FOTO Prinţesele Disney, staruri porno şi eroine cu dizabilităţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru a demonta mitul personajelor perfecte şi inocente, artiştii de pe internet le-au dezbrăcat complet pe Mica Sirenă şi pe Frumoasa din Pădurea Adormită, i-au amputat un picior lui Pocahontas şi o mână Cenuşăresei şi au lăsat-o pe Albă ca Zăpada în scaunul cu rotile.

Artiştii au reformulat universul Disney, conştienţi că poveştile şi modelele comportamentale prezentate în producţiile omonime sunt utopice. Dacă într-un episod din „South Park“, Mickey Mouse e portretizat ca un despot corporatist, insensibil cu angajaţii şi obsedat să se îmbogăţească, de data aceasta, Albă ca Zăpada şi Cenuşăreasa şi-au arătat alte feţe.

Artistul Alexsandro Palombo şi-a imaginat prinţesele cu handicapuri, pentru a combate stigmatul social şi a încuraja egalitatea şanselor. „Ai văzut vreodată un personaj cu dizabilităţi într-o producţie Disney? Cu siguranţă nu ai văzut, pentru că dizabilităţile nu se potrivesc cu standardele Disney!“, scrie Palombo pe blogul Humor Chic. Într-un tablou cu Frumoasa Adormită, Cenuşăreasa, Pocahontas şi Albă ca Zăpada, eroinele sprijinite în cârje, aşezate în scaune cu rotile, ori cu membrele amputate, se întreabă: „Încă ne placi?“.

image

„Disney a devenit propagandistul permanent al miturilor opresive de gen“, scrie jurnalistul şi criticul de artă Jonathan Jones, în „The Guardian“. Specialistul explică repercusiunile pe care prezentarea anumitor caractere feminine le are în formarea stereotipurilor de gen. „Prinţesele sale sunt manechine inculte, cu talie de viespe, servite pentru fetiţele din întreaga lume drept un ideal. Promovarea Disney a feminităţii în clişee este unul dintre cele mai regresive aspecte ale culturii populare actuale“, subliniază criticul de artă.

image
image

În cartea „Reabilitarea Prinţesei: Un ghid pentru a creşte fetiţe puternice şi independente, care îşi pot crea propria lor poveste cu final fericit", psihologul american Jennifer L. Hardstein explică de ce poveştile cu prinţese şi feţi-frumoşi pot influenţa negativ evoluţia fetiţelor. Specialista spune că acestea sporesc superficialitatea, pentru că promovează, ce-i drept, într-un mod minunat, ideea că atractivitatea fizică e suficientă pentru a găsi dragostea perfectă şi pentru a fi iubită de toată lumea. Psihologul spune că micuţele îşi conturează valori bazate pe idei nerealiste, precum perfecţiunea, iar acestea le vor afecta stima de sine, din moment ce nu vor reuşi să se ridice la standardele aclamate în poveştile minunate. Acest fenomen poartă numele de „sindrom al prinţesei".

COPIII AU CRESCUT
Dacă Alexsandro Palombo a vulnerabilizat eroinele, însă le-a păstrat în acelaşi context socio-cultural (la palat, în costume), în seria DIRTYLAND, artistul Dillon Boy (James Dillon Wright) a adus prinţesele în stradă, prin graffiti. Pe site-ul beautifuldecay.com, sunt prezentate prinţesele decăzute, pentru copiii care au devenit oameni mari. „Audienţa mea era compusă, în mare parte, din copii, când aceste prinţese dominau lumea, drept urmare, acum, că au devenit adulţi (activi sexual), ei sunt liberi să-şi lipească prin casă desene cu gagicile Disney dezbrăcate“, spune Wright în glumă.

image
image

FOTO beautifuldecay.com/ Dillon Boy

Serios, el subliniază faptul că rolul său este de a pune sub semnul întrebării lucrurile din jur şi de a sparge tradiţiile şi convenţiile artistice. Scopul lui Dillon Boy este de a ajunge la următorul nivel. „Un lucru e sigur: trăim într-o cultură sexualizată. Du-te pe stradă şi vei vedea imediat un afiş sau o reclamă în care femeia e portretizată ca un obiect sexual. Sexul vinde. Doar am folosit cele mai pure, neprihănite personaje ale lui Walt Disney pentru a transmite mesajul“, explică artistul.    

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite