Eurovison 2013: bravo, Moldova!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Foarte frumoasă piesa Moldovei, întreg momentul a păƒrut din altă lume.”                                             FOTO: Facebook Aliona Moon
„Foarte frumoasă piesa Moldovei, întreg momentul a păƒrut din altă lume.”                                             FOTO: Facebook Aliona Moon

Marţi seară Eurovision a debutat în forţă cu un show impresionant. În deschidere, Loreen a reinterpretat piesa Euphoria alături de 60 de copii de la şcoli locale din Malmo care, spre final, au tradus versurile piesei în limbaj mimico-gestual frumos, grandios, adevărat.

Tot ce s-a întâmplat şi după aceea, pe scenă, a fost impresionant, Suedezii au arătat cât sunt de tehnici şi de creativi şi au atins toate aşteptările. 

Prima semifinală a fost mai cuminte şi cred că semifinala de joi, unde suntem şi noi, va fi puţin mai grea. Ca o concluzie a întregii seri, înainte de a discuta despre fiecare moment în parte, am să spun că, de departe, cel mai frumos moment mi s-a părut cel al Moldovei şi că viziunea mea despre finală cuprindea şi Austria. Era de aşteptat să nu intre în finală Croaţia, Muntenegru, Cipru şi Serbia şi mai era un cântec pe care nu l-aş fi văzut în finală...Va las să presupuneţi voi care este acela. 

Austria: Shine by Natália Kell

Am sperat ca Natalia să transmită mai multă energie pe scenă, să-şi construiască momentul mai în forţă, cum, de altfel, spuneam în postarea de luni şi e posibil ca tocmai aceste detalii să nu fi convins publicul să voteze. Mai există, totodată, o disonanţă care mi-a atras atenţia la final de prim şi ultim refren (pe al doilea „in your eyes" ) unde vocea cânta „si becar”, iar orchestra cânta „do” (vocea e în „la bemol minor”, orhestratia e în „la bemol major”) . Îmi pare foarte rău pentru Natalia că nu a intrat în finală, pentru că care are un timbru frumos şi o voce bine lucrată.   

Estonia: Et Uus Saaks Alguse by Birgit 

Am convingerea că frumuseţea şi graţia lui Birgit au contribuit semnificativ la calificarea Estoniei în finală. E-adevărat că şi piesa e pozitivă, construită cu atenţie şi, chiar dacă e mai dificil de reţinut de la prima audiţie, îi vine mănuşă. 

Slovenia; Straight Into Love by Hannah

Cred că ceva s-a întâmplat cu Hannah, majoritatea live-urilor cu ea sunau impecabil, însă, în seara semifinalei a avut probleme cu intonaţia pe notele lungi de la primul refren unde a trecut bine peste ton dar şi la finalul piesei. E posibil să fi încercat să dea puţin mai mult decât era cazul, surprinsă de energia live-ului şi de emoţii şi asta a costat-o.  

Mi s-a părut foarte inspirată coregrafia de început, interesantă costumaţia chiar dacă nu scotea în evidenţă feminitatea ei. Piesa are un touch electro ce o duce în zona de club puţin mai „in fashion”, young oriented, şi cred că dacă îşi definea mai bine un concept, ar fi avut şanse mai mari. 

Croaţia: Mižerja by Klapa s Mora

Nu pot să nu iubesc Croaţia, acolo mi-am luat examenul de scafandru avansat, m-am scufundat de peste 20 de ori şi pentru prima oară la 45 de metri adâncime. Începutul piesei m-a dus cu gândul la un generic de prezentare a unei ţări, poate chiar la Eurovision. Mi-a plăcut mai mult varianta din videoclip, are căldură, simplitate, e înduioşătoare. Dacă închid ochii, simt că piesa este parcă desprinsă dintr-un film european de dragoste. Văd marea, răsăritul, terase din port. Era frumos dacă puneau aşa ceva în scenă. Lipsa unei „întâmplări” în condiţiile în care piesa este grea, a ţinut Croaţia departe de atenţia publicului care votează.

Denmark: Only Teardrops by Emmelie de Forest

Emmelie are doar 20 de ani şi un viitor frumos în faţă, a fost sigură pe ea şi pe mesajul pe care îl transmite. A fost bună starea ei, piesa a fost cântată bine, cu mult feeling, a prins-o look-ul flower-power reinterpretat, timbrul special a dat un sound aparte piesei.  Show-ul a fost acelaşi cu cel din finala naţională şi asta arată că au pornit cu o idee chiar de la început pe care nu au simţit nevoia să o îmbunătăţească. De ce să „repari” ceva ce nu e stricat? 

Russia: What If by Dina Garipova

Piesa asta a început să-mi placă mai mult după ce am văzut punerea în scenă care a ridicat mult momentul. Recunosc că acel cadru general cu publicul, de la modulaţie, cu toate luminiţele şi cu scena, m-a făcut să simt... fiori pentru prima dată ascultând-o chiar dacă nu sunt fană a mesajului şi nici a textului. Dina a cântat bine şi a avut o interpretare sensibilă. Cu fiecare ascultare piesa mi se pare mai reuşită. 

Ukraine: Gravity by Zlata Ognevich

Ce frumos a fost momentul de început! 

Nu se poate să nu o admiri pe Zlata care, din câte ştiu, a participat la selecţia naţională pentru Eurovision şi în anul în care Ovi şi eu reprezentam România, dar şi anul trecut. Anul acesta a fost momentul ei şi a venit cu un cântec de poveste, desprins din basme, cu interpretare bună, emoţie, siguranţă. Frumos, cuminte, cald. E delicată, are ceva deosebit, o lumina specială în chip şi în vocea capabilă de foarte multe nuanţe. Punerea în scenă a fost excelentă. Finalul a venit neaşteptat, brusc, parcă piesa se termină prea repede. 

The Netherlands: Birds by Anouk

Cred că Olanda s-a calificat în finală în primul rând datorită popularităţii lui Anouk pentru că a riscat, altfel, trimiţând o piesă aşa complicată şi complexă la Eurovision. Momentul a fost altceva decât ştiam eu despre Anouk, altă atitudine, altă voce, alt vibrato, altă emoţie. Nu-mi permit să discut despre susţinere sau despre intonaţie, mai bine vă spun că Anouk a cântat despre iubire, dependenţă, teamă, dorinţă de a se desprinde de trecut şi a merge mai departe într-un loc simplu, cu soare şi flori. Foarte trist acest cântec. Păsările ce cad de pe vârfurile caselor sunt imagini grele cu care-şi aseamănă iubirea.  Poate că e un cântec venit din experienţa ei, cu versuri de aprofundat, de înţeles. 

Montenegro: Igranka by Who See

Ce idee! Şi eu vreau să zbor în spaţiu! 

Nu-mi vine să cred că vocea de început a fost făcută de cineva live chiar aşa, cu efect de pitch şi de „disc zgâriat” , dar e clar că aşa a fost pentru că în concurs nu e voie ca pe banda cu instrumentalul să fie şi voci,  aşa că tot respectul! Am aceeaşi opinie că şi cea deja scrisă în postul de luni, de pe blog, şi am să încerc să mă abţin de la alte comentarii  pentru că nu mă pricep la rap şi la muzică de acest gen. Pot să mă refer doar la solistă, care are un timbru deosebit dar care, pe alocuri, a fost sub ton. 

Lithuania: Something by Andrius Pojavis

Andrius este un băiat simpatic, dar orchestraţia mi s-a părut mai bună decât linia piesei. Show-ul a venit cu prea puţine elemente noi, el a cântat ca şi cum ar fi la un spectacol unde mii de fani au ocazia să-l mai vadă într-un concert după alte zeci, sute de concerte la care au mai fost şi nu că şi cum ar avea doar trei minute de aur la dispoziţie să cucerească publicul. E „Chill” . Momentul lui pe scenă sugerează că „mai are timp” . 

Belarus: Solayoh by Alyona Lanskaya

Dacă Alyona ar fi venit îmbrăcată în ceva asemănător la finala Naţională din România şi-ar fi amintit mai multă lume că de fapt ea a fost la noi în tarăƒ. 

În mare, rămân la impresiile scrise în postul anterior. Punerea în scenă a ridicat puţin momentul  şi cred că imaginea pe care a abordat-o în semifinală este cea mai bună alegere comparativ cu ce a încercat, ca styling, până acum. Atingerea „glam” permite o oarecare reinterpretare şi plasare într-un context mai fresh, a sound-ului etno-pop-dance care îmi părea depăşit. Alyona arată senzaţional şi asta sigur a contat la voturi. 

***Moldova: O Mie by Aliona Moon

Superb! Foarte frumoasă piesa Moldovei, întreg momentul a păƒrut din altă lume. Aliona a corectat imperfecţiunile care mă îngrijorau, din finala Moldovei şi totul a ieşit impecabil. Mi-era teamă, privind repetiţiile, că dansatorii vor distrage atenţia de la Aliona, însă baletul a fost excelent şi echipa suedeză a ştiut cum să combine cadrele pentru a intensifica dramatismul. 

Vreau să subliniez că intervalele pe care Aliona le cântă în refren sunt grele, dar ea le face să pară floare la ureche. E clar că are o voce foarte bine lucrată, iar sonorizarea impecabilă i-a pus în evidenţă interpretarea. Bravo Moldova ! 

Ireland: Only Love Survives by Ryan Dolan

În înregistrare mi-a plăcut primul refren, în live a fost puţin... altfel. Mă bucur că show-ul mi-a amintit, vag, de momentul Luminiţei Anghel cu Sistem. 

Cyprus: An Me Thimasai by Despina Olympiou

Piesa sensibilă, puternică, foarte bine construită. Am avut sentimentul că Despina a avut mici probleme la ultimul refren, însă, prea mici pentru a le lua în seamă. Ea este deosebit de frumoasă şi cântecul împrumută  din farmecul şi delicateţea ei. Îmi pare rău că nu a mers mai departe.

Belgium: Love Kills by Roberto Bellarosa

Repet că îmi place începutul melodiei, atmosfera strofei e bună şi cred că Roberto are un timbru frumos pe care ar putea să-l pună şi mai bine în valoare. 

A avut nişte nesiguranţe în semifinală, însă, acestea au fost incomparabile cu cele pe care le-am auzit  în înregistrările de până acum. Piesa e bună, poate că nu ieşită din comun, însă, a fost un moment bun.

Serbia: Ljubav Je Svuda by Moje 3

Cele trei fete din Serbia au pus în scenă o poveste pe care mi-aş fi dorit foarte mult să o înţeleg. Au voci bune, toate trei, au şi corectat din momentele care mi se păreau nesigure, au căpătat expresivitate şi forţă. Nu sunt în măsură să comentez asta, dar, totuşi, voi spune că rochiţele au fost cam ciudate şi poate că nu le-au ajutat prea mult la voturi. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite