Care sunt solicitările studenţilor de la noul ministru al Educaţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine ANOSR
Imagine ANOSR

Studenţii îi cer ministrului Educaţiei să pornească masteratul didactic, prin elaborarea planurilor de învăţământ pentru acest ciclu. Totodată, organizaţiile studenţeşti îi solicită Ecaterinei Andronescu să-şi respecte poziţia de acum 3 ani, când şi-a exprimat susţinerea pentru modificarea Legii Educaţiei în vederea asigurării participării studenţilor în procesul de alegere a rectorilor într-o proporţie de minimum 25% din totalul votanţilor.

Redăm mai jos comunicatul integral transmis de ANOSR:

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) îşi exprimă deschiderea pentru o colaborare productivă din partea Ministerului Educaţiei Naţionale, în vederea îmbunătăţirii sistemului de învăţământ superior din România, şi transmite în acest sens, priorităţile studenţilor referitoare la cele mai importante aspecte ale sistemului educaţional, dar şi propunerile pentru Legea bugetului de stat pentru anul 2019.


În condiţiile în care s-a creat o situaţie rar întâlnită în istoria României, anume lipsa unui lider al Ministerului Educaţiei Naţionale timp de mai bine de 45 de zile, numirea noului ministru vine într-o perioadă dificilă pentru sistemul educaţional românesc. Aflându-ne în pragul elaborării Legii bugetului de stat pentru anul 2019 şi a stabilirii de noi direcţii în ceea ce priveşte îmbunătăţirea sistemului de învăţământ universitar, din punct de vedere al finanţării acestuia, împreună cu necesitatea reluării unor activităţi suspendate, remarcăm nevoia de consultare a tuturor actorilor implicaţi.

Pornind de la premisa punerii în funcţiune a Consiliului Consultativ al Ministerului Educaţiei Naţionale pentru creionarea unui nou proiect de lege a educaţiei şi în contextul în care proiectul „România Educată” al Administraţiei Prezidenţiale este aproape de a intra în faza finală, şi anume aceea de a lansa o viziune şi o strategie pe termen lung pentru sistemul educaţional românesc, ANOSR doreşte să fie o parte activă la conturarea viitorului educaţiei din România.

Implicit, solicităm doamnei ministru al educaţiei, Ecaterina Andronescu, receptivitate la propunerile studenţilor, inclusiv respectarea asumării pe care şi-a luat-o în faţa studenţilor în anul 2015 când, în cadrul Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România, desfăşurat la Timişoara, şi-a exprimat susţinerea pentru modificarea Legii Educaţiei Naţionale în vederea asigurării participării studenţilor în procesul de alegere a rectorilor într-o proporţie de minimum 25% din totalul votanţilor.

Raportându-ne la acţiunile recente ale Ministerului Educaţiei Naţionale, solicităm reluarea activităţii grupului de lucru pentru elaborarea planurilor de învăţământ pentru programul de master didactic, în vederea operaţionalizării eficace a acestora.

Nu în ultimul rând, remarcăm faptul că în ultima şedinţă plenară a Consiliului Naţional de Finanţare a Învăţământului Superior (CNFIS), din data de 15 noiembrie 2018, a fost adoptată, la propunerea ANOSR, o metodologie transparentă de repartizare pe universităţi a alocaţiilor bugetare pentru subvenţia cămine-cantine, pentru anul 2019, unde reprezentanţii acestei structuri au demonstrat deschidere spre colaborare cu studenţii.

În continuare, aşteptăm ca Ministerul Educaţiei Naţionale să facă toate demersurile pentru adoptarea acestei metodologii printr-un Ordin de Ministru.

Totuşi, şi în acest an, sistemul educaţional din România suferă de subfinanţare cronică din partea statului. Obiectivul de a aloca 6% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru educaţie, asumat de clasa politică în baza Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, este în continuare departe de a fi atins, fondurile pe care guvernul român le alocă acestui sector fiind estimate în anul 2018 la 2,98% din PIB, printre cele mai reduse la nivelul Uniunii Europene.

În acest context, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România solicită ca în Bugetul de stat din anul 2019 să se regăsească următoarele:

  •  creşterea finanţării de bază cu 287,92%, de la 2,177,784,000 (2018) la 6.270.306.000 lei, reprezentând un total de 0,6742% din PIB, pentru acoperirea creşterilor salariale şi creşterea calităţii actului didactic;
  •  creşterea fondului alocat pentru subvenţia cămine-cantine cu 343,86%, de la 171.410.000 lei (buget 2018) la 589.413.127 lei, reprezentând un total de 0,0634% din PIB, pentru ameliorarea imediată a condiţiilor din căminele studenţeşti;
  • creşterea fondului alocat pentru taberele studenţeşti, de la 5.000.000 lei (2018) la 10.500.000 lei, reprezentând un total de 0.0011% din PIB, acesta însemnând creşterea subvenţiei alocate pentru masă de la 40 lei/zi/student, la 70 lei/zi/student, şi creşterea subvenţiei de cazare de la 60 lei/zi/student la 80 lei/zi/student, cu prelungirea sejurului de tabără de la 5 la 7 zile;
  • creşterea fondului de investiţii, de la 134.000.000 (2016) la 2.553.014.892 lei, reprezentând un total de 0.2745% din PIB, pentru dezvoltarea unei infrastructuri academice adecvate învăţământului centrat pe student;
  • creşterea fondului de burse studenţeşti de la 676.992.492,6 lei (buget 2018) la 781.286.812,6 lei, reprezentând un total de 0.0840% din PIB, pentru creşterea bursei acordate studenţilor etnici români, care nu a mai crescut din 2008;
  • creşterea fondului pentru transportul studenţilor cu 153,40%, de la 29.108.377,16 lei (estimare 2018) la 44.650.744,29, reprezentând un total de 0,0048%  din PIB, pentru a fi decontate toate cheltuielile aferente.


În vederea îmbunătăţirii situaţiei învăţământului superior românesc, pentru a sprijini studenţii şi viitorul României, Guvernul ar trebui să aloce suplimentar pentru educaţie şi cercetare suma de 19.761.548.906,89 lei în anul 2019, reprezentând o creştere de 1,489% din Produsul Intern Brut al României din anul 2018, proiectat în toamna anului 2018. Suma este una semnificativă, dar vizează, practic, toate aspectele care garantează un învăţământ de calitate: finanţarea de bază, fondul pentru burse studenţeşti, subvenţia pentru cămine şi cantine, fondul pentru transportul studenţilor, cercetarea, investiţii de capital sau fondul pentru tabere studenţeşti.

Creşterile solicitate pornesc de la o tristă realitate: sistemul de educaţie din România nu este finanţat nici măcar la nivelul anului 2008, în ciuda faptului că cerinţele acestuia din prezent generează mult mai multe costuri decât acum 10 ani. De asemenea, finanţarea învăţământului superior nu ţine cont de aspecte elementare precum inflaţia, creşterea economică sau creşterile salariale ale personalului didactic sau nedidactic.

Prin urmare, solicităm Guvernului României şi Parlamentului României, precum şi tuturor partidelor politice, să realizeze un consens cu privire la necesitatea creşterii finanţării sistemului educaţional românesc, în speţă a învăţământului superior, astfel încât să nu mai existe generaţii „de sacrificiu”, marcate de un act educaţional a cărui calitate suferă din cauza subfinanţării cronice. De asemenea, în contextul numirii sale ca nou ministru al educaţiei, îi solicităm doamnei Ecaterina Andronescu susţinerea propunerilor noastre referitoare la Legea bugetului de stat pentru anul 2019, fiind în interesul tuturor actorilor implicaţi în sistemul de învăţământ superior din România, ca finanţarea educaţiei să devină o prioritate.

De foarte mult timp, actorii angrenaţi în învăţământul românesc doresc conturarea unei noi Legi a educaţiei, iar în acest sens, considerăm oportună reluarea activităţii Consiliului Consultativ al Ministerului Educaţiei Naţionale. În cadrul sistemului de învăţământ, este indubitabil faptul că modul în care cadrele didactice se raportează la educabil, abordarea, cunoştinţele şi mecanismele prin care asigură centrarea învăţământului pe acesta sunt elementele-cheie care au definit, de-a lungul timpului, valoarea pe care educaţia formală, instituţionalizată dintr-un sistem o poate produce. Astfel, operaţionalizarea programului de master didactic trebuie să devină o prioritate pentru sistemul de învăţământ şi pentru viitorul României.

„Educaţia este printre principalele mecanisme de dezvoltare ale societăţii, iar având în vedere că este reglementată ca fiind prioritate naţională, acest lucru ar trebui să fie ilustrat şi de finanţarea alocată acesteia. În curând urmează să avem o metodă transparentă de repartizare pe universităţi a alocaţiilor bugetare pentru subvenţia cămine-cantine, care a fost adoptată de organele consultative ale Ministerului Educaţiei Naţionale la propunerea ANOSR, tocmai de aceea este momentul oportun pentru a creşte substanţial fondul alocat pentru subvenţia cămine-cantine şi nu numai. Studenţii reprezintă viitorul unei societăţi, tocmai de aceea, în universităţile româneşti ar trebui ca aceştia să beneficieze de condiţii adecvate de studiu sau condiţii optime în care să locuiască sau să servească masa.” – Petrişor-Laurenţiu ŢUCĂ, preşedinte ANOSR””

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite