Studenţii, revoltaţi de problemele din Educaţie: Este al doilea an universitar consecutiv care începe fără ministru

0
Publicat:
Ultima actualizare:
ANOSR

Studenţii de la Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) trag un semnal de alarmă cu privire la faptul că anul universitar începe şi anul acesta fără un ministru al Educaţiei Naţionale. Este al doilea an universitar consecutiv în care există această problemă.

.„Lipsa de continuitate, viziune şi adoptarea de măsuri discreţionare, cauzate de schimbarea a 28 de miniştri în ultimii 30 de ani, constituie deficienţele ce determină starea de fapt a învăţământului superior. Astfel, una dintre cele mai mari probleme ale învăţământului superior continuă a fi, de-a lungul a 8 ani, subfinanţarea cronică a educaţiei care perturbă evoluţia armonioasă a calităţii învăţământului şi implicit dezvoltarea profesională şi personală a beneficiarilor direcţi”, arată ANOSR într-un comunicat de presă.

Studenţii spun că România este în urmă cu implementarea actualelor linii de acţiune ale Procesului Bologna, cu toate că în acest an universitar va avea loc o nouă Conferinţă Ministerială în cadrul căreia se va decide viitorul Procesului Bologna.

Studenţii amintesc că etica şi integritatea academică sunt subiecte a căror abordare a fost neglijată pentru o perioadă lungă de timp, pentru că au existat ocupanţi ai unor funcţii de demnitate publică care şi-au plagiat tezele de doctorat.

„În acest sens, ANOSR a militat pentru şi a reuşit introducerea cursurilor de etică şi deontologie universitară pentru toate ciclurile de studii, cu caracter opţional pentru licenţă şi obligatoriu pentru masterat şi doctorat, iar demersurile pentru popularizarea şi respectarea principiilor corecte nu se opresc aici, având în vedere importanţa majoră a dezvoltării unei culturi a eticii”, mai arată studenţii.

Comunicatul integral al studenţilor din ANOSR:

Cu ocazia începerii noului an universitar, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), federaţia reprezentativă a studenţilor din România la nivel naţional şi internaţional, le doreşte tuturor membrilor comunităţilor universitare un an prolific şi cât mai multe reuşite! Totodată, ne propunem să aducem în prim-plan principalele subiecte din domeniul educaţional pentru alinierea sistemului universitar românesc la standardele Spaţiului European al Învăţământului Superior (SEIS).

ANOSR trage un semnal de alarmă cu privire la faptul că acesta este al doilea an universitar consecutiv care începe fără un ministru al educaţiei naţionale. Acest fapt, dar şi lipsa de continuitate, viziune şi adoptarea de măsuri discreţionare, cauzate de schimbarea a 28 de miniştri în ultimii 30 de ani, constituie deficienţele ce determină starea de fapt a învăţământului superior. Astfel, una dintre cele mai mari probleme ale învăţământului superior continuă a fi, de-a lungul a 8 ani, subfinanţarea cronică a educaţiei care perturbă evoluţia armonioasă a calităţii învăţământului şi implicit dezvoltarea profesională şi personală a beneficiarilor direcţi.

În contextul în care în acest an universitar va avea loc o nouă Conferinţă Ministerială în cadrul căreia se va decide viitorul Procesului Bologna, România rămâne în urmă şi cu implementarea actualelor linii de acţiune. Deşi învăţământul centrat pe student ar trebui să constituie o prioritate, atât în cadrul politicilor publice, cât şi în măsurile adoptate de către instituţiile de învăţământ superior, în continuare, niciun act normativ din domeniul educaţional nu defineşte clar acest concept. Centrarea învăţământului pe student presupune utilizarea unor metode inovative de predare, o relaţie de colaborare între cadrul didactic şi student, pentru a sprijini îndeplinirea rezultatelor învăţării prognozate, iar studenţii sunt văzuţi ca participanţi activi ai propriului proces de învăţare.

Etica şi integritatea academică sunt subiecte a căror abordare a fost neglijată în dezbaterile comunităţilor universitare din România o perioadă lungă de timp, din cauza lipsei de transparenţă şi a dezinteresului general. Acest lucru este susţinut prin faptul că au existat ocupanţi ai unor funcţii de demnitate publică care şi-au plagiat tezele de doctorat. În acest sens, ANOSR a militat pentru şi a reuşit introducerea cursurilor de etică şi deontologie universitară pentru toate ciclurile de studii, cu caracter opţional pentru licenţă şi obligatoriu pentru masterat şi doctorat, iar demersurile pentru popularizarea şi respectarea principiilor corecte nu se opresc aici, având în vedere importanţa majoră a dezvoltării unei culturi a eticii.

Un fenomen cu un impact social major în rândul absolvenţilor de studii superioare, „brain drain”, datorat în primul rând lipsei accesului absolvenţilor la locuri de muncă de calitate şi la oportunităţi de dezvoltare personală, dar şi calităţii vieţii din România, au dus la pierderea masivă de capital uman calificat. Pentru a diminua rata de absolvenţi care părăsesc ţara după terminarea studiilor cu scopul de a-şi defini un parcurs profesional în străinătate, ANOSR militează constant pentru investirea în infrastructura ştiinţifică şi tehnologică şi actualizarea programelor de studii, astfel încât relevanţa acestora să crească în raport cu inovaţia din fiecare domeniu şi cu necesităţile studenţilor, respectând totodată scopurile învăţământului superior definite de către Consiliul Europei: pregătirea pentru piaţa muncii, pregătirea pentru cetăţenia activă, sprijinirea dezvoltării personale a studenţilor şi crearea unei baze largi de cunoştinţe avansate alături de stimularea cercetării şi inovării în rândul studenţilor.

O altă prioritate în educaţie pentru care ANOSR militează an de an, este dimensiunea socială, prin care se implementează politici de echitate şi acces la educaţie adresate categoriilor de studenţi ce provin din medii dezavantajate sau categorii subreprezentate. Constatăm că în anul universitar anterior nu a fost finalizat niciun cămin pentru studenţi, în contextul în care numărul actual de locuri de cazare este suficient doar pentru 23,96% dintre cei aproximativ 449.350 de studenţi. De asemenea, nu au existat investiţii masive în cămine, condiţiile nefiind în concordanţă cu normele de sănătate publică impuse.

Totodată, ANOSR susţine asigurarea de şanse egale pentru fiecare persoană ce îşi doreşte să urmeze studii universitare, având în vedere faptul că România se află pe ultimul loc la nivel european în ceea ce priveşte ponderea populaţiei cu vârsta cuprinsă între 25 şi 64 de ani ce a absolvit studii superioare.

Deoarece educaţia este considerată prioritate naţională, creşterea calităţii actului didactic trebuie să reprezinte un obiectiv permanent pentru decidenţii din sfera educaţională şi comunitatea universitară, iar implementarea oricăror măsuri pentru soluţionarea problemelor actuale trebuie să fie transparentă, fundamentată şi coerentă, astfel încât acestea să satisfacă nevoile reale ale sistemului. Astfel, ANOSR luptă pentru apărarea drepturilor, reprezentarea intereselor studenţilor şi va continua demersurile pentru a spori dezvoltarea învăţământului superior.

„În ciuda faptului că ne confruntăm cu o situaţie îngrijorătoare a sistemului educaţional, pornind de la faptul că nu avem, din nou, un ocupant al funcţiei de ministru, la subfinanţarea educaţiei sau implementarea defectuoasă a strategiilor europene în sistemul autohton de educaţie, ANOSR va lupta în continuare pentru a le asigura studenţilor din România accesul la condiţii optime învăţare şi dezvoltare în universităţile noastre.” – Petrişor-Laurenţiu ŢUCĂ, Preşedinte ANOSR”.

Luni şi marţi, cele 56 de universităţi de stat şi 36 de universităţi private încep cursurile pentru 392.000 de studenţi la licenţă, 106.455 studenţi la masterat şi 20.700 doctoranzi.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite