Beijing-ul despre AUKUS, India şi cazul Meng Wanzhou. China la zi (22 - 30 septembrie 2021)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
a

În numărul de astăzi, vă prezentăm declaraţiile oficiale ale purtătorilor de cuvânt ai Ministerului chinez al Afacerilor Externe şi cele mai importante articole din presa chineză din perioada 22-30 septembrie 2021.

Dorim să precizăm că, în China, Ministerul de Externe îşi exprimă poziţia faţă de anumite probleme prin conferinţe de presă, organizate aproape zilnic, în cadrul cărora, purtătorii de cuvânt răspund la întrebările diferitelor mass-media.

Iată principalele subiecte dezbătute în această perioadă (SUMAR):

Declaraţii oficiale pe următoarele subiecte:

  • Cum vede China parteneriatul dintre SUA, Regatul Unit şi Australia (AUKUS) în ceea ce priveşte dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară (calup de ştiri): Cooperarea dintre SUA, Regatul Unit şi Australia privind submarinele nucleare va submina grav pacea şi stabilitatea regională, va intensifica cursa înarmărilor şi va afecta eforturile internaţionale de neproliferare nucleară (22 sept 2021) China îşi exprimă profunda îngrijorare în privinţa cooperării dintre SUA, Marea Britanie şi Australia în dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară.( (22 sept 2021) Comunitatea internaţională, inclusiv China, are motive întemeiate să pună la îndoială sinceritatea Australiei în ceea ce priveşte îndeplinirea angajamentelor sale de neproliferare nucleară (23 sept 2021) Cooperarea SUA-Regatul Unit-Australia (AUKUS) este prost concepută (24 sept 2021) Întrebările ridicate de viceministrul rus de externe Ryabkov reflectă de fapt preocupările comune ale comunităţii internaţionale (31 sept 2021).
  • Cooperarea dintre SUA, Regatul Unit şi Australia privind submarinele nucleare va submina grav pacea şi stabilitatea regională, va intensifica cursa înarmărilor şi va afecta eforturile internaţionale de neproliferare nucleară (22 sept 2021)
  • China îşi exprimă profunda îngrijorare în privinţa cooperării dintre SUA, Marea Britanie şi Australia în dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară.( (22 sept 2021)
  • Comunitatea internaţională, inclusiv China, are motive întemeiate să pună la îndoială sinceritatea Australiei în ceea ce priveşte îndeplinirea angajamentelor sale de neproliferare nucleară (23 sept 2021)
  • Cooperarea SUA-Regatul Unit-Australia (AUKUS) este prost concepută (24 sept 2021)
  • Întrebările ridicate de viceministrul rus de externe Ryabkov reflectă de fapt preocupările comune ale comunităţii internaţionale (31 sept 2021).
  • Fiind o platformă principală pentru cooperarea economică internaţională, G20 ar trebui să se bazeze pe propria poziţionare şi să joace un rol constructiv în procesul de căutare a păcii, de promovare a dezvoltării şi de construire a unui consens în Afganistan (23 sept 2021)
  • China a considerat întotdeauna că reluarea implementării complete şi eficiente a Planului comun de acţiune cuprinzător îndeplineşte interesele comune ale tuturor părţilor (24 sept 2021)
  • Împreună cu comunitatea internaţională, China va continua să depună eforturi pentru a elimina rasismul şi de a construi o lume în care toată lumea este egală (24 sept 2021)
  • China şi Pakistan sunt parteneri strategici, indiferent de situaţie (24 sept 2021)
  • Sperăm că India va respecta cu stricteţe tratatele şi acordurile respective semnate de cele două ţări şi va întreprinde acţiuni concrete pentru a proteja pacea şi stabilitatea în zonele de frontieră China-India! (24 sept 2021)
  • Un număr mare de  companii străine consideră China destinaţia principală pentru investiţii (24 sept 2021)
  • Cu privire la cazul Meng Wanzhou (calup de ştiri):
  • Cazul Meng Wanzhou este o capcană şi o persecuţie împotriva cetăţenilor chinezi, un act prin care se doreşte a suprima companiile chinezeşti de înaltă tehnologie, cum este Huawei (27 sept 2021)
  • Partidul şi guvernul chinez au acordat întotdeauna o mare importanţă protejării drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor şi întreprinderilor chineze (27 sept 2021)
  • Dacă chiar este necesar să folosim cuvântul „victorie”, atunci aceasta este o victorie a poporului chinez şi a dreptăţii (27 sept 2021)
  • Canada ar trebui să tragă unele învăţăminte şi să acţioneze conform propriilor interese (27 sept 2021)
  • În viziunea noastră, Canada va deschide bine ochii, va recunoaşte situaţia şi sperăm noi, va adopta o politică raţională şi pragmatică faţă de China (28 sept 2021).

Declaraţii oficiale pe următoarele subiecte:

1. Parteneriatul dintre SUA, Regatul Unit şi Australia (AUKUS) în ceea ce priveşte dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară (calup de ştiri)

  •  Cooperarea dintre SUA, Regatul Unit şi Australia privind submarinele nucleare va submina grav pacea şi stabilitatea regională, va intensifica cursa înarmărilor şi va afecta eforturile internaţionale de neproliferare nucleară

MAS TV: Franţa şi-a rechemat ambasadorii din SUA şi Australia, după ce Statele Unite şi Regatul Unit au anunţat cooperarea cu Australia în ceea ce priveşte dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară. Unii comentatori sunt de părere că alianţa militară triunghiulară (AUKUS) dintre SUA, Marea Britanie şi Australia arată că SUA cooperează cu Europa numai atunci când este convenabil. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: Cooperarea dintre SUA, Regatul Unit şi Australia privind submarinele nucleare va submina grav pacea şi stabilitatea regională, va intensifica cursa înarmărilor şi va afecta eforturile internaţionale de neproliferare nucleară. Acesta contravine dorinţelor ţărilor din regiune. Cele trei ţări ar trebui să renunţe la mentalitatea sumă zero a Războiului Rece şi la o perspectivă geopolitică îngustă şi să urmeze tendinţa vremurilor de pace şi de dezvoltare şi să nu mai formeze blocuri sau clici.

Sursă: http://www.chinanews.com/gn/2021/09-22/9571240.shtml, 22 sept 2021.

d

Zhao Lijian, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe al Chinei/ Foto: Conferinţa de presă a Ministerului chinez al Afacerilor Externe, 22 septembrie 2021.

  • China îşi exprimă profunda îngrijorare în privinţa cooperării dintre SUA, Marea Britanie şi Australia în dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară

China Daily: Pe 15 septembrie, SUA, Regatul Unit şi Australia au anunţat crearea unui parteneriat militar potrivit căruia Regatul Unit şi SUA vor ajuta Australia să dezvolte şi să lanseze submarine cu propulsie nucleară. Multe ţări din regiune şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la acest pact şi au subliniat importanţa onorării angajamentelor de neproliferare nucleară de către Australia, considerând că această mişcare a Australiei va intensifica cursa înarmărilor nucleare în regiunea indo-pacifică. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: China îşi exprimă profunda îngrijorare în privinţa cooperării dintre SUA, Marea Britanie şi Australia în dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară. Această acţiune intensifică în mod deliberat tensiunile regionale, stimulează cursa înarmărilor, ameninţă pacea şi stabilitatea regională şi subminează eforturile internaţionale de neproliferare nucleară. Recent, multe ţări din regiune şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la posibilele consecinţe negative ale cooperării dintre SUA, Marea Britanie şi Australia.

Comunitatea internaţională consideră că această cooperare prezintă un risc serios de proliferare nucleară şi încalcă „Tratatul de Neproliferare Nucleară”. Este posibil ca SUA şi Marea Britanie să exporte în Australia uraniu îmbogăţit cu o puritate de 90% sau chiar mai mult, care este un material nuclear de calitate pentru arme. Fiind un stat care nu posedă arme nucleare, achiziţia de uraniu îmbogăţit de către Australia prezintă riscuri serioase de proliferare nucleară. Cu toate acestea, actualul mecanism de protecţie al Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică (AIEA) nu poate verifica dacă Australia va folosi uraniul în reactoarele de putere ale submarinelor nucleare pentru arme nucleare. China consideră că preocupările comunităţii internaţionale cu privire la această problemă sunt pe deplin justificate şi rezonabile.

Cooperarea dintre SUA, Regatul Unit şi Australia în ceea ce priveşte dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară (care prezintă un risc serios de proliferare nucleară), dovedeşte încă o dată că SUA şi Regatul Unit urmăresc „standarde duble” şi că fac din cooperarea nucleară un instrument de joc geopolitic. În acelaşi timp, oferă comunităţii internaţionale toate motivele pentru a pune la îndoială sinceritatea Australiei, în calitate de stat care nu posedă arme nucleare, care ia parte la „Tratatul de Neproliferare Nucleară”.

China îndeamnă cele trei ţări să ţină seama de vocea comunităţii internaţionale, să renunţe la mentalitatea depăşită a războiului rece şi la perspectiva geopolitică restrânsă, să revoce această decizie greşită, să îndeplinească cu fidelitate obligaţiile internaţionale de neproliferare nucleară şi să aducă mai multe contribuţii în ceea ce priveşte pacea regională.

Sursă: https://new.qq.com/rain/a/20210922A08XIO00, 22 sept 2021.

  • Comunitatea internaţională, inclusiv China, are motive întemeiate să pună la îndoială sinceritatea Australiei în ceea ce priveşte îndeplinirea angajamentelor sale de neproliferare nucleară

Kyodo News: Aş dori să vă adresez o întrebare cu privire la achiziţia de submarine nucleare a Australiei. Ieri, Ministerul de Externe al Chinei şi-a exprimat opoziţia faţă de dezvoltarea submarinelor nucleare din Australia, însă, din câte ştiu, Armata Populară de Eliberare a Chinei deţine destul de multe submarine nucleare. În acest caz, înseamnă că Ministerul Externe al Chinei nu va construi niciun submarin nou cu energie nucleară în viitor?

Zhao Lijian: Referitor la întrebarea adresată de dumneavoastră, am răspuns ieri la trei întrebări pentru a face o detaliere clară asupra poziţiei Chinei. În calitate de stat care nu posedă arme nucleare în temeiul „Tratatului privind neproliferarea armelor nucleare” (TNP) şi care ia parte la Tratatul privind zona liberă nucleară din Pacificul de Sud, cunoscut sub numele de Tratatul de la Rarotonga, Australia introduce acum tehnologia submarină nucleară de valoare strategică şi militară.

Comunitatea internaţională, inclusiv China, are motive întemeiate să pună la îndoială sinceritatea Australiei în ceea ce priveşte îndeplinirea angajamentelor sale de neproliferare nucleară. Dacă China, un stat care deţine arme nucleare şi ia parte la „Tratatul de Neproliferare Nucleară”, va construi noi submarine nucleare, este o problemă complet diferită.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-09/23/content_77770611.htm, 23 sept 2021.

  • Cooperarea SUA-Regatul Unit-Australia (AUKUS) este prost concepută

CNR: Unii oameni de ştiinţă au afirmat recent că este probabil ca furnizarea de tehnologie submarină nucleară de către SUA şi Marea Britanie Australiei să implice uraniu îmbogăţit cu o puritate de peste 93% , care ar putea avea riscuri de proliferare nucleară. Reprezentantul permanent al Iranului la Viena a criticat unele ţări pentru că făceau remărci negative cu privire la activităţile nucleare ale Iranului, însă nu a menţionat nimic despre faptul că SUA şi Marea Britanie se pregătesc să exporte uraniu în Australia, ceea ce este standard dublu tipic. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: China consideră că îngrijorările anumitor ţări şi ale unor  oameni de ştiinţă cu privire la riscurile de proliferare nucleară pe care le prezintă AUKUS sunt total justificate şi legitime. Cooperarea SUA-Regatul Unit-Australia (AUKUS) este prost concepută.

În primul rând, AUKUS prezintă riscuri serioase de proliferare nucleară şi încalcă „Tratatul de Neproliferare Nucleară”. Submarinele nucleare americane folosesc uraniu îmbogăţit cu o puritate de peste 90%, care este un material nuclear de calitate pentru arme.

Exportul de submarine nucleare din SUA şi Marea Britanie în Australia, un stat cu arme non-nucleare, reprezintă un transfer de material nuclear extrem de sensibil şi de tehnologii şi echipamente conexe. În plus, mecanismul de protecţie al AIEA nu poate monitoriza în mod eficient dacă Australia ar folosi uraniu pentru armele nucleare. Australia ştie acest lucru, dar renunţă la achiziţionarea de submarine alimentate convenţional şi se îndreaptă către Statele Unite şi Marea Britanie pentru a cumpăra submarine nucleare. Aşadar, care este intenţia Australiei? Ar trebui să existe un mare semn de întrebare cu privire la sinceritatea sa de a-şi îndeplini obligaţiile de neproliferare în calitate de stat non-armă nucleară parte la TNP.

În al doilea rând, cooperarea SUA-Regatul Unit-Australia demonstrează încă o dată faptul că SUA şi Marea Britanie adoptă standarde duble în ceea ce priveşte exportul nuclear, ceea ce va submina grav eforturile internaţionale de neproliferare nucleară. SUA resping de mult exportul de uraniu către statele care nu deţin armă nucleare pentru a împiedica Peninsula Coreeană şi Iranul să achiziţioneze uraniu şi să promoveze o îmbogăţire redusă a reactoarelor de uraniu. Însă, pentru a-şi atinge obiectivele geopolitice, SUA au făcut excepţii pentru unele ţări. AUKUS este cel mai recent caz. Acţiunea celor trei ţări va trimite un mesaj greşit lumii, va încuraja alte state care nu deţin arme nucleare să facă acelaşi lucru, aducând  un impact negativ de anvergură asupra rezolvării problemelor fierbinţi de neproliferare din regiune. Mai mult, introducerea submarinelor nucleare în Australia va submina Tratatul privind zona liberă nucleară din Pacificul de Sud şi eforturile ţărilor ASEAN de a construi o zonă fără arme nucleare în Asia de Sud-Est.

În al treilea rând, SUA, Regatul Unit şi Australia sunt lideri care, în opinia lor, de mulţi ani de zile au făcut eforturi la nivel internaţional de neproliferare nucleară, dar în realitate este contrar opus, s-a dovedit că se proliferează. 

China îndeamnă încă o dată cele trei ţări să ţină seama de vocea comunităţii internaţionale, să renunţe la mentalitatea învechită de sumă zero şi la perspectiva geopolitică restrânsă, să revoce decizia greşită, să îndeplinească cu fidelitate obligaţiile internaţionale de neproliferare şi să aducă mai multe contribuţii în ceea ce priveşte pacea regională.

Sursă: https://world.huanqiu.com/article/44tru7r3jjw, 24 sept 2021.

  • Întrebările ridicate de viceministrul rus de externe Ryabkov reflectă de fapt preocupările comune ale comunităţii internaţionale.

Macau Monthly: Potrivit ştirilor, pe 29 septembrie, Sun Kim, ambasadorul SUA în Indonezia şi reprezentantul special al SUA pentru Coreea de Nord ar fi declarat în cadrul unui forum online că AUKUS este o iniţiativă „orientată spre viitor şi pozitivă” şi că nu va ameninţa stabilitatea regiunii Indo-Pacificului. El a spus că nu este îngrijorat de faptul că AUKUS ar provoca o cursă a înarmărilor sau proliferarea nucleară. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Hua Chunying: Am luat act de ştirile pe care le-aţi menţionat. De fapt, în ultimele zile, diferite părţi ale comunităţii internaţionale şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la cooperarea dintre SUA, Marea Britanie şi Australia privind dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleară. Mă întreb de unde vine încrederea în remarcile ambasadorului SUA în Indonezia şi pe ce se bazează această încredere. De fapt, Sergey Ryabkov, viceministrul rus de Externe, a declarat zilele trecute că Rusia a ridicat o serie de întrebări SUA, referitoare la înfiinţarea AUKUS, inclusiv dacă cooperarea cu submarinele nucleare se corelează cu cerinţele internaţionale de neproliferare.

China consideră că AUKUS prezintă un risc serios de proliferare nucleară, ceea ce reprezintă o încălcare evidentă a „Tratatului privind neproliferarea armelor nucleare” . Nu numai că va avea un impact profund asupra sistemului internaţional de neproliferare nucleară, dar reprezintă, de asemenea, o ameninţare reală pentru pacea şi stabilitatea regională. Întrebările ridicate de viceministrul rus de externe Ryabkov reflectă de fapt preocupările comune ale comunităţii internaţionale.

Cele trei ţări ar trebui să trateze cu seriozitate preocupările tuturor părţilor şi să răspundă la fiecare dintre ele:

În primul rând, în ce fel pot confirma SUA faptul că furnizarea de uraniu îmbogăţit de înaltă calitate îndeplineşte normele şi cerinţele internaţionale de neproliferare?

În al doilea rând, cum se asigură Australia că uraniul îmbogăţit de înaltă calitate nu se abate de la garanţiile eficiente ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică?

În al treilea rând, dacă Australia, un stat care nu are arme nucleare, poate deţine uraniu îmbogăţit, atunci din ce motiv SUA, Marea Britanie şi Australia se opun Coreei de Nord, Iranului şi altor ţări să facă acelaşi lucru?

În al patrulea rând, dacă SUA pot transfera în mod flagrant materiale nucleare şi tehnologii nucleare extrem de sensibile în Australia, fără a ţine cont de normele internaţionale şi de riscurile de proliferare nucleară, atunci ar trebui să oprească imediat sancţiunile unilaterale asupra altor persoane, inclusiv Coreei de Nord, Iranului şi altor ţări pe motivul dezvoltării tehnologiilor nucleare ?

În al cincilea rând, dacă toate ţările ignoră regulile şi desfăşoară activităţi de proliferare nucleară, aşa cum au făcut SUA, Marea Britanie şi Australia, atunci care mai este autoritatea şi semnificaţia existenţei „Tratatului de Neproliferare Nucleară” şi a sistemului internaţional de neproliferare?

Ieri, consilierul de stat, Wang Yi a subliniat în convorbirile telefonice cu miniştrii de externe din Malaezia şi Brunei că AUKUS poate aduce cinci pericole în regiune.

În primul rând, ar putea crea riscuri şi şocuri de proliferare nucleară pentru sistemul internaţional de neproliferare.

În al doilea rând, ar putea induce o nouă rundă a cursei înarmărilor, întrucât alte ţări ar putea urma exemplul şi chiar să treacă pragul nuclear.

În al treilea rând, ar putea submina prosperitatea şi stabilitatea regională şi ar putea crea tensiuni regionale.

În al patrulea rând, ar putea submina eforturile ţărilor ASEAN de a construi o zonă fără arme nucleare în Asia de Sud-Est.

În al cincilea rând, ar putea duce la renaşterea mentalităţii Războiului Rece, provocarea confruntării blocurilor şi a jocurilor geopolitice cu sumă zero în regiune.

De asemenea, vreau să subliniez faptul că AUKUS, la fel ca Quad, este supus şi serveşte strategiei indo-pacifice cu dominanţă SUA. Acesta caută să înceapă lucrurile din nou în regiune şi este o mişcare împotriva tendinţelor vremurilor. Ţările regionale şi comunitatea internaţională ar trebui să fie prudente şi să se opună acestui lucru. China va menţine dialogul cu secretariatul şi alte state membre ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică pentru a apăra hotărât autoritatea şi eficacitatea sistemului internaţional de neproliferare.

a

Hua Chunying, purtătorul de cuvânt al MAE al Chinei/ Foto: Conferinţa de presă regulată a MAE al Chinei

Sursă: http://world.people.com.cn/n1/2021/0930/c1002-32244328.html, 30 sept 2021.

2. Fiind o platformă principală pentru cooperarea economică internaţională, G20 ar trebui să se bazeze pe propria poziţionare şi să joace un rol constructiv în procesul de căutare a păcii, de promovare a dezvoltării şi de construire a unui consens în Afganistan

CCTV: Astăzi a avut loc o reuniune organizată prin conferinţă video a miniştrilor de externe ai Grupului celor 20 (G20) cu privire la situaţia din Afganistan. Ne puteţi oferi mai multe informaţii despre participarea Chinei la această reuniune?

Zhao Lijian: Pe 23 septembrie, consilierul de stat şi ministrul de externe, Wang Yi a participat la conferinţa video a miniştrilor de externe ai G20 cu privire la situaţia din Afganistan. Acesta a declarat că G20, ca o platformă principală pentru cooperarea economică internaţională, ar trebui să se bazeze pe propria poziţionare şi să joace un rol constructiv în procesul de căutare a păcii, de promovare a dezvoltării şi de a construi un consens în Afganistan. Partea chineză a făcut următoarele şase propuneri:

În primul rând, este urgentă asistenţa umanitară. China a decis să furnizeze materiale în valoare de 200 milioane RMB în Afganistan, inclusiv donarea primului lot de 3 milioane de doze de vaccinuri COVID-19. Partea chineză speră că ţările responsabile pentru situaţia actuală din Afganistan vor reflecta profund asupra acţiunilor lor şi că vor întreprinde acţiuni prompte şi concrete pentru a uşura dificultăţile poporului afgan.

În al doilea rând, trebuie să înceteze impunerea de sancţiuni economice. Diferitele sancţiuni sau restricţii unilaterale asupra Afganistanului ar trebui ridicate. Rezervele externe ale Afganistanului sunt proprietate naţională şi nu pot fi folosite ca mijloc pentru a exercita  presiuni politice asupra Afganistanului. China solicită membrilor G20 să adopte în mod activ măsuri practice pentru a ajuta la reducerea presiunii de lichiditate în Afganistan.

În al treilea rând, interacţiunile şi implicarea trebuie să fie inclusive. Comunitatea internaţională ar trebui să sprijine poporul afgan în alegerea în mod independent a unei căi de dezvoltare adecvate condiţiilor naţionale şi, în cele din urmă, să construiască o structură politică largă şi incluzivă, respectând drepturile de bază ale minorităţilor etnice, femeilor şi copiilor şi urmând o politică externă paşnică de bună vecinătate şi prietenie cu alte ţări, în special cu ţările vecine.

În al patrulea rând, ar trebui aprofundată cooperarea împotriva terorismului. Comunitatea internaţională ar trebui să aibă în vedere viziunea unei comunităţi cu un viitor comun pentru omenire, să construiască un front unit împotriva terorismului, să se opună standardelor duble şi combaterii terorismului selectiv. Să împiedice Afganistanul să devină din nou un teren de reproducere şi adăpost pentru terorism.

În al cincilea rând, problema refugiaţilor are şi cauze majore, obiective. SUA şi ţările NATO ar trebui să-şi asume responsabilitatea pentru soluţionarea problemei refugiaţilor şi a migranţilor din Afganistan. Comunitatea internaţională ar trebui, de asemenea, să ajute Afganistanul să accelereze reconstrucţia economică şi să reducă fundamental numărul de refugiaţi şi migranţi.

În al şaselea rând, diverse mecanisme ar trebui să se coordoneze pentru o mai mare eficienţă. China susţine rolul ONU ca principal canal pentru menţinerea păcii şi stabilităţii şi pentru promovarea asistenţei umanitare în Afganistan şi îndeamnă Misiunea de Asistenţă a ONU în Afganistan şi alte agenţii ONU să îşi îndeplinească cu seriozitate îndatoririle. Toate mecanismele multilaterale implicate în Afganistan sunt binevenite pentru a se folosi de punctele lor forte pentru a veni în sprijinul Afganistanului.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-09/23/content_77770611.htm , 23 sept 2021.

e

Zhao Lijian, purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez al Afacerilor Externe/ Foto: Conferinţa de presă regulată a MAE al Chinei, 23 septembrie 2021.

3. China a considerat întotdeauna că reluarea implementării complete şi eficiente a Planului comun de acţiune cuprinzător îndeplineşte interesele comune ale tuturor părţilor

Hubei Media Group: Potrivit ştirilor, pe 21 septembrie, preşedintele Iranului, Ebrahim Raisi, în declaraţia sa la dezbaterea generală a Adunării Generale a ONU, a criticat  retragerea intenţionată a SUA din „Planul comun de acţiune cuprinzător” şi sancţiunile lor asupra Iranului pe fondul COVID-19. Acesta a mai declarat că toate părţile ar trebui să pună în aplicare cu fidelitate rezoluţiile Planului comun de acţiune cuprinzător şi ale Consiliului de Securitate al ONU. Ce are de comentat China pe această temă?

Zhao Lijian: Partea chineză a luat act de declaraţia preşedintelui Raisi „Armele nucleare nu au loc în doctrina noastră de apărare” şi de faptul că a cerut tuturor părţilor să rămână fidele Planului comun de acţiune cuprinzător şi că dialogurile care vizează eliminarea tuturor sancţiunilor asupra Iranului sunt benefice. China apreciază asta şi consideră că reflectă atitudinea constructivă a Iranului de a susţine Planul comun de acţiune cuprinzător şi de a sprijini negocierile pentru reluarea conformităţii.

China a considerat întotdeauna că reluarea implementării complete şi eficiente a Planului comun de acţiune cuprinzător îndeplineşte interesele comune ale tuturor părţilor. În calitate de iniţiator al tensiunii reînnoite în situaţia nucleară iraniană, SUA ar trebui să îşi remedieze politica greşită de presiune maximă asupra Iranului, să ridice toate sancţiunile ilegale asupra Iranului şi măsurile restrictive împotriva terţilor şi să lucreze pentru a relua negocierile şi obţinerea de rezultate la o dată timpurie. China va colabora cu toate părţile şi va continua să facă eforturi neîncetate pentru a readuce Planul comun de acţiune cuprinzător pe drumul cel bun.

Sursă: http://www.gov.cn/xinwen/2021-09/24/content_5639132.htm, 24 sept 2021.

4. Împreună cu comunitatea internaţională, China va continua să depună eforturi pentru a elimina rasismul şi de a construi o lume în care toată lumea este egală

The Paper: Potrivit ştirilor, reuniunea la nivel înalt a Adunării Generale a ONU pentru a comemora cea de-a 20-a aniversare a adoptării „Declaraţiei şi Programului de acţiune de la Durban” a avut loc pe 22 septembrie. Am observat că SUA şi alte câteva ţări occidentale au lipsit de la această reuniune. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian:Declaraţia şi Programul de acţiune de la Durban” este steagul pentru mişcarea globală anti-rasistă şi, de asemenea, un angajament comun al tuturor ţărilor. SUA şi câteva ţări occidentale au boicotat în mod flagrant şi au lipsit de la reuniune, ceea ce îi face pe oameni să se îndoiască de voinţa lor de a se opune rasismului şi de a participa la cooperarea internaţională anti-rasism.

Tocmai aceste ţări au comis genocid împotriva indigenilor şi au adoptat politica externă a colonialismului, a agresiunii şi a jafului. În secolul XXI, aceste ţări au încă probleme grave, cum ar fi, discriminarea rasială, infracţiunile motivate de ură, justiţia injustă, şi disparitatea dintre cei bogaţi şi cei săraci. Tragediile „Nu pot respira!”(George Floyd) sunt sfâşietoare. Aceste ţări ar trebui să înfrunte propria lor istorie ruşinoasă, să întreprindă acţiuni reale pentru a elimina rasismul şi pentru a îmbunătăţi condiţii de viaţă ale minorităţilor. Nu trebuie să rămână evazivi, nici măcar să se teamă de a face un gest.

Eliminarea tuturor formelor de rasism şi permiterea tuturor să se bucure de demnitate şi de drepturi egale este spiritul Cartei ONU şi întruchiparea echităţii şi justiţiei internaţionale. Comunitatea internaţională ar trebui să susţină o atitudine de „toleranţă zero” faţă de rasism, să rupă ciclul vicios al inegalităţii sociale şi al rasismului şi să nu lase în urmă niciun individ şi nicio ţară. China sprijină „Declaraţia şi Programul de acţiune de la Durban” şi îşi va continua punerea în aplicare. Împreună cu comunitatea internaţională, vom continua să depunem eforturi pentru a elimina rasismul şi de a construi o lume în care toată lumea este egală.

Sursă: http://www.gov.cn/xinwen/2021-09/24/content_5639132.htm, 24 sept 2021.

5. China şi Pakistan sunt parteneri strategici, indiferent de situaţie

Associated Press of Pakistan: Pe 23 septembrie, a avut loc prin conferinţă video cea de-a 10-a reuniune a Comitetului mixt de cooperare a coridorului economic China-Pakistan, la care au participat înalţi oficiali din Pakistan şi China. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: Pe 23 septembrie, a avut loc prin video conferinţă cea de-a 10-a reuniune a Comitetului mixt de cooperare pentru coridorul economic China Pakistan. Liderii Comisiei Naţionale pentru Dezvoltare şi Reformă din China şi Ministerul Pakistanului pentru Planificare, Dezvoltare şi Iniţiative Speciale au co-prezidat şedinţa, la care au participat aproximativ 200 de reprezentanţi ai guvernelor, instituţiilor financiare şi întreprinderilor din cele două ţări. La şedinţă, a fost anunţată înfiinţarea unui grup de lucru comun pentru industria tehnologiei informaţiei, au fost semnate o serie de documente de cooperare şi au anunţat semnarea acordurilor de cooperare între întreprinderi. Felicitări pentru întâlnirea reuşită şi rezultatele acesteia!

China şi Pakistan sunt parteneri strategici, indiferent de situaţie. Coridorul economic China Pakistan este un proiect de referinţă şi un proiect-pilot în cadrul iniţiativei „Centura şi Drumul”. De la propunerea iniţiativei în 2013, Coridorul economic China Pakistan a obţinut rezultate fructuoase şi remarcabile. China este gata să colaboreze cu Pakistanul pentru a pune în aplicare cu seriozitate înţelegerea comună la care au ajuns liderii celor două ţări şi realizările comitetului mixt al coridorului.

Vom rămâne la modelul de cooperare „1 + 4” axat pe Coridorul economic China Pakistan şi concentrându-ne pe portul Gwadar, energia, dezvoltarea infrastructurii şi cooperarea industrială, vom creşte rata de utilizare a infrastructurii existente. Vom evidenţia cooperarea în sănătate, economie ecologică şi digitalizare, vom intensifica cooperarea în industrii, ştiinţă şi tehnologie, agricultură şi mijloacele de trai ale oamenilor, astfel încât să construim Coridorul economic China Pakistan într-un program demonstrativ de dezvoltare de înaltă calitate în cadrul iniţiativei „Centura şi Drumul”, contribuind astfel la construirea unei comunităţi China-Pakistan şi mai apropiate, cu un viitor comun în noua eră.

Sursă: http://www.gov.cn/xinwen/2021-09/24/content_5639132.htm, 24 sept 2021.

  • Sperăm că India va respecta cu stricteţe tratatele şi acordurile respective semnate de cele două ţări şi va întreprinde acţiuni concrete pentru a proteja pacea şi stabilitatea în zonele de frontieră China-India

Bloomberg: Recent, India şi-a reorganizat armata în patru entităţi mari, cea din est  fiind orientată spre China. Ce are de comentat Ministerul Afacerilor Externe pe această temă? Mai mult, India are în vedere formularea unui nou acord de gestionare a frontierelor, deoarece acordul iniţial, care includea păstrarea armelor mici îndreptate spre sol atunci când patrulele se întâlnesc pe frontiera disputată pentru a preveni un accident, nu funcţionează, cel puţin în viziunea Indiei. Partea chineză consideră că are nevoie de noi protocoale de gestionare a frontierelor?

Zhao Lijian: De-a lungul anilor, seria de tratate şi de acorduri semnate de China şi de India privind menţinerea păcii şi a liniştii de-a lungul Liniei de Control Actual au jucat un rol important în menţinerea stabilităţii situaţiei frontierei chino-indiene. Incidentul de pe Valea Galwan de anul trecut a avut loc deoarece India a încălcat acordul semnat de cele două ţări, trecând ilegal Linia de Control Actual, invadând teritoriul chinez. Sperăm că India va respecta cu stricteţe tratatele şi acordurile respective semnate de cele două ţări şi va întreprinde acţiuni concrete pentru a proteja pacea şi stabilitatea în zonele de frontieră China-India!

Sursă: http://www.gov.cn/xinwen/2021-09/24/content_5639132.htm, 24 sept 2021. 

  • Un număr mare de  companii străine consideră China destinaţia principală pentru investiţii

Global Times: Potrivit unor rapoarte recente, unele companii străine din China şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la mediul de afaceri din China şi la rentabilitatea afacerilor lor. Ce are de comentat Ministerul de Externe pe această temă?

Zhao Lijian: Nu am văzut niciun raport de tipul acesta, însă, ieri, Camera de Comerţ Americană din Shanghai a publicat Raportul anual de afaceri din China pentru anul 2021. Iată câteva puncte esenţiale din raport: 77,1% dintre companiile intervievate au raportat profituri în 2020, iar performanţa acestora a depăşit aşteptările pieţei; 82,8% dintre companiile interviewate vor obţine o creştere a veniturilor în 2021. Majoritatea companiilor americane din China au încredere în piaţa chineză. 77,9% dintre acestea s-au descris ca fiind optimiste, fie uşor optimiste în ceea ce priveşte perspectivele lor de afaceri pe cinci ani; 59,5% dintre companii au declarat că îşi vor creşte investiţiile în China în 2021 comparativ cu 2020; 63,7% dintre companii intenţionează să angajeze mai mulţi oameni în China. Un număr mare de  companii străine consideră China destinaţia principală pentru investiţii.

Faptele vorbesc mai tare decât cuvintele. Cred că, într-o oarecare măsură, acest raport reflectă viziunea pozitivă a companiilor străine, în special a companiilor americane asupra mediului de afaceri din China. Indiferent de modul în care unele mass-media fac rapoarte unilaterale asupra mediului de afaceri al Chinei şi denigrează în mod deliberat economia chineză, companiile străine din China şi-au făcut propriile alegeri prin acţiuni.

Ceea ce vreau să subliniez este că ritmul deschiderii Chinei către lumea exterioară va continua să crească. Vom continua să lucrăm cu alte părţi pentru a împărtăşi oportunităţile de dezvoltare prin deschidere şi cooperare de tip câştig-câştig (win-win) şi să oferim o garanţie mai bună pentru investitorii străini de a investi şi de a face afaceri în China.

De asemenea, este o manipulare pur politică faptul că unii oameni din SUA folosesc „companiile americane care operează în China pentru a prelua locuri de muncă din SUA” ca o scuză pentru a susţine  „decuplarea” dintre China şi Statele Unite. Potrivit Raportului de afaceri din China pentru 2021, aproape 80 de companii interviewate au declarat că activităţile lor în China le-au sporit oportunităţile de afaceri şi de muncă ale companiei în Statele Unite. Acest lucru demonstrează încă o dată că „decuplarea” este nepopulară şi duce doar la un punct mort. Persoanele din Statele Unite ar trebui să asculte mai mult vocile raţionale şi pragmatice ale companiilor americane şi să facă alegerea corectă.

Sursă: http://www.gov.cn/xinwen/2021-09/24/content_5639132.htm, 24 sept 2021.

  • Cu privire la cazul Meng Wanzhou (calup de ştiri)
  • Cazul Meng Wanzhou este o capcană şi o persecuţie împotriva cetăţenilor chinezi, un act prin care se doreşte a suprima companiile chinezeşti de înaltă tehnologie, cum este Huawei

CCTV:  Prin eforturile neîncetate ale guvernului chinez, doamna Meng Wanzhou s-a întors în China în noaptea de 25 septembrie. Poporul chinez este foarte entuziasmat de acest lucru, considerând că este o victorie pentru China, ceea ce a determinat o atenţie deosebită din partea presei internaţionale. Ce aveţi de comentat pe această temă?

Hua Chunying:  Cazul Meng Wanzhou este o capcană şi o persecuţie împotriva cetăţenilor chinezi, un act prin care se doreşte a suprima companiile chinezeşti de înaltă tehnologie, cum este Huawei. Prin eforturile neîncetate ale guvernului chinez, doamna Meng Wanzhou s-a întors cu bine în China. Suntem foarte fericiţi pentru această reuşită!

După ce Meng Wanzhou a fost reţinută fără temei la începutul lunii decembrie 2018, Partidul, guvernul chinez, cât şi preşedintele Xi Jinping în persoană, au acordat o mare importanţă acestui caz. Ministerul de Externe, împreună cu ambasadele Chinei din SUA şi Canada şi Consulatul Chinei din Vancouver au lucrat în diferite ocazii pentru a oferi protecţie consulară şi asistenţă doamnei Meng Wanzhou şi au depus reprezentanţe solemne în SUA şi Canada, cerând eliminarea acuzaţiilor greşite emise împotriva lui Meng şi asigurarea  întoarcerii în siguranţă în China, cât mai devreme posibil. Alte departamente au depus, de asemenea, o muncă meticuloasă. Poporul chinez a dat dovadă de multă solidaritate, completând o petiţie online prin care cerea Canadei eliberarea imediată şi necondiţionată a lui Meng, petiţie care într-un timp foarte scurt a 15 milioane de semnături. Vestea reîntoarcerii lui Meng în China pe 25 septembrie seara a înregistrat 400 de milioane de aprecieri pe platforma online a China Media Group, ceea ce reprezintă mai mult decât populaţia combinată din SUA şi Canada. În ultimele două zile, unii studenţi au venit la Ministerul de Externe cu flori, exprimând recunoştinţă guvernului chinez pentru reîntoarcerea doamnei Meng şi spunând că sunt mândri de patria lor. Este de-a dreptul emoţionant! Aşa cum a spus doamna Meng, „Fără o patrie puternică, nu aş fi liberă astăzi!”. Revenirea în siguranţă a doamnei  Meng în China este rezultatul eforturilor neîncetate ale partidului şi guvernului chinez, este rezultatul sprijinului puternic al oamenilor din toată ţara. Justiţia poate întârzia, dar nu poate fi niciodată absentă! Asta dovedeşte din nou că o Chină puternică sub conducerea PCC-ului va fi întotdeauna sprijinul fiecărui cetăţean chinez. Partidul şi guvernul chinez au o voinţa fermă şi o capacitate puternică de a proteja drepturile şi interesele legitime ale cetăţenilor şi companiilor chineze, precum şi interesele şi demnitatea partidului şi a naţiunii noastre. Nicio forţă nu poate împiedica progresul Chinei!

Sursă: http://world.people.com.cn/n1/2021/0927/c1002-32239071.html, 27 sept 2021.

  • Partidul şi guvernul chinez au acordat întotdeauna o mare importanţă protejării drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor şi întreprinderilor chineze

Bloomberg: Tocmai aţi enumerat eforturile depuse de guvernul chinez pentru a asigura eliberarea lui Meng Wanzhou. Aţi enumerat o serie de acţiuni pe care guvernul chinez le-a făcut pentru această eliberare. Implicarea guvernului în asigurarea eliberării sale din detenţia canadiană, însoţirea lui Meng de către ambasadorul chinez şi marea afişare a mass-mediei de stat la aterizarea din weekend au subminat argumentul că Huawei este independent de guvernul Chinei?

Hua Chunying: Partidul şi guvernul chinez au acordat întotdeauna o mare importanţă protejării drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor şi întreprinderilor chineze. Ambasadorul Chinei în Canada, Cong Peiwu a însoţit-o pe doamna Meng Wanzhou înapoi în China.

Aţi menţionat că eforturile Chinei par să pună sub semnul întrebării independenţa companiei Huawei. În calitate de presă americană, ar trebui să ştiţi că liderii SUA au exprimat în mai multe rânduri Chinei că speră companiilor americane să li se ofere mai multă comoditate şi un mediu mai bun în operarea şi cooperarea cu China. Asta înseamnă că nicio firmă americană nu este independentă? Care este relaţia dintre companiile americane şi guvernul SUA? Cred că guvernul oricărei ţări are responsabilitatea şi obligaţia de a proteja drepturile şi interesele legitime ale propriilor companii şi cetăţeni.

Sursă: http://world.people.com.cn/n1/2021/0927/c1002-32239071.html, 27 sept 2021.

  • Dacă chiar este necesar să folosim cuvântul „victorie”, atunci aceasta este o victorie a poporului chinez şi a dreptăţii

The Paper: Unele mass-media au comentat că revenirea în siguranţă a lui Meng Wanzhou în China a marcat o victorie majoră în lupta diplomatică a Chinei cu privire la cazul Meng Wanzhou. Sunteţi de acord cu acest lucru?

Hua Chunying: Datorită eforturilor neîncetate ale guvernului chinez şi sprijinului puternic al poporului chinez, doamna Meng Wanzhou s-a întors în China în siguranţă, după mai bine de 1.000 de zile de detenţie fără temei. Dacă chiar este necesar să folosim cuvântul „victorie”, atunci aceasta este o victorie a poporului chinez şi a dreptăţii.

Sursă: http://world.people.com.cn/n1/2021/0927/c1002-32239071.html, 27 sept 2021.

  • Canada ar trebui să tragă unele învăţăminte şi să acţioneze conform propriilor interese

CNN: China a subliniat în repetate rânduri că natura cazului lui Michael Kovrig şi Michael Spavor este complet diferită de cazul Meng Wanzhou. În aceeaşi zi când Meng Wanzhou şi-a recăpătat libertatea, lui Michael Kovrig şi Michael Spavor li s-a permis să se întoarcă în Canada. China crede că acest moment este o pură coincidenţă? Ce părere aveţi despre faptul că unii străini cred că momentul eliberării celor doi cetăţeni canadieni dovedeşte că China desfăşoară „diplomaţie ostatică” şi „diplomaţie coercitivă”? Unii oameni de ştiinţă din China spun că arestarea celor doi canadieni, în urma arestării lui Meng Wanzhou, este o practică obişnuită în jocurile de putere majoră şi că este răspunsul Chinei la acţiunile SUA şi ale aliaţilor săi, într-un mod pe care îl pot înţelege. Ce aveţi de comentat în această privinţă?

Hua Chunying: Din câte observ, chiar dumneavoastră aţi spus că natura cazului celor doi canadieni este complet diferită de cazul Meng Wanzhou. Este absolut corect! Cazul Meng Wanzhou este complet diferit în esenţă de cazul celor doi canadieni.

Cazul Meng Wanzhou este o persecuţie politică împotriva unui cetăţean chinez, un act menit să suprime companiile chinezeşti de înaltă tehnologie. În urmă cu câteva zile, doamna Meng Wanzhou s-a întors în siguranţă în China. Michael Kovrig şi Michael Spavor, suspectaţi de săvârşirea infracţiunilor de periclitare a securităţii naţionale a Chinei, au solicitat eliberarea pe cauţiune din motive medicale. După confirmarea din partea departamentelor conexe şi diagnosticarea institutelor medicale profesionale din China şi sub garanţia ambasadorului canadian în China, instanţele chineze în cauză au decis să îi elibereze pe cauţiune, în conformitate cu legea, iar autorităţile de securitate naţională au pus în aplicare decizia.

Am observat că după ce au apărut ştirea pe 25 septembrie, numeroase mass-media din Canada au subliniat că incidentul Meng Wanzhou este în întregime politic şi este nul de statul de drept şi că partea canadiană nu ar fi trebuit să facă treaba murdară pentru SUA. Canada ar trebui să tragă unele învăţăminte şi să acţioneze conform propriilor interese. În ceea ce priveşte calendarul, vreau să subliniez că detenţia fără temei a lui Meng Wanzhou este o greşeală gravă făcută de SUA şi Canada, pe care ar fi trebuit să o corecteze cu mult timp în urmă.

Tocmai aţi citat punctele de vedere ale unor oameni de ştiinţă din China. Aceştia îşi pot exprima liber opiniile în mass-media. Părerile lor exprimă de fapt speranţa că guvernul chinez şi diplomaţia Chinei pot fi mai capabile în protejarea drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor şi companiilor chineze.

Consilierul de stat şi ministrul de externe, Wang Yi tocmai a avut o convorbire telefonică cu ministrul de externe al Venezuelei. Consilierul de stat, Wang Yi a subliniat că guvernul chinez apără ferm drepturile şi interesele legitime ale poporului său fără niciun compromis.

Practica reţinerii arbitrare a cetăţenilor străini din motive politice şi cu scuze inventate de toate formele sunt agresiuni directe şi o provocare flagrantă a regulilor internaţionale şi a conştiinţei umane. Credem că mai multe ţări vor face un pas înainte, aşa cum a făcut China şi că vor rezista la tot felul de sancţiuni unilaterale ilegale şi că vor apăra normele de bază care guvernează relaţiile internaţionale.

În ultimele două zile, mulţi tineri studenţi au venit de la Ministerul de Externe cu flori, astfel că, biroul purtătorilor de cuvânt a devenit o mare de flori frumoase. Eu şi colegii mei am fost foarte emoţionaţi deoarece aceste flori reprezintă sprijinul şi recunoaşterea sinceră a poporului chinez faţă de capacitatea Partidului nostru şi a guvernului, pentru capacitatea lor de a apăra ferm drepturile şi interesele legitime ale cetăţenilor şi companiilor chineze, precum şi sentimentul şi opinia publică.

Aş dori, de asemenea, să profit de această ocazie pentru a mulţumi tuturor celor cărora le pasă şi o susţin pe doamna Meng Wanzhou, cât şi pentru a-mi exprima profunda recunoştinţă tuturor prietenilor cărora le pasă şi susţin diplomaţia Chinei. Sper că aspiraţia poporului chinez poate fi împărtăşită prin rapoartele dvs. către oameni din alte ţări!

Sursă: http://world.people.com.cn/n1/2021/0927/c1002-32239071.html, 27 sept 2021.

  • În viziunea noastră, Canada va deschide bine ochii, va recunoaşte situaţia şi sperăm noi, va adopta o politică raţională şi pragmatică faţă de China

Beijing Daily: Potrivit ştirilor, ministrul canadian de externe, Marc Garneau, a declarat într-un interviu din 26 septembrie că guvernul canadian „va ţine ochii larg deschişi”, şi că va adopta strategia „coexistă”, „concurează”, „cooperează” "şi" provocare " faţă de China. Ce are de comentat partea chineză?

Hua Chunying: Relaţiile de la un stat la altul nu pot fi construite decât pe respect reciproc, egalitate şi beneficii reciproce. Relaţiile dintre China şi Canada nu fac excepţie. În viziunea noastră, Canada va deschide bine ochii, va recunoaşte situaţia şi sperăm noi, va adopta o politică raţională şi pragmatică faţă de China!

Sursa: https://www.163.com/dy/article/GKUHRTC60519DFFO.html, 28 sept 2021.

Echipa de traducători: Paula Toma (coordonator proiect China la zi), Diana-Maria Ghinea şi Zahn Yu.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite