Universitar

articolul anterior articolul urmator

Scrisoare deschisă primului-ministru şi ministrului Educaţiei

16
7 Jan 2013 17:16:16
Marian Staş

Domnule prim-ministru Victor Ponta / domnule ministru Remus Pricopie, acum cunosc, formal, numele dumneavoastră. Aparţineţi politic Uniunii Social-Liberale, în virtutea scorului istoric pe care USL l-a obţinut la alegerile din 9 decembrie 2012. Eu însumi v-am votat, aşa încât contractul nostru este cât se poate de solid, în ceea ce mă priveşte. Acum e rândul dumneavoastră.

Vă felicit şi vă urez succes în proiectele pe care aveţi a le pune în fapt în ciclul politic 2012-2016.Iată rostul scrisorii mele deschise.

În 1946, la Cluj, Lucreţiu Pătrăşcanu a spus: “Înainte de a fi comunist, sunt român”. Mutatis mutandis, poziţionarea mea în raport cu dumneavoastră porneşte de la acest enunţ: “Înainte de orice afiliere ori simpatie politică, mie îmi pasă de Educaţia din România cum nu vă puteţi închipui”.

În virtutea enunţului anterior, lista to-do pe care eu v-o leg de suflet are un singur punct, care sună aşa:

Faceţi istorie! Puneţi capăt paradigmei comuniste în Educaţie şi deschideţi calea transformării de sistem a Şcolii, în acord cu cerinţele strategice ale României! Starea de fapt actuală este inacceptabilă – în primul rând în educaţia preuniversitară. La peste douăzeci de ani de la căderea formală a comunismului în România sistemul educaţional preuniversitar este anacronic, ineficient, depăşit demult de realitatea timpului pe care îl trăim acum. Şi această stare de fapt nu mai poate continua.

Vă cer să acţionaţi strategic, hotărât, profesionist, fără jumătăţi de măsură, punând mai presus de orice interesul Şcolii şi al României.

Fără “da, DAR…”

Fără “NU se poate, NU e timpul…”.

Fără “succesuri” şi fără “eşece”.

Fără “almanahe” şi fără “testuri”.

Cu FOND şi cu FORMĂ. Cu FORMĂ şi cu FOND.

Pentru că Educaţia este, de departe, proiectul public numărul 1 în România în următorii 10-20 de ani. Pentru că miza istorică este succesul sau eşecul României în condiţiile generate de dobândirea, la 1 ianuarie 2007, a statutului de ţară membră a Uniunii Europene, iar focalizarea complexă şi de lungă durată a ţării noastre pe transformarea profundă a Educaţiei pe toate palierele sale, într-o manieră fără precedent până în acest moment – incomparabilă cu oricare dintre schimbările ori corecţiile din zona publică la care suntem martori – reprezintă condiţia critică de succes a noii Românii Europene.

Vă ofer trei valenţe fundamentale, care susţin fără echivoc raţiunea votului meu pentru dumneavoastră:

Valenţa istorică. Acum, în esenţa sa, Şcoala funcţionează conform unui model depăşit, profund inadecvat timpului prezent şi celui viitor. A treia mare transformare a Şcolii româneşti moderne, după cea articulată de Spiru Haret în anii 1890-1900 şi după reforma comunistă din 1948, încă nu a avut loc.

Valenţa socială. Subsistemul public principal pentru schimbarea infrastructurii mentale a societăţii este Educaţia. Acum România are nevoie, urgent, de schimbarea infrastructurii sale mentale în acord cu schimbările generate de aderarea la Uniunea Europeană – prin urmare, Educaţia devine proiectul său public numărul 1.

Valenţa economică. Investiţia în educaţie este profitabilă. Rata de rentabilitate a investiţiei în educaţie se situează între 5-30%, conform statisticilor O.E.C.D.

Schimbarea adaptivă a Educaţiei este un proiect deschis, perfect fezabil. El nu este o ameninţare. Există profesionişti ai educaţiei care îl ştiu, îl vor şi îl susţin, punând la dispoziţie expertize pe dimensiuni multiple: educaţie non-formală; educaţia adulţilor; training şi consultanţă; experienţă internaţională; managementul schimbării; leadership adaptiv, real, transformaţional.

Transformarea Şcolii ca sistem este cel mai important proiect public al României în deceniul 2012-2022. El consfinţeşte, strategic, închiderea capitolului istoriei moderne a ţării noastre început după 1945 şi angajarea autentică pe calea deschisă de momentul 1 ianuarie 2007. Schimbarea adaptivă a Educaţiei constituie un exerciţiu profund de învăţare colectivă la scara întregii societăţi, fundamentat pe încredere, onestitate, competenţă, performanţă şi curaj, gândit să genereze câştiguri ireversibile – pe termen scurt, mediu şi lung – pentru toţi actorii individuali şi instituţionali implicaţi în punerea sa în fapt. Timpul va proba.

Dată fiind gravitatea istorică a momentului în care ne aflăm, vă invit să meditaţi la sensul poeziei Noi vrem pământ, scrise de George Coşbuc. Pentru esenţa contractului nostru prin votul pe care vi l-am acordat, cele mai relevante versuri sunt acestea:

“Să nu dea Dumnezeu cel sfânt,

Să vrem noi sânge, nu pământ!

Când nu vom mai putea răbda,

Când foamea ne va răscula,

Hristoşi să fiţi, nu veţi scăpa

Nici în mormânt!”

 

La Mulţi Ani!

 

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

16 Comentarii

Corneliu Todireanu
7.01.2013, 18:46:19

Bizara realitate traim! Acu' ceva ani un tânar român scolit in occident, posesorul unui doctorat obtinut in Franta si girat de un laureat Nobel isi intrerupe cariera (- stagiu stiintific (4 luni) la Merck&Co, Rahway, New Jersey, USA (1994) - stagiu stiintific (3 luni) la Zeneca Fine Chemicals, Huddersfield, Anglia (1994) - asistent, Universite Louis Pasteur, Strasbourg, Franta (1995-1998) - conferentiar, College de France, Paris, Franta (1998-1999) - cercetator stiintific la Scripps Research Institute, La Jolla, California (1999-2002) -cercetator stiintific la National Institute of Advanced Industrial Since and Tehnology (AIST), Osaka, Japonia, (2002-2006) - obtine un grant de cercetare EU de aproximativ 2 milioane Euro, Marie Curie Excellence Grant, (2006) - Marie Curie Excellence Team Leader, Technical University Munich (2006) - inventii : On-Chip Enzyme Activity Measurement and Applications Thereof, On-Chip Measurement of Enzyme Ubiquitination and Applications Thereof, A New Class of Soluble b-Amyloid Binders and their use in Alzheimer Disease Treatment) si vine acasa unde demareaza, din pozitia de ministru al educatiei, cea mai serioasa reforma (nu neaparat singura posibila) in invatamântul românesc. Dar lucrurile se schimba! Puterea este luata de alt tânar român scolit in România, posesorul unui doctorat furat, girat de un individ condamnat pentru fapte penale. Vedeti contrastul? Bizarul, de care vorbeam mai sus este ca eu - fost miner fara educatie banuit de a fi participat alaturi de Iliescu la mineriade - sustin fara rezerve demersul Dlui Funeriu, pe când Dv - Profesor banuit a fi intelectual - sustineti un hot dovedit. Vedeti contrastul? De aceea "scrisoarea" Dv de mai sus eu o consider un pamflet subtil si va apreciez simtul umorului.

+2 (4 voturi)
GD Toma
7.01.2013, 19:55:16

... apoi urmează aplauzele. Şi scandările.

+2 (2 voturi)
Vanatorul/d.c.
7.01.2013, 20:39:15

Dom'le Marian Stas, da' de dat foc la doctoratele plagiate...nimica? Si apropo, bine ca ati votata USL-ul ca uitati ce parere buna si ce frumoase aprecieri avea O. Goga inca din 1916 despre simpaticii dvs.guvernanti: '" Tara de secaturi,tara minora, cazuta rusinos la examenul de capacitate in fata Europei. Aici ne-au adus politicienii ordinari, hoti improvizati astazi in moralisti, ministii care s-au vandut o viata intreaga,deputatii contrabandisti. Nu ne prabusim nici de numarul dusmanului, nici de armamentul lui, boala o avem in suflet, e o epidemie infricosatoare de meningita morala." Frumos,nu?

0 (2 voturi)
A. D.
8.01.2013, 04:19:23

Domnule Stas, Nu stiu exact pe ce pozitie va situati (ati vrut sa aratati ca si un "caine comunist" precum L. Patrascanu stie - macar teoretic - care este calea cea dreapta ?), dar nu imi suna deloc bine demersul dvs.! Ce anume este depasit in invatamantul romanesc ? Tot ce tine de tehnologie ? Ce anume doriti schimbat ? TOT ? Ca as fi de acord fara sa clipesc, dar mi-ati trezit si banuieli serioase! Ati spus oamenilor adevarul despre invatamantul democratic occidental (pentru mase) ? Este un dezastru indescriptibil - continut, disciplina etc. Aveti aici o marturie (4min. 31sec.) foarte recenta - priviti-o atent: www.cbc.ca/player/News/TV Shows/The National/ID/2312247191/ Ati auzit epitetul folosit in descriere de Prof. Stokke ? (Are copilul in scoala, de aceea ...) Asociat, aveti aici o lista de semnaturi si marturii, despre dezastru: http://wisemath.org/join/ Cautati "Anna Stokke" (profesor universitar) si/sau WISEMath, ca sunt un grup de trei profesori universitari de matematica, oameni care au dat mai multe interviuri pana acum. Ori dvs. vreti calitate "Ivy League" (Harvard etc.), intr-o tara - Romania - distrusa ?

A. D.
8.01.2013, 05:17:02

Sa nu fac si eu ca dvs., sa va numesc concret cateva realizari ale invatamantului secundar (si nu numai!) democrat. 1. Profesorii de liceu sunt adesea "reciclati" ai altor ocupatii (de exemplu - caz fericit! - ingineri, pentru profesori de matematica), de aceea cunostintele lor abia depasesc pe cele pe care le predau in liceu! 2. "Licentierea" in invatamantul occidental este o spoiala ... "pedagogica" (! anume retete de ce sa faci in cutare si cutare situatie), fiindca ei au "incredere" in cunostintele "de baza" (cele 4-5 cursuri de matematica/fizica/etc. care se cer!); mai bine zis, nici n-ar fi capabili sa testeze asa ceva. Deci: faci un curs de "pedagogie" (cu un expert care face greseli fara grija, ca nu vede nimeni - ori daca vede, tot degeaba), si esti declarat (contra cost, desigur!) apt sa predai disciplina respectiva! De fapt, esti "incurajat sa adaugi toata viata "noi si noi specializari"! 3. Profesori de matematica (ei isi zic cu umilinta mandra "teachers"), "specialisti", directori de liceu, formatori (in ale pedagogiei!) de noi generatii de teachers fac greseli incredibile de matematica! 4. Manualele de liceu (matematica, dar nu numai) sunt uriase compendii colorate, scrise de armate de "experti", niciunul cu doctorat (au masterate, baietii!). Fara sa mai mire, abunda in greseli (de continut, nu de dactilografiere!); vreti exemplu ? "Salariul unui angajat este marit in (dupa!) primul an cu 4%, apoi cu 2% la finele fiecaruia din urmatorii trei ani. Care este rata medie de crestere (vedeti, nu au actualizat realitatea, sa vorbeasca de taieri!) anuala, pentru acesti patru ani consecutivi ?" Amarata asta de problema (clasa a 12-a!) are si indicatie: folositi media geometrica! Raspunsul "de la sfarsit", de 2,39%, arata ca autorul a facut media geometrica a celor 4 date procentuale! Orice licean normal al Romaniei ar fi facut aceasta problema (fara indicatie, in prima zi de liceu!), doar stiind definitiile ratei (medii) de crestere! Mai doriti ? O alta problema (asta sofisticata, de nivel universitar - de fapt, masterat/doctorat, la standarde occidentale) cere sa se arate ca nu se poate deforma (fara rupere, doar "elastic") un pentagon regulat si diagonalele sale, astfel ca aceste segmente - 10 la numar - sa se intersecteze undeva (in afara de capete comune, de care nu se poate scapa). Stiti ce face manualul (ca pretinde ca o rezolva!) ? Arata o noua figura, in care 2 diagonale sunt trase catre exterior (pentru a evita niste intersectii, cu alte diagonale ramase neatinse in interior), apoi proclama: "Vedeti ? (Mai departe) Nu se poate!". Intr-adevar, privind figura, nu se vede cum s-ar putea continua. Deci: "Am incercat, am esuat, inseamna ca am aratat ca nu se poate!" este mostra de demonstratie oferita drept model pentru probarea unei imposibilitati! De fapt, problema necesita calculul unei valori numite "Caracteristica Euler" (a figurii), despre care se constata astfel ca e diferita de caracteristica Euler a tipului de figura la care se dorea sa se ajunga, si asta este, in esenta demonstratia. Materia de care apartine se cheama "Topologie Algebrica", mult, mult deasupra nivelului liceal (de oriunde). 5. Debandada in scoli este de domeniul SF: elevii sunt "la gramada" - total neselectionati - au adesea (depinde de scoala) ore de 75 minute (!), cu pauze de ... 5 minute (!), intra si ies din ora cand vor, directorul urla cate-o "veste buna" in difuzoare cand are el timp, profesorii au zile de "dezvoltare profesionala" (in care freaca "pedagogia", nicidecum obiectul pe care il predau!) in care elevii stau acasa, temele sunt infantile (ati vazut mai sus mostra!) si "la kilogram" (dau teme inclusiv sa creezi postere, versuri, muzica, la stiintele exacte!), orele in scoli se suspenda cand vin "oaspeti de seama" (activisti de toate culorile), ori cand e "sarbatoare in calendar" s.a.m.d. Le-ati spus oamenilor, inainte sa ii "treziti" cu cat de proasta este educatia in Romania ? Ca sa inteleaga ce urmeaza! Inca un lucru: am retinut masurile anti-furt ale lui Funeriu. N-am vazut nicaieri nimic despre calitatea continutului curricular. Nu e de mirare, fiindca nici macar occidentul nu are asa ceva. Asa ca va dati seama cum e treaba si cu Funeriu. Din partea mea, aduceti-l inapoi (sub orice flamura), sa ne convingem temeinic. Masurile impotriva hotiei - fara sa minimalizez: enorme! - nu demonstreaza ca e om cinstit (din motivele schitate mai sus). Si nu chiar ca-l acuz; sunt singur ca si el e strans cu usa de democratie.

Vezi toate comentariile (16)

Modifică Setările