Un
drob de sare uriaş în universităţi este “drobul
DPPD”. Azi, el consacră un arhaism pedagogic încremenit în negarea propriei
inerţii, depăşit structural şi funcţional de cerinţele educaţiei mileniului
trei, impropriu în a satisface o nevoie critică a transformării
Şcolii ca sistem în România: nevoia de altfel
de profesori.
1. "Drobul de sare" sau "micul elefant roz" din încăpere
Profesorii mileniului trei nu mai pot ieşi la scena deschisă a şcolii făcuţi “pe puncte DPPD”, ci profesionişti adevăraţi, educaţi cap-coadă ca profesori pe bune. Iată micul elefant roz din încăperea educaţiei, pe care vi-l arăt acum, cunscând bine de tot că toţi îl ştim şi că nu prea vrem să vorbim despre el, deschis. Începând din această clipă, a-l mai ignora denotă, în opinia mea, nepăsare iresponsabilă faţă de şcoală, fapt total inacceptabil.
Am tot respectul pentru universitarii pedagogi, dar timpul matematicienilor, filologilor, fizicienilor, istoricilor, biologilor, ş.a.m.d., cu credite de pedagogie, care să educe altfel copiii în şcoli, a trecut. A persista în negarea că felul în care România face profesori acum e bun pentru viitor înseamnă lipsă de viziune şi de competenţă educaţională. Împreună cu tema carierei didactice centrate pe opţiuni orizontale disponibile profesorilor de-a lungul activităţii lor profesionale, formarea iniţială pe filieră didactică – mai pe şleau, punerea în fapt a programelor de licenţă pentru profesia de profesor – este un proiect strategic mult întârziat deja, ce poate fi lansat curajos pentru primele serii de profesori altfel începând chiar cu 1 octombrie 2016. Distinşi universitari din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, dar şi din Târgu-Mureş, Craiova, Braşov, Galaţi, Constanţa, m-aş bucura sa primiţi acest mesaj exact aşa cum îl fac public: o invitaţie onestă să regândiţi structural – în fapt, să regândim împreună, toţi cei interesaţi – importanţa profesiei didactice şi să proiectaţi – în fapt, să proiectăm împreună, toţi cei interesaţi – licenţe de vârf, pe care să le faceţi parte din oferta educaţională a sezonului academic 2016-2017. For the record, iată un studiu de caz-benchmark, despre cum o universitate căreia îi pasă de educaţie creşte viitorii profesori de preuniversitar prin programe de licenţă adevărate.
2. Studiu de caz. MSU
De 21 de ani consecutiv, Michigan State University (MSU) se află pe locul I în S.U.A. în ceea ce priveşte calitatea programelor oferite celor care urmează să devină profesori pentru educaţia elementară şi secundară. Tot pe locul I este şi la calitatea programelor de consiliere (Rehabilitation Counseling). The College of Education, parte a MSU, oferă programe de licenţă (undergraduate) pentru pregătirea viitorilor profesori care îşi vor croi carierele în învăţământul elementar, secundar şi educaţia specială.
Programele de licenţă MSU au durata de cinci ani, la care se adaugă un an de internship după absolvire. Atributele definitorii ale pregătirii academice a viitorilor profesori sunt dimensiunea inovativă a pregătirii şi intensitatea deosebită a efortului cerut din partea studenţilor. În cadrul domeniilor largi de pregătire – educaţie elementară, secundară, specială – studenţii pot opta pentru o paletă foarte largă de specializari principale (major) şi secundare (minor). Programele MSU sunt acreditate de Teacher Education Accreditation Council, organism al cărui rol este să certifice pregătirea viitorilor absolvenţi, respectiv capacitatea lor de a stăpâni foarte bine cunoştinţele domeniilor de specializare şi de a folosi cele mai bune metode de predare în clasă.
Departamentul Teacher Education oferă un program de licenţă (Bachelor of Arts degree) cu specializare principală (major) în educaţie. În plus, pentru ca un absolvent de licenţă să poată obţine certificatul de profesor acordat de MSU, acesta are de îndeplinit şi cerinţele unui program de internship cu durata de un an (Teacher Certification Internship Year Studies Program).
Exemple de programe academice – College of Education (in extenso, informaţii aici)
Licenţă Professional Education. Cerinţe academice pentru certificarea Secondary Teacher
1.
Lista cursurilor pentru Professional Education (20 sau 21 credite):
a.
Toate cursurile din această listă (20 credits):
TE
150
Reflections on Learning
3
TE
250
Human Diversity, Power, and Opportunity in Social Institutions
3
TE
302
Learners and Learning in Context – Secondary
4
TE
407
Teaching of Subject Matter to Diverse Learners – Secondary
5
TE
408
Crafting Teaching Practices – Secondary
5
b.
Acest curs, dacă specializările major / minor sunt pe subiecte diferite (de pildă, studii sociale şi ştiinţe):
TE
409
Crafting Teaching Practices in the Secondary Teaching Minor
1
Cerinţe academice pentru programul Internship Year Studies Program
1.
Toate cursurile din această listă Professional Education (24 credite):
TE
501
Internship in Teaching Diverse Learners I
6
TE
502
Internship in Teaching Diverse Learners II
6
TE
801
Professional Roles and Teaching Practice I
3
TE
802
Reflection and Inquiry in Teaching Practice I
3
TE
803
Professional Roles and Teaching Practice II
3
TE
804
Reflection and Inquiry in Teaching Practice II
3
2.
Îndeplinirea tuturor standardelor profesionale aferente anului de internship stabilite de College of Education.
Cursuri aferente specializării Language Arts Teaching Major, certificarea Elementary Teacher (36-46 credite)
Cel puţin 36 credite, cu minimum 17-18 credite acumulate la nivel de 300-400 puncte.
1.
Language, Literacy, and Culture (11-15 credite):
a.
Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):
ENG
302
Introduction to English Language Studies
3
LIN
200
Introduction to Language
3
LIN
401
Introduction to Linguistics
4
b.
Unul din următoarele cursuri (3 credite):
ANP
420
Language and Culture
3
CSD
333
Oral Language Development
3
ENG
406
Topics in English LanguageStudies
3
LIN
424
Introduction to Phonetics and Phonology
3
LIN
434
Introduction to Syntax
3
LIN
437
Semantics and Pragmatics
3
LIN
450
Child Language Acquisition
3
LLT
346
Pedagogical English Grammar for English Teachers
3
PHL
360
Philosophy of Language
3
c.
Două din următoarele cursuri (6-8 credite):
COM
391
Topics in Verbal, Intercultural, or Gender Communication
4
IAH
231C
Themes and Issues: Roles of Language in Society (D)
4
LIN
471
Sociolinguistics
3
LLT
307
Methods of Second and Foreign Language Teaching
3
LLT
361
Second and Foreign Language Learning
3
LLT
362
Child Second Language Learning
3
2.
Writing, Rhetoric, and Design (6-8 credite):
a.
Unul din următoarele cursuri (3 credite):
ENG
223
Introduction to Creative Nonfiction Writing
3
ENG
226
Introduction to Creative Writing
3
ENG
228
Introduction to Fiction Writing
3
ENG
229
Introduction to Poetry Writing
3
ENG
232
Writing as Exploration
3
ENG
327
Introduction to Playwriting
3
JRN
200
Writing and Reporting News I
3
TE
458
Reading, Writing, and Teaching Poetry
3
WRA
260
Rhetoric, Persuasion, and Culture
3
WRA
308
Invention in Writing
3
WRA
320
Technical Writing (W)
3
b.
Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):
CEP
416
Teaching and Learning with Technology
3
JRN
310
Photojournalism
3
JRN
336
Designing for Print and Online
3
JRN
409
Topics in Advising Student Publications
3 sau 4
JRN
445
Images and Messages
3
JRN
491
Special Topics: News Skills
3
STA
110
Drawing I
3
STA
113
Color and Design
3
STA
114
Three-Dimensional Form
3
STA
371
Art, Education and Society
3
WRA
210
Introduction to Web Authoring
3
WRA
360
Visual Rhetoric
4
3.
Text, Media, and Interpretation (12-16 credits)
Două cursuri promovate la nivel de 300-400 puncte:
a.
Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):
ENG
126
Introduction to Literary Genres
4
ENG
129
Introduction to Reading Poetry
4
ENG
203
Genres and Themes
3
ENG
204
Topics in North American Literatures
3
ENG
205
Topics in British Literatures
3
ENG
206
Topics in Global Literatures
3
ENG
210
Foundations of Literary Study I
3
ENG
314
Readings in North American Literature
3
ENG
315
Readings in British Literatures
3
ENG
316
Readings in Irish Literature and Culture
3
b.
Unul sau două din următoarele cursuri (3-8 credite):
AMS
210
Introduction to Popular Culture
4
COM
275
Effects of Mass Communication
3
ENG
130
Film and Society
4
ENG
140
Literature and Society
4
ENG
142
Introduction to Popular Literary Genres
4
ENG
231
Film and Literature
4
ENG
332
Historical Approaches to Film
3
ENG
342
Readings in Popular Literary Genres
3
ENG
478A
Literature, Technology, and Representation
3
ENG
478B
Literature and Visual Culture
3
FLM
230
Introduction to Film
3
FLM
355
Studies in Film Genres
3
FLM
381
Contemporary Film and Media Theory
3
FLM
380
Classical Film and Media Theory
3
JRN
108
The World of Media
3
WRA
260
Rhetoric, Persuasion, and Culture
3
WRA
415
Digital Rhetoric
3
c.
Unul sau două din următoarele cursuri (3-8 credite):
ASN
464
Studies in the Literature of Asia and the Asian Diaspora
3
CLA
360
Ancient Novel in English Translation
3
ENG
153
Introduction to Women Authors
4
ENG
218
Introduction to Shakespeare
3
ENG
265
Classical Myths and Literature
3
ENG
318
Readings in Shakespeare
3
ENG
320A
Methodologies of Literary History: Genre
4
ENG
320B
Methodologies of Literary History: Region, School, or Movement
4
ENG
320C
Methodologies of Literary History: Canon Formation
4
ENG
323
Readings in Non-Fiction
3
ENG
324
Readings in Epic
3
ENG
326
Readings in Drama and Performance Studies
3
ENG
328
Readings in Novel and Narrative
3
ENG
329
Readings in Poetry and Poetics
3
ENG
350
Readings in African, African-American, or African Diaspora Literature
3
ENG
351
Readings in Chicano and Latino Literatures
3
ENG
352
Readings in Asian or Asian American Literature
3
ENG
353
Readings in Women Writers
3
ENG
354
Readings in Native American Literature
3
ENG
355
Readings in Sexuality and Literature
3
ENG
356
Readings in Jewish Literature
3
RUS
231
19th-Century Russian Literature in Translation
3
RUS
232
20th-Century Russian Literature in Translation
3
TE
448
Issues of Diversity in Children’s and Adolescent Literature
3
4.
Speech, Performance, and Communication (1-4 credite):
a.
Unul din următoarele cursuri (1-4 credite):
CEP
460
Communication Skill Training for the Helping Professional
3
COM
100
Human Communication
3
COM
225
An Introduction to Interpersonal Communication
3
COM
240
Introduction to Organizational Communication
4
THR
101
Acting I
3
THR
421
Creative Dramatics
3
THR
422
Children’s Theatre
3
5.
Literatură pentru copii (Children's Literature) (3 credite):
a.
Următorul curs (3 credite):
TE
348
Reading and Responding to Children's Literature
3
6.
Opţionale. Credite suplimentare aferente cursurilor de engleză, lingvistică, învăţarea şi predare limbilor, comunicare, journalism, teatru, sau scris (writing), retorică şi cultură americană, necesare pentru completarea bugetului de minimum 36 credite în această specializare de teaching.
Cursuri aferente specializării Social Studies Teaching Major. Certificare Elementary Teacher
De îndeplinit următoarele cerinţe aferente specializării (49 credite):
1.
Toate cursurile următoare (46 credite):
EC
201
Introduction to Microeconomics
3
EC
202
Introduction to Macroeconomics
3
GEO
204
World Regional Geography
3
GEO
221
Introduction to Geographic Information
3
GEO
330
Geography of the United States and Canada
3
GEO
333
Geography of Michigan and the Great Lakes Region
3
HST
140
World History to 1500
4
HST
150
World History since 1500
4
HST
201
Historical Methods and Skills
3
HST
202
U.S. History to 1876
4
HST
203
U.S. History since 1876
4
HST
320
History of Michigan
3
PLS
100
Introduction to American National Government
3
PLS
140
Government and Politics of the World
3
2.
Unul din următoarele cursuri (3 credite):
HST
310
African American History to 1876
3
HST
311
African American History since 1876
3
HST
312
African American Women
3
HST
313
Women in the United States to 1869
3
HST
314
Women in the United States since 1869
3
HST
327
History of Mexican Americans in the United States
3
HST
378
Native Americans in North American History to 1830
3
HST
379
Native Americans in North American History from 1830
3
Cursuri aferente specializării Integrated Science Teaching Major. Certificare Elementary Teacher (56-59 credite)
1.
Toate cursurile de biologie din această listă (17 credite):
BS
161
Cell and Molecular Biology
3
BS
162
Organismal and Population Biology
3
BS
171
Cell and Molecular Biology Laboratory
2
BS
172
Organismal and Population Biology Laboratory
2
PSL
250
Introductory Physiology
4
ZOL
355
Ecology
3
2.
Toate cursurile de chimie din această listă (8 credite):
CEM
141
General Chemistry
4
CEM
142
General and Inorganic Chemistry
3
CEM
161
Chemistry Laboratory I
1
3.
Toate cursurile de ştiinţa pământului din această listă (10 credits):
AST
207
The Science of Astronomy
3
GEO
203
Introduction to Meteorology
3
GLG
201
The Dynamic Earth
4
4.
Unul din rumătoarele cursuri de matematică (3-5 credite):
MTH
114
Trigonometry
3
MTH
116
College Algebra and Trigonometry
5
5.
Toate cursurile de ştiinţe naturale din această listă (7 credite):
SME
120
Seminar in Integrated Science for Elementary Schools
1
SME
320
Integrated Science for Elementary Schools
3
SME
420
Integrated Science Research
3
6.
Toate cursurile de fizică din această listă (8 credite):
PHY
231
Introductory Physics I
3
PHY
232
Introductory Physics II
3
PHY
251
Introductory Physics Laboratory I
1
PHY
252
Introductory Physics Laboratory II
1
7.
Unul din următoarele cursuri de statistică (3-4 credite):
STT
200
Statistical Methods
3
STT
201
Statistical Methods
4
Cursuri aferente specializării Mathematics Teaching Major. Certificare Elementary Teacher
1.
Toate cursurile din lista următoare (28 credite):
MTH
132
Calculus I (analiză matematică)
3
MTH
133
Calculus II
4
MTH
201
Elementary Mathematics for Teachers I
3
MTH
202
Elementary Mathematics for Teachers II
3
MTH
301
Foundations of Higher Mathematics
3
MTH
304
Algebra for Elementary and Middle School Teachers
3
MTH
305
Functions and Calculus for Elementary and Middle School Teachers
3
MTH
330
Higher Geometry
3
SME
430
History of Mathematics
3
2.
Unul din următoarele cursuri (4 credite):
STT
201
Statistical Methods
4
STT
250
Statistics and Probability for K-8 Teachers
4
Documentându-mă pentru pregătirea acestei luări de poziţie, m-a impresionat povestea adevărată MSU prin aerul tare pe care numita universitate îl respiră prin toţi porii, de profesionalism absolut al abordării formării iniţiale pe filierele didactice. Fiecare traseu specific, fiecare curs şi fiecare combinaţie de cursuri înseamnă grijă şi respect autentice faţă de copii, traduse prin seriozitatea incontestabilă a investiţiei în pregătirea profesorilor acestor copii. Aşa procedezi atunci când îţi pasă: inventezi, curajos, viitorul, în loc să-l ţii pe loc, îngălat în fricile propriilor neputinţe, reale ori închipuite de complezenţă.
Ca un frumos corolar al acestui studiu de caz, în septembrie a.c. MSU a anunţat câştigarea unui grant de 3,6 milioane de dolari, oferit de National Science Foundation, dedicat finanţării unui parteneriat educaţional pe cinci ani cu Universitatea din Helsinki, având ca obiectiv dezvoltarea unor programe de vârf în predarea STEM – ştiinţe, tehnologie, inginerie (engineering), matematică. Premisa de bază a proiectului porneşte de la nevoia cultivării timpurii a interesului pentru ştiinţă, ca ingredient critic pentru viitoare generaţii capabile să acţioneze eficient în societate şi pe piaţa forţei de muncă.
3. Pilda
Pentru mine, pilda studiului de caz MSU este despre respect. Degeaba îl cerem celorlalţi – nu-l vom primi cerându-l, câtu-i hăul şi bârgăul. Respect înseamnă putere, iar puterea nu se cere, se ia.
Pentru a ne bucura de respect, suntem obligaţi să ni-l câştigăm, clipă de clipă, începând cu primul pas: respectul faţă de sine.
Cât timp noi, breasla educatorilor, vom mai tolera starea de fapt – laş-vinovat călduţă şi acut-frustrant contraproductivă – în materia fundamentală a oricărei întreprinderi educaţionale serioase, PROFESORII MILENIULUI TREI pentru EDUCAŢIA MILENIULUI TREI, noi nu ne vom respecta pe noi înşine, şi cu atât mai puţin vom fi în stare să câştigăm respectul copiilor cu care lucrăm, al părinţilor acestor copii şi al comunităţilor care aşteaptă din partea noastră prestaţii fără cusur.
Acum, “drobul de sare DPPD” este o vulnerabilitate strategică, structurală şi funcţională, în sistemul educaţiei publice. Este obligaţia noastră deontologică să o numim, să o conştientizăm şi să-i venim de hac, la standarde comparabile MSU.
Numele jocului: PROGRAME DE LICENŢĂ PENTRU PROFESORI.
Data de start: 1 octombrie 2016.
Succes!