Universitar

articolul anterior articolul urmator

Ce spun studenţii de la comunicare şi jurnalism despre farsa F64

2
17 Dec 2013 18:01:53
Cristian Ghingheş

S-au scris, în ultimele 24 de ore, sute, mii de rânduri despre farsa de marketing pregătită de magazinul online de echipamente foto-video F64. După ce vineri au anunţat că magazinul a fost vândut unui investitor străin, ieri, la conferinţa de presă, reprezentanţii magazinului au şocat jurnaliştii, introducând în scenă "investitorul": Moş Crăciun.

Gluma nu a fost prea gustată de oamenii de seamă ai internetului şi nici de carieriştii din domeniul relaţiilor publice, mai ales că mulţi dintre aceştia au scris în weekend ample analize şi comentarii despre tranzacţia anunţată vineri. Inclusiv Zoso.

Pentru că am mulţi prieteni care sunt studenţi la comunicare, relaţii publice, publicitate sau jurnalism, m-am gândit să îi întreb ce cred despre farsa făcută de F64. N-au prea multă experienţă în domeniu, dar inocenţa de aspiranţi îi ajută, zic eu, să vadă evenimentele cu o oarecare detaşare.

Simona Mocanu, studentă la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (specializarea Relaţii publice) din cadrul Universităţii din Bucureşti şi Digital coordinator la BOS România:

Cei de la F64 şi-au făcut cadou o serioasă criză de comunicare de sărbători. Nicio echipă de PR care se doreşte a fi serioasă nu se poate juca pe degete cu aspectele financiare ale unei companii. Să nu uităm că F64 deţine o cifră de afaceri în jur de 20 de milioane de euro. Farsa cu Moş Crăciun drept investitor este un clar exemplu de ”AŞA NU” în comunicare. Nu poţi transmite informaţii false printr-un comunicat de presă oficial şi nici să le pui jurnaliştilor eticheta de fraieri. Ai distrus credibilitatea brandului (care se câştigă cu greu) şi ţi-ai pereclitat relaţia cu presa/bloggerii. Fiecare comunicat de presă trimis de F64 de acum încolo va fi privit cu scepticism, poate nici nu va fi deschis mail-ul, iar de prezenţa la o conferinţă de presă nici că mai poate fi vorba. E obsesia tuturor brandurilor de a fi ”outside the box”, dar şi creativitatea trebuie să aibă limitele ei.

Cătălin Preda, student la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA, implicat într-o serie de proiecte studenţeşti:

Obişnuiesc să citesc presa în fiecare dimineaţă, la cafea. Nu am citit în primă fază ştirea că F64 se vinde, dar am dat destul de uşor de unele ştiri care îi criticau pe domnii ăştia pentru farsa pe care au făcut-o. Ca să rezum în câteva cuvinte, ce mi-a venit în minte prima dată când am citit care e situaţia a fost: reclamă negativă, de efect. De ce de efect? Pentru ca eu habar nu aveam ce e F64 înainte să se întâmple treaba asta, în primul rând pentru că nu sunt pasionat de fotografie şi în al doilea rând pentru că nu fac cumpărături pe internet. În ziua de azi trebuie să ieşi din tipar, chiar dacă sună clişeic. Eu, personal, îi felicit. Ceva din treaba asta mi-a amintit de campania cu ROM-ul American, deşi nu e aceeaşi mâncare de peşte.

Raluca Ioana Voştinar, studentă la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (specializarea Jurnalism) din cadrul Universităţii Bucureşti şi membră a Asociaţiei Studenţilor la Comunicare:

Cred ca această modalitate de a atrage atenţia asupra F64 nu a fost tocmai reusită. Pe lângă faptul că nu a existat nicio tranzacţie, investitorul a fost Moş Crăciun. Deşi a fost o farsa bună, ingenioasă şi creativă, facută oamenilor din presă cred că acţiunea va scădea mult nivelul de încredere de care dispune compania.

Le mulţumesc colegilor mei de generaţie pentru punctele de vedere. Totuşi, trebuie să spun şi eu câteva cuvinte. Dreptate au şi cei care s-au ofuscat că au fost păcăliţi, dar şi F64. Jurnaliştii - nu numai pentru că au muncit pentru materiale care au vizat vânzarea F64, dar mai ales pentru că le-au oferit cititorilor publicaţiilor în cadrul cărora lucrează, vezi Vlad Andriescu, informaţii false.

Pe de altă parte, cei de la F64 şi-au dorit ca lumea să fie cu ochii pe ei şi au reuşit, dând campaniei pregătite pentru perioada sărbătorilor de iarnă o vizibilitate uriaşă. Sunt oameni care nu ştiau până astăzi de F64 şi care, chiar dacă rezonează cu ideea că faza cu Moş Crăciun a fost o glumă proastă, sunt potenţiali şi viitori clienţi ai magazinului.

A nu se înţelege că susţin faptul că e sănătos şi durabil să faci profit sau succes dându-le altora în cap şi săpându-ţi o groapă pe tarlaua credibilităţii. Dar asta nu înseamnă că voi ocoli F64. Rămân totuşi cei mai serioşi pe nişa foto-video.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

t mihai
17.12.2013, 19:58:40

"... au şocat jurnaliştii..." Tinere student, ai vreo idee despre semnificatia reala a cuvântului, socat ? În cazul de fata, cel mult se poate vorbi de surpriza, de soc în nici un caz.

gogu58
17.12.2013, 20:33:56

Au facut si ei o gluma, ati pus botul ca fraieri si acum nu ne mai lasati in pace cu articolele pe tema asta ca si cum ar fi un eveniment national...

Modifică Setările