Film

articolul anterior articolul urmator

Independenţii americani vin iar la Bucureşti

1
13 Sep 2020 09:07:54
Sanda Vişan
Honey Boy
Honey Boy

Şase luni de izolare completă sau parţială şi de distanţare nu numai de semenii noştri, ci şi de faptele culturale ce presupun bucuria artistică trăită în colectiv reprezintă o povară dificil de gestionat, atât la nivelul întregii societăţi, cât şi individual.

În ciuda circumstanţelor care sunt mai dramatice decât erau în starea de urgenţă, începem să ieşim, timid, din acest asediu epidemiologic, între altele şi pentru că nu ştim cum va evolua pandemia şi când va lua sfârşit. E tot mai evident că nu putem rămâne îngheţaţi în ceea ce considerăm a fi provizoratul epidemiei, trebuie să găsim soluţii optime pentru a convieţui cu temutul virus.

Aşa că Asociaţia Cinemascop nu lasă să treacă fatidicul an 2020 şi îi aşteaptă pe amatorii de filme de calitate şi de întâlniri cu reputaţi cineaşti, între 14 şi 20 septembrie, la cea de a 4-a ediţie a Festivalului Filmului American Independent, a cărui avanpremieră a fost oferită bucureştenilor încă din decembrie 2019, chiar de Ziua Naţională a României. Pentru a respecta restricţiile impuse de pandemie, proiecţiile au loc în aer liber, în câteva locuri din capitală şi din împrejurimi. Iar cine a mers în ultima lună, în Parcul Titan, la proiecţiile incluse în programul „Cinema în aer liber”, organizat de Asociaţia Metropolis Film, coordonată de acelaşi Cristian Mungiu, ştie că evenimentele se desfăşoară cu rigoare, în maximă siguranţă sanitară.

American Independent Film Festival aduce pe ecranele româneşti, ca şi la precedentele ediţii, filme americane independente, care au câştigat în ultimii ani premii la festivaluri importante, precum Sundance, Telluride sau Toronto, sau care au fost prezentate în mari festivaluri cinematografice, precum cele de la Veneţia, Berlin, Cannes sau Deauville. Fiind realizate după alte criterii decât cele care guvernează superproducţiile marilor studiouri, aceste pelicule dau măsura diversităţii şi a bogăţiei cinematografiei americane, plutind ca nişte iole ale libertăţii de creaţie, pe lângă pacheboturile producţiei hollywoodiene.

Având curajul de a aborda teme care apar prea puţin în spaţiul public american mainstream şi de a o face dintr-o perspectivă artistică ce trădează pasiunea şi implicarea socială ale cineaştilor, aceste filme, neavând potenţialul de câştig al blockbuster-elor, intră, în general, pe alte circuite de difuzare decât multiplexurile. De aceea este valoroasă iniţiativa de a le prezenta publicului român, într-un festival alcătuit pe principiul valorii artistice şi sociale, mai ales în condiţiile în care sălile de cinema de la noi, altele decât cele din mall-uri, au o soartă vitregă.

Şaptesprezece filme sunt incluse in selecţia acestei ediţii a festivalului, care a aşteptat toamna, din cauza pandemiei, pentru a aduce în faţa cinefililor români, creaţiile unora dintre cei mai inventivi autori independenţi americani. Între ei, Gia Coppola, care dovedeşte că sângele (artistic) apă nu se face. Nepoata celebrului Francis Ford Coppola, care şi-a petrecut copilăria pe platourile de filmare ale mătuşii sale, Sofia, a început să filmeze istoria unui triunghi amoros în era digitală, în mai 2019, iar în 2020 Mainstream a fost prezentat în Competiţia Orizonturi, a Festivalului de la Veneţia, fiind probabil, cum scria un comentator, proiecţia la care s-a intrat cel mai greu.

O viziune foarte personală, inspirată din propria experienţă, despre relaţia dintre un copil actor de succes în cetatea filmului şi tatăl său abuziv aduce, ca scenarist, actorul Shia LaBeouf, în filmul Honey Boy, regizat de Alma Har’el, care a câştigat Premiul Special al Juriului la Sundance, în 2019.

Tot în seara de deschidere a American Independent Film Festival poate fi văzut filmul tânărului texan Trey Edward Shults, Waves. Prezentat în premieră la Festivalul de Film de la Telluride, în 2019, povestea unui cuplu de afro-americani care pornesc într-o călătorie afectivă, urmare a suferinţei generate de o pierdere dramatică, a primit cronici favorabile.

Tot la Telluride şi tot în 2019 a avut premiera un alt film din festival, Give Me Liberty, comedia regizată de rusul-american Kirill Mikhanovsky, care s-ar încadra foarte bine în noile criterii de selecţie pentru premiile Oscar, căci are şi imigranţi, şi minoritari, şi persoane cu handicap. Inspirată probabil din experienţa de şofer de transport medical, pe care a căpătat-o regizorul imediat după imigrarea sa în Statele Unite, pelicula este o istorisire tumultuoasă, a întâmplărilor comice prin care trece un astfel de şofer, prins între datoria faţă de familie şi îndatoririle profesionale.

În fiecare zi de festival sunt programate mai multe proiecţii în paralel, aşa că publicul va fi nevoit să aleagă, rămânând inevitabil cu nostalgia după ce a ratat. În a 3-a zi, de pildă, dacă participi la o discuţie online cu Ryan Werner, conducătorul unei firme de marketing pentru promovarea filmelor de autor, despre Cinemaul de după pandemie, ratezi proiecţia filmului The American Sector, de Courtney Stephens şi Pacho Velez, care a avut premiera la Berlinale în 2020, dacă alegi să vezi filmul lui Michael Angelo Covino, The Climb, care a câştigat în 2019 Jury Coup de Coeur, la Secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, nu mai poţi vedea My Salinger Year, semnat de Philippe Falardeau, care a deschis Berlinala 2020, primind însă aprecieri critice nu prea entuziaste.

Programul festivalului include, alături de cele mai noi creaţii, şi filme mai vechi ale autorilor care sunt invitaţi ai acestei ediţii, cum este Benh Zeitlin, al cărui Wendy, prezentat în premieră la Sundance în 2020, este însoţit de pelicula sa din 2012, Beasts of the Southern Wild, nominalizată de patru ori la Oscar şi câştigătoare a Marelui Premiu al Juriului, la Sundance. 

Deşi este o ediţie de pandemie, AIFF din acest an nu renunţă la principiul care stă la baza tuturor evenimentelor cinematografice gândite de Mungiu & echipa, anume acela educativ, oferind nu doar posibilitatea de acces a publicului român la cele mai noi producţii cinematografice de top din întreaga lume, ci şi de a-i crea circumstanţele în care să poată dialoga cu creatorii străini, chiar dacă acum aceste sesiuni de întrebări şi răspunsuri se mută în virtual.

După cele şase luni în care, stând izolaţi, ne-am bucurat doar de evenimente culturale difuzate online, cu certitudine că American Independent Film Festival, cu mixul său de participare reală şi virtuală va aduce o gură de aer proaspăt, iubitorilor de film, hrănind şi speranţa revenirii la normalitate (oricum s-ar redesena ea).

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Vanatorul/d.c.
13.09.2020, 09:38:16

”...Give Me Liberty, comedia regizată de rusul-american Kirill Mikhanovsky, care s-ar încadra foarte bine în noile criterii de selecţie pentru premiile Oscar, căci are şi imigranţi, şi minoritari, şi persoane cu handicap.” Ce era daca faceau si un ban gramadă, bagand in film si vreo doua, trei imagini cu Joe Biden, ca reclama ”mascată” pentru vreun medicament anti-ramolisment sever..? In plus, chestia asta sporea sansele la Oscar cu echivalentul a cel putin un videoclip in care apar doi negrotei BLM, delicati si nevinovati recidivisti interlopi drogati dati in urmarire pentru viol, omucidere si inca vreo duzina de asemenea fapte laudabile, care tocmai sfidau somatiile si o luat vârtos pe cococoșă de la politisti, taman cănd un reporter CNN era pe-acolo din intamplare cu camera gata pornita si reglata sa focalizeze in mod cat mai ..democrat si mai ..highest resolution..!

-10 (14 voturi)