Viitorul industriei muzicale într-o lume Virtual Reality

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Virtual Reality
Virtual Reality

Virtual Reality este deja aici, iar artiştilor li se deschid noi drumuri creative! Ca de obicei la trecerea dintre ere, doar artiştii care se adaptează şi îmbrăţişează noile tehnologii vor fi relevaţi în continuare.

Virtual Reality [VR] este unul dintre conceptele la modă ale anului 2016 şi vreau să fac un exerciţiu de imaginaţie pentru a vedea oportunităţile care se deschid industriei muzicale şi divertismentului în general.

Săptămâna trecută Samsung a prezentat noile modele S7 şi S7 Edge la Mobile World Congress în Barcelona, vârfurile de linie ale producătorului sud-corean. Dar surpriza numită Samsung Gear VR a fost vedeta acelui show şi a produs imaginea zilei:

image

Cele mai multe reacţii au fost apocaliptice, oamenii arătându-se îngroziţi de simbolistica acestei poze şi de viitorul care ne aşteaptă. Eu voi alege să mă concentrez pe oportunităţi pornind de la următorul citat al fondatorului Facebook:

“Virtual Reality it's going to change the way we live and work and communicate.”

Tu îl iei în serios pe omul care ne-a schimbat viaţa cel puţin o dată în istorie?

Totuşi, de ce e susţinut producătorul Samsung de către domul Zuckerberg în acest moment? Sunt o grămadă de jucători importanţi în piaţă, începând desigur cu Apple şi Google. Interesul lui a fost clar exprimat în acel speech: milioane de oameni vor avea acces la tehnologie VR ieftină şi vor începe să producă conţinut care va fi încărcat şi consumat pe site-ul lui!

Iar Oculus VR, tehnologia cu care funţionează Samsung Gear VR este [fii atent, eşti atent?! te aşteptai la asta?] proprietatea Facebook din 2014!

Se aliniază toate, nu-i aşa?

În acest moment jucătorii cei mai importanţi din domeniul VR sunt Samsung, Google/YouTube [cu Cardboard] şi Apple [care a cumpărat în 2015 compania de augmented reality Metaio]. Există şi gadget-uri de la HTC şi LG, dar încă sunt departe de performanţele oferite de producătorii nominalizaţi mai sus.

Dar hai să intrăm în subiectul muzical al acestui articol:

Oportunităţile industriei muzicale într-o lume Virtual Reality

Imaginează-ţi viitorul în care fiecare utilizator va avea o cască Virtual Reality 360° şi va viziona videoclipuri, filme, jocuri folosind acest gadget. Va putea de asemenea să comunice şi să stea la poveşti cu prieteni şi fani.

Eşti la fel de entuziasmat ca şi mine sau ţi-e frică de acest viitor? Ţi-e teamă că tehnologia ne va aliena? Oricum stăm cu ochii în smartphone la serviciu, la şcoală, la masă şi în parc, acesta este drumul pe care am luat-o deja :-)

Dar până să vorbim despre Viitor haideţi să vă spun despre Prezent, mai exact despre ziua de 28 februarie 2016, când s-au întâmplat două premiere:

1. Decernarea Premiilor Oscar a venit cu o premieră în domeniul Virtual Reality: prima transmisie VR 360° realizată de vloggerul Casey Neistat! Celebrul vlogger a primit o cameră Samsung Gear 360 şi a făcut una dintre primele episoade de VRlogging. Vezi aici povestea relatată de unul dintre fondatorii Metta - o reţea socială dedicată conţinutului VR.

2. Trupa Years & Years [care va veni în vară la Summer Well] a transmis live primul concert VR, pentru fanii care au Samsung Gear 360:

Apropo de VR, site-ul MettaVR.com se vrea pentru Virtual Reality ce este Facebook pentru comunicarea cu prietenii şi familia, Instagram pentru fotografii şi YouTube pentru conţinutul video. Deocamdată este în closed beta, dar te poţi înscrie pe listă aici.

Iată o prezentare a acestei reţele sociale dedicate VR:

Cam multe concepte noi, nu-i aşa? :-)

Nu-i nimic, ne obişnuim cu ele în scurt timp, aşa cum bunicii deja folosesc Facebook şi WhatsApp în viaţa de zi cu zi, la doar 2-3 ani de la explozia acestor aplicaţii în cultura populară.

Cum poţi profita de Virtual Reality ca artist, compozitor sau DJ?

În câteva luni, datorită parteneriatului Samsung - Facebook, noul Gear 360 va transmite LIVE imaginile VR 360° pe pagina ta Facebook! Pentru că Mark Zuckerberg vrea să promoveze acest nou tip de conţinut digital, presimt că transmisiunile şi filmările 360° vor apărea în mod prioritar în newsfeed, aşa cum se întâmplă în acest moment cu filmuleţele încărcate direct pe Facebook!

Aşadar artiştii [şi vedetele în general] vor avea un nou mod de a crea conţinut digital original pentru fanii lor şi de a-i ţine aproape cu noutăţi, dezvăluiri şi exclusivităţi.

Gândeşte-te la transmisii live video 360° din sala de repetiţii a trupelor Metallica, Linkin Park, Maroon 5 sau VUNK!

Transmisii live ale concertelor la care nu poţi ajunge, de exemplu turneul Eminem din America de Nord, sau ultimele concerte AC/DC din Australia natală, sau Adele la Royal Albert Hall în Londra. Deja Paul McCartney a lansat o aplicaţie mobilă prin care puteai urmări un concert Live 3D, folosind Google Cardboard.

Imaginează-ţi să vezi în timp real şi complet 360° atmosfera din microbuzul de turneu al Rihannei, Taylor Swift, Justin Bieber sau Antoniei, sau Innei!

Sau momente amuzante din spatele scenei cu Jerry Seinfeld, Kevin Hart, Julia Louis-Dreyfus sau cu BroMania, sau cu Tequila!

Transmisiunile live-video sunt interesante şi atrag mulţi fani care vor să simtă că fac parte din viaţa unei vedete şi, în acelaşi timp, dintr-o comunitate. Aceste transmisiuni sunt de multe ori brute, neprelucrate... se bazează pe inspiraţia de moment.

image

Acum gândeşte-te la sutele şi miile de aplicaţii mobile care se vor dezvolta pentru conţinutul VR 360°: montaj video, efecte de culoare, efecte speciale, combinaţii video şi foto şi muzică şi text ş.a.m.d.

Hai să mergem mai departe cu imaginaţia...

Live-video VR 360°, filmări montate VR 360°, videoclipuri, remixuri şi mashup-uri de conţinut oficial şi creat de fani.

Mai departe:

Virtual Reality 360° plus Augmented Reality creat de artişti, DJ, label-uri şi chiar fani, pentru o integrare mai adâncă a experienţelor senzoriale. Vezi aici 10 exemple de videoclipuri geniale care folosesc Augmented Reality.

Şi încă mai departe:

Jocuri interactive şi universuri VR 360° create de artişti pentru a-şi promova melodii şi albume noi, sau chiar concepte artistice complexe.

Un exemplu: Lady Gaga le spune fanilor Little Monsters iar ea este Mama Monster - echipa ei poate crea un castel înspăimântător unde fanul va intra pentru a descoperi fiecare cameră unică, fiecare cu stilul unic al mobilei şi al accesorilor [create de designeri celebri], pe fundal una dintre melodiile noi de pe album pe care fanul nu doar o va asculta, ci va TRĂI în acel nou univers creat de artişti cooptaţi de Gaga. Experienţa nu va fi una solitară, pentru că alţi zeci de fani vor fi prezenţi în acea cameră,a scultând în acelaşi momentu muzica, experimentând atmosfera, testând obiectele magice din cameră şi discutând despre muzică şi viaţă între ei.

Alt exemplu, dintr-o cu totul altă direcţie: Snoop Dogg lansează un mixtape video VR 360° cu 20 de "piese" într-un mod original - te invită în hotelul lui decadent [să-i zicem Holidae In] unde lumea se distrează cu muzica acelui mixtape, fete la bară şi dansuri lascive.

Alt exemplu: Skrillex te invită în studio când compune următorul remix sau hit împreună cu Diplo.

Acestea sunt câteva exemple pentru artişti, dar cred cu tărie că şi industria muzicală în sine [case de discuri, case de producţie, companii producătoare de videoclipuri, agenţii creative etc.] va avea de câştigat datorită exploziei Virtual Reality. Economistul Adam Ozimek spune într-un articol în Forbes intitulat ”Realitatea virtuală şi industriile creative” că problema cea mai mare a industriei muzicale [pirateria prin copiere/download] pur şi simplu nu va mai conta într-un viitor VR, pentru că experienţa virtuală este prin definiţie ”streaming/accessing”, nu ”owning”, deci nu poate fi copiată/piratată.

Ca să vedeţi cum arată filmările realizate cu Samsung Gear 360, în Full HD la calitate 3840x1920 pixeli, iată trei exemple [ai nevoie de un telefon mobil pentru a vedea întreaga imagine 360°, sau poţi folosi săgeţile din stânga-sus]:


Trăim copilăria tehnologiei Virtual Reality şi e aproape imposibil să ne închipuim toate oportunităţile care se nasc în viitorul apropiat.

Ce îmi este clar: Virtual Reality este aici şi artiştilor li se deschid noi drumuri creative! Ca de obicei la trecerea dintre ere, doar artiştii care se adaptează şi îmbrăţişează noile tehnologii vor fi relevaţi în continuare.

Poţi comanda un Samsung S7 pe eMag.ro în perioada 21 februarie - 11 martie 2016 şi primeşti un Samsung Gear VR gratuit! Dacă vrei să cumperi separat, un Gear VR este doar 99 euro.

Foto: Shutterstock.com

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite