ADMITERE 2019. Navigatorii de nave şi de aeronave. Meseriile care te duc peste tot în lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comandanţii de aeronave de linie au una dintre cele mai râvnite meserii. Avantajele sunt multe, de la salarii consistente, poate printre cele mai mari din lume, la un statut privilegiat în comunitate.  Nu în ultimul rând, piloţii au oportunitatea de a vedea toată lumea.

Pentru a ajunge beneficiarul celor de mai sus, un aspirant are nevoie, pe lângă aptitudini, de o sumă frumoasă în cont pentru a putea achita cursurile. Cel puţin 20.000 de euro trebuie investiţi pentru a ajunge posesorul unui brevet de zbor pe avioane comerciale. 

Care sunt condiţiile de admitere

De exemplu, la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă (SSAvC), cursurile pentru formarea ca pilot de linie ATPL (airlines transport pilot license), care permit operarea de zboruri cu avioane ce transportă pasageri costă, conform informaţiilor oferite de instituţie, 43.325 euro. Sunt incluse toate cheltuielile de instruire din cadrul SSAvC, dar nu sunt acoperite taxele de examinare în vederea obţinerii licenţei la Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Astfel, în total, cheltuielile totale pentru obţinerea licenţei se pot ridica şi până la 60.000 de euro şi, din păcate, băncile din România nu acordă credite pentru finanţarea acestor cursuri care durează 2 ani. 

Oricum, cei care se înscriu la o astfel de şcoală trebuie să deţină certificat medical clasa I, diplomă de Bacalaureat şi să aibă cunoştinte temeinice de limbă engleză, matematică şi fizică. În timpul şcolii, elevii trebuie să atingă 220 de ore de zbor (dintre care o parte pe simulator). La absolvirea cursurilor se susţin examene teoretice şi practice pentru obţinerea licenţei ATPL, care atestă cea mai înaltă calificare a unui pilot. Această licenţă este valabilă şapte ani, timp în care un pilot trebuie să acumuleze minimum 1.500 de ore de zbor, în caz contrar pierzându-şi dreptul de a fi la comanda unui avion de linie.

În Slovenia este mai ieftin

O altă şcoală de pilotaj, care se laudă cu taxe mai mici se află în Slovenia, la Maribor. Este vorba de Aviation Career Center care garantează că, în 18 luni, o persoană cu aptitudinile necesare poate ajunge pilot comercial, fără să aibă experienţă anterioară. Aceste cursuri încep cu zborul cu un avion cu un singur motor şi trec mai apoi la aparate cu mai multe propulsoare. În total vorbim de peste 200 de ore de zbor şi 760 de ore de teorie. Doritorii trebuie să aibă cel puţin 17 ani, să fie sănătoşi tun şi buni cunoscători de limba engleză. În plus, candidaţii trebuie să fi absolvit Bacalaureatul. Costul acestei şcoli de pilotaj este de 49.900 de euro cu toate taxele incluse. Plata se poate face şi în etape, în 12 rate, cu un avans de 50 la sută.

Cum se poate obţine finanţarea

Şi cei care au doar 20.000 de euro au şanse să facă şcoala de piloţi de linie. Asta pentru că taxele de şcolarizare în cadrul Pilot Academy Wizz Air sunt de 65.000 de euro, iar diferenţa de 45.000 de euro va fi prefinanţată de operatorul aerian low cost. Studentul care optează pentru un astfel de împrumut va avea de plătit în final 51.000 de euro pentru că dobânda anuală efectivă (DAE) se ridică la 2,40%.

Împrumutul se acordă pe o perioadă de 89 de luni, dar plata în rate se efectuează pe o perioadă de 60 de luni, iar restituirea împrumutului începe după luna 30. Practic, returnarea sumei începe să se facă după terminarea cursurilor  şi „intrarea în pâine” ca pilot începător în companie.

Ratele lunare sunt mai mici în prima fază. Astfel, se achita 340 euro/lună (între luna 30 şi luna 53), 1.100 euro/lună (între luna 54 şi luna 65) şi 985 euro/lună (între luna 66 şi luna 89) La Pilot Academy  Wizz Air se fac în total 750 de ore (teorie) la sol, 60 de ore în simulator şi 145 de ore de antrenament de zbor pe parcursul a 16 sau 21 de luni. Cursurile au loc în Grecia sau Ungaria. 

Salarii regeşti

Este adevărat că dacă există banii aceştia pentru a fi investiţi în şcoală, după absolvirea acesteia vor fi repede recuperaţi pentru că un comandant poate câştiga chiar şi 200.000 de euro pe an, în timp ce unul dintre cei mai prost plătiţi piloţi ajunge să câştige 36.000 de euro pe an. Printre operatorii aerieni care plătesc cel mai bine se numără Lufthansa, Sas Scandinavian, Condor, TUifly, KLM, sau Easyjet care oferă căpitanilor de zbor salarii minime de peste 100.000 de euro. Cel mai mare salariu este oferit de KLM, acolo unde cel mai bine plătit pilot câştigă chiar şi peste 250.000 euro pe an. Cel mai mic salariu pentru un pilot pe o linie comercială începe de la 36.000 euro pe an şi este oferit de Wizz Air. La Tarom, un comandant este plătit cu aproximativ 48.000 de euro pe an, plus 90 de euro pentru fiecare cursă externă. ;

Controlor de trafic aerian

O altă meserie extrem de bănoasă este cea de controlor de trafic aerian. Pentru a face cursurile de formare, doritorii trebuie să aibă Bacalaureatul absolvit, trebuie să facă dovada abilităţilor în cadrul unui test şi trebuie să demonstreze că au nivelul B2 de cunoaştere a limbii engleze recunoscut prin diplomă/certificat la nivel internaţional (ex:Cambridge).Selecţia va consta din multiple teste prin care se creionează nivelul abilităţilor persoanelor doritoare să înceapă o pregătire în vederea obţinerii unei licenţe de controlor de trafic aerian şi totodată stabilirea unui cadru iniţial de performanţă. Acest cadru de performanţă va fi folosit de Şcoala Superioară de Aviaţie (SSAvC) pentru acceptarea începerii pregătirii şi pentru stabilirea unei ierarhizări a celor testaţi în cazul în care este necesar. Cei care trec de aceste testări vor putea începe cursurile SSAvC care costă 5.900 de euro. Suma nu este de neglijat, dar este justificată de salariile de până la 7.000 de euro pe lună încasate după absolvire.

Viitorul ofiţer în Marină are mai multe locuri la facultate

Cu o meserie destul de bănoasă se vor alege şi cei care decid să devină ofiţeri în marina comercială. Pentru asta este obligatorie absolvirea Secţiunii civile a Academiei Navale „Mircea cel Bătrân" (ANMB) din Constanţa care oferă programe acreditate de licenţă şi masterat pentru studii universitare în domeniul maritim, fluvial şi portuar. Există în total 318 locuri la facultăţile Electromecanică Navală, Electromecanică, Navigaţie şi Transport Maritim şi Fluvial şi Inginerie şi Management Naval şi Portuar. 

Pentru aceste specializări, candidaţii pot da examen şi la Universitatea Maritimă din Constanţa unde pot opta pentru facultăţile de Navigaţie şi Transport Maritim şi Fluvial, Electromecanică Navală, Electrotehnică, Inginerie economică în domeniul transporturilor, Ingineria şi protecţia mediului în industrie, Tehnologii şi sisteme de telecomunicaţie. Sunt cursuri la zi, dar şi cu frecvenţă redusă. Tinerii au la dispoziţie peste 900 de locuri între care puţin peste 100 finanţate de la buget. Cei care vor să susţină admiterea la marină trebuie să se pregătească la Matematică. Ultima medie de admitere la buget a fost în ultimii ani peste 8.

Absolvenţii uneia dintre cele două Universităţi Maritime câştigă lunar minimum 1.500 de euro net pe lună, cu menţiunea că sunt plătiţi doar câtă vreme sunt pe mare. Însă salariul poate sări de 2.000 de euro-3.000 de euro pe lună chiar de la primul voiaj, în funcţie de navă, armatorii petrolierelor şi tancurilor pentru transportul gazelor lichefiate plătind cele mai mari salarii. Un comandant de navă poate câştiga şi 10.000 de euro pe lună.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite