profesională. „Ţara te vrea prost”, a fost mereu deviza lor. Să poţi fi manipulat mai uşor în alegeri. Şi câştigă cine nu te aştepţi, am văzut recent.

Soluţiile sunt simple

  1. Decizia deschiderii şcolilor să treacă la autorităţile locale, pentru a se putea ţine cont de riscul de infectare din fiecare judeţ, regiune, localitate. Nu aceeaşi măsură în toată ţara.
  2. Şcoala să înceapă cât mai repede posibil, acolo unde se poate. Chiar pe 11 ianuarie.
  3. Profesorii să primească libertatea de a esenţializa şi preda doar ce este absolut necesar pentru înţelegerea materiei viitoare. Şi să fie controlaţi de către inspectorii de specialitate, directori, şefii de catedre.
  4. Anul şcolar în curs să se prelungească până la 15 iulie, iar examenele naţionale până la 1 august. La situaţii excepţionale, măsuri excepţionale.
  5. Profesorii ai căror elevi iau note mari la examenele naţionale, dar fără fraude, să fie premiaţi, să le fie recunoscute meritele şi eforturile.

Despre ce ar trebui să facă noul ministrul Educaţiei, şi n-a făcut fostul ministru, am mai scris şi voi mai scrie.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

39 Comentarii

Gicu Gicu
3.01.2021, 08:09:12

Măi, nea Vlaston, vrei matale să faci pe istețul, dându-te specialist în pandemii, în situația în care nimeni, din nici o țară. nu i-a dat de cap. Bine că nu ai fot matale șăfu' ăl mare, că praful se alegea. Păi să îți dau un exemplu ... fiică-mea, în prima zi de școală, atât de mult s-a bucurat când s-a bucurat la vederea unei colege, că s-au îmbrațișat. Alți copii (6-7 la număr) au luat-o pe învățătoare în brațe, fără ca biata femeie să aibă timp să reacționeze. Mi-am zis din mometul ăla ca începerea școlii e o prostie, pentru că nu ai cum să supraveghezi sute de copii dintr-o școală, iar virusul se va trasnmite în voie, acolo. Toși au sărit de fund în sus că modelul suedez a dat roade. Ete că n-a dat, sistemul lor medical intrând în colaps. Astă primăvară, nemții cărau bolnavi din Olanda in Germania, pentru că sistemul medical olandez a intrat în colaps. Beleaua este că nu s-au pus la punct, și la fel se întâmplă și in valul 2. Iar îi cară nemții în căruțe, către spitalele de la ei. Acum e și mai grav, în Olanda .. nu mai au loc pentru ceilalți bolnavi. S-a întâmplat și la noi lucrul ăsta. Am prieteni medici (am unii la suporturile covid), care spun că trebuie respectat protocolul pentru chirurgie (spre exemplu), adică nu pot contamina sala cu un bolnav covid, iar ca să îl bage într-o sală în care s-au covizimai operat "", iar nu e în regulă, dacă nu se știe starea inferctării lui (da sau ba). Deci,există posibilitatea ca pacientul să moară până se dumiresc ei unde să îl bage. Deci e la fe peste tot, nu numai în România. Dacă acest guvern lăsa capetele luminate ca ale matele să își facă de cap, decreta relaxarea, acum aveam și noi morți ca în Anglia sau USA și am fi acuzat Guvernul de incompetență. Dar ce ne pasă de oameni ? Oamenii sunt niște cifre ... sunt cifre, cân nu sunt morții din familia noastră (Ion, Gheoghe, Măria, Vasilica) IN Grecia, carantina a intrat in vigoare cu o luna înaintea noaistră. Când Anglia avea 15000 de morși, noi vreo mie și ceva, Grecia avea 100 !!!!! Aaa, vezi că nu iau știrile de pe surse. Am rude și prieteni care trăiesc în tările citate (sunt cetățeni ai acelor tări). Locurile din Olanda, unde au fost carnavaluri, târguri, etc, au fost declarate (în mai puțin de o lună ... FOCARE) Spui că se va ajunge în situația ca 3 milioane de copii să nu știe carte. Să fim serioți, nea Vlastom, dar capetele luminate ale vremurilor trecute, învățau de acasă, însă neavând laptop, că nu se inventase, aduceau învățătorul acasă. Așa se aduce și in zilele noastre, dar pe web. Nu fi matale atât de retrograd. Te sperie evoluția ? Știi ce a adus bun, pandemia ? Comunicarea online. Nu mai trebuie să mă duc la forțele de muncă atunci când angajez un om, să stau la ghișeu, la coadă. Au învățat gagii să răspundă la email uri. Unele instituții au început să accepte semnătura electronică. Am scăpat de drumuri ... automat scade și poluarea, nu mai ies cu mașina. Văz că te pricepi și la pandemii și la învățământ. Spui pe un ton sentențios "ce ar trebui să facă ministrul". Pe bune ? Știi matale ce ar trebui să facă ? Pffff ! Tati, poți să îți dai cu părerea, cum fac și eu, dar cel mai bine știu specialiștii ce au de făcut .. și de multe ori, chiar și ei greșesc.

+7 (15 voturi)
mitica Dudau
3.01.2021, 08:12:05

Cam fatalist acest artcol! Nu e un an pierdut pentru cine a vrut sa-si faca meseria(profesori!) si pentru cine avrut sa invete(elevi!) Si eu sunt de parere ca unele scoli puteau ramane deschise in toata aceasta perioada.Cu conditia testarii periodice a cadrelor didactice (o data pe saptamana, ca la sportivi) care fac neveta venind de la oras unde rata de infectare este mult mai mare. Cred ca acum prioritatea zero o constituie crearea de softuri in limba romana care sa permita accesul la niste resurse standard pentru toti utilizatorii de platforme educationale. Nu poti cere unui profesor in prag de pensionare sa utilizeze tehnologia ca un IT-ist. Certificatele de competente digitale pe care le au majoritatea profesorilor in urma unor cursuri la CCD atesta doar un anumit nivel de alfabetizare si nu abilitati de folosire a tuturor resurselor disponibile acum.

+12 (16 voturi)
Gicu Gicu
3.01.2021, 08:17:34

Nea Vlaston, încă ceva, care îmi veni acuți în minte ... oameni, acum 2000 de ani, izolau pe cei care puteau transmite boli (lepră, ciumă, etc). Și nu erau evoluați ca matale. Asta "trebuie" făcut, ca să fiu și eu sentențios. Izolare, distanțare și să vezi matale cum se îndreaptă lucrurile intr-o lună. Că nu avem cum să ne mai dăm virusul de la unu' șa altu".

+13 (17 voturi)
Eduard
3.01.2021, 09:38:43

Nu stiu de autorul articolului nu intelege odata pentru totdeauna ca viata umana este mai inportanta decat orice inclusiv decat calitatea invatamantului. Pe de alta parte nu este adevarat ca elevii nu au invatat nimic prin sistemul on - line si ca au pierdut anul scolar. Sunt mai tineri decat autorul articolului si se descurca mult mai bine cu on - line - ul. Este adevarat ca invatamantul on - line are o calitate mai scazuta dar este de departe preferabil in actualele conditii epidemiologice. Daca autorul articolului ar face o vizita in sectiile ATI sau in spitale ar vederea realitatea si nu ar mai sustine cu atata patima deschiderea scolilor cand in toata Europa se inchid ( deoarece in scoli este practic imposibila respectarera masurilor anti - covid) De altfel si majoritatea cadrelor didactice vor sa stea acasa in siguranta chiar daca din pacate nu recunosc mereu acesta de tema unor repercursiuni . Daca un elev posibil asimptomatic aduce virusul acasa si infecteaza parintii care decedeaza nu cred ca autorul articolului va creste si va educa acel copil. Campania asta inclusiv politica pentru redeschiderea scolilor incepe sa semene tot mai mult cu campania unora anti - vaccin. Scolile trebuie redeschise numai dupa imunizarea populatiei. Nu cred ca nu se mai poate astepta 6 luni.

+9 (11 voturi)
Utilizator Adevărul
3.01.2021, 09:43:37

Comentariu considerat abuziv.

Vezi toate comentariile (39)

Modifică Setările