Ce amenzi au primit televiziunile pentru modul în care au prezentat moartea mamei Oanei Zăvoranu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să aplice amenzi în valoare de 65.000 de lei pentru modul în care televiziunile Kanal D, Antena Stars, Antena 1, România TV şi B1 TV au prezentat înmormântarea mamei Oanei Zăvoranu, potrivit Mediafax.

Kanal D a primit cea mai mare amendă, 20.000 de lei, în timp ce Antena Stars, care a deţinut drepturile de difuzare ale înmormântării, a fost sancţionată cu 15.000 de lei. Antena 1, România TV şi B1 TV au primit câte 10.000 de lei, la propunerea membrului CNA Dorina Rusu. Decizia de sancţionare a acestor televiziuni a fost luată cu unanimitatea membrilor CNA prezenţi la şedinţa de marţi, respectiv Florin Gabrea, Viorel Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu şi Radu Călin Cristea.

Marioara Zăvoranu a murit pe 17 aprilie, iar informaţii despre înmormântare ei, care a avut loc pe 19 aprilie, au fost prezentate de principalele posturi de televiziune din România. În urma acestor difuzări, CNA a primit 26 de reclamaţii, inclusiv de la Oana Zăvoranu, care a reclamat România TV, în urma unor afirmaţii la adresa sa făcute de Corneliu Vadim Tudor, dar şi unele de la Kanal D, care a reclamat Antena Stars pentru că ar fi preluat informaţii fără citarea sursei, scrie Mediafax.

Moartea Marioarei Zăvoranu, „un spectacol grotesc“ pe micul ecran

Dorina Rusu a fost de părere că în weekendul în care a murit Marioara Zăvoranu la mai multe televiziuni a fost „un spectacol grotesc“. „Ar fi în total câteva zeci de ore de dezbateri legate de moartea şi înmormântarea Marioarei Zăvoranu şi cel puţin o sută de ştiri. Care este interesul public pe care televiziunile au dorit să-l satisfacă? De câte ori am deschis televizorul în acel weekend am văzut numai Marioara Zăvoranu şi Oana Zăvoranu. Ne-au infectat atât în weekendul acela, dar şi apoi. (...) S-a spus că aceste emisiuni care ne-au invadat reprezintă dorinţa publicului şi că televiziunile au satisfăcut dorinţa publicului. (...) Dar dacă publicul nu ar fi ştiut nimic despre Marioara Zăvoranu, evident că nu ar fi manifestat niciun interes pentru ea. Care este interesul public pentru care noi am fost infectaţi cu toate chestiunile astea atâta timp?“, a întrebat retoric Dorina Rusu, citată de Mediafax. 

Aceasta a mai precizat că există „diferite grade de vinovăţie“. „De departe cele mai grave lucruri s-au petrecut la Kanal D, la «Wowbiz», după părerea mea, mai ales în emisiunea în care a fost invitat Corneliu Vadim Tudor, care a avut un limbaj violent. Tot la Kanal D este o problemă şi cu scenele repetate în care Marioara Zăvoranu a fost arătată vomitând, au fost arătate traumele şi traumatismele unei persoane. Chiar aşa la nesfârşit să vedem scenele alea în care femeia îşi dădea duhul?“, s-a întrebat din nou Dorina Rusu. Ea a făcut referire şi la o ediţia „Wowbiz“ în care Oana Zăvoranu şi-a dat jos lenjeria intimă.

„Toată lumea a sărit ca vulturul pe un iepure şchiop“

„A fost o concurenţă uriaşă între televiziuni în aceste zile. Nu cred că CNA-ul poate să-şi aroge rolul de purificator al televiziunilor de asemenea imagini infecte. Din păcate, aşa arată societatea românească şi, din păcate, aşa arată media românească. Cu excepţia celor de la Digi24 şi TVR 1, toată lumea a sărit ca vulturul pe un iepure şchiop pe acest subiect. Ne place, nu ne place, dar pentru ei e un business“, a precizat şi Radu Călin Cristea, citat de paginademedia.ro.

Consiliul a constatat că TVR şi Digi 24 nu au abordat deloc subiectul înmormântării Marioarei Zăvoranu. Pe de altă parte, CNA a considerat că Pro TV, Prima TV şi Realitatea TV au abordat acest subiect, însă nu au încălcat legislaţia audiovizualului.

Motivările reprezentanţilor televiziunilor: „Ar fi bine să vă uitaţi şi la audienţe“

Pe de altă parte, reprezentanţii posturilor de televiziune au încercat să motiveze alegerile editoriale, , mulţi susţinând că publicul a arătat un interes sporit pentru cazul Marioara Zăvoranu-Oana Zăvoranu, audienţele din acel weekend fiind cu mult mai mari decât cele normale şi decât celelalte subiecte considerate de interes public. 

Roxana Niculescu, director de programe România TV, citat de Paginademedia.ro: „Ar fi bine să vă uitaţi şi pe audienţele care au fost făcute în acea perioadă şi din acel moment avem explicaţia care este gustul publicului şi ce aşteaptă publicul de la noi. Normal că văzând că ai făcut rating şi că ai încasat mai mulţi bani din publicitate, mergi şi faci şi a doua zi. Din 2008 încoace în televiziunea auziţi numai despre oameni disponibilizaţi, tăieri de salarii şi lucruri de acest gen. Nu s-a inventat finanţatorul-minune care să vină să asigure lună de lună salariile unor oameni. Ok, se va mai lua o amendă, dar să ştiţi că asta nu înseamnă o însănătoşire pe care v-o doriţi şi ne-o dorim audiovizualului. Vor însemna televiziuni închise, radiouri închise, mai mulţi şomeri, taxe neplătite şi lucruri de acest gen. Finanţatorul-minune sau profitul maxim nu există. Aceasta este explicaţia luptei pentru rating.“

Rareş Aniţa, director de programe B1 TV: „Aş vrea să vă spun ce subiecte a mai avut B1 în weekendul în care a fost difuzat subiectul Zăvoranu. Pentru noi, recunosc, nu e genul de subiect pe care să-l abordeze B1 în mod frecvent, a fost un experiment editorial. Noi în acel weekend, pe lângă subiectul Zăvorau am avut şi următoarele subiecte: dezbatere pe cardul de sănătate cu ministrul Bănicioiu, pe subiectul preţuri cu şeful Consiliului Concurenţei, pe subiectul spiritul civic al românilor, pe subiectul femeile, victime ale violenţei domestice. Toate aceste subiecte au fost dezbătute în acelaşi weekend. Audienţa a fost de patru ori mai mare pe subiectul Zăvoranu decât pe aceste subiecte care în mod teoretic pot fi considerate de interes public.” 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite