AGRI - complement sau concurent al Nabucco?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un terminal de gaz natural lichefiat la Constanţa ar putea transforma România într-un gashub regional
Un terminal de gaz natural lichefiat la Constanţa ar putea transforma România într-un gashub regional

Prin proiectul AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector), al cărui comitet director s-a reunit pe 26-27 mai la Bucureşti, Constanţa ar putea deveni un hub de gaz natural lichefiat la Marea Neagră. Ar fi asta împotriva intereselor europene, o subminare a Nabucco? Pentru că AGRI ar urma să demareze înaintea Nabucco şi să consume o mare parte din gazul destinat proiectului UE. Cercetătorul Radu Dudău a făcut o analiză SWOT a pr

Articol din ediţia nr. 19 a FP România (noiembrie/ decembrie 2010). Detalii ilustrate:  SumarulNota editorilor, Coperta ediției nr. 19.

Vezi şi:

Vladimir Socor: "AGRI este un concurent al Nabucco"

Elkan Nuriev: "AGRI este un complement al Nabucco"

Date generale
AGRI este proiectul unui sistem de transport al gazului natural din Azerbaijan către Europa Centrală. De la terminalul azer Sangachal, de pe coasta Mării Caspice, gazul urmează a fi pompat prin conductă până la portul georgian Kulevi, la Marea Neagră, unde e prevăzută construcţia unei uzine de lichefiere. De aici, gazul natural lichefiat (GNL) va fi încărcat în vase cisternă speciale şi transportat în portul Constanţa, unde va fi regazificat şi introdus în sistemul românesc de conducte. După finalizarea conductei Arad-Szeged - în speţă, după ce va fi posibilă şi pomparea gazului dinspre România spre Ungaria - o parte semnificativă a volumelor de gaz transportate prin AGRI vor ajunge pe piaţa central europeană.

Puncte tari
•    Pentru Azerbaijan, AGRI e în primul rând o opţiune de diversificare tactică a rutelor de export a gazului natural (evitând atât Rusia cât şi Turcia) către Europa. AGRI a fost conceput pe fondul unei dispute prelungite dintre Baku şi Ankara privind preţul gazelor importate de Turcia şi taxele de tranzit, dispută ce a blocat preţ de trei ani realizarea proiectului Nabucco. Totuşi, în iunie a.c., conflictul comercial azero-turc a fost rezolvat. Pentru Georgia, AGRI este un element suplimentar de consolidare a rolului ei esenţial în arhitectura Coridorului Sudic. Pentru România, AGRI este o cale de diversificare a surselor de import de gaz; în plus, teritoriul naţional va fi tranzitat de cantităţi semnificative de gaz destinate Europei Centrale.
•    Timpul estimat de implementare este relativ scurt: 3-4 ani; 2015 e un termen vehiculat de finalizare.
•    AGRI se înscrie în concepţia Coridorului Sudic şi se poate astfel califica pentru susţinere financiară din partea UE prin programul TEN-E, alături de alte proiecte.
•    Resursele de gaz azer sunt suficiente pentru toate fazele de dezvoltare ale proiectului – până la 20 miliarde de metri cubi pe an (mmc/an) la capacitatea maximă a sistemului – dar nu simultan cu dezvoltarea celorlalte proiecte ale Coridorului Sudic.

Puncte slabe
•    Incertitudinea surselor de finanţare. Costurile estimate a varia între două şi cinci miliarde de euro pot fi depăşite în condiţiile în care nici unul dintre statele participante nu deţine know how în tehnologiile GNL. Modernizarea infrastructurii necesare de conducte şi costurile unei flote de vase cisternă de GNL pot duce la depăşiri masive de buget.
•    AGRI e un proiect de anvergură regională şi de capacitate relativ redusă. Perspectiva utilizării terminalului de regazificare de la Constanţa pentru importul de GNL de la marii producători ai lumii – în primul rând Qatar – este aproape exclusă de reticenţa Turciei (oricum ostilă proiectului AGRI) de a permite suplimentarea traficului prin Bosfor (şi aşa foarte aglomerat) cu tancuri trans-oceanice de GNL.
•    Spre deosebire de AGRI, Nabucco asigură conectarea de mare capacitate a statelor Europei de Sud-Est la reţelele de conducte vest- europene. În cazul unor întreruperi prelungite, ca în ianuarie 2009, sistemul Nabucco va putea transporta gaz de la vest la est, oferind astfel garanţii de securitate energetică statelor vulnerabile energetic ale sud-estului european. AGRI are o capacitate redusă de acest tip.

Oportunităţi

•    Azerbaidjanul şi Bulgaria au semnat, de asemenea, un acord privind realizarea unui sistem similar cu AGRI de transport al gazului pe Marea Neagră, dar folosind tehnologia de comprimare a gazului natural (GNC). Ucraina, pe de altă parte, şi-a exprimat interesul de a importa gaz caspic în formă lichefiată. Perspectivele comerciale ale unui proiect de tip AGRI ar fi considerabil îmbunătăţite dacă toţi aceşti potenţiali clienţi s-ar pune de acord asupra unei unice tehnologii de transport maritim al gazului – fie GNL, fie GNC.
•    Deşi tehnologia GNC este încă în fază experimentală, costurile sale mai mici faţă de GNL ar da o şansă realistă unei soluţii trans-caspice bazate pe GNC, care să branşeze gazul natural turkmen la terminalul azer. Altminteri, opoziţia Rusiei şi a Iranului faţă de construcţia unui gazoduct trans-caspic nu va slăbi, dat fiind că cele două puteri regionale invocă un drept de veto în contextul juridic disputat al Mării Caspice.

Ameninţări
•    Presupunând că este mai mult decât un instrument de negociere politică şi comercială, proiectul AGRI subminează fezabilitatea gazoductului Nabucco, declarat prioritar atât în politicile EU privind Coridorul Sudic, cât şi în Strategia de Securitate Energetică a României. Deşi în creştere, producţia de gaz a Azerbaijanului nu e suficientă pentru multiplele angajamente externe ale statului caspic. În perioada de „sezon deschis”, în care care se rezervă capacitate de conductă, acţiunile „statelor Nabucco” ce se angajează în proiecte concurente şubrezesc încrederea consorţiului în posibilitatea de a rezerva volume suficiente de gaz din faza a doua de dezvoltare a câmpului gazifer Shah Deniz, anticipată a începe în 2016.
•    Supraoferta conjuncturală de gaz natural pe piaţa europeană, determinată de succesul de proporţii al tehnologiilor de extragere a gazului din şisturi bituminoase în SUA şi de excesul de GNL pe pieţele internaţionale, face dificilă finanţarea unor proiecte energetice costisitoare, mai ales când sunt percepute riscuri majore de securitate. Ca şi celelalte proiecte ale Coridorului Sudic, AGRI depinde de tranzitul teritoriului georgian. Georgia, verigă fragilă a Coridorului, urmează a găzdui partea cea mai sofisticată şi mai costisitoare a sistemului AGRI: uzina de lichefiere din portul Kulevi. Or, dată fiind aversiunea Moscovei faţă de rolul cheie al Georgiei în tranzitul nerusesc al hidrocarburilor caspice, probabilitatea avariilor tehnice pe segmentul georgian este apreciabilă.
•    Spre deosebire de Nabucco, AGRI nu are anvergură strategică europeană. Implicarea unor state şi/sau concerne energetice occidentale oferă garanţii de securitate pe care, singure, statele riverane ale Mării Negre nu le pot aduce.
•    AGRI exclude Turcia din tranzitul gazului azer către Europa. Dar funcţia de nod energetic ineluctabil are o pregnanţă strategică în politica externă a Turciei. Prin urmare, Ankara e ostilă oricărui plan energetic regional care îi subminează acest rol.

Conf. dr. Radu Dudău este director de cercetare la Institutul de Studii Diplomatice, Universitatea București.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite