Cum şi de ce se destramă imperiul Pro TV

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Majoratul pare să fie o vârstă critică pentru postul Pro TV, „lovit“ din ce în ce mai des de plecările unor vedete şi ale unor oameni-cheie. Zvonurile care circulau în piaţa media încă din toamna anului trecut prind tot mai mult contur pe zi ce trece, confirmând că imperiul Pro se zdruncină serios după demisia lui Adrian Sârbu din CME, compania-mamă a postului. De acest context media şi de actuala situaţie financiară profită posturile concurente.

Pentru moment, postul Pro TV conduce în topurile de audienţă cu producţiile sale fanion - „Românii au talent“ şi Ştirile -, dar şi cu alte emisiuni (cel puţin la nivelul publicului-ţintă al postului, pe targetul comercial). Dar, cel mai probabil, schimbările din ultima perioadă nu vor rămâne fără urmări pe viitor pentru postul care a aniversat anul trecut 18 ani de existenţă.

Rând pe rând, membrii Serviciului Român de Comedie, Florin Călinescu, Horia Brenciu, Ruxandra Ion, regizorul Iura Luncaşu, Octavian Strunilă, dar şi oameni mai puţini vizibili, dar aflaţi în poziţii-cheie, au părăsit televiziunea, unii dintre ei reorientându-se spre principalul concurent, Antena 1.

Cele mai spectaculoase mutări ale sezonului vin într-o perioadă în care Pro TV trece printr-o reorganizare, cu un nou management orientat pe tăierea costurilor şi pe eficientizare. 

„Migraţiile din televiziune sunt normale într-o piaţă TV, acum vorbim însă de un context cu totul deosebit: Pro TV nu mai este condus de Adrian Sârbu, iar schimbările care se petrec în grup nu puteau trece fără să fie speculate de principalii competitori“, explică Petrişor Obae, editor Pagina de Media.

Fără îndoială, cele mai spectaculoase transferuri au fost Serviciul Român de Comedie şi Horia Brenciu. Acesta din urmă a trecut doar de câteva zile în „barca“ Antena 1. Fostul membru al juriului de la talent-show-ul „Vocea României“ va face parte din juriul altei emisiuni muzicale, „Te cunosc de undeva“, unde o va înlocui pe Delia.

„Decizia mea s-a bazat pe foarte multe detalii. Am revenit astăzi la Antena 1. Mă bucur foarte mult să vă spun că prima mea colaborare deja este în pregătire, spectacolele pe care le voi avea la sfârşitul lunii deja se bucură de atenţia unei echipe de televiziune, chiar de aici de la Antena 1. Dacă telespectatorii m-au văzut în ultimii ani în rol de membru al juriului, mulţumesc echipei cu care am colaborat timp de trei ani. Cineva spunea: «Decât să te văd o dată într-un sezon, mai bine te văd de mai multe ori pe an». Aşa se va întâmpla, fiţi pregătiţi“, a declarat Brenciu. Imediat după plecarea acestuia, Pro TV a anunţat că show-ul „Vocea României“ va continua din această toamnă, dar într-o variantă pentru copii – „Voice Kids“.

La începutul anului, o altă veste-bombă pe piaţa media a fost plecarea întregii echipe a Serviciului Român de Comedie (condus de Toni Grecu), de la Pro TV la Antena 1.

image

Serviciul Român de Comedie (foto) şi Horia Brenciu, cele mai spectaculoase mutări ale sezonului, vin într-o perioadă în care Pro TV trece printr-o reorganizare, cu un nou management orientat pe tăierea costurilor şi pe eficientizare. În această situaţie, Antena 1, principalul competitor, a văzut oportunitatea de a-şi mai «pansa» orgoliile rănite în bătălia pentru audienţe şi de a recupera teren prin aceste transferuri“, explică Petrişor Obae.

Migraţiile din televiziune sunt normale într-o piaţă TV, acum vorbim însă de un context cu totul deosebit: Pro TV nu mai este condus de Adrian Sârbu, iar schimbările care se petrec în grup nu puteau trece fără să fie speculate de principalii competitori.

Totuşi, aceste achiziţii nu garantează creşterea audienţei, crede specialistul. „Miza marilor transferuri este supremaţia pe piaţa TV, unde fiecare punct de rating se traduce în bani, dar simpla trecere a unor nume dintr-o parte în alta nu garantează automat primul loc în audienţe. Fără o dublare cu o strategie de programe coerentă şi fără o producţie pe măsură, un transfer «bombă», indiferent de post, rămâne doar un bun vitaminizant pentru orgoliul staţiei, nu şi pentru bugetul postului“, explică acesta.

Şi colega de emisiune a lui Horia Brenciu, Loredana Groza, a acceptat un proiect temporar la Kanal D, unde a apărut ca invitat special într-un episod din noul serial „Fetele lu’ domn’ profesor“ (foto). Unul dintre cei implicaţi permanent în acest serial este Octavin Strunilă (atât în calitate de actor, cât şi de scenarist). Strunilă este una dintre fostele vedete ale telenovelelor româneşti de la postul Acasă, pe vremea când aceste producţii făceau audienţe uriaşe. În „Fetele lu’ domn’ profesor“ joacă şi Doiniţa Oancea, o altă actriţă consacrată în telenovelele de la Acasă.

image

Însă, poate, cele mai însemnate plecări de la Acasă sunt oamenii „din umbră“, cei care au contribuit chiar la apariţia canalului. Ruxandra Ion, supranumită „mama telenovelelor româneşti“, şi fiul acesteia, Cosmin Ion (şeful departamentului Media Pro Entertainment) au părăsit şi ei de curând grupul Pro.

Ruxandra Ion (foto) a fost unul dintre cei mai importanţi oameni ai trustului, aflându-se în Pro TV încă de la începutul televiziunii, unde a lansat prima emisiune pentru copii, „Abracadabra“. Producătoarea a creat, în 2004, prima telenovelă românească, „Numai iubirea“. Ea a coordonat alte produse de succes ale trustului, printre care telenovelele „Inimă de ţigan“, „Regina“, „Aniela“, dar şi serialul-fenomen „Pariu cu viaţa“. În prezent, Ruxandra Ion şi-a deschis o şcoală de actorie şi producţie de ficţiune, TV & Film Academy by Ruxandra Ion.

Aflat în spatele camerelor, dar contribuind din plin la succesul de audienţă al unor producţii precum „Numai iubirea“, „Inimă de ţigan“, „Regina“ şi „Pariu cu viaţa“, regizorul Iura Luncaşu a plecat şi el de Acasă şi a trecut în tabăra Antena 1, unde regizează show-urile de comedie  „iComedy“ şi „Vacanţa Mare – Bătălia generaţiilor“.

Dacă telespectatorii m-au văzut în ultimii ani în rol de membru al juriului, mulţumesc echipei cu care am colaborat timp de trei ani. Cineva spunea: «Decât să te văd o dată într-un sezon, mai bine te văd de mai multe ori pe an». Aşa se va întâmpla, fiţi pregătiţi.

De pe urma acestor plecări ar putea profita, evident, posturile concurente. „Parte din plecările din grupul Pro TV întrezăresc câteva tendinţe în viitorul staţiilor. Viitorul producţiilor de ficţiune ale grupului sunt incerte, în condiţiile în care nume precum Ruxandra Ion şi Cosmin Ion (fostul sef al Media Pro Entertainment) au plecat din grup“, explică Obae.

image

Mai multe schimbări au avut loc în compania Central European Media Enterprises, după ce Adrian Sârbu şi-a depus demisia din funcţia de preşedinte CME, în luna august 2013. În prezent, Adrian Sârbu a rămas proprietar al grupului de presă Mediafax Group, care deţine agenţia de presă Mediafax şi mai multe publicaţii precum „Business Magazin“, „Ce se întâmplă doctore?“, „Ziarul Financiar“ şi „Playboy“. Mediafax Group deţine şi câteva zeci de site-uri, printre care gandul.info, zf.ro, prosport.ro, descopera.ro.

În toamna trecută, lituanianul Aleksander Cesnavicius a fost numit Director General al Pro TV S.A. Acesta şi-a început mandatul de la 1 decembrie 2013. Recent, directorului executiv Elena Petre şi şefa departamentului de marketing şi comunicare, Maria Apostol au părăsit, de asemenea, instituţia. Mai mult, jurnalistul Cătălin Tolontan a scris că grupul american CME, compania-mamă a Pro TV, conspectează piaţa din România pentru vânzarea companiilor şi a mărcilor de aici: Pro TV, studiourile din Buftea şi radiourile Pro FM şi Info Pro.

La începutul anilor 2000, mai multe vedete ale trustului Pro au migrat către Antena 1, ce-i drept într-un context media diferit. Astfel, Andrei Gheorghe a plecat în 2002, fiind urmat, un an mai târziu, de Lucian Mândruţă, Andreea Berecleanu şi Andrei Zaharescu. De asemenea, trupa Divertis o oscilat, de-a lungul anilor, între cele două posturi.

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite