Adevărul Live: Colegiile postliceale universitare, „amnistie educaţională”. Pricopie: Nimeni nu se poate înscrie la facultate fără diploma de Bac

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Educaţiei a precizat că nimeni nu se poate înscrie la facultate fără diploma de Bac, iar sintagma de „colegiu universitar” înseamnă „şcoală postliceală”, cu menţiunea că acestea pot fi organizate de instituţiile de învăţământ superior. Metodologia colegiilor postliceale universitare a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial şi a stârnit o controversă despre care am discutat la Adevărul Live.

 

Colegiile postliceale universitare nu înseamnă studii universitare ci preuniversitare, au precizat oficialii şi experţii din sistem. Totuşi, există teama ca unele universităţi private să echivaleze studiile din primul an de colegiu cu cele din primul an de facultate, dacă elevul îşi obţine diploma de Bac, putând astfel să intre direct în anul doi de facultate, potrivit Hotnews. Preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor spune că nu se poate aşa ceva fiindcă nu pot fi echivalate creditele. 

„Chiar dacă un elev obţine 60 de credite la colegiu, în spatele acestor credite se află un alt număr de ore şi un alt tip de activitate, care se aseamănă o şcoală profesională în ceea ce priveşte partea practică, adică se cere ca două treimi din activităţile educaţionale de la colegiu să fie de ordin practic. Astfel că este greu de echivalat creditele, nu avem cum să fim de acord ca un credit obţinut la colegiu să fie egal cu un credit obţinut la facultate“, a spus Cîmpeanu pentru „Adevărul”. 

La rândul său, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a precizat joi dimineaţă, printr-un comunicat de presă, că nimeni nu poate să dobâdească statutul de student fără o diplomă de Bacalaureat.

„Având în vedere informaţiile false, vehiculate de unele surse media, în legătură cu posibilitatea tinerilor fără diplomă de Bacalaureat de a urma studiile universitare de licenţă, doresc să fac următoarele precizări: Nimeni nu se poate înscrie la facultate şi nu poate dobândi statutul de student, nicăieri pe teritoriul României, fără diplomă de Bacalaureat sau adeverinţă care să ateste susţinerea şi absolvirea examenelor de Bacalaureat.

Sintagma de «colegiu», care apare în Ordonanţa de Urgenţă, are acelaşi sens cu acela de «şcoală postliceală», cu diferenţa că această formă de învăţământ poate fi organizată şi de universităţi”, a precizat Pricopie.

Despre toate acestea am dezbătut joi, la Adevărul live, împreună cu expertul în educaţie şi bloggerul adevarul.ro Marian Staş şi cu profesorul universitar Alexandru Ioan Mincu, directorul general al Şcolii Postliceale Sanitare „Carol Davila” din Bucureşti. De asemenea, prin telefon ni s-au alăturat senatorul Dumitru Oprea din Comisia de învăţământ din Senat, fost rector la Universitatea „Al.I. Cuza” din Iaşi şi Marilen Pirtea, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara

Principalele declaraţii

Marian Staş: Am constatat că foarte puţine intervenţii pozitive au fost făcute pe această temă şi enorm de multe intervenţii negative. Ţin să menţionez că este vorba de „învăţământ terţiar nonuniversitar”. Temerea principală este că ar putea exista pericolul ca elevii de la postliceală să poată intra la facultate. Care este posibilitatea ca aceşti tineri să aibă accesul către învăţământul universitar în condiţiile în care ei nu au luat Bac-ul? Urmărind ce se va întâmpla în următorii ani, vom vedea şi unde este interesul (pe sistemul „follow the money”). Noi vrem să ştim dacă există vulnerabilităţi care pot duce la o situaţie de genul acesta, important este să vedem care sunt vulnerabilităţile acestui demers.

Dumitru Oprea: E un atentat asupra postlicealelor care îşi făceau cu profesionalism treaba şi este un atentat la autonomia universitară. Renasc facultăţile muncitoreşti care după patru ani făceau „mari oameni de stat”. E o lovitură dată ideii de şcoală adevărată în România. Este un atentat asupra procesului Bolognia.

Alexandru Mincu: UMF „Carol Davila” organizează cursuri universitare de asistenţă medicală. Noi avem un parteneriat cu ei, dar rectorul a recunoscut că ei nu au cum să intre în competiţie cu noi, ei pregătesc un număr foarte mic de asistenţi medicali licenţiaţi pentru anumite specializări. La şcoala noastră, o treime nu au luat Bac-ul, dar îi ajutăm să ia examenul şi restul sunt absolvenţi de universităţi care au ieşit pe piaţa forţei de muncă şi nu au fost angajaţi aşa că au ales reconvertirea profesională. Ar trebui să se ia aminte de aceste cazuri specifice.  Nu au întrebat pe nimeni nimic, pare a fi o comandă politică băgată pe sub uşă  în condiţiile în care metodologii foarte importante cerute de lege nu există de trei ani de zile. În loc să crească calitatea procesului educativ, ca acestor absolvenţi să le crească şansa de a lua Bac-ul, au creat un sistem prin care îi ademenesc cu un vis.

Dumitru Oprea: Văd că Guvernul a preluat şi munca legislativului, a devenit o obişnuinţă să se legifereze în educaţie fără legislative, prin ordonanţă de urgenţă.

Marian Staş: Un astfel de document nu răspunde unor nevoi strategice în educaţie. Nu e deloc întâmplător acum că mulţi elevi nu promovează Bacalaureatul, educaţia la noi este învechită. Această metodologie are un impact extrem de prost pe ceea ce însemană performanţa sistemului de educaţie în România pe sistemul  „merge şi aşa”.

Marilen Pirtea: Cred că în acest moment, această măsură este de depresurizare socială decât una de a creşte performanţa în învăţămât. Avem un număr de elevi fără Bac, fără calificare, care nu pot intra la facultate, astfel că s-a găsit o măsură prin care să se ocupe şi ei cu ceva. Creditele de la postliceală nu pot fi recunoscute la universitate, dar cum noi suntem obişnuiţi să facem lucrurile în paşi mărunţi, cred că în perioada următoare vor apărea şi alte modificări, să nu uităm că se pregăteşte o nouă lege a educaţiei. Cred că dozajul de cunoştinţe din preuniversitar nu este bun. Până în clasa a VIII-a, elevii sunt într-un carusel al acumulării de informaţie, iar la liceu se mai relaxează dozarea. După patru ani de liceu se trezesc cu un examen de bac foarte dur la care nu pot face faţă.

Adevărul: Pentru cine credeţi există această posibilitate de se intra la colegiu universitar fără Bac?

Marilen Pirtea: Sunt universităţi care produc specialişti în domenii tehnice sau universităţi private, care nu mai pot să facă faţă pe piaţa educaţiei la standardele cerute.

Marian Staş: Învăţământul terţiar nonuniversitar se organizează pentru calificările corespunzătoare nivelului 5 conform cadrului naţional al calificărilor, acolo unde universităţile pot să ofere programele respective de nivel şase, deci cu alte cuvinte să aibă capacitatea să o facă. Uitându-mă în hotărârea de guvern care reglementează echivalarea între nivelurile cadrului naţional de calificare şi cel european, constat că nivelul cinci înseamnă absolvenţi ai învăţământului universitar de scurtă durată care au promovat examenul de certificare, premiza aceasta mi se pare ambiguă. Este de tangenţă cu ceea ce înseamnă studii superioare şi aceasta este problema. Atunci când spun nivelul cinci, mă uit în hotărârea de guvern şi constat că nivelul până unde vorbim de diplomă de Bacalaureat este nivelul patru inclusiv. 

Alexandru Mincu: La noi se dă examen de admitere din biologie, psihologie, cultură generală despre profesia pe care vor să o urmeze. Vrem să ne dăm seama dacă în acest candidat există talentul şi vocaţia. Noi ne ducem în licee şi promovăm profesia ca să vină la înscrieri cei care deja se autoselectează. Această metodologie pentru colegiile postliceale universitare este o amnistiere educaţională.

Marian Staş: Constat că este un demrs incomplet derulat care poate să genereze vulnerabilităţi ce pot deschide calea către un învăţămânat mai slab

Ce prevede metodologia colegiilor postliceale universitare

Conform Legii Educaţiei cu modificările şi completările ulterioare, universităţile acreditate pot înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar numite colegii, la care au acces, ca şi până acum, inclusiv absolvenţii de liceu fără diplomă de Bacalaureat. „Aceste persoane nu au calitatea de student şi nu urmează cursurile unei falcultăţi, ci, în spaţiul oferit de o universitate, desfăşoară activităţi specifice şcolilor postliceale. Drept urmare, la absolvirea colegiului, cursanţii primesc o diplomă de certificare a calificării profesionale, nu una care ar putea echivala cu un program de licenţă”, a mai spus Pricopie

De asemenea, el a amintit că absolvenţii de liceu, cu sau fără diplomă de Bac, au avut întotdeauna posibilitatea de a urma cursurile unei şcoli postliceale. Ceaa ce a introdus metodologia aprobată recent este că începând cu anul şcolar 2014-2015, acest lucru se poate face inclusiv în spaţiul şi sub organizarea unei universităţi. „Altfel spus, instituţiile de învăţământ superior acreditate pot organiza şcoli postliceale cu o durată de 1-3 ani. Statutul acestei forme de învăţământ este cel terţiar nonuniversitar”, a încheiat Pricopie.

Cum au reacţionat studenţii

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), reprezentanta studenţilor români la nivel naţional şi internaţional, face un apel către universităţile din România prin care le solicită să transmită informaţii corecte despre procesul de admitere la programele postliceale pe care le oferă din această toamnă şi critică Ministerul Educaţiei Naţionale pentru modul pripit în care a reglementat aceste programe în universităţi, se arată într-un comunicat de presă ANOSR.

Apelul reprezentanţilor studenţilor vine în urma unor anunţuri postate de anumite universităţi private şi de stat din România prin care le este promis sau sugerat absolvenţilor de liceu care nu au luat examenul de Bacalaureat că se pot înscrie la cursuri de învăţământ superior şi că vor deveni studenţi ai universităţii.


Ministerul Educaţiei a avizat admiterea la colegiile universităţilor, fără diplomă de Bac. Universitatea din Bucureşti şi „Spiru Haret“ nu vor organiza colegii

REZULTATE BACALAUREAT 2014 De ce fug elevii de Bac

BACALAUREAT 2014 Ce opţiuni au tinerii care nu au luat Bac-ul

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite