Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Un dezastru de nota 10

7
5 Dec 2019 11:00:52
Petre Barbu

Învăţământul gimnazial din România este o minciună. Notele se dau din burtă, sunt umflate, nu reflectă cunoştinţele elevilor, de ani de zile, elevii, părinţii şi profesorii trăiesc într-o minciună.

Pentru că la media de admitere la liceu contează în proporţie de 20% şi media generală din clasele V-VIII, notele din gimnaziu se dau la grămadă: 10, 9, 8... Sub presiunea părinţilor, profesorii intimidaţi dau note umflate la biologie, la chimie, la sport, la muzică, la istorie, ca nu cumva să le strice elevilor mediile la admitere, să nu le răpească „şansele“ de a ajunge la un „colegiu bun“. Presiunea părinţilor se manifestă prin şpăgi, cadouri, bani (cash/card) sau prin ameninţări şi reclamaţii. Cum să-i dai nota 5 la sport unui copil care abia se târăşte pe pista de alergare? Cum să-i dai un 4 când abia ştie să spună două fraze despre Napoleon sau habar n-are formula chimică a clorurii de sodiu? Nu se poate! Aşa încât se dau tone de note de 9 şi 10 pentru nimic. Părinţii dau năvală peste profesori şi vor note mari pentru odraslele lor. Şcoala românească nu este în stare să-i ţină pe părinţi la poartă, să nu se mai amestece în evaluări şi programe. Dimpotrivă, profesorii fug de responsabilităţi.

Hoardele de părinţi agramaţi şi sfertodocţii îşi dau cu părerea despre cum ar trebui să se comporte profesorii, se plâng pentru orice notă de 7 încasată de bietul copil, fac scandal pentru că sunt nedreptăţiţi. S-a creat astfel un sistem corupt. Dar se trăieşte bine în această minciună: părinţii (care comandă notele) şi profesorii (care servesc ca ospătarii). Victimele sistemului sunt elevii, obişnuiţi să primească note mari cu un minim de efort. Astfel, li se urcă la cap că sunt buni, foarte buni, excepţionali. Aiurea! Aşa se formează analfabeţii funcţional: nu ştiu nimic, dar pretind că ştiu de 9 şi 10.   

Părinţii dau năvală peste profesori şi vor note mari pentru odraslele lor. 

Sistemul actual de admitere în licee este aberant. Kafka este depăşit şi desuet. Repartizarea elevilor la licee prin intermediul computerului, în funcţie de notele de admitere, este aiuritoare. Se spune că această repartizare o face calculatorul. Care calculator? Unde se află (fizic) acest calculator? Pe biroul ministrului? Într-o cămăruţă a inspectorului judeţean? Cine face parte din comisia de admitere? (Comisie secretă!) În ziua anunţată, la ce oră porneşte computerul repartizarea elevilor? La ce oră o sfârşeşte? Ce garanţii oferă comisia de admitere că sistemul funcţionează corect? Există riscul să dea rateuri repartiţia computerizată? Să ne uităm numai la sistemul informatic de sănătate, această caricatură IT, care nu funcţionează cu lunile de zile şi care bagă în morminte mii de români! Repartiţia computerizată la licee este lipsită de transparenţă. Pentru elevii şi părinţii care aşteaptă rezultatele finale, în funcţie de opţiunile exprimate, procedura este pierdută în ceaţă. Dar românii sunt obişnuiţi cu norii de „ceaţă“. Se descurcă fiecare cum poate. Descurcăreala cu care ne mândrim, noi, românii, ne conduce la dezastru la nivel de societate. Un dezastru de nota 10.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

grongobar
5.12.2019, 11:20:20

Foarte corecta concluzia articolului.As mai mentiona si cvasiinutilitatea "repartitiei computerizate" in conditiile in care o serie de elevi se transfera ulterior-de obicei din semestrul 2-in alte licee si la alte profiluri decat ar fi avut dreptul dupa nota obtinuta.E un alt exemplu de obisnuire a copiilor cu ideea de nerespectare a legilor si regulamentelor,dupa modelul romanesc "legile sunt facute pentru a fi incalcate".Se pierde respectul pentru adevarata performanta,obtinuta prin munca si talent in raport cu smechereala ieftina,cu "taticul care rezolva",cu spaga care se da la d-na directoare pentru a aproba un transfer...Putreziciunea sistemului de invatamant romanesc e totala,de la elevi,la parinti si la cadre didactice pana in fruntea ministerului.

+1 (3 voturi)
ovidiu preda
5.12.2019, 12:42:37

Sinteti habarnisti, tara asta nu a fost normala, iar cine se descurca e destept

-1 (1 vot)
ovidiu preda
5.12.2019, 12:46:08

Nentu klaun a fost stapin pe invatamint si uite unde a ajuns cu 7 case si prezident

-1 (3 voturi)
Lucian Pufu
5.12.2019, 15:52:40

Parintii fac presiuni pentru ca sistemul e prost croit si permite. Diferentele intre scoli sunt enorme. Daca nota conteaza in admitere, bineinteles ca o nota de 10 luata intr-o scoala in care chiorul e imparat are aceeasi valoare ca una de 10 in cea mai buna scoala din Romania. De aici presiunile. De ce nu se renunta la contributia asta, a notelor anterioare examenului? De ce mai e examen, atunci? Peste tot e asa, de exemplu la examenul pentru accesul in sistemul de invatamant, pentru cei care vor sa fie profesori, de exemplu, e mai importanta prezenta anterioara in sistem decat nota de la examen! Poti, care va sa zica, sa iei 10 la examen, daca nu ai mai fost profesor/ suplinitor, esti lasat la urma in repetitia posturilor si e foarte posibil sa nu apuci nimic! Adica invingatorul nu ia nimic, asta ca sa vedeti ca nu traim in America...Ce vad e ca toata lumea e cu parul pe parinti, dar daca nu s-ar ocupa parintii pentru o parte dintre elevi, rezultatele generale ale sistemului de invatamant romanesc ar fi cu adevarat ingrozitoare!

Paun Al
5.12.2019, 16:15:49

Ca la orice problema din societatea romaneasca , si asta este o problema grava din societate .... cand iese la suprafata , ne agitam putin , cautam vinovati si nu solutii... si apoi , dupa ce "ne-am racorit "...ne vedem de ale noastre . Daca criteriile de admitere sunt doar note din anii anteriori si nu un examen, care sa verifice cunostinte ,competente , deprinderi ... in functie de specificul scolii ... rezultatele sunt proaste .Nota devine un scop. Cand in secolul al 19-lea s-a inceput modernizarea statului , importand institutii occidentale , unii intelectuali ai vremii au spus ca sunt forme fara fond ... La noi institutiile statului s-au transformat in forme denaturate , care nu mai au nici o legatura cu scopul pentru care au fost create .. Daca este vorba de educatie , scopul a trebui sa fie educatia , formarea , pregatirea copilului pentru lumea in care o sa traiasca . In realitate este o structura in care sinecurile celor din minister , ale celor din inspectorate , ale sefilor de sindicate din invatamant interesele furnizorilor de manulale si materiale didactice ... pastrarea catedrelor cadrelor didactice ( ii trec pe toti ) , metoda invechita de predare sunt mult peste interesele copilului .... O reforma ar insemna sa fie lovite toate aceste mari interese ... Asa ca dupa ce ne racorim , ne mai agitam ...lucrurile vor continua ca si pana acum ... Interesele sunt prea mari .

Vezi toate comentariile (7)