TV / Media

articolul anterior articolul urmator

ANALIZĂ De ce nu merge magia Monei Segall la Antena 1

11
18 Aug 2015 08:35:12
Autor: Victor Arvunescu
Mona Segall a încercat să implementeze divertisment de calitate la Antena 1 FOTO Antena 1
Mona Segall a încercat să implementeze divertisment de calitate la Antena 1 FOTO Antena 1

După ce a înregistrat audienţe-record cu show-urile produse la Pro TV, producătoarea Mona Segall a acceptat provocarea de a pune în scenă emisiuni pentru Antena 1, însă rezultatele nu au reflectat  talentul acesteia.

„Abia când veţi auzi că Mona Segall a plecat de la Pro, puteţi începe să gândiţi că se clatină treaba. Femeia asta demonstrează că a devenit, prin muncă, cel mai bun om de televiziune din România“, comenta actorul Mihai Bendeac la scurt timp după ce, în 2014, mai multe vedete ale postului din bulevardul Pache Protopoescu, printre care Horia Brenciu, Ştefan Bănică Jr şi Mihai Petre, au „migrat“ către Antena 1. După ele a venit şi rândul Monei Segall să părăsească Pro TV, după 19 ani în care a contribuit la ridicarea „imperiului Pro“ prin divertisment de calitate. Cu toate acestea, „treaba“ nu a început să se clatine pentru Pro TV, ci pentru Antena 1, în ciuda entuziasmului cu care producătoarea a fost primită şi a speranţelor cu care se conturau în jurul ei.

Dacă la Pro TV, Mona Segall realiza show-uri precum „Românii au talent“, „Vocea României“ sau „MasterChef“, la Antena 1 a încercat să pună în scenă acelaşi tip de divertisment prin show-uri de genul „Dansează printre stele“ şi „Hell’s Kitchen - Iadul Bucătarilor“, cu rezultate de audienţă mult sub ceea ce se prefigura. De altfel, „Dansează printre stele“, format internaţional adaptat în România de Mona Segall, a fost scos pe neaşteptate din grila postului Antena 1 din cauza audienţelor nefavorabile. Dar de ce nu a reuşit unul dintre cei mai buni oameni de televiziune din România să aibă acelaşi succes şi la Antena 1?

Trei factori ai insuccesului Monei Segall la Antena 1

Observatorul şi Gâdea, problemele Antenei

Analistul media Iulian Comănescu, managing partner la comanescu.ro, defineşte „moştenirea“ audienţei înregistrate de Observator ca un prim factor al insuccesului emisiunilor realizate de Mona Segall la Antena 1. „Sunt trei factori principali. Primul se referă la ratingul postului - media, dar mai ales lead-in-ul sau emisiunea anterioară, care influenţează în proporţie importantă ratingul programului de care vorbim. Talent show-urile sunt după ştiri, iar Observatorul Antenei e mult mai jos decât Ştirile Pro TV, deci emisiunile de pe Antenă pleacă cu o moştenire mult mai slabă decât cele ale Pro TV-ului“, spune Comănescu. „Principala problemă a Antenei 1 e nu talent show-urile în care a tot investit, cât Observatorul, care e la începutul prime-time-ului (n.r. - interval orar de maximă audienţă). Fără un news manager competent nu pot face mare lucru, or atribuţii de acest gen are Mihai Gâdea, deci până va pleca Mihai Gâdea Intactul va avea probleme, curios, şi cu lucrurile pe care le face în materie de televiziune comercială“, evidenţiază analistul.

Un al doilea factor care a dus la eşecul emisiunilor coordonate de Mona Segall este, potrivit lui Comănescu, „aşa-numitul flow de grilă, coerenţa dintre emisiuni, faptul că ar trebui să se adreseze unui public asemănător sau, cel puţin, care să se schimbe gradual în funcţie de oamenii care pot fi la o anumită oră în faţa televizorului“. „La Antena 1, Observatorul nu pare a moşteni mare lucru de la Acces Direct, emisiune tabloidă dar care creează probleme liderului tradiţional (Pro TV), la fel cum show-urile marca Mona Segal sunt o propunere mai glamour decât publicul Observatorului sau al Acces Direct“, mai zice acesta.

Antena 1, pe minus la nivel vizual

Al treilea element care a definit audienţele slabe „se referă la calitatea intrinsecă a emisiunilor“, completat de aspectul vizual al producţiilor. „Aici e de discutat de la caz la caz. La celebrul «Iad al Bucătarilor», cei trei membri ai juriului au sărit peste cal şi din punct de vedere vizual producţia a scârţâit destul de tare. «Poftiţi pe la noi» a mers mai bine, deşi nu e vorba de un format de acelaşi calibru - şi aşa mai departe. În principiu, comparativ cu epoca de aur a Pro TV, producţiile de pe Antenă suferă la capitolul vizual, fiindcă investiţiile şi resursele umane din această zonă nu sunt la nivelul Pro TV, care a strălucit în primul rând vizual“, mai spune Comănescu. Tot analistul crede că succesele sau eşecurile Monei Segal depind destul de tare şi de obiectivele pe care i le dictează Antena 1. „Nu ştiu dacă humiliation show-ul şi mizeria de la «Iadul Bucătarilor» au fost ideile ei. Mona Segall nu e directoarea televiziunii, ci un producător extern, chiar dacă în momentul de faţă afiliat Intact“, zice Comănescu.

Mai mult decât atât, etichetele atribuite postului Antena 1 au influenţat ratingul staţiei şi implicit audienţele emisiunilor faimoasei producătoare. „S-a văzut asta şi la Pro TV, unde scandalurile Mihaelei Rădulescu şi enormităţile din emisiunea lui Măruţă au început să tragă în jos întreaga construcţie, dincolo de problemele intrinseci de conţinut - Antena 1 a câştigat chiar pe target naţional o lună din acest motiv“, explică analistul.

Pentru ca Mona Segall să aibă un statut special i-ar trebui cel puţin un hit răsunător pe o altă televiziune.

Iulian Comănescu, analist media

Încrederea acordată de Antena 1

Un nume-reper în producţia de televiziune din România, Mona Segall a realizat unele dintre cele mai populare formate TV din ultimii 19 ani. De la „Ştii şi câştigi“, „Vara ispitelor“ şi „Alege ASIA“ la producţii-fanion precum „Dansez pentru tine“, „Românii au talent“ şi „Vocea României“, Mona Segall şi-a lăsat amprenta asupra felului în care românii pricep divertismentul. Dar pentru ca meritul să-i fie recunoscut ar trebui să aibă succes şi în afara Pro TV. „N-aş vrea să-i înalţ Monei o statuie prematur. Până acum, a adaptat foarte bine nişte emisiuni internaţionale complicate, pe un post în care exista un climat profesional propice, anume Pro TV. Pentru ca Mona Segall să aibă un statut special i-ar trebui cel puţin un hit răsunător pe o altă televiziune. La Antena 1, lucrurile nu au mers prea grozav până acum, dar din fericire Antena Group continuă colaborarea cu ea, ceea ce e mare lucru, fiindcă de obicei se plictisea foarte repede de diverşi oameni aduşi pe bani grei, lucru păgubos pe termen lung. Surprizele plăcute nu sunt excluse, din toamnă, mai ales cât timp Pro TV are problemele pe care le are“, arată analistul. „Altfel, să nu uităm că pe piaţa românească au existat producţii autohtone excepţionale, de la matinalul şi late night-ul lui Florin Călinescu, la numeroasele versiuni Divertis de pe diferite posturi. Există, deocamdată, alţi oameni care au schimbat faţa televiziunii în România, şi nu ca Mircea Badea“, mai spune el.

Atenţia la detalii, miza show-urilor Monei Segall

Atenţia la detalii reprezintă un aspect cheie al show-urilor produse de Mona Segall, lucru care o plasează alături de alţi mari producători precum Valeriu Lazarov şi Titus Muntean.

„E vorba de show-uri internaţionale complicate şi cu resurse mari, care trebuie executate foarte atent, raportat la aşa-numitul format book, dar şi cu adaptări făcute cu sens şi discernământ. Un producător de asemenea show-uri gândeşte foarte articulat segmentele, ştie să se aplece asupra diferitelor detalii (de la tehnică, la conţinut) şi planifică totul atent. În televiziunea din România, numai Valeriu Lazarov şi poate o serie de foste glorii ale TVR, gen regretatul Titus Muntean, produceau divertisment cu acelaşi gen de minuţie“, analizează Comănescu.

Pe de altă parte, tocmai lipsa atenţiei pentru detalii şi glorificarea scandalurilor pe micile ecrane cauzează probleme asupra percepţiei divertismentului. „La felul cum se mişcă piaţa actuală însă, problema televiziunilor româneşti nu e că nu ştiu ce vrea publicul. Ci că nu posedă meşteşug. Ca să devină magie, televiziunea are nevoie de multă muncă de detaliu. Există o idee fixă a multor producători şi manageri de programe, faptul că publicul românesc vrea gunoi, un gunoi fără seamăn. Atunci de ce rup audienţele filmele americane făcute pentru un public global şi, mai ales, lucruri ca «Vocea» sau «Românii au talent», care sunt în esenţă competiţii aspiraţionale, oricât de populare ar fi“, detaliază Comănescu.

Plecarea Monei Segall de la Pro TV a produs un impact asupra audienţelor postului, mai ales în zona de prime-time, dar analistul media arată că televiziunea îşi va reveni odată cu noua grilă.

„Din toamnă se vor întoarce lucruri gen «Master Chef», din care Media Factory a făcut o treabă bună, şi «Vocea», unde Melanie Triebel a făcut ceva mai bun şi mai glamour decât făcuse Segall. Lucrurile sunt destul de relative“, spune el.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

11 Comentarii

Nic
18.08.2015, 08:54:43

Iulian Comănescu a uitat un factori important: calitatea intrinsecă a transmisiei. Când tot ce poți să dai pe sticlă e un SD și ăla vai mama lui, în al doilea deceniu al secolului XXI, nu poți să pretinzi ca telespectatorii să vină valuri-valuri la emisiunile tale. La ProTv urmăresc Vocea României. Dincolo de prestanță și format decent, imaginea HD este oglindă. Iar sunetul Dolby, mă face să îmi dau seama dacă un candidat sau altul au niscaiva talent. Am încercat să urmăresc emisiunea concurentă de la Antena 1. Sonorizarea este sub orice critică, nu pot urmări în condițiile respective. În opinia mea, cheia succesului la Antena 1 stă în următorii 3 factori: HD, decență, consecvență.

+4 (6 voturi)
Pârşu
18.08.2015, 12:48:09

Ba ii merge foarte bine, are audiente mai mari ca la PRO

-4 (8 voturi)
C N
18.08.2015, 12:20:03

pentru ca cine se uita la pro tv nu are cum naiba sa se uite la antene.Zau,asa.

+4 (6 voturi)
Bogdan Jor
18.08.2015, 13:06:39

Nu stiu ce emisiuni de calitate a produs Mona Segall, dar singurele emisiuni cat de cat acceptabile ale postului Pro Tv sunt Romania, te iubesc si Apropo Tv. Din nefericire "succesul" ProTv-ului s-a bazat pe "gadilarea" consumatorului de subcultura… ProTv-ul este primul care a adus manelistii si pitipoancele iubitoare de fotbalisti in prime time si, desi fac eforturi de memorie, nu-mi pot aminti vreo emisiune cultural-educativa marca Pro. Antena 1 nu face decat sa incerce reteta si ingredientele ProtTv-ului, dar nu este decat o ciorba veche reincalzita si servita acelorasi clienti mediocri…

+8 (8 voturi)
Claudiu Arseniu
18.08.2015, 13:55:46

Pentru simplul fapt ca nu exista nici o magie, e vorba de brandul postului. Si Teo a plecat de la ProTV ca sa ajunga zero barat taiat in patru...

+7 (7 voturi)

Vezi toate comentariile (11)

Modifică Setările