Film

articolul anterior articolul urmator

Cum să faci carieră ca regizor de filme de lung metraj (un alt mod)

0
11 Jan 2013 08:30:39
Mircea Goia
Scurt metraje care au propulsat cariera unor regizori
Scurt metraje care au propulsat cariera unor regizori

Unul din secrete e să începi cu filme de scurt metraj - un concept bun (nu neapărat original), realizare foarte bună din punct de vedere tehnic dar şi artistic şi un marketing viral bine pus la punct. Aflaţi mai departe despre cei care au reuşit aşa.

 Tehnologia a devenit din ce în ce mai ieftină în ultimii 10 ani iar asta s-a reflectat în două sub-domenii care au legătură directă cu realizarea de filme: camerele de filmat în format digital  şi computerele. 
  
 Camerele video au devenit mai accesibile în ultimii 20 de ani iar în urmă cu 17 ani a fost lansat formatul DV (Digital Video) care a devenit standardul pentru producţia video de amatori (aşa numitele "home videos"), realizarea de filme independente şi numitul "citizen journalism" (o formă de jurnalism făcut de oamenii obişnuiţi, fără pregătire de specialitate). 
  
 Aceleaşi companii care au lansat formatul DV, Panasonic, Sony, JVC şi altele, au lansat şi camerele video aferente care au început să aibă tracţiune din ce în ce mai mare mai ales odată cu introducerea casetelor MiniDV (fiind compacte a permis micsoarea dimensiunilor camerelor video). 
 Formatul video de înaltă rezoluţie High-Definition (HD) a fost introdus în 2003. 
  
 Dar ceea ce a schimbat faţă filmului independent (pe lângă "home video production" şi "citizen jourmalism") este introducerea de camere video care nu mai au nevoie de înregistrare pe bandă magnetică (casete) ci înregistrează pe suporturi electronice gen hard disk-uri, flash carduri (SD cârd şi altele asemenatoare), DVD folosind noi formate video şi algoritmi de compresie. 
 
Cele mai utilizate la momentul de faţă sunt camerele digitale care înregistrează pe flash carduri (SD, SDHC, SDXC) sau solid-state drives (SSD). Dar nu numai camerele video digitale pot fi folosite la filmat ci şi camerele foto care au opţiune de video (iar unele camere foto profesionale gen Canon 5D Mark III au o calitate a imaginii video foarte bună). 
  
 
 Cu ajutorul miniaturizării preţul camerelor au scăzut continuu în timp ce performanţele lor au crescut. În această cursă a preţului vs. performanţă au intrat bineînţeles şi computerele, care sunt un instrument esenţial în arsenalul realizatorului de film independent. Software-ul aferent (de editare, pentru efectele speciale, pentru sunet, pentru grafică) s-a dezvoltat din ce în ce mai mult în ultimii 8 ani. 
  
 Ca urmare, creeare de filme independente (de scurt şi lung metraj) a devenit din ce în ce mai accesibilă masei mai largi de oameni, de multe ori fără studii de specialitate. 
  
 Au început să răsară talente din toate colţurile lumii şi care, graţie platformelor gen Youtube şi Vimeo, au arătat lumii ce pot crea. 
  
 Bineînţeles, studiourile de film (vorbim de Hollywood, în principal) nu au rămas indiferente la această explozie de creativitate.  
 Deşi se mişcă mai greu când vine vorba de tehnologie (încă nu sunt pe deplin adaptate la revoluţia creată de apariţia Internetului) totuşi din când în când cineva mai luminat de acolo utilizează Internetul pentru a căuta noi talente şi idei. 
  
 Creatorii care visează ca într-o zi să facă filme de lung metraj, cu buget mare, cu actori binecunoscuţi şi devină ei înşişi cunoscuţi au acum şansa aceasta. Unii din ei chiar au ajuns sau sunt în proces de a ajunge acolo. 
 
Ca şi în tehnologie, şi în film contează ceea ce ştii să faci, ceea ce ai făcut şi mai puţin contează diplomele (în România probabil e diferit - dacă nu ai UNATC-ul la bază nu te bagă nimeni în seamă - ca pe aceşti tineri). 
  
 Studiourile sunt în permanentă căutare şi faptul că acum tehnologia e aşa de ieftină a lucrat şi în avantajul lor (nu doar în avantajul celor care doresc să creeze). 
 În ziua de azi aceste studiouri pot crea ele însele concepte de film pe care să le pună în trailere şi apoi să le arate lumii prin intermediul Internetului, neuitând să colecteze reacţii şi impresii pentru că în viitor eventual să introducă conceptele acelea în producţia unor filme de lung metraj. Practic, pot face o testare a pieţei cu costuri reduse. 
  
 SAU...studiourile pot căuta după talente care deja au făcut asta (au lansat concepte, trailere pe piaţă). 
  
 Locurile favorite de căutare sunt cunoscutele site-uri video Youtube.com şi Vimeo.com. 
  
 În esenţă, creearea unui film de scurt metraj (să-i spunem trailer, deşi nu sunt chiar acelaşi lucru) devine prezentarea acelui realizator şi a proiectului lui.  
 Trailerul va arăta studiorilor povestea spusă în mod comprimat (nu mai mult de 5-10 minute), va arăta ce talent are creatorul la scrierea scenariului, la cinematografie, la efecte speciale (dacă e necesar), la regizarea actorilor...la regizarea filmului în general. Fiind la început de drum şi fără buget, multe din funcţiile celor care creează un film sunt îndeplinite de o persoană: creatorul (care poate fi scenarist, regizor, actor câteodată, cameraman şi chiar cel care aduce mâncarea pe platou). 
  
 Într-adevăr, mulţi pot crea (şi creează) dar puţini sunt sau vor luaţi de studiouri sub aripă lor şi li se vor da proiecte de milioane dolari pe mână. 
 Unii din aceşti creatori nu sunt chiar novici, având experienţă poate în creearea de clipuri muzicale, sau au lucrat la efecte speciale, sau doar au scris.   
  
  
 Mai jos prezint câţiva realizatori care au reuşit să îşi lanseze carieră de regizori în filme de lung metraj (sau sunt pe cale să o facă). Cu mândrie pot spune că unul din ei este de origine română. 
 
  Vă invit la film! 
 
 

Alive in Joburg (precursorul lui "District 9")

 "District 9" a fost unul din cele mai de succes filme ale anului 2009. Nu numai din punct de vedere al criticii (nota 8.1 pe IMDB, fiind şi nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film, scenariu, efecte speciale şi editare) dar şi de boxoffice (la un buget de 30 milioane de dolari a reuşit să strângă 210 milioane). 
 "District 9" e un film stintifico-fantastic iar originea lui este în scurt metrajul "Alive în Joburg" conceput şi filmat în 2006 de regizorul canadian de origine sud-africană Neill Blomkamp. 
  
 Înainte de a regiza, Neill Bloomkamp a fost specialist în efecte speciale pe computer şi a lucrat la un studio de specialitate din Canada. 
 Scurt metrajul "Alive în Joburg" a fost într-un fel rampă de lansare a regizorului atrăgând atenţia celebrului regizor şi producător Peter Jackson (Lord of the Rings) care l-a luat sub aripa lui. 
 După ce proiectul de film la care lucrau împreună, Halo (după jocul pe computer Halo), a fost anulat de finanţatori, Peter Jackson i-a propus lui Neill să facă un film inspirat după "Alive în Joburg", adică viitorul "District 9". 
  
 "District 9" a fost proiectul care l-a pus pe orbita regizorilor de filme SF. Acum el are în producţie un alt lung metraj: Elysium (cu Mat Damon, Jodie Foster). 
  
 Personal, mi-a plăcut "District 9" foarte mult (SF-urile sunt una din categoriile mele preferate de filme). 
 

Tron-Legacy (precursorul lui "Tron: Legacy")

 Scurt-metrajul "Tron-Legacy" a fost pus la punct de regizorul de spoturi publicitare Joseph Kosinski ca un demo al unei urmări (sequel) a filmului mai vechi "Tron" din 1982. 
 Demo-ul arătat la festivalul Comi-Con Internaţional din 2008 a convins Disney să finanţeze un film de lung metraj bazat pe el (Disney a finanţat şi filmul original "Tron") lansând astfel cariera de regizor de filme de lung metraj a lui Joseph Kosinski. 
  
 "Tron: Legacy" (cel de lung metraj) a fost lansat în 2010 şi a avut succes la box-office (la un buget de 170 milioane dolari a câştigat 400 milioane dolari) şi a fost nominalizat şi pentru Oscar (editare sunet). 
  
 Joseph Kosinski are acum un nou film de lung metraj în lucru, tot un SF, numit "Oblivion" (cu Tom Cruise). 
  
 Nu am văzut "Tron: Legacy" dar plănuiesc să-l vizionez. 
 

9 (precursorul lui "9")

 Shane Acker era student în 2005 când a creat scurt-metrajul de animaţie "9". Filmul a fost prezentat la Indianapolis Internaţional Film Festival apoi a fost nominalizat la Oscar la categoria de cel mai bun scurt metraj de animaţie. 
  
 Cunoscutul regizor şi producător Tim Burton a fost atât de impresionat de scurt metraj încât a vrut să producă lung metrajul având ca regizor pe creatorului original, Shane Acker. 
 Filmul de lung metraj s-a numit tot "9" şi a apărut pe piaţă în 2009, fiind un succes de box-office moderat (la un buget de 30 milioane de dolari a făcut 48 milioane). 
  
 Shane Acker are acum în lucru un nou film de lung metraj animat numit "Deep". 
  
 Nu am văzut încă "9". 
 

The World of Tomorrow (precursorul lui "Sky Captain and the World of Tomorrow")

 Crescând cu imaginea filmelor SF din anii '30 şi '40, Kerry Conran şi-a dorit să recreeze atmosfera acelor filme în proiectele lui. 
 Aşa a luat naştere scurt metrajul "Captain Sky" la care Kerry a lucrat timp de 4 ani în timpul lui liber filmându-l în întregime pe ecran albastru (bluescreen) şi editându-l pe un computer Macintosh. 
 O prietenă a văzut trailerul de 6 minute şi l-a introdus pe Kerry producătorului Jon Avnet care a fost de acord să finanţeze viitorul film de lung metraj având la bază acest scurt metraj şi Conran regizând. 
  
 Aşa a venit pe pe marile ecrane "Sky Captain and the World of Tomorrow" în 2004 având că staruri actori de prima mână. Filmul a fost bine primit de critici dar nu a reuşit să facă un box-office bun (la un buget de 70 milioane de dolari a făcut doar 58 milioane). A avut onoarea de a fi primul film filmat în întregime pe ecran albastru (bluescreen), ceea ce mai târziu şi "Sin City", "300", "The Spirit" au făcut-o. 
  
 Kerry Conran era aproape de a regiza un alt film SF, "John Carter", dar până la urmă a fost înlocuit de altcineva. Deocamdată Kerry Conran nu are un alt proiect în lucru. 
  
 Am văzut filmul mai demult şi pot spune că mi-a plăcut, dar cam atât (deşi stilul cinematografic l-am revăzut mai târziu şi în "Sin City"). 
 

Cashback (precursorul lui "Cashback")

 Sean Ellis a scris şi regizat acest scurt metraj (comedie) în 2004 care a fost nominalizat la premiul Oscar pentru cel mai bun scurt metraj (după ce a câştigat 14 premii la diferite festivaluri de film). 
 Datorită acestui fapt, Ellis a decis să-l transforme în lung metrajul cu acelaşi titlu, utilizând practic aceeaşi echipă de actori. Gaumont (Franţa) a finanţat filmul. 
  
 "Cashback" nu s-a bucurat de critică prea bună şi nici la box-office nu a strălucit (a făcut doar 3 milioane dolari, bugetul de producţie nu se cunoaşte). 
  
 Sean Ellis a regizat apoi horror-ul de lung metraj "The Broken", produs de acelaşi Gaumont. 
  
 Nu am văzut "Cashback" dar fiind pe Netflix probabil îl voi vedea curând. 
 

Some Folks Call It a Sling Blade (precursorul lui "Sling Blade")

 Scurt-metrajul "Some Folks Call It a Sling Blade" a fost opera lui Billy Bob Thornton în ceea ce priveşte scenariul (regia fiind semnată de George Hickenlooper). A fost filmat în 1994. 
  
 În 1996 Billy Bob Thornton s-a decis să extindă scenariul şi să regizeze el însuşi lung metrajul re-denumit acum "Sling Blade" cu care a câştigat premiul Oscar ca scenariu şi ca actor. A fost un succes de critică (evident) cât şi de box-office (la un buget de 1 milion de dolari a făcut 34 milioane). 
 Filmul a lansat cariera lui Thornton care a mai regizat 2-3 filme de lung metraj de atunci. Dar a făcut mai mult actorie decât regie (e de înţeles, luând Oscarul ca şi actor) de atunci până acum, jucând în filme că "Armageddon", "Monster's Ball", "The Alamo", "The Astronaut Farmer", "Eagle Eye" şi altele. 
  
 Şi "Sling Blade" e pe Netflix aşa că voi încerca să-l văd. 
 

Peluca (precursorul lui "Napoleon Dynamite")

 Jared Hess, scenaristul şi regizorul acestui scurt metraj, era student în 2002 când l-a realizat cu un buget de 500 dolari. După ce a fost prezentat la Slamdance Festival studioul Fox Searchlight l-a contractat pe Hess pentru realizarea unui lung metraj numit "Napoleon Dynamite". A fost un succes de boxoffice (la un buget de 400.00 dolari a câştigat 46 milioane mondial). 
 După acel lung metraj regizorul a mai făcut "Nacho Libre" şi "Gentlemen Broncos". 
  
 Nu am văzut încă "Napoleon Dynamite". 
 

Mama (precursorul lui "Mama" care va aparea in Ianuarie acest an)

 Andres şi Barbara Muschietti (frate şi soră) au creat acest scurt metraj horror care a atras atenţia regizorului şi producătorului Guillermo del Toro. El a fost de acord să producă un lung metraj având ca regizor pe unul din creatorii scurt metrajului, Andres Muschietti. 
 

True Skin (in pre-productie)

 "True Skin" este opera expertului român în efecte vizuale Stephan Zlotescu, pe care am avut onoarea să-l intervievez pentru Adevărul nu cu mult imp în urmă. 
  
 Stephan Zlotescu a venit în America când avea un an de zile (în 1979), împreună cu părinţii lui (tatăl arhitect, mamă scenograf - a lucrat la Teatrul Naţional Bucureşti înainte de a veni în SUA).  
 Printre clienţii studioului lui de efecte vizuale s-au numărat Lady Gaga, Kanye West, Busta Rhymes, Chris Brown, Beyonce, Lil Wayne, Mary J Blige, Coldplay şi alţii. 
 Stilul pe care a dorit să-l abordeze în film este "cyberpunk", binecunoscut din filmul "Blade Runner" dar Stephan a adus un plus de cromatică lumii imaginate. 
  
 După un război al licitaţiilor, Warner Bros a cumpărat drepturile asupra scurt metrajului şi la introdus în producţie. Stephan Zlotescu va regiza lung metrajul iar producător va fi cel care a produs şi seria "Harry Potter". 
  
 Deocamdată nu s-a dat un termen când filmul ar putea ajunge în cinematografe, fiind în fază de pre-producţie acum. 
 

Panic Attack (creatorul va regiza alt film de lung metraj, nu acesta)

 Uruguaianul Fede Alvarez, creatorul acestui scurt metraj, a cheltuit sub 300$ pentru a-l realiza, el făcând şi efectele speciale (care probabil ar fi costat mult mai mult dacă ar fi fost făcute de altcineva). Ca şi concept, s-a inspirat din munca unor olandezi care au creat ceva asemamantor în 2004. 
 Aceşti bani au fost o investiţie bună pentru că odată ce a postat filmul pe Youtube a atras atenţia studiorilor din Hollywood care i-au făcut oferte. Până la urmă el a ales oferta făcută de compania lui Sam Raimi, celebru regizor şi producător în portofoliul căruia sunt filme precum "Evil Dead" (1,2,3), "Darkman", "Spiderman" (1,2,3), "Drag Me to Hell". 
  
 În cadrul ofertei, Fede Alvarez a regizat un remake (lung metraj) al filmului cult horror "Evil Dead" care acum e în post producţie şi va fi lansat în cinematografe curând. 
 

Ruin (în pre-producţie)

 Când Wes Ball a creat "Ruin" el avea deja experienţă ca expert în efecte speciale pe computer. "Ruin" e un scurt metraj care ilustrează o lume post-apocaliptică în care un personaj găseşte ceva ce nu ar fi trebuit iar asta declanşează o urmărire între cei cărora le aparţine obiectul şi personaj. Totul e generat pe computer. 
 20th Century Fox a cumpărat drepturile de autor a scurt metrajului cu gând să-l transforme în lung metraj şi chiar într-o franciză. 
 Dar deocamdată studioul l-a trimis pe Wes Ball să regizeze lung metrajul "The Maze Runner", care, de asemenea, este un SF. Nu e un rezultat rău pentru regizorul începător. 
 

Archetype (în pre-producţie)

 Aaron Sims, creatorul acestui scurt metraj, este un veteran în domeniul efectelor vizuale. Datorită, din nou, lui Youtube scurt metrajul a căzut sub ochii producătorului John Davis (de la 20th Century Fox) care a mai produs şi filmele "I, Robot", "Predators", "Eragon", "Chronicle" şi care acum a achiziţionat drepturile pntru producţia unui lung metraj. Aaron Sims va regiza. 
 

The Lost Emperor (în negocieri)

 John Watts şi Thomas Woods au petrecut 5 zile şi cheltuit 20.000 lire sterline pentru a face acest trailer, folosind muncitori chinezi care munceau la restaurantul local (Sheffield) că figuranţi (pe lângă câţiva actori profesionişti chinezi). 
 După ce au încărcat videoclipul pe Youtube au fost uimiţi de cât de repede numărul de vizualizări a crescut. Dar nu numai vizitorii obişnuiţi priveau trailerul, ci şi câţiva executivi de la o companie de producţie film din Hollywood care au intrat în negocieri pentru a face un film de lung metraj (pentru piaţă chineza şi nu numai) iar cei doi să-l regizeze. 
 

Rosa (în pre-producţie)

 Scurt metrajul SF a fost opera unui tânăr artist 2D spaniol, Jose Orellana, şi a fost făcut în decursul unui an cu un buget aproape zero. A fost totodată şi primul film scris şi regizat de spaniol. 
 Odată ce fost pus pe Youtube şi Vimeo a atras multe vizualizări, şi, bineînţeles, asta nu a scăpat "ochiului" studiourile de la Hollywood. 20th Century Fox a obţinut drepturile scurt metrajului şi va produce un lung metraj la care Orellana va fi regizorul. 
 
 

Bonus

R'ha (în negocieri)

 Acest film scurt e acum "hot", apărând pe Vimeo nu demult şi fiind opera germanului Kaleb Lechowski (22 ani). Este un film SF generat în întregime pe computer într-o perioadă de 7 luni. Este o îmbinare între Star Wars, Avatar and Terminator. 
 Deja a reuşit să atragă atenţia unor studiouri hollywoodiene care sunt în negociere cu creatorul la această oră. 
 Încă un talent descoperit şi probabil va fi pus în rândul celor care şi-au lansat carieră de regizori realizând scurt metraje la început. 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările