Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Urgenţă universitară de prim rang: Licenţă pentru profesori

4
22 Oct 2015 20:02:25
Marian Staş

Un drob de sare uriaş în universităţi este “drobul DPPD”. Azi, el consacră un arhaism pedagogic încremenit în negarea propriei inerţii, depăşit structural şi funcţional de cerinţele educaţiei mileniului trei, impropriu în a satisface o nevoie critică a transformării Şcolii ca sistem în România: nevoia de altfel de profesori.

 

1. "Drobul de sare" sau "micul elefant roz" din încăpere

Profesorii mileniului trei nu mai pot ieşi la scena deschisă a şcolii făcuţi “pe puncte DPPD”, ci profesionişti adevăraţi, educaţi cap-coadă ca profesori pe bune. Iată micul elefant roz din încăperea educaţiei, pe care vi-l arăt acum, cunscând bine de tot că toţi îl ştim şi că nu prea vrem să vorbim despre el, deschis. Începând din această clipă, a-l mai ignora denotă, în opinia mea, nepăsare iresponsabilă faţă de şcoală, fapt total inacceptabil.

Am tot respectul pentru universitarii pedagogi, dar timpul matematicienilor, filologilor, fizicienilor, istoricilor, biologilor, ş.a.m.d., cu credite de pedagogie, care să educe altfel copiii în şcoli, a trecut. A persista în negarea că felul în care România face profesori acum e bun pentru viitor înseamnă lipsă de viziune şi de competenţă educaţională. Împreună cu tema carierei didactice centrate pe opţiuni orizontale disponibile profesorilor de-a lungul activităţii lor profesionale, formarea iniţială pe filieră didactică – mai pe şleau, punerea în fapt a programelor de licenţă pentru profesia de profesor – este un proiect strategic mult întârziat deja, ce poate fi lansat curajos pentru primele serii de profesori altfel începând chiar cu 1 octombrie 2016. Distinşi universitari din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, dar şi din Târgu-Mureş, Craiova, Braşov, Galaţi, Constanţa, m-aş bucura sa primiţi acest mesaj exact aşa cum îl fac public: o invitaţie onestă să regândiţi structural – în fapt, să regândim împreună, toţi cei interesaţi – importanţa profesiei didactice şi să proiectaţi – în fapt, să proiectăm împreună, toţi cei interesaţi – licenţe de vârf, pe care să le faceţi parte din oferta educaţională a sezonului academic 2016-2017. For the record, iată un studiu de caz-benchmark, despre cum o universitate căreia îi pasă de educaţie creşte viitorii profesori de preuniversitar prin programe de licenţă adevărate.

2. Studiu de caz. MSU

De 21 de ani consecutiv, Michigan State University (MSU) se află pe locul I în S.U.A. în ceea ce priveşte calitatea programelor oferite celor care urmează să devină profesori pentru educaţia elementară şi secundară. Tot pe locul I este şi la calitatea programelor de consiliere (Rehabilitation Counseling). The College of Education, parte a MSU, oferă programe de licenţă (undergraduate) pentru pregătirea viitorilor profesori care îşi vor croi carierele în învăţământul elementar, secundar şi educaţia specială.

Programele de licenţă MSU au durata de cinci ani, la care se adaugă un an de internship după absolvire. Atributele definitorii ale pregătirii academice a viitorilor profesori sunt dimensiunea inovativă a pregătirii şi intensitatea deosebită a efortului cerut din partea studenţilor. În cadrul domeniilor largi de pregătire – educaţie elementară, secundară, specială – studenţii pot opta pentru o paletă foarte largă de specializari principale (major) şi secundare (minor). Programele MSU sunt acreditate de Teacher Education Accreditation Council, organism al cărui rol este să certifice pregătirea viitorilor absolvenţi, respectiv capacitatea lor de a stăpâni foarte bine cunoştinţele domeniilor de specializare şi de a folosi cele mai bune metode de predare în clasă.

Departamentul Teacher Education oferă un program de licenţă (Bachelor of Arts degree) cu specializare principală (major) în educaţie. În plus, pentru ca un absolvent de licenţă să poată obţine certificatul de profesor acordat de MSU, acesta are de îndeplinit şi cerinţele unui program de internship cu durata de un an (Teacher Certification Internship Year Studies Program).

Exemple de programe academice – College of Education (in extenso, informaţii aici)

Licenţă Professional Education. Cerinţe academice pentru certificarea Secondary Teacher

1.

Lista cursurilor pentru Professional Education (20 sau 21 credite):

 

 

a.

Toate cursurile din această listă (20 credits):

 

 

 

TE

150

Reflections on Learning

3

 

 

TE

250

Human Diversity, Power, and Opportunity in Social Institutions

3

 

 

TE

302

Learners and Learning in Context – Secondary

4

 

 

TE

407

Teaching of Subject Matter to Diverse Learners – Secondary

5

 

 

TE

408

Crafting Teaching Practices – Secondary

5

 

b.

Acest curs, dacă specializările major / minor sunt pe subiecte diferite (de pildă, studii sociale şi ştiinţe):

 

 

 

TE

409

Crafting Teaching Practices in the Secondary Teaching Minor

1

Cerinţe academice pentru programul Internship Year Studies Program

1.

Toate cursurile din această listă Professional Education (24 credite):

 

 

TE

501

Internship in Teaching Diverse Learners I

6

 

TE

502

Internship in Teaching Diverse Learners II

6

 

TE

801

Professional Roles and Teaching Practice I

3

 

TE

802

Reflection and Inquiry in Teaching Practice I

3

 

TE

803

Professional Roles and Teaching Practice II

3

 

TE

804

Reflection and Inquiry in Teaching Practice II

3

2.

Îndeplinirea tuturor standardelor profesionale aferente anului de internship stabilite de College of Education.

 

Cursuri aferente specializării Language Arts Teaching Major, certificarea Elementary Teacher (36-46 credite)

Cel puţin 36 credite, cu minimum 17-18 credite acumulate la nivel de 300-400 puncte.

1.

Language, Literacy, and Culture (11-15 credite):

 
 

a.

Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):

 
   

ENG

302

Introduction to English Language Studies

3

   

LIN

200

Introduction to Language

3

   

LIN

401

Introduction to Linguistics

4

 

b.

Unul din următoarele cursuri (3 credite):

 
   

ANP

420

Language and Culture

3

   

CSD

333

Oral Language Development

3

   

ENG

406

Topics in English LanguageStudies

3

   

LIN

424

Introduction to Phonetics and Phonology

3

   

LIN

434

Introduction to Syntax

3

   

LIN

437

Semantics and Pragmatics

3

   

LIN

450

Child Language Acquisition

3

   

LLT

346

Pedagogical English Grammar for English Teachers

3

   

PHL

360

Philosophy of Language

3

 

c.

Două din următoarele cursuri (6-8 credite):

 
   

COM

391

Topics in Verbal, Intercultural, or Gender Communication

4

   

IAH

231C

Themes and Issues: Roles of Language in Society (D)

4

   

LIN

471

Sociolinguistics

3

   

LLT

307

Methods of Second and Foreign Language Teaching

3

   

LLT

361

Second and Foreign Language Learning

3

   

LLT

362

Child Second Language Learning

3

2.

Writing, Rhetoric, and Design (6-8 credite):

 
 

a.

Unul din următoarele cursuri (3 credite):

 

 

 

ENG

223

Introduction to Creative Nonfiction Writing

3

 

 

ENG

226

Introduction to Creative Writing

3

 

 

ENG

228

Introduction to Fiction Writing

3

 

 

ENG

229

Introduction to Poetry Writing

3

 

 

ENG

232

Writing as Exploration

3

 

 

ENG

327

Introduction to Playwriting

3

 

 

JRN

200

Writing and Reporting News I

3

 

 

TE

458

Reading, Writing, and Teaching Poetry

3

 

 

WRA

260

Rhetoric, Persuasion, and Culture

3

 

 

WRA

308

Invention in Writing

3

 

 

WRA

320

Technical Writing (W)

3

 

b.

Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):

 

 

 

CEP

416

Teaching and Learning with Technology

3

 

 

JRN

310

Photojournalism

3

 

 

JRN

336

Designing for Print and Online

3

 

 

JRN

409

Topics in Advising Student Publications

3 sau 4

 

 

JRN

445

Images and Messages

3

 

 

JRN

491

Special Topics: News Skills

3

 

 

STA

110

Drawing I

3

 

 

STA

113

Color and Design

3

 

 

STA

114

Three-Dimensional Form

3

 

 

STA

371

Art, Education and Society

3

 

 

WRA

210

Introduction to Web Authoring

3

 

 

WRA

360

Visual Rhetoric

4

3.

Text, Media, and Interpretation (12-16 credits)

 
 

Două cursuri promovate la nivel de 300-400 puncte:

 

 

a.

Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):

 

 

 

ENG

126

Introduction to Literary Genres

4

 

 

ENG

129

Introduction to Reading Poetry

4

 

 

ENG

203

Genres and Themes

3

 

 

ENG

204

Topics in North American Literatures

3

 

 

ENG

205

Topics in British Literatures

3

 

 

ENG

206

Topics in Global Literatures

3

 

 

ENG

210

Foundations of Literary Study I

3

 

 

ENG

314

Readings in North American Literature

3

 

 

ENG

315

Readings in British Literatures

3

 

 

ENG

316

Readings in Irish Literature and Culture

3

 

b.

Unul sau două din următoarele cursuri (3-8 credite):

 

 

 

AMS

210

Introduction to Popular Culture

4

 

 

COM

275

Effects of Mass Communication

3

 

 

ENG

130

Film and Society

4

 

 

ENG

140

Literature and Society

4

 

 

ENG

142

Introduction to Popular Literary Genres

4

 

 

ENG

231

Film and Literature

4

 

 

ENG

332

Historical Approaches to Film

3

 

 

ENG

342

Readings in Popular Literary Genres

3

 

 

ENG

478A

Literature, Technology, and Representation

3

 

 

ENG

478B

Literature and Visual Culture

3

 

 

FLM

230

Introduction to Film

3

 

 

FLM

355

Studies in Film Genres

3

 

 

FLM

381

Contemporary Film and Media Theory

3

 

 

FLM

380

Classical Film and Media Theory

3

 

 

JRN

108

The World of Media

3

 

 

WRA

260

Rhetoric, Persuasion, and Culture

3

 

 

WRA

415

Digital Rhetoric

3

 

c.

Unul sau două din următoarele cursuri (3-8 credite):

 

 

 

ASN

464

Studies in the Literature of Asia and the Asian Diaspora

3

 

 

CLA

360

Ancient Novel in English Translation

3

 

 

ENG

153

Introduction to Women Authors

4

 

 

ENG

218

Introduction to Shakespeare

3

 

 

ENG

265

Classical Myths and Literature

3

 

 

ENG

318

Readings in Shakespeare

3

 

 

ENG

320A

Methodologies of Literary History: Genre

4

 

 

ENG

320B

Methodologies of Literary History: Region, School, or Movement

4

 

 

ENG

320C

Methodologies of Literary History: Canon Formation

4

 

 

ENG

323

Readings in Non-Fiction

3

 

 

ENG

324

Readings in Epic

3

 

 

ENG

326

Readings in Drama and Performance Studies

3

 

 

ENG

328

Readings in Novel and Narrative

3

 

 

ENG

329

Readings in Poetry and Poetics

3

 

 

ENG

350

Readings in African, African-American, or African Diaspora Literature

3

 

 

ENG

351

Readings in Chicano and Latino Literatures 

3

 

 

ENG

352

Readings in Asian or Asian American Literature

3

 

 

ENG

353

Readings in Women Writers

3

 

 

ENG

354

Readings in Native American Literature

3

 

 

ENG

355

Readings in Sexuality and Literature

3

 

 

ENG

356

Readings in Jewish Literature

3

 

 

RUS

231

19th-Century Russian Literature in Translation

3

 

 

RUS

232

20th-Century Russian Literature in Translation

3

 

 

TE

448

Issues of Diversity in Children’s and Adolescent Literature

3

4.

Speech, Performance, and Communication (1-4 credite):

 

 

a.

Unul din următoarele cursuri (1-4 credite):

 

 

 

CEP

460

Communication Skill Training for the Helping Professional

3

 

 

COM

100

Human Communication

3

 

 

COM

225

An Introduction to Interpersonal Communication

3

 

 

COM

240

Introduction to Organizational Communication

4

 

 

THR

101

Acting I

3

 

 

THR

421

Creative Dramatics

3

 

 

THR

422

Children’s Theatre

3

5.

Literatură pentru copii (Children's Literature) (3 credite):

 

 

a.

Următorul curs (3 credite):

 

 

 

TE

348

Reading and Responding to Children's Literature

3

6.

Opţionale. Credite suplimentare aferente cursurilor de engleză, lingvistică, învăţarea şi predare limbilor, comunicare, journalism, teatru, sau scris (writing), retorică şi cultură americană, necesare pentru completarea bugetului de minimum 36 credite în această specializare de teaching.

 

Cursuri aferente specializării Social Studies Teaching Major. Certificare Elementary Teacher

De îndeplinit următoarele cerinţe aferente specializării (49 credite):

 

1.

Toate cursurile următoare (46 credite):

 

 

EC

201

Introduction to Microeconomics

3

 

EC

202

Introduction to Macroeconomics

3

 

GEO

204

World Regional Geography

3

 

GEO

221

Introduction to Geographic Information

3

 

GEO

330

Geography of the United States and Canada

3

 

GEO

333

Geography of Michigan and the Great Lakes Region

3

 

HST

140

World History to 1500

4

 

HST

150

World History since 1500

4

 

HST

201

Historical Methods and Skills

3

 

HST

202

U.S. History to 1876

4

 

HST

203

U.S. History since 1876

4

 

HST

320

History of Michigan

3

 

PLS

100

Introduction to American National Government

3

 

PLS

140

Government and Politics of the World

3

2.

Unul din următoarele cursuri (3 credite):

 

 

HST

310

African American History to 1876

3

 

HST

311

African American History since 1876

3

 

HST

312

African American Women

3

 

HST

313

Women in the United States to 1869

3

 

HST

314

Women in the United States since 1869

3

 

HST

327

History of Mexican Americans in the United States

3

 

HST

378

Native Americans in North American History to 1830

3

 

HST

379

Native Americans in North American History from 1830

3

Cursuri aferente specializării Integrated Science Teaching Major. Certificare Elementary Teacher (56-59 credite)

1.

Toate cursurile de biologie din această listă (17 credite):

 

 

BS

161

Cell and Molecular Biology

3

 

BS

162

Organismal and Population Biology

3

 

BS

171

Cell and Molecular Biology Laboratory

2

 

BS

172

Organismal and Population Biology Laboratory

2

 

PSL

250

Introductory Physiology

4

 

ZOL

355

Ecology

   

3

2.

Toate cursurile de chimie din această listă (8 credite):

 
 

CEM

141

General Chemistry 

4

 

CEM

142

General and Inorganic Chemistry 

3

 

CEM

161

Chemistry Laboratory I

1

3.

Toate cursurile de ştiinţa pământului din această listă (10 credits):

 
 

AST

207

The Science of Astronomy

3

 

GEO

203

Introduction to Meteorology

3

 

GLG

201

The Dynamic Earth

4

4.

Unul din rumătoarele cursuri de matematică (3-5 credite):

 
 

MTH

114

Trigonometry

3

 

MTH

116

College Algebra and Trigonometry

5

5.

Toate cursurile de ştiinţe naturale din această listă (7 credite):

 

 

SME

120

Seminar in Integrated Science for Elementary Schools

1

 

SME

320

Integrated Science for Elementary Schools

3

 

SME

420

Integrated Science Research

3

6.

Toate cursurile de fizică din această listă (8 credite):

 

 

PHY

231

Introductory Physics I

3

 

PHY

232

Introductory Physics II

3

 

PHY

251

Introductory Physics Laboratory I

1

 

PHY

252

Introductory Physics Laboratory II

1

7.

Unul din următoarele cursuri de statistică (3-4 credite):

 

 

STT

200

Statistical Methods

3

 

STT

201

Statistical Methods 

4

             

Cursuri aferente specializării Mathematics Teaching Major. Certificare Elementary Teacher

1.

Toate cursurile din lista următoare (28 credite):

 

 

MTH

132

Calculus I (analiză matematică)

 

3

 

MTH

133

Calculus II

 

4

 

MTH

201

Elementary Mathematics for Teachers I

3

 

MTH

202

Elementary Mathematics for Teachers II

3

 

MTH

301

Foundations of Higher Mathematics

3

 

MTH

304

Algebra for Elementary and Middle School Teachers

3

 

MTH

305

Functions and Calculus for Elementary and Middle School Teachers

3

 

MTH

330

Higher Geometry

3

 

SME

430

History of Mathematics

3

2.

Unul din următoarele cursuri (4 credite):

 
 

STT

201

Statistical Methods

4

 

STT

250

Statistics and Probability for K-8 Teachers

4

 

Documentându-mă pentru pregătirea acestei luări de poziţie, m-a impresionat povestea adevărată MSU prin aerul tare pe care numita universitate îl respiră prin toţi porii, de profesionalism absolut al abordării formării iniţiale pe filierele didactice. Fiecare traseu specific, fiecare curs şi fiecare combinaţie de cursuri înseamnă grijă şi respect autentice faţă de copii, traduse prin seriozitatea incontestabilă a investiţiei în pregătirea profesorilor acestor copii. Aşa procedezi atunci când îţi pasă: inventezi, curajos, viitorul, în loc să-l ţii pe loc, îngălat în fricile propriilor neputinţe, reale ori închipuite de complezenţă.

Ca un frumos corolar al acestui studiu de caz, în septembrie a.c. MSU a anunţat câştigarea unui grant de 3,6 milioane de dolari, oferit de National Science Foundation, dedicat finanţării unui parteneriat educaţional pe cinci ani cu Universitatea din Helsinki, având ca obiectiv dezvoltarea unor programe de vârf în predarea STEM – ştiinţe, tehnologie, inginerie (engineering), matematică. Premisa de bază a proiectului porneşte de la nevoia cultivării timpurii a interesului pentru ştiinţă, ca ingredient critic pentru viitoare generaţii capabile să acţioneze eficient în societate şi pe piaţa forţei de muncă.

3. Pilda

Pentru mine, pilda studiului de caz MSU este despre respect. Degeaba îl cerem celorlalţi – nu-l vom primi cerându-l, câtu-i hăul şi bârgăul. Respect înseamnă putere, iar puterea nu se cere, se ia.

Pentru a ne bucura de respect, suntem obligaţi să ni-l câştigăm, clipă de clipă, începând cu primul pas: respectul faţă de sine.

Cât timp noi, breasla educatorilor, vom mai tolera starea de fapt – laş-vinovat călduţă şi acut-frustrant contraproductivă – în materia fundamentală a oricărei întreprinderi educaţionale serioase, PROFESORII MILENIULUI TREI pentru EDUCAŢIA MILENIULUI TREI, noi nu ne vom respecta pe noi înşine, şi cu atât mai puţin vom fi în stare să câştigăm respectul copiilor cu care lucrăm, al părinţilor acestor copii şi al comunităţilor care aşteaptă din partea noastră prestaţii fără cusur.

Acum, “drobul de sare DPPD” este o vulnerabilitate strategică, structurală şi funcţională, în sistemul educaţiei publice. Este obligaţia noastră deontologică să o numim, să o conştientizăm şi să-i venim de hac, la standarde comparabile MSU.

Numele jocului: PROGRAME DE LICENŢĂ PENTRU PROFESORI.

Data de start: 1 octombrie 2016.

Succes!

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Camelian Propinatiu
23.10.2015, 21:01:55

România se afla de prin anul Eminescu 1998 in colaps oligopedagogic. Scopul scolii românesti este ca elevul sa ia bacul! Nu sa scoata cetateni educati, eventual culti, greu manipulabili.

+1 (1 vot)
Marian Staş
24.10.2015, 12:09:34

bună dimineața, camelian - mulțumesc pt comentariu. de acord 1000% cu argumentul tău. zic, însă: ce cusur am avea să facem o Școală cum se cuvine, de care să nu ne fie rușine nouă și celor de după noi? dacă tot ai menționat anul eminescu, adaug eu încă patru luștri (vorba lui călinescu; http://www.mihaieminescu.ro/critice/calinescu.htm) și dau de 2018, centenarul Marii Uniri, reper pe care îl văd perfect viabil pentru a fi inițiat proiectele strategice critice ale transformării Școlii ca sistem. și să punem de-o școală de-aia cum o vrem și tu, și eu: care scoate cetățeni educați, culți, deloc manipulabili. hai, că putem, dacă vrem! vorba cântecului: where there's a will, there's a way!... https://www.youtube.com/watch?v=cHHLHGNpCSA :-) gând bun, de weekend - chipintaci!... m. B|

+1 (1 vot)
Realist
24.10.2015, 12:58:28

Exact, si dupa ce iau cu chiu cu vai Bac-ul se trezesc ca ... NU STIU SA FACA NIMIC si nu-i angajeaza nimeni ! Nu mai zic de pregatirea politica, spiritul critic, etc. E nevoie de o reforma drastica - dar cine sa o faca, ministerul ? Pai e ca si cum si-ar taia craca de sub picioare ...

Realist
24.10.2015, 13:11:09

Dl. Stas, eu vad putin altfel problemele invatamantului: - sistemul care asigura titularizarea pe un post PENTRU TOTDEAUNA, este GRESIT ! Din acest motiv, profesorii se relazeaza/blazeaza, devin dezinteresati privind reciclarea, performantele, etc. - in preuniversitar, programa trebuie actualizata drastic potrivit vremurilor (informatica, programare, elemente de economie, de drept, limbi straine la modul pragmatic, etc) - foarte important - schimbarea sistemului de predare, este anacronic sa le dictezi elevilor si apoi sa-i asculti sa vezi ce au memorat ! Nu, trebuie sa primeasca catva indicatii la lectie, apoi sa fie stimulati sa prezinte tema din punctul lor de vedere, sa sustina o discutie pe marginea temei, sa faca un proiect chiar depasind nivelul notiunilor predate (traiasca internetul !) - consider ca sistemul evaluarilor nationale este BUN (in conditiile in care subiectele sunt creative, pragmatice, reprezentative), de ce nu s-ar GENERALIZA la toate materiile ?? Astfel, ar putea fi monitorizata mai usor si performanta elevilor si profesorilor. -in fine, revenim vesnic la problema "criteriilor de calitate" care ar trebui sa-i stimuleze si sa-i departajeze pe profesori. Chiar nu suntem in stare sa facem ceva in directia asta ?

Modifică Setările