Reconstituirea unei iubiri

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Jamie Sives si Ana Ularu, in filmul „O vară foarte instabilă”
Jamie Sives si Ana Ularu, in filmul „O vară foarte instabilă”

Cu doar patru personaje şi un minim de situaţii, regizoarea Anca Damian reuşeşte, în „O vară foarte instabilă“, un film mult mai interesant decât alte pelicule cu pretenţii.

Noul film al Ancăi Damian, „O vară foarte instabilă“, este un experiment narativ fără precedent în cinemaul românesc (nu şi în cel universal, evident). Scenariul filmului ecranizează o povestire scrisă de Philip Ó Ceallaigh, prozator irlandez stabilit în România, şi este cosemnat de acesta împreună cu Anca Damian. Consultant narativ este scriitoarea Elena Vlădăreanu.

Actul de a povesti

Pelicula face parte dintre acelea mai interesate, decât de povestea în sine, de actul de a povesti, de felul în care este spusă aceasta. Postmodern până-n măduva oaselor, filmul reuşeşte totuşi să creeze tensiune, în ciuda a doar patru personaje şi a unei aparente sărăcii a situaţiilor narative.

Punctul de plecare este inteligent. Nu mai avem de-a face cu situaţia, oarecum răsuflată, în care personajele îşi dau seama că sunt doar personaje în naraţiunea, în ficţiunea altcuiva. De data aceasta, eroii sunt şi autori de texte, inspirate din propriile vieţi, devenind astfel personaje în textele proprii. Producerea acestor texte le influenţează, bineînţeles, biografia ulterioară.

Triunghi amoros

În esenţă, avem de-a face cu ceea ce se cheamă „triunghi amoros“. Scoţianul Daniel (Jamie Sives), jurnalist stabilit în România, are de ales între actuala relaţie, cu oarecum limitata Irina (Diana Cavallioti), şi cea cu fosta sa iubire, senzuala Maria (Ana Ularu). Aceasta din urmă reirumpe brusc în viaţa sa, trimiţându-i un text aşa-zis literar, în care cele două personaje reproduc străveziu situaţii din fosta lor relaţie.

Doi dintre actanţii triunghiului – Maria şi Daniel – generează compulsiv astfel de texte, amestecând ficţiunea şi propriile vieţi. Cadrul naraţiunii este dat de personajul Scriitorului, un alt străin care trăieşte în România, Alex (Kim Bodnia). Acesta adună toate firele narative, scriind o povestire-ramă despre cei trei şi despre raportul acestora cu el însuşi.

Amalgam de tehnici

La un astfel de subiect, artificial şi construit, stilul trebuie să fie pe măsură, sobru şi auster. Autoarea Anca Damian mixează inteligent diverse tehnici cinematografice, inclusiv animaţia (cu obiecte), tratarea imaginii etc, pe sistemul patentat la precedentul său film, excelenta animaţie „Crulic“ (practic un inventar al majorităţii tehnicilor de animaţie prezente).

Conştient sau nu, pelicula aminteşte de un mai vechi film de referinţă, „Reconstruction“ (2003, tradus la noi „Reconstituirea unei iubiri“), al danezului Christoffer Boe. Având ca leitmotiv replica „Este doar ficţiune, dar totuşi doare“, filmul era o excelentă înscenare în imagini a trinomului teoretic construcţie-deconstrucţie-reconstrucţie.

o vara instabila film

Sex şi nuditate

Sunt mai multe premiere legate de „O vară foarte instabilă“. Filmul abundă în scene de sex şi nuditate, ceea ce a fost (încă) o provocare pentru actriţele Ana Ularu şi Diana Cavallioti. Pentru prima oară poate într-un film românesc, ele nu au, însă, aerul trivial cu care ne-au obişnuit atâtea filme autohtone, chiar dintre cele bune.

Filmul este vorbit integral în limba engleză, cu doar câteva cuvinte româneşti, pentru culoare locală. Este un lucru bun, pentru o mai bună penetrare a pieţei internaţionale. Per ansamblu, filmul Ancăi Damian arată foarte occidental, lucru rar pentru un film românesc. Este, totodată, o reuşită tentativă de îndepărtare de monotonia narativă a minimalismului autohton, cum a fost, la vremea sa, şi „Îngerul necesar“ al lui Gheorghe Preda.

Nu ştim prin ce miracol Anca Damian a ajuns, din documentaristă destul de convenţională, un regizor de ficţiune atât de bun. Nu e un caz similar cu al unor Antonioni, Kieslowski, Sergei Loznitsa, pentru că aceştia, atât în documentar cât şi în ficţiune, sunt interesaţi de descrierea cât mai autentic reală a realităţii. Există însă şi cineaşti, precum Jean-Pierre Jeunet şi Wes Anderson, care nu prezintă nimic altceva decât realitatea propriu-zisă într-un mod cât mai fantezist, mai stilizat, şi aici ar putea intra şi Anca Damian.

Info

O vară foarte instabilă / A Very Unsettled Summer (România-Cehia-Suedia-Marea Britanie, 2013)

Regia: Anca Damian

Cu: Ana Ularu, Jamie Sives, Diana Cavallioti, Kim Bodnia

Rulează la: Cinema City Cotroceni

4 stele

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite