Proiectul unui oraş înfloritor care răsare din ocean în Sri Lanka: promisiunea unui nou Dubai sau viitoare enclavă chineză?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiectul Colombo Port City FOTO captură BBC
Proiectul Colombo Port City FOTO captură BBC

Colombo Port City, proiectul unui oraş înfloritor în Sri Lanka, naşte speranţe de resuscitare a economiei, dar şi multă îngrijorare, ţinând cont de amploarea investiţiei chineze.

Viitorul oraş este o extensie a capitalei srilankeze pe o întindere de uscat reclamată de la ocean. Colombo Port City este un proiect de oraş menit să rivalizeze în proporţii şi funcţionalitate cu Dubai sau Singapore, a declarat pentru BBC Saliya Wickramasuriya, membră în Comisia Economică.

O impulsionare a economiei sau o viitoare enclavă chineză? Criticii proiectului enumeră semnale de alarmă precum faptul că terenul de 2.6 kilometri pătraţi extras de sub apă de o companie chineză este concesionat Chinei în proporţie de 43% pe o perioadă de 99 de ani. China Harbour Engineering Company (CHEC) a investit 1,4 miliarde de dolari în lucrările de scoatere la suprafaţă a întinderii de nisip.

Oraşul ce începe să prindă formă, primul proiect de asemenea anvergură din Asia de Sud, va fi probabil finalizat în 25 de ani, estimează oficialii din Sri Lanka. 

Terenurile vor fi închiriate multinaţionalelor, băncilor, şi se vor construi complexe rezidenţiale pentru circa 80.000 de locuitori. Statul va oferi scutiri de taxe pentru investitori şi toate tranzacţiile se vor face în dolari americani.

Proiectul unui oraş alipit capitalei, care să devină o zonă economică specială, a fost dezvăluit prima dată în 2014 cu ocazia vizitei preşedintelui chinez Xi Jinping în Colombo, la un an după lansarea masivului program de infrastructură al Chinei „Centura şi Drumul” .

La opt ani de la această vizită şi după ce Sri Lanka a cedat controlul asupra portului Hambantota, deoarece n-a mai putut plăti creditele chineze, pare să se repete un scenariu.

Argumentele scepticilor sunt nenumărate - de la impactul asupra mediului la lipsa unor beneficii economice reale.

Un potenţial aspect negativ este scutirea de taxe, una considerabilă în cazul investitorilor majori, şi o propunere care nu e deloc favorabilă estimărilor de venituri ale guvernului, e de părere Deshal de Mel, economist la Verite' Research.

Alte îngrijorări sunt legate de spălarea banilor. Ministrul srilankez al justiţiei dă însă asigurări că statul are legi şi servicii de informaţii în domeniul financiar care ar împiedica orice potenţial infractor să profite de un mediu de afaceri relaxat.

India are la rândul său temeri privind expansiunea chineză în Sri Lanka care i-ar afecta companiile şi investiţiile în această ţară.

Sri Lanka are însă motive mult mai puternice de îngrijorare, având în vedere exemplul unor ţări precum Laos, ce a cedat o parte din reţeaua de electricitate Chinei pentru a-şi plăti datoriile, dar şi experienţa cu portul Hambantota.

„În momentul de faţă, la modul cum acest guvern a căzut de acord cu chinezii, China a preluat aproape  tot ce se află în Port City, întreaga afacere”, a declarat pentru BBC.deputatul din opoziţie Rajitha Senaratne 

„Într-o zi, de fapt, Sri Lanka nu va mai avea niciun cuvânt de spus în acest proiect”.

„Iniţiativa Belt and Road din China nu este o organizaţie de caritate. De asemenea, vrem să fie ceva reciproc avantajos. Asta înseamnă că dorim şi ca investiţiile noastre să aibă profituri economice”, a comentat pentru BBC Zhou Bo, fost colonel senior al Armatei Populare de Eliberare, acum profesor la Universitatea Tsinghua din Beijing,.

„China nu are nicio intenţie să prindă vreo ţară într-o capcană a datoriilor”.

„Întreaga zonă se află sub controlul suveran al Sri Lanka. Dreptul de a patrula, poliţie, imigrare şi alte obligaţii de securitate naţională aparţin guvernului din Sri Lanka”, a declarat Saliya Wickramasuriya, de la Comisia Economică Port City.

Doar că Sri Lanka, o ţară care în prezent traversează o criză economică fără precedent, are opţiuni limitate, notează BBC.

Pandemia de Covid a devastat sectorul său lucrativ de turism şi a afectat munca în străinătate, ducând la scăderea vertiginoasă a rezervelor valutare. Datoriile externe ale ţării au crescut la peste 45 de miliarde de dolari din care aproximativ 8 miliarde de dolari datorează numai Chinei.

Pe fondul apelurilor interne la ajutor financiar, Sri Lanka a cerut săptămâna trecută ministrului de externe chinez, Wang Yi, să-i restructureze plata datoriilor către Beijing.

Numai că, ţinând cont de retrogradările repetate de către agenţiile internaţionale de rating, şansele lui Colombo de a apela la investitori internaţionali pentru împrumuturi suplimentare par scăzute. Prin contrast, China are ambiţii pe termen lung şi buzunare adânci. China ar putea aştepta ceva în schimb care ar fi, în opinia unora crearea unui fel de Hong Kong din Sri Lanka ce ar ajuta China să-şi întărească stăpânirea în această parte a Asiei.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite