Un bitcoin, dau un bitcoin pentru un regat!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cum se poate adapta industria muzicală [şi în general industria creativă] la noua societate? Există o singură soluţie, un singur răspuns la toate întrebările creatorilor şi artiştilor?
Cum se poate adapta industria muzicală [şi în general industria creativă] la noua societate? Există o singură soluţie, un singur răspuns la toate întrebările creatorilor şi artiştilor?

Tehnologia blockchain va fi una dintre motoarele evoluţiei digitale din industria creativă. Va fi una dintre soluţii. Cu siguranţă nu va fi singura soluţie, dar pariez că va face parte din viitorul muzicii.

Aş fi putut alege un titlu mai spectaculos precum ”Cinci idei pentru repararea industriei muzicale”, dar veţi vedea de ce cred că industria nu e stricată, de fapt. Şi nici nu am cinci idei, am una singură. Iar industria nu trebuie reparată cum cred mulţi melancolici!

Dacă am învăţat un lucru după 6000 de articole despre muzică şi tehnologie este că trecutul e bye-bye, iar viitorul este wow. Viitorul va fi cu totul altfel decât trecutul şi noi toţi ar trebui să înţelegem asta. Viitorul e diferit şi asta e un lucru bun.

Artişti - Nu vom mai vinde CD-uri, obişnuiţi-vă cu ideea. Fani - Nu se va naşte un alt Michael Jackson şi nici nu vom avea un alt Freddie Mercury. Antreprenori - Nu va mai fi la fel de uşor de făcut bani pentru unii dintre noi.

Care sunt veştile bune şi ce legătura au toate acestea cu titlul articolului?

Ai răbdare că te dumiresc în curând...

Muzica va supravieţui [şi trăieşte bine-mersi] şi fără CD-uri. Artişti geniali apar în continuare, trebuie doar să dai un search pe YouTube şi îi vei găsi. Banii se fac greu pentru cei îngropaţi în trecut, dar se fac uşor pentru cei deschişi la minte [vezi nişte exemple aici: artişti antreprenori şi vlogger care face 7 milioane de dolari pe an].

Dar vremurile s-au schimbat, muzica s-a schimbat, noi ca oameni... ne-am schimbat. Cum se poate adapta industria muzicală [şi în general industria creativă] la noua societate? Există o singură soluţie, un singur răspuns la toate întrebările noastre?

Echipa din spatele site-ului american Eventbrite au făcut un studiu în ultimele luni şi au extras câteva concluzii despre fanii muzicii online şi modul în care noile generaţii consumă muzică.

Studiul se numeşte ”Valoarea descoperirii muzicii” [Value of Music Discovery] şi dezvăluie mai multe lucruri interesante: - fanii descoperă muzică nouă în continuare de la radio 68%, dar şi folosind serviciile de streaming precum YouTube, Spotify, Deezer, Pandora - 42% - streaming-ul audio duce la un consum mai mare a biletelor concertelor live - 51% din fani merg la concerte ale unor artişti descoperiţi pe serviciile de mai sus - social media ajută vânzarea de bilete - 57% din fani merg la concertele artiştilor descoperiţi pe reţelele sociale - concertele transformă publicul în fani adevăraţi - 74% din fani mai cumpără bilete la un artist descoperit la un festival muzical

image

Ţineţi minte aceste cifre şi hai să trecem la raportul Berklee College of Music intitulat "Rethink Music - Music in the digital age" - iată recomandările lor pentru industria muzicală [am păstrat şi varianta originală, în engleză, pentru claritate]:

1. "Fair Music" seal, similar to a fair trade certification, to encourage fair pay-out rates and protect creators - Un acord internaţional pentru standardizarea recompensării creatorilor [deţinătorilor de drepturi de autor] pentru a proteja artiştii într-o economie mondială fără graniţe 2. Decentralized rights database, controlled by a nonprofit, that lowers the number of unclaimed royalty payments - o bază de date mondială a operelor muzicale, administrată de o asociaţie non-profit, care să adune într-un singur loc miliardele de informaţii necesare pentru folosirea unei melodii în diferite moduri, medii, scopuri şi teritorii. 3. Blockchain technology, which powers Bitcoin and other cryptocurrencies, to manage and track online payments directly from fans to music creators - soluţii digitale de recompensare directă a creatorilor, de către fani/consumatori/utilizatori 4. Education initiatives for all music creators regarding their rights and the operations of the industry - programe de informare şi educaţie pentru creatori, pentru ca ei să înţeleagă noile realităţi ale lumii digitale dar şi puterea pe care o au datorită acestei noi lumi. Poţi descărca raportul complet în format PDF de pe site-ul oficial Berklee.edu

Prima propunere a celebrei universităţi americane este una foarte ambiţioasă, poate chiar utopică, pentru că trebuie să aduci la aceeaşi masă sute, dacă nu mii de entităţi care au câte un rol în acest ecosistem mondial: guverne, asociaţii de creatori, asociaţii de utilizatori, companii media şi de tehnologie ş.a.m.d. Este o propunere dedicată în special creatorilor [autori de muzică, textieri, compozitori] şi e mai puţin importantă pentru fani.

A doua propunere atinge o problemă care se discută de minim zece ani în Europa şi Statele Unite, unde organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor s-au unit la nivel internaţional şi încearcă să creeze nişte baze de date mondiale. Probabil vor mai trece 5-7 ani până când vom avea acces la aceste colecţii imense, dar codurile ISMWC şi ISRC sunt deja standarde in industria muzicală de mulţi ani. Pentru operele digitale vom avea nevoie de ceva de genul Digital Music License despre care vorbeam într-un articol de acum 6 ani. Chiar dacă iniţiativa Global Repertoire Database a fost oprită, visul a rămas şi probabil altcineva îşi va face curaj să o ducă la bun sfârşit.

A patra propunere vorbeşte despre informare şi educare... e o propunere de bun-simţ, valabilă pentru profesioniştii din orice indsutrie, nu doar din industria muzicală. Nu voi insista acum pe acest subiect.

Foto: Shutterstock.com

image

A treia propunere este cea mai interesantă şi este motivul pentru care m-am apucat să scriu acest articol.

De ce recomandă tehnologia blockchain Berklee - cea mai importantă universitate dedicată muzicii?

Pentru că tehnologia blockchain este, după părerea mea cea mai importantă invenţie tehnologică din ultimul deceniu.

Îmi cer scuze că folosesc termeni tehnici, fac o paranteză pentru cei care nu sunt la curent cu blockchain: celebra monedă virtuală Bitcoin foloseşte această tehnologie pentru a păstra şi încripta informaţiile necesare folosirii acestor ”bani digitali”. Sistemul este descentralizat şi încriptat, spre deosebire de monedele ”adevărate” care sunt emise, controlate şi reglementate de nişte sisteme centralizate - băncile naţionale ale statelor respective.

Această tehnologie se foloseşte de cele mai tari calităţi ale societăţii informatizate: Internetul ca platformă mondială de comunicare şi transfer de date, tehnologia peer-to-peer, micro-plăţi şi plăţi mobile, securitate şi anonimitate, ubicuitate şi transparenţă.

Succesul Bitcoin vine din folosirea tehnologiei blockchain în domeniul financiar iar rezultatele sunt revoluţionare! Cine ştie câte ceva despre bani virtuali şi criptografie ştie că nu folosesc cuvinte prea mari când mă refer la implicaţiile Bitcoin. Se pare că nimic nu îl poate opri din cursa lui/lor de a schimba pentru totdeauna domeniul financiar!

Care este cealaltă industrie care a fost lovită puternic de Internet şi care are nevoie de soluţii? Yeap, industria muzicală.

Acest articol nu vine cu o soluţie clară şi definitivă... Nu ştiu CARE este soluţia pentru viitorul industriei muzicale. Ştiu însă care NU este soluţia: raportarea la trecut, melancolia după vremuri care nu mai vin, după modele de business care nu mai sunt viabile.

Un lucru pot să spun: industria muzicală nu va fi salvată :-) de o singură soluţie.

Daţi-mi voie să trec prin câteva idei/mituri care sunt la modă şi să vă spun de ce nu pot fi acestea nişte soluţii reale:

1. Industria muzicală se va întoarce la vânzarea de CD-uri şi viniluri pentru că fanii adevăraţi vor produse tangibile!

Nu, marea majoritate a ascultătorilor de muzică nu vor produse tangibile, vor să consume muzică în general. Unii, puţini, vor CD-ul sau vinil-ul. Alţii vor să asculte radiouri în maşină şi să meargă la concerte. Cei mai mulţi vor să asculte muzica gratuit folosind servicii de streaming audio, pe smartphone. Oamenii au de unde alege, nu putem face o regulă şi nu vom mai putea să-i obligăm să consume într-un singur mod.

2. Streaming-ul nu este o soluţie pentru că Spotify, Apple, Google şi Deezer plătesc puţin autorilor şi artiştilor!

Nu, streaming-ul este necesar în ecosistemul muzical, pentru că ascultătorii VOR acest gen de muzică gratuită sau foarte ieftină [abonamente lunare de 4-10 euro pe lună]. Doar pentru că artiştii şi casele de discuri nu sunt mulţumite de veniturile din aceste servicii asta nu înseamnă că streaming-ul va dispărea... Dimpotrivă, sunt milioane de fani noi în fiecare an care ascultă muzică în acest mod.

3. Artiştii vor muri de foame pentru că recompensarea autorilor, creatorilor şi label-urilor este din ce în ce mai slabă!

Aşa este, compensarea creatorilor este în scădere. Global, veniturile per creator vor merge din ce în ce mai jos. Acesta este rezultatul economiei globale, a vitezei informaţiei digitale şi a creşterii competiţiei, care duce la preţuri mai mici. Get used to it! Dar artiştii nu vor muri de foame, muzica nu va muri niciodată.

4. Artiştii vor trăi din concerte, acolo unde fanii plătesc bani din ce în ce mai mulţi!

Faptul că o nişă a artiştilor face bani frumoşi din concerte şi turnee nu face ca regula asta să se aplice la toată industria. De fapt este doar excepţia care confirmă regula! Doar artiştii care interpretează operele lor sau create de alţii [adică instrumentiştii, cântăreţii şi actorii] pot pleca în turneu. Şi, dintre aceştia, doar cei din muzica main-stream, comercială, la modă, în general din muzica pop. Şi dintre aceştia doar cei americani în general, unde fanul are un nivel ridicat de trai. Vezi cât de mică este această nişă?

Autorii care compun muzică NU POT să meargă în turneu. Ei trăiesc din drepturi de autor... Care, vezi punctele 2 şi 3 de mai sus sunt în picaj liber. Ei nu au soluţia turneelor. La fel scriitorii, bloggerii, pictorii, sculptorii, regizorii şi scenariştii.

Cântăreţii de jazz, hip-hop, electro şi alte stiluri mai puţin comerciale nu pot să trăiască din concerte. Chiar dacă au reprezentaţii periodice, nişele sunt foarte mici pentru a putea susţine un business important.

Situaţia este şi mai gravă în afara SUA şi Vestul Europei: câţi artişti jazz polonezi pot trăi exclusiv din concerte jazz, în limba lor natală? Câţi artişti hip-hop sudanezi pot trăi din concerte? Câţi chitarişti rock din India pot trăi din concerte? Probabil 2-3% dintre ei, în cel mai bun caz.

Aşa că statistica de mai sus publicată de Eventbrite arată bine, dar se referă la cei mai populari dintre cântăreţii americani, nu la TOŢI artiştii, din toate ţările şi din toate genurile muzicale. Aşadar nu e o soluţie general valabilă întregii industrii.

5. Creatorii pot apela la fani care plătesc direct creatorului, prin intermediul platformelor online!

Sunt un mare fan al crowdfunding-ului şi al site-urilor care oferă plăţi directe către artişti, precum BandCamp, Patreon, ReverbNation, BeatPort. Dar concurenţa mondială este acerbă şi creşte în fiecare zi, iar costurile de promovare cresc şi ele. Putem considera concurenţa ca fiind infinită, cu milioane de melodii noi publicate online în fiecare zi! Cei mai inspiraţi şi mai ambiţioşi dintre artişti vor găsi un public online care să plătească pentru creaţiile lor, dar spiritul antreprenorial nu se găseşte în fiecare şi acest spirit devine un filtru foarte dur.

CITEŞTE ŞI ARTICOLUL ”Artişti Antreprenori: De la Linkin Park la Jay Z, de la Justin Timberlake la Dr Dre”

Conceptul de ”direct-to-fan” este unul ofertant, dar până acum nu am văzut o platformă care să fie folositoare majorităţii creatorilor, nu doar celor mai cunoscuţi dintre ei [cum este Amanda Palmer - un artist care şi-a câştigat popularitatea în vechiul sistem, ca apoi să-l capitalizeze folosind noile tehnologii, sau Pomplamoose].

Foto: Shutterstock.com

image

Acest concept de plăţi direct către creator pare a fi o soluţie în viitor. Trebuie totuşi să ieşim din gândirea veche şi să găsim modalităţi noi, actuale, 100% digitale şi mobile, pentru a folosi conceptul ”direct-to-fan” într-un mod care să schimbe fundamental industria muzicală [şi orice industrie creativă, precum fotografie şi pictură, film artistic şi documentar, jurnalism şi blogging].

Vreau să fac un pariu acum:

Tehnologia blockchain va fi una dintre motoarele evoluţiei digitale din industria creativă. Va fi una dintre soluţii. Cu siguranţă nu va fi singura soluţie, dar pariez că va face parte din viitorul muzicii.

Crezi că suntem departe de ziua în care Bitcoin-ul va fi moneda globală? Deja poţi cumpăra produse cu Bitcoin folosind platforme româneşti precum Netopia Mobilpay, deja avem primul ATM Bitcoin în Bucureşti, deja eBay pregăteşte terenul pentru acceptarea lui ca metodă de plată.

Dacă Atunci când umanitatea va folosi la scară mondială tehnologia blockchain creatorii şi artiştii vor avea o oportunitate modernă şi reală de monetizare a muncii lor. E o oportunitate modernă pentru că Bitcoin este un copil al Prezentului, nu o adaptare al Trecutului. Şi reală pentru că Bitcoin nu este al label-urilor ”avide de bani”, al guvernului ”obsedat de control” sau al unei asociaţii birocratice...

El este al nostru, al tuturor, iubit de toţi şi împărţit de toată lumea.


Exact ca şi muzica.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite